اقتصادی

موافق معاملات طلا در فضای مجازی نیستیم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که زیرساخت های انجام معاملات در فضای مجازی هنوز فراهم نیست و پس از اعلام مجوز انجام معاملات آنلاین طلا، این گونه فعالیت ها را رصد خواهد کرد. جامعه امکان پذیر نیست، خرید و فروش طلا بر روی پلت فرم نباید تا زمانی که زیرساخت فضای مجازی فراهم شود، اتفاق بیفتد.

به گزارش پرتال پارسی، اوایل هفته جاری علیرضا شهمیرزایی (صمت)، معاون بازرگانی و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که به جای فروش طلا در شبکه های اجتماعی بدون مجوز، خرید و فروش در نظر گرفته می شود. باید در بستر سایت های دارای مجوز انجام شود کرد: دلایل اعتراض برخی افراد به ممنوعیت خرید و فروش طلا در اینترنت باید بررسی شود و ابعاد بیرونی و داخلی این مشکلات سنجیده شود. اما با توجه به طرحی که با اتحادیه های صنفی مربوطه انجام شده، مقرر شده است به زودی مجوزهای لازم در زمینه خرید و فروش طلا در بستر اینترنتی صادر شود.

وی گفت: در صورت ایجاد ضمانت از سوی موسسات مالی مانند بیمه، بانک ها و سایر موسسات مالی، اعتماد ما به بسترهای معاملات آنلاین طلا نیز تامین می شود. بانک ها از خرید و فروش طلا منع شده اند که نمی توان آن را تضمین کرد. موسسات مالی مانند بانک ها باید مجوز گارانتی وب سایت ها را دریافت کنند. از طرفی می توان از همان اوراق طلا برای تاییدیه مورد نیاز بانک ها نیز استفاده کرد.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص به خبرگزاری پرتال پارسی گفت: این روزها موضوع فضای مجازی صنعت طلا مطرح شده و بحث های زیادی پیرامون آن در حال انجام است. وی تصریح کرد: امروزه و در سراسر دنیا بسیاری از فعالیت ها حتی معاملات در فضای مجازی صورت می گیرد. بنابراین نمی توانیم از فعالیت در فضای مجازی جلوگیری کنیم.

خرید و فروش طلا به صورت آنلاین تا زمانی که ساختارهای لازم ایجاد و ایمن نشده است، توصیه نمی شود.وی تصریح کرد: اما در حوزه صنعت طلا، در فضای مجازی و خرید و فروش اینترنتی، مقدمه ساختار و بستری است که باید در بحث فضای مجازی برای خرید و فروش طلا تدوین شود و قانون آن است. هنوز کامل است و به صورت جامع تهیه شده است.بدون ویرایش می باشد. به همین دلیل ما به عنوان فعالان این حوزه (همانطور که در گذشته تاکید شد) معتقدیم «خرید و فروش طلا در فضای مجازی تا زمانی که ساختارهای لازم ایجاد و ایمن نشود، مناسب نیست».

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در سال های گذشته تخلفات قانونی به ثبت رسیده و اتحادیه اسناد خود را دارد. البته تعداد آن محدود است و این بسیار است. تعداد تخلفات در کشور کمتر از یک انگشت قلمداد می شود و حتی این چند مورد هم به دلیل نبود زیرساخت هاست. بیش از 90 درصد افرادی که به صورت آنلاین طلا می‌خرند و می‌فروشند، یا از صنعت طلا نیستند، یا از لحاظ فیزیکی اتحادیه ندارند و مجوز گرفتن طلا را ندارند. بنابراین وقتی مشکلی پیش می آید نمی توان آن را توسط اتحادیه یا نهاد دیگری رصد کرد.

هنوز اطلاعیه ای مبنی بر مجوز خدمات خرید و فروش اینترنتی طلا دریافت نکرده ایم

محمدولی تصریح کرد: اینها دلایلی است که ما معتقدیم تا زمانی که زیرساخت ها فراهم نشود، خرید و فروش طلا در فضای مجازی نباید اتفاق بیفتد. در این زمینه نیز توصیه هایی داشته ایم. اما در مجموع به اتحادیه طلا و جواهر مجوزی داده نشده است که افراد یا واحدهایی در فضای مجازی فعالیت کنند. گفتگوها به صورت شفاهی انجام شد، اما به طور رسمی تایید نشد.

این مقام صنفی در ادامه گفت: همچنین از جمله دلایلی که فعلاً در فضای مجازی خرید طلا را توصیه می‌کنم این است که برخی از مصنوعات طلایی که مشتریان انتخاب می‌کنند جواهرات یا سنگ‌های قیمتی است که باید به دقت بررسی شود. توقف در برابر باید با دقت به آن نگاه کرد و لمس کرد. طلا خواصی دارد که از تصویر روی مانیتور کامپیوتر یا تلفن همراه گرفته تا دیدن و لمس آن از نزدیک متفاوت است.

او نشان داد: قیراط، وزن، سنگ، کیفیت و غیره. علاوه بر بحث، در مورد آن نیز بحث شده است. طلا کالایی است که بسیاری از مردم آن را به عنوان سرمایه می خرند، بنابراین هرگونه نقص در اصالت و کیفیت موجب ضرر می شود. بنابراین شرایط خرید آن با سایر کالاها تفاوت چشمگیری دارد.

صلاحیت کار در فضای مجازی بررسی می شود و واحدهایی با حداکثر قابلیت مجاز می باشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بهتر و بهتر است مسئولیت صدور مجوز برای اجرای این اقدام به اتحادیه های صنفی مربوطه واگذار شود. در نتیجه مشکلات کمتری ایجاد می شود. چون اتحادیه ها به کسی اجازه نمی دهند و صلاحیت ها اجباری است. البته اتحادیه طلا به افرادی که دارای پروانه کسب و اتحادیه فیزیکی هستند اجازه می دهد در فضای مجازی فعالیت کنند و در واقع توانایی کار در فضای مجازی را دارند.

این فعال صنعت طلا در پایان گفت: مکاتبات و رایزنی با سازمان های ذیربط مانند اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام و پیشنهاداتی نیز ارائه شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا