عمومیکسب و کار ویژه

مهمترین قطعات لیفتراک که باید بدانید

معرفی قطعات لیفتراک

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار، یکی از انواع لیفتراک های نو را خریداری کرده اید و هنوز به طور کامل با این دستگاه ها و اجزای تشکیل دهنده آن آشنایی ندارید، مطالعه این مطلب از توکو لیفتراک می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد. دکل، شاخک ها (چنگال)، دیواره محافظ بار، صفحه حمل کننده، چراغ ها، اتاقک راننده، بدنه لیفتراک، تایرها، صفحه نمایشگر وضعیت عملکرد لیفتراک، موتور، اهرم، ترمز و …، مهم ترین قطعات لیفتراک هستند. بدیهی است سلامت این قطعات، تضمین کننده ایمنی حمل و نقل می باشد.

تجهیزات جانبی لیفتراک |قطعات لیفتراک

دکل، یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک

همانطور که می دانید دکل، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده لیفتراک است. دکل در حقیقت نقش اساسی را در بالا بردن و حمل بار ایفا می کند.

اصطلاحات دکل لیفتراک

ارتفاع بالابری (Lift Height):

ارتفاع بالابری به ارتفاعی گفته می شود که چنگال های در بالاترین وضعیت خود قرار دارند؛ چنگال ها یا همان شاخک های ، یکی دیگر از قطعات لیفتراک هستند که توسط دکل دستگاه حرکت می کنند.

ارتفاع بالابری آزاد (Free Lift):

ارتفاع آزاد بالابری به ارتفاعی گفته می شود که شاخک ها به طور معمولی، بار را بالا می برند، بدون آنکه دکل به حداکثر اندازه خود رسیده باشد. در حقیقت وضعیتی است که ارتفاع دکل لیفتراک هنوز افزایش پیدا نکرده است.

حداقل ارتفاع (Lowered Height):

ارتفاعی که دکل و شاخک ها در کمترین ارتفاع از سطح زمین هستند، حداقل ارتفاع نامیده می شود.

ارتفاع گسترده (Extended Height):

ارتفاع گسترده به ارتفاعی گفته می شود که بالاتر از ارتفاع دکل در حالت حداکثر خود قرار دارد.

سه نوع از رایج ترین دکل های لیفتراک

دکل دو مرحله ای (2 Stage):

دکل دو مرحله ای، یکی از قطعات لیفتراک است که از دو قسمت تشکیل شده است. قیمت خارجی دکل که ثابت است و حرکت نمی کند و قیمت داخلی دکل که متحرک است و هنگام بالا بردن و حرکت دادن شاخک ها به حرکت در می آید.

دکل سه مرحله ای (3 Stage):

همانطور که ارتفاع دکل افزایش پیدا می کند، دو قسمت داخلی نیز به سمت بیرون حرکت می کنند. این تغییرات در جهت عمودی و به منظور بالا بردن بار انجام می شوند.

دکل چهار مرحله ای (4 Stage):

هنگام بارگیری با این دکل ها، تمام اجزای آن حرکت می کنند و معمولاً دارای ارتفاع حداقل کمتری هستند. از این دکل ها برای مواردی با کاربردهای محدود استفاده می شود. حمل درب کانتینرها نمونه ای از کاربردهای دکل های 4 مرحله ای است.

 تایرها

تایرها مهم ترین قطعات لیفتراک ها هستند که موجب سهولت حرکت و افزایش قدرت مانور در موقعیت های مختلف را برای دستگاه می باشد. استفاده نادرست و عدم نگهداری اصولی از تایرها می تواند هزینه های زیادی را به صاحبان این دستگاه ها و همچنین کسب و کارها تحمیل کند. نوع تایرهایی که برای لیفتراک انتخاب می کنید به محیط کاری، زمان استفاده از دستگاه و شرایط کاری یک صنعت بستگی دارد. به طور کلی، سه نوع اصلی از انواع تایر برای لیفتراک ها استفاده می شوند:

  • پنوماتیک: این تایرها برای حرکت در سطوح ناهموار، مناسب هستند.
  • تایرهای پنوماتیک مقاوم به پنچری: از این تایرها در لیفتراک هایی استفاده می شود که باید در سطوح بسیار خشن و سخت حرکت کنند.
  • معمولی: بسیاری از مدل های لیفتراک از این نوع تایر استفاده می کنند. تایرهای معمولی، متداول ترین قطعات لیفتراک هستند و برای سطوح معمولی مناسب می باشند.
  • بدون اثر: این تایرها هنگام حرکت بر روی سطوح، اثرات سیاه شدگی یا تغییر رنگ را بر روی سطح بر جای نمی گذارند.

تامین کننده مطمئن قطعات لیفتراک

لیفتراک ها جزئی مهم و اساسی در کارخانجات ، تولیدی ها  و انبار ها هستند و حجم زیادی از محصولات توسط این ماشین به راحتی جابجا میشود و بدون لیفتراک ها جابجایی امکان پذیر نمی باشد. همواره توصیه میکنیم که قطعات را از شرکت معتبر تولیدکننده یا واردکننده در کشور تهیه کنید از این رو شرکت  با دارا بودن نیروی متخصص درخصوص شناسایی منابع معتبر و تامین قطعات اصلی لیفتراک، در کشورهای تولید کننده مثل آلمان – ژاپن -ایتالیا- بلژیک – کره جنوبی – چین و تایوان اقدام به وارد نمودن قطعات لیفتراک می نماید و در حیطه فروش، با تضمین کیفیت محصول خود  پشتیبان مشتریان صاحب لیفتراک و ماشین الات در تهیه و تامین قطعات اصل و مورد نیازشان در حین خرید باشد و حتی در صورت عدم موجودی محصول، آمادگی رفع نیاز مشتری را  کوتاه ترین زمان ممکن را دارد و عمده فعالیت شرکت در بخش فروش تامین قطعات لیفتراک اورجینال، لوازم یدکی لیفتراک ، لاستیک لیفتراک می باشد.

نکات مهم در تهیه قطعات اصل و اورجینال لیفتراک

  1. نظارت بر کار شرکت های رسمی و دارای مجوز یک مزیت است که میتوان به راحتی به آنها  اعتماد کرد.
  2. فعالیت شرکت حتما مختص تامین قطعات باشد بنابراین به زمینه فعالیت شرکت توجه فرمایید.
  3. سوابق و تعداد سال هایی که شرکت  در تامین قطعات فعالیت میکند شناسنامه ی شرکت  محسوب میشود و میتوانید برای اطمینان از مشتریان دائمی شرکت سوال کنید.
  4. خرید قطعه از کارخانه ها و خط تولید فعال ، بسیار قابل اعتماد تر از مغازه ها و گاراژ ها و… جهت تهیه قطعه می باشد.
  5. توصیه میشود برای سهولت و کیفیت در تعمیر لیفتراک کار و تامین قطعه لازم ، کار را به متخصصان و تعمیرکاران حرفه ای شرکت بسپارید.

اعتبار از طرف فروشنده هنگام خرید بسیار مهم است وخرید بدون اعتبار موفق به خرید با کیفیت محصول نمیشود. بنابراین یک فروشگاه با سابقه  و معتبر خریدی موفق و مطمئن را برایتان رقم میزند و هر چه  قطعه نیز با کیفیت بالاتر باشد در نتیجه سلامت لیفتراک تضمین خواهد شد.

مهمترین قطعات لیفتراک

هنگام انتخاب لاستیک مناسب برای لیفتراک خود، رایج ترین گزینه ها، لاستیک های لیفتراک پنوماتیک جامد، بادی یا لاستیک های کوشن هستند.که لیفتراک سپاهان در تولید آن جزو بهترین ها می باشد.یکی از علل برتری خرید از نمایندگی فروش لوازم یدکی لیفتراک نسبت به فروشندگان عام یا بازارها، ارائه خدمات پس از فروش و دیگر امکاناتی است که هر فروشنده ای به طور معمول، قادر به ارائه آن نمی باشد.

“لیفتراک” یک اصطلاح گسترده است که بیش از طرح مختلف را در بر می گیرد. خرید یک لیفتراک می تواند یک هزینه تجاری قابل توجه با هزینه بالا و متنوع باشد. چنین محدوده وسیعی در هزینه به دلیل عواملی مانند اندازه، ظرفیت بالابر، قابلیت استفاده در فضای داخلی و یا فضای باز، لوازم جانبی و سایر ملاحظات است.

لیفتراک ها دارای قطعات زیادی هستند که به لیفتراک اجازه می دهد تا به درستی عمل کند. لیفتراک ها از چندین قسمت تشکیل شده اند که بر اساس عملکرد خاص خود، تقسیم بندی می شوند. به دلیل گسترگی در قطعات و تجهیزات تشکیل دهنده لیفتراک، در این بخش به برخی از مهم ترین و پرکاربرد ترین لوازم و قطعات یدکی اساسی که یک لیفتراک را تشکیل می دهند، آورده شده است:

  • قطعات سیستم هیدرولیک
  • قطعات موتور لیفتراک
  • قطعات سیستم دیفرانسیل لیفتراک
  • روغن ها
  • فیلترها
  • سیستم ترمز
  • لاستیک لیفتراک

در ادامه به مهم ترین قطعات یدکی لیفتراک می پردازیم:

قطعات موتور لیفتراک

لیفتراک های مدرن با انواع مختلف موتور و منابع قدرت از جمله دیزل، LPG و برق در دسترس هستند. در نهایت، انتخاب نوع موتور لیفتراک به نیاز، کاربرد و وضعیت مالی متقاضی بستگی دارد، به طوری که هر منبع تغذیه با توجه به ویژگی های خود مزایا و معایب متفاوتی را ارائه می دهد.

قطعات موتور لیفتراک از جمله مهم ترین اجزای لیفتراک محسوب می شوند. تمامی قطعات موتور در کنار یکدیگر و با همکاری یکدیگر وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی را بر عهده دارند. موتورهایی که بر اساس این اصل کار می کنند، موتورهای احتراق داخلی نامیده می شوند و در یک لیفتراک احتراق داخلی استفاده می شوند. موتورهای احتراق داخلی با توجه سوختی که مصرف می کنند به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • موتورهای گاز مایع که از گاز مایع LPG استفاده می کنند.
  • موتورهای گاز طبیعی CNG فشرده
  • موتورهای دیزلی که با سوخت دیزل کار می کنند. این سوخت نسبت به بنزین کمتر تصفیه شده و به همین دلیل قابل احتراق نیست.
  • موتور الکتریکی نیز در نسل جدید لیفتراک های برقی مورد استفاده قرار می گردند و چهارمین نوع موتور به حساب می آیند.

مرجع : Sale of forklift parts

دکمه بازگشت به بالا