اقتصادی

مقایسه مشعل سوزی ایران و خاورمیانه با آمریکا

تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه از جمله ایران در زمینه کاهش بیکاری پیشرفت هایی داشته اند ، اما با توجه به شمال آفریقا و ایالات متحده ، هیچ نشانه ای از کاهش مصرف جهانی گاز طبیعی وجود ندارد و میلیاردها دلار درآمد بالقوه هدر می رود.

به گزارش پرتال پارسی ، آمار شرکت تحقیقاتی FGE نشان می دهد که جنین در عربستان سعودی طی سه سال گذشته 37 درصد ، در ایران 29 درصد و در قطر 12 درصد کاهش یافته است. بیشترین تعداد سوختگی در عراق وجود دارد.

سیامک ادیبی پلات ، مدیر گروه خاورمیانه گاز در FGE ، گفت: “عواملی که در کاهش مشعلها نقش دارند شامل کاهش تولید نفت اوپک پلاس و کاهش مربوط به تولید گاز ، تحریم های آمریکا و تأثیر آن بر تولید نفت ایران و بهبود مدیریت مجموعه است.” این گاز در کشورهایی مانند عمان بود.

سال گذشته ، خاورمیانه 3.4 میلیارد متر مکعب گاز در روز سوزاند ، همان تولید گاز انگلیس ، اما عربستان سعودی ، عراق ، عمان ، کویت و اوپک همگی از هدف بانک جهانی 2030 حمایت کردند.

به گفته ادیبی ، دولت ها در خاورمیانه اهداف بلندپروازانه ای برای کاهش آتش سوزی دارند اما در دستیابی به آنها نتوانسته اند. سیاست عراق در مورد آتش زدن مشعل تا سال 2021 چند سال پیش بود ، اما این هدف به سال 2023 به تعویق افتاد و این کشور بعید است که تا سال 2030 به چنین هدفی برسد.

به گفته کارشناسان Catam House ، این شعله ور شدن کشورها را از مزایای اقتصادی جمع آوری و فروش نفت خام محروم می کند. اگر آنها بجای سوزاندن آنها ، این گازها را جمع کنند ، خاورمیانه و شمال آفریقا می توانند سالانه 6.4 میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

سوزن سوزها در خاورمیانه و شمال آفریقا 40 درصد از دستگاه های سوزاننده جهان را تشکیل می دهند و روزانه حدود 6 میلیارد فوت مکعب گاز تولید می کنند که معادل 300 تا 500 میلیون تن دی اکسید کربن در سال است.

اندرو کوپر ، تحلیلگر S&P Global Platts Analytics ، گفت: شعله ایالات متحده به دلیل افزایش تولید نفت خام و ظرفیت محدود حمل و نقل بنزین از مناطق تولید ، در سال 2019 به 1.521 میلیارد فوت مکعب در روز سوخته است.

عراق قصد دارد تعداد مشعل ها را کاهش دهد

رابین میلز ، مدیرعامل قمر انرژی ، گفت بسیاری از کشورهای منطقه خلیج فارس ، به جز عراق ، می توانند آتش سوزی صفر داشته باشند. هنوز هم در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آتش سوزی وجود دارد که منطقی نیست.

لیست مشعل های عراق در خاورمیانه طی سه سال گذشته 4 درصد رشد داشته است. به دلیل نبود زیرساخت های مناسب ، عراق بیشتر گاز خود را در میادین نفتی جنوب می سوزاند. عراق قول داده است تولید را مطابق توافق قطع اوپک پلاس قطع کند. کاهش تولید نفت در کشور پروژه های جمع آوری بنزین را به تأخیر می اندازد.

بصره در نظر دارد گاز را از میادین نفتی در جنوب عراق جمع کند و انتظار دارد این پروژه طی چند سال به بهره برداری برسد. این پروژه روزانه 400 میلیون فوت مکعب به ظرفیت ذخیره بنزین اضافه می کند و ظرفیت کل بصره را 40 درصد افزایش می دهد.

پس از اتمام پروژه ، این تسهیلات قادر به تولید بنزین به اندازه کافی برای تولید 1.5 گیگاوات برق است که برای تأمین انرژی بیش از یک میلیون خانه کافی است.

براساس گزارش سالانه آرامکو ، تولید بنزین از 9.89 میلیارد فوت مکعب در روز در سال 2018 به 9.938 میلیارد فوت مکعب در روز در سال 2019 افزایش یافته و نرخ احتراق این شرکت را کاهش می دهد. 70 درصد از تولید گاز عربستان سعودی به نفت بستگی دارد. آرامکو سعودی دارای سیستم گاز ماهر است که در هنگام تولید نفت ، گازهای مرتبط را جمع آوری و پردازش می کند و آنها را به صنایع و نیروگاه های کشور تحویل می دهد. این گاز به عنوان خوراک برای صنایع پتروشیمی عربستان سعودی و همچنین برای تولید برق برای صنایع مانند فولاد ، آلومینیوم و نمک زدایی استفاده می شود.

طبق گفته پلات ، افزایش سوخت در امارات به دلیل تولید بیشتر نفت و گاز بوده و این رشد اندک است. شرکت ملی نفت ابوظبی (Adnok) ، بزرگترین تولید کننده انرژی کشور ، از سیاست داخلی شعله داخلی پیروی می کند و از زمان تصویب آن ، نرخ شعله را به 90 درصد کاهش داده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا