پرداخت ۲۳۵ میلیون یورو اضافه به ۱۲ شرکت دارویی/ کیت‌ها فاسد شد!

پرداخت ۲۳۵ میلیون یورو اضافه به ۱۲ شرکت دارویی/ کیت‌ها فاسد شد!

سال گذشته جریان واردات دارو از قیمت واقعی شرکت های داروسازی با ارز 4200 تومانی فراتر رفت.

به گزارش پرتال پارسی ، حادثه مربوط به تصفیه داروهای وارداتی در ماه های اخیر مشکلات زیادی را بین گمرک ایران و سازمان غذا و دارو ایجاد کرده است. در مورد هدف داروهای وارد شده به پاسگاه ها و بنادر گمرک اختلاف نظر وجود داشت و با ورود دادستانی برای تعیین مسئولیت های اداره غذا و دارو و وزارت بهداشت ، موضوع روشن شد. آنها به گمرک آمدند ، اما وزارت بهداشت مسئولیت آنها را درک نکرد.

گمرک گفت که در برخی موارد ، مواد مخدر می تواند منقضی شود یا فسادناک شود. با این حال ، سازمان غذا و دارو (FDA) معتقد است که داروها باید قبل از رسیدن با سازمان مورد توافق قرار گیرند ، اما در برخی موارد این نشان دهنده توافق بر واردات این ماده است.

با این حال ، دیوان محاسبات در گزارش خود در مورد کسر بودجه برای عرضه داروها ، به نوعی نوسانات عرضه ارز و البته خلوص داروها و فساد آنها را منعکس می کند.

بر اساس این گزارش ، از حدود 2.3 میلیارد دلار اختصاص یافته به واردات دارو در سال 1399 ، 1.62 میلیارد دلار یا حدود 70 درصد آن توسط بانک مرکزی تأمین و پرداخت شده است.

پرداخت سنگین برای 12 شرکت

از سوی دیگر ، به دلیل عدم وجود روند رقابتی در صدور مجوز واردات و تعیین ارزش داروهای وارداتی ، دیوان محاسبات اعلام کرد که ترجیح دولت این است که نرخ ارز ارز وارداتی را علیرغم محدودیت منابع ارزی تعیین کند. داروها مشاهده نشد

بر اساس این گزارش ، بررسی واردات 31 دارو نشان می دهد که به 12 شرکت واردکننده 235 میلیون ، 216 هزار و 686 یورو از هزینه واقعی دارو اختصاص داده شده است.

1000 میلیارد بدون شناسنامه

علاوه بر این ، ارزش بازار کل داروهای وارداتی در سال گذشته بالغ بر 5.1 هزار میلیارد تنه ، از جمله 1000 میلیارد تنگه است ، که با الزام قانون مندرج در مقررات پایدار برنامه های توسعه در سیستم تامین غذا و دارو مغایرت دارد. تشخیص داده نشد.

فساد کیت های وارداتی

بخش دیگری از این گزارش نشان می دهد که سال گذشته ، یک سازمان انتقال خون ایران مبلغ 1،737،100 یورو به یکی از شرکت های طرف قرارداد برای خرید 750،000 واحد بسته های خون فیلتر چهار طرفه پرداخت کرده است. هزینه کالاهای وارداتی

سازمان انتقال خون با توجه به قراردادها ، کیت های غربالگری ویروسی برای اهدای خون با ارز دولتی خریداری کرد ، اما به دلیل ضعف کنترل های داخلی و عدم توجه به اعتبار این کیت ها ، عمر مفید عموماً بسیار کم بود. و در برخی موارد کمتر از یک ماه. بنابراین ، طبق تحقیقات ، تاریخچه برخی از کیت های غربالگری به پایان رسیده است.

در این رابطه ، دیوان حسابرسی دریافت که سیستم کنترل داخلی دستگاههای مربوطه ، از جمله سازمان غذا ، دارو و گمرک ایران ، ضعیف است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا