سلامت و تندرستی

پنج واکسن مهم تاریخ بشریت را بشناسید

دسترسی:

اهمیت واکسن در مبارزه با ویروس کرونا در سراسر جهان حتی بیشتر است. واکسن ها جان بسیاری را از مرگ و بیماری نجات داده و بیماری های خطرناک را ریشه کن کرده است.

برای بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان ، سال 2020 یک رقابت برای تولید واکسن علیه ویروس کرونا بود. اگرچه طراحی و آزمایش واکسن کند است ، اما ایجاد آن می تواند باعث گسترش سرعت عفونت و بیماری شود.

با توجه به اهمیت واکسن ها در نجات جان جوامع ، تولید هر واکسن یک موفقیت بزرگ است و برخی از آنها دارای اهمیت تاریخی هستند. در اینجا پنج واکسن مهم آورده شده است که تأثیر عمده ای بر سلامت عمومی داشته است.

واکسن ضد آبله:

بیماری پا و دهان اولین واکسن موفقی بود که توسط ادوارد جنر در سال 1796 تولید شد.

سازمان بهداشت جهانی بیماری تب و دهان را “یکی از خطرناک ترین بیماری ها برای انسان” توصیف می کند و طبق شواهد تاریخی ، از هر 10 فرد آلوده به این بیماری ، سه نفر فوت می کنند.

بیماری پا و دهان تنها بیماری است که در سراسر جهان ریشه کن شده است و کارشناسان آن را “یکی از بزرگترین دستاوردهای بین المللی در مراقبت های بهداشتی” می دانند.

واکسن فلج اطفال:
وی گفت: کودکان به ویژه به فلج اطفال حساس هستند ، ویروسی بسیار مسری که از طریق تماس با فرد آلوده و همچنین از طریق آب و غذای آلوده منتشر می شود. در برخی از افراد مبتلا به فلج اطفال ، ویروس می تواند فلج دائمی ایجاد کند.

امروز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به کودکان توصیه می کند از دو ماهگی دو دوز واکسن فلج اطفال دریافت کنند. کارشناسان می گویند از سال 1979 تاکنون مورد جدیدی از فلج اطفال در ایالات متحده مشاهده نشده است. تعداد موارد در سراسر جهان کاهش یافته است و در سال 2018 فقط 33 مورد ویروس در جهان وجود دارد.

واکسن MMR:
امروزه کودکان دو بار واکسن MMR دریافت می کنند که از آنها در برابر سرخک ، اوریون و سرخچه محافظت می کند. یکی از آنها از 12 تا 15 ماهگی و دوز دوم از 4 تا 6 سال است.

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که در صورت عدم درمان می تواند تا 90٪ از اطرافیان را آلوده کند. این بیماری می تواند عواقب جدی داشته باشد و منجر به ذات الریه ، انسفالیت (تورم مغز) و در برخی موارد مرگ شود. واکسن های سرخک در سال 1963 ظاهر شد. قبل از واکسن ، سالانه 3-4 میلیون نفر به سرخک آلوده می شدند.

واکسن Tdap:
واکسن tdap از سه بیماری کزاز ، دیفتری و سیاه سرفه جلوگیری می کند. هر سه این بیماری ها توسط باکتری ایجاد می شوند و می توانند کشنده باشند.

سرفه بزرگ می تواند برای نوزادان بسیار خطرناک باشد و زنان باردار باید واکسینه شوند.

قبل از واکسن ، سالانه 20000 کودک آمریکایی به سرفه سیاه مبتلا می شوند و حدود 9000 کودک بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. طبق آمارهای معتبر ، در حال حاضر سالانه حدود 10،000 تا 40،000 بیماری و مرگ وجود دارد.

واکسن HPV:
سابقه این واکسن با چهار مورد قبلی متفاوت است. این واکسن اولین بار در سال 2006 منتشر شد. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نوعی عفونت آمیزشی در ایالات متحده است که سالانه 14 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند.

سویه های زیادی از ویروس وجود دارد و سویه های پرخطر ویروس عامل اصلی سرطان دهانه رحم در زنان هستند. برخی از سویه های دیگر ویروس ممکن است خطر ابتلا به سرطان های دیگر را افزایش دهند. طبق مطالعه ای که در سال 2018 توسط مجله پزشکی پیشگیری آمریکا انجام شد ، واکسیناسیون 29 درصد سرطان دهانه رحم را کاهش داد.

دکمه بازگشت به بالا