سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

نحوه روکش دندان عصب کشی شده

روکش ها مانند یک زره هستند که دندان های شما را احاطه کرده و از آنها محافظت می کند. به این ترتیب می توان دندان های بسیار شکسته یا ترک خورده و  عصب کشی را به استحکام قبلی خود بازگرداند، عمر آنها را افزایش داد و ظاهر زیبایی آنها را بهبود بخشید. یکی دیگر از خدمات کلینیک دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی روکش دندان عصب کشی شده می باشد. روکش دندان مواد نازکی هستند که برای پوشاندن سطح قدامی دندان ها طراحی شده اند تا ظاهر دندان ها را بهتر کنند. این ماده به جلوی دندان ها چسبانده می شود و مشکلات رنگ، شکل، اندازه و طول را حل می کند

مراحل روکش دندان چگونه است؟

اولین جلسه جایی است که بیشتر آماده سازی انجام می شود و برای تعیین نیاز و وضعیت بیمار ویزیت انجام می شود. بیایید در اولین قرار ملاقات به روند نصب ونیرهای دندانی بپردازیم. سپس دندانپزشک زیبایی و بیمار باید در مورد عادات بیمار، سابقه پزشکی، آرزوها برای نتیجه نهایی و مشکلات دندانی صحبت کنند. جراح دندانپزشک باید از تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی بیمار و همچنین زندگی روزمره او آگاهی کامل داشته باشد. این زمان برای آشکار کردن بیماری ها، آلرژی ها، عادات (سیگار کشیدن، جویدن اجسام سخت) و اگر از دندان قروچه ( دندان قروچه) رنج می برید، است. همچنین باید در مورد انتظارات فردی خود در مورد نتایج و جنبه ها صادق باشید و بعد از آن دندانپزشک دهان، دندان ها، لثه ها و سلامت کلی دندان بیمار را معاینه می کند.

قبل از قرار دادن روکش ها نباید هیچ حفره، حفره یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد. اگر  دندان نیاز به درمان ریشه داشته باشد، اینکار باید انجام شود. برای یک عصب کشی دندان بدون درد بهتر است از متخصصین ریشه کمک بگیرید. انجام اینکار ضروری است تا مشکلی وجود نداشته باشد، سپس دندانپزشک با تهیه دندان هایی که روکش ها را دریافت می کنند، شروع می کند

در صورت نیاز و در صورت تمایل بیمار می تواند از بی حسی موضعی استفاده کند. پس از برداشتن لایه بیرونی، دندانپزشک قالبی از ساختار دندان ها ایجاد می کند. قالب دندانی این امکان را فراهم می کند که روکش های شخصی سازی شده و متناسب با بیمار ایجاد شود. سپس قالب دندانی بلافاصله به آزمایشگاه می رود تا فرآیند ایجاد را آغاز کند.

انتخاب رنگ روکش دندان

بیمار و دندانپزشک رنگ روکش را مشخص می کنند. انتخاب باید به راحتی بیمار باشد، اما باید با بقیه دندان ها نیز موافق باشد. نباید افست وجود داشته باشد، اما ممکن است رنگ روشن تری نیز بخواهید. سپس دندانپزشک روکش های اکریلیک موقت را برای بیمار ایجاد کرده و آنها را قرار می دهد. روکش های دائمی در عرض 4-7 روز آماده می شوند. بنابراین هدف از گذاشتن روکش های موقت محافظت از دندان های بیمار و حفظ لبخند زیبایی خواهد بود.

مراحل نصب روکش دندان

برای نصب روکش دندان ابتدا دندانپزشک روکش های موقت را برمی دارد و روکش های دائمی را امتحان می کند. اگر تناسب کامل باشد و سایه روکش با دندان‌های شما، به‌ویژه دندان‌های مجاور مطابقت داشته باشد، فرآیند می‌تواند آغاز شود. سپس، ضد عفونی کردن می پردازد دهان به طور کامل ضد عفونی می شود تا از ایجاد دندان ها، حفره ها یا حفره ها توسط باکتری های گیر کرده در زیر فاست جلوگیری شود. این مرحله بسیار مهم است و دندانپزشک از محلول ضدعفونی کننده عمیقی که مخصوص دندان و لثه طبیعی طراحی شده است استفاده می کند.
نصب: سپس دندانپزشک سیمان دندانی را با استفاده از آن به عنوان یک عامل باندینگ روی ناحیه ای که مینای دندان برداشته شده است، اعمال می کند. دندانپزشک روکش ها را به دندان ها می چسباند. نور فرابنفش سیمان را به سرعت خشک می کند. به این ترتیب روکش ها به خوبی روی دندان ها چسبیده خواهند ماند.
تغییر شکل لبخند: دندانپزشک ناحیه و دهان را شستشو و تمیز می کند. و کار نصب روکش تمام می شود.

روکش دندان عصب کشی شده چیست؟

روکش دندان ماده ای شبیه دندان است که برای ترمیم دندان، بر روی دندان های از بین رفته قرار می گیرد. روکش دندان از لحاظ شکل، اندازه، قدرت و کاربرد کاملا مانند دندان واقعی عمل کرده و از یک چسب مخصوص برای ثابت ماندن آن بر روی باقیمانده دندان قبلی استفاده می گردد.

مراحل روکش دندان عصب کشی شده

نحوه روکش دندان عصب کشی شده شامل پنج مرحله است:

  1. مرحله آماده سازی دندان ها

این مرحله شامل از بین بردن بخش های زائد و تمیز کردن سطح دندان به طور کامل است. در واقع باید این زیر سازی صورت گیرد تا روکش بتواند در محل دندان مقاوم تر و پایدارتر بایستد.

  1. مرحله قالب گیری دندان عصب کشی شده

در این مرحله از دندان ها قالب گیری می شود تا روکشی که قرار است برای این دندان ها ساخته شود کاملا مناسب فرم فک و دندان های شخص مورد نظر باشد. پس از تهیه ی قالب، به منظور ساخت روکش آن را به لابراتوار دندان پزشکی می فرستند.

  1. مرحله روکش موقت

ساخت روکش برای دندان ها در لابراتوار دندان پزشکی ممکن است حدودا به مدت دو هفته زمان ببرد. نحوه روکش دندان عصب کشی شده در این مرحله به این صورت است که به منظور جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها یک روکش موقت را روی آن ها قرار می دهند تا روکش اصلی ساخته شده و ارسال شود.

روکش موقت پایداری و مقاومت روکش اصلی را نداشته و لازم است تا زمانی که روکش اصلی ساخته می شود، در غذا خوردن مراعات کرده و به شدت از دندان های خود مراقبت و نگه داری کرد.

  1. مرحله ساخت روکش اصلی برای دندان

در این مرحله روکش دندان توسط پزشک در لابراتوار دندانسازی ساخته می شود.

  1. نصب روکش دندان در محل خود

پزشک بعد از دریافت روکش آن را در محل دندان های بیمار قرار می دهد تا از مناسب بودن اندازه های آن مطمئن شود. گاهی روکش دندان ساخته شده نیاز به یک سری اصلاحات مختصر دارد که پزشک در این مرحله سعی می کند همه ی اصلاحات را انجام داده و سپس روکش را در محل خود نصب کند.

انواع روکش دندان عصب کشی شده

روکش های دندانی از جنس های مختلفی ساخته می شوند که در زیر چند مورد از آنها را برای شما نام می بریم:

  1. روکش چینی  فلزی

این روکش ها از دو جنس چینی و فلز تولید می شوند. به گونه ای که بخش درونی آن فلز و بخش بیرونی آن چینی است. قسمت فلزی این روکش معمولا از فلز هایی مانند طلا، نیکل، کروم و کبالت ساخته می گردد.

  1. روکش های ژاکت کراون

این روکش ها تنها از یک جنس ساخته شده و مقاومت کمتری نسبت به روکش چینی فلزی دارد. دلیل مقاومت کم آن هم یکی عدم داشتن بخش فلزی در درون خود و دیگری جنس ضعیف و کیفیت پایین تر آن است. معمولا از این روکش ها در دندان های جلو استفاده می کنند.

  1. روکش های تمام چینی

این روکش ها نیز مانند روکش های چینی و فلزی از دو بخش تشکیل شده اند. با این تفاوت که بخش درونی این روکش ها از فلز نیست و به همین دلیل به آن روکش تمام چینی می گویند. بخش درونی این روکش از سرامیک تقویت شده است و این روکش نسبت به دو روکش قبلی بسیار گران تر می باشد.

بریج و بریجینگ دندان چیست؟

در ادامه ی روش و نحوه روکش دندان عصب کشی شده به مبحث بریجینگ می رسیم. اگر بخواهیم دقیق بگوییم، می توان گفت زمانی که یک دندان کشیده می شود، بین دندان ها یک فضای خالی به وجود می آید. بریج در حقیقت یک نوع روکش دندانی بوده که این فضای خالی را پر می کند.

نحوه ی پر کردن این فضا هم به این صورت است که ابتدا یک پروتز متشکل از سه دندانه توسط پزشک ساخته می میشود. سپس این دندانه ها روی دندان های کناری دندان کشیده شده فیکس شده و محل دندان کشیده شده را نیز به خوبی می پوشانند. به طوری که به نظر می رسد در محل دندان کشیده شده دندان وجود دارد.

مزیت های روکش دندان چیست؟

روکش های دندانی دارای مزیت های زیر هستند:

  • حفظ ساختار دندان ها در برابر شکستگی
  • حفظ سلامت بافت های اطراف دندان
  • زیباسازی دندان ها

معایب روکش دندان چیست؟

نحوه روکش دندان عصب کشی شده به این صورت است که دندان ها قبل از روکش شدن تراش می خورند، اگر از روکش های دندان به خوبی مراقبت نشود می تواند خسارات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • سریع تر شدن روند پوسیدگی دندان ها
  • ضعیف شدن روکش در محل اتصال
  • از بین رفتن دندان ها

هزینه روکش دندان

عمل روکش کردن دندان در سه مرحله شامل هزینه می شود. مرحله اول هزینه ی ویزیت و دستمزد پزشک، مرحله ی دوم هزینه ی انتخاب جنس روکش دندان و مرحله ی سوم هزینه ی لابراتواری است که در آنجا قرار است روکش دندان شما ساخته شود.

سوالات متداول در مورد نحوه روکش دندان عصب کشی شده

  • چگونه تشخیص دهیم که دندان بعد از عصب کشی به روکش نیازمند است؟
    اصولا این پزشک است که بعد از عصب کشی، نیاز یا عدم نیاز بیمار به روکش را تشخیص می دهند.
  • آیا همه ی دندان هایی که عصب کشی شده اند نیاز به روکش دارند؟
    خیر، گاهی میزان خرابی دندان های عصب کشی شده مختصر بوده و همچنان ساختمان اصلی خود را دارا می باشند. در این هنگام مشکل تنها با پر کردن برطرف می شود.
  • آیا روکش به دندان ها آسیب می زند؟
    خیر، روکش نه تنها به دندان ها آسیب نمی زند، بلکه به مقاومت و زیبایی آنها نیز کمک می کند.
دکمه بازگشت به بالا