عمومیکسب و کار ویژه

مزایای پکینگ آنتی باکتریال

سطح تبخیر و راندمان پکینگ به چه معنی است؟

در مطلب تخصصی مربوط به پکینگ های برج خنک کننده، توضیح دادیم که وظیفه اصلی فیلینگ برج خنک کن، افزایش سطح تماس آب و هوا و بهتر کردن تبخیر سطحی است. بدین ترتیب پکینگ بستری را فراهم می کند تا آب مدت زمان بیشتری در معرض هوای در حال عبور از برج خنک کننده قرار بگیرد و نیز سطح بیشتری از آب با هوا در تماس باشد.

در کولینگ تاور های قدیمی، از الوارهای چوب اشباع به عنوان پکینگ استفاده می شد که پس از پیشرفت تکنولوژی، استفاده از پکینگ فیلم و فیلینگ ضد رسوب که از جنس پلاستیک و از نوع پی وی سی – PVC و پ پ – PP هستند، متداول شد.  سطح مفید تبخیر که با واحد متر مربع بر متر مکعب حجم پکینگ اندازه گیری می شود، عبارت است از سطح معادلی که تبخیر سطحی بر روی آن انجام می شود. باید توجه داشت که سطح مفید تبخیر الزاما با سطح فیزیکی پکینگ برابر نیست. در مدیا نوع نت اسپلش، سطح مفید تبخیر پکینگ از سطح هندسی آن بیشتر است زیرا بخش قابل توجهی از تبخیر توسط قطرات آب که توسط بدنه پکینگ به اطراف پاشیده می شود، صورت می پذیرد.

مقایسه سطح تبخیر و عمر مفید انواع مختلف پکینگ فیلم و اسپلش

به صورت کلی سطح مفید تبخیر در فیلینگ نت اسپلش مدل NC20-25، گرید اسپلش، اسپلش بار، رندوم اسپلش و توربو اسپلش بین 50 الیm2/m3 130 و سطح تبخیر پکینگ برج خنک کننده فیلم بین 120 الی 240 متر مربع بر متر مکعب است. در پکینگ یا فیلینگ فیلم، با افزایش گام پکینگ، سطح مفید تبخیر کاهش می یابد اما در عین حال احتمال گرفتگی نیز کم می شود. به عنوان مثال پکینگ فیلم گام 19 سطح مفید تبخیر کمتری نسبت به پکینگ فیلم گام 12 دارد اما در مقابل گرفتگی ناشی از رسوب مقاوم است.

سطح مفید تبیر برخی از پکینگ های کولینگ تاور پر کاربرد عبارت اند از :

سطح مفید تبخیر پکینگ فیلم کانتر فلو با گام 19 میلیمتر : 150m2/m3

سطح مفید تبخیر پکینگ فیلم کانتر فلو با گام 27 میلیمتر : 125m2/m3

سطح مفید تبخیر پکینگ نت یا تریکل اسپلش آلمانی ضد رسوب برج خنک کننده : 130m2/m3

سطح مفید تبخیر پکینگ اسپلش گرید کولینگ تاور : 50m2/m3

در  جدول های زیر سطح مفید تبخیر پکینگ های اسپلش آلمانی و نیز سطح هندسی پکینگ ارائه شده است و همانطور که گفته شد در پکینگ های اسپلش سطح هندسی از سطح موثر تبخیر کمتر است.در جدول فوق سطح تبخیر، نام تجاری، جنس، مقاومت حرارتی و مقاومت انواع متداول پکینگ کولینگ تاور و مدیا اسپلش را برای استفاده شما عزیزان ارائه کرده ایم. به نصف فاصله حداکثر بین دو ورق در پکینگ لانه زنبوری یا فیلم، گام پکینگ(بر حسب میلیمتر) گفته می شود. برای درک بهتر این مطلب اگر از بالا به پکینگ فیلم نگاه کنید شش ضلعی هایی می بینید که به فرم لانه زنبوری کنار هم قرار گرفته اند. فاصله بین دو ضلع متقابل بر حسب میلیمتر در این حالت معادل 2 برابر پکینگ است. در ادامه گام های رایج و پر مصرف پکینگ فیلم را توضیح میدهیم.

پکینگ فیلم گام 12 میلیمتر این نوع پکینگ رندوم اسپلش دارای سطح مفید تبخیر و راندمان بسیار بالایی است اما فقط در شرایطی که سختی آب خیلی پایین باشد مورد استفاده قرار می گیرد. پکینگ گام 12 لانه زنبوری فیلم برای آب در شهرک صنعتی و آب چاه مناسب نیست و معمولا خیلی سریع رسوب می گیرد. در عین حال به خاطر تنگ بودن روزنه های فیلینگ 12، معمولا موتور و فن باید فشار بیشتری را تحمل کنند. فیلینگ برج خنک کن با گام 19 میلیمتر، متداول ترین محصول موجود در بازار است و عموما با آب شهر و آب نسبتا سبک سازگار است. اما در شرایطی که سختی آب بالا باشد این پکینگ نیز دچار گرفتگی می شود.

پکینگ گام 23 و گام 27 این نوع فیلینگ برای آب های نسبتا سخت استفاده می شود و راندمان تبخیر کمتری دارد. پیشنهاد می کنیم در صورتیکه در کولینگ تاور آب چاه یا آب سخت جریان دارد از پکینگ نت اسپلش ضد رسوب استفاده شود. فیلینگ تریکل اسپلش پلی پروپیلن هم عمر مفید بالاتری دارد و هم راحت تر تمیز می شوند. در بخش دوم اطلاعات فنی مربوط به پکینگ، به طبقه بندی پکینگ ها از لحاظ نوع عملکرد می پردازیم. از لحاظ نوع عملکرد در پکینگ می توان پکینگ ها را به دو نوع پکینگ فیلم و پکینگ اسپلش برج خنک کننده تقسیم کرد.

ویژگی های فیلینگ فیلم کولینگ تاور

دلیل نامگذاری این نوع پکینگ ها به دلیل شرایط عملکرد آنها در برخورد با آب و یا سیال خنک شونده است. هنگامی که آب بر روی این نوع پکینگ ها ریخته می شود، فیلمی (سطحی) از آب بر روی ورقه ها تشکیل می شود. تشکیل این فیلم سطحی باعث می شود در حجم یکسان، سطح برخورد آب و هوا بیشتر شده و تبخیر سطحی افزایش یابد و در نتیجه سیال خنک شود. بزرگترین مزیت پکینگ های فیلم، راندمان تبخیر بالاتر از پکینگ های اسپلش است. بزرگترین عیب این نوع پکینگ ها گرفتگی حفره های آن به دلیل ایجاد رسوب به مرور زمان است. شایان ذکر است که پکینگهای فیلم خود دارای انواع مختلف و با ابعاد حفره های مختلف می باشند که هرکدام کاربری خاصی دارند لیکن اصول خنک کردن و تبخیر سطحی در آنها یکسان می باشد. مزایای فیلینگ نوع فیلم(لانه زنبوری) برج خنک کننده

  • راندمان بالای تبخیر آب
  • قیمت مناسب و کمتر از نمونه ضد رسوب NC 20 -25

معایب پکینگ فیلم برج خنک کن

  • گرفتگی شدید در صورت استفاده در آب با سختی بیش از 150 -200
  • ایجاد افت فشار هوای بیشتر در برج خنک کننده
  • نیاز به تعویض یا اسید شویی کامل بلوک های پکینگ بعد از 2 الی 4 سال

ویژگی های مهم پکینگ نت اسپلش یا تریکل اسپلش عبارت اند از :

– استفاده از PP به صورت 100% نو و بدون استفاده از مواد بازیافتی

– عدم گرفتگی پکینگ اسپلش در آب سخت و با وجود رسوب کربنات کلسیم

– قابلیت تحمل دما از -20 تا 80 درجه سانتیگراد با فرض عملکرد پیوسته برج خنک کن

– طول عمر بسیار بالاهمیت بکارگیری پکینگ در برج خنک کن

حیاتی بودن پکینگ در عملکرد کولینگ تاور زمانی مشخص می شود که سیستم دچار رسوب و گرفتگی می شود. با ایجاد لایه های رسوب و کاهش سطوح تبادل حرارت در پکینگ ها یا فیلینگ های خنک کننده راندمان سیستم دچار افت می شود. افت راندمان در برج خنک کننده با افزایش دمای آب سرد خروجی مشهود می شود. در بین اجزای داخلی برج خنک کننده مهمترین و اساسی ترین بخش، پکینگ یا سطوح خنک کننده می باشد که وظیفه ایجاد سطح تبادل حرارت را بر عهده دارد. پکینگ ها با توجه نوع عملکرد سیستم داخلی کولینگ تاور دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

توضیحات بیشتر در خصوص پکینگ برج خنک کننده

پکینگهای برج خنک کننده انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع طراحی و کارکرد مورد کاربرد قرار می‌گیرند. پکینگ علاوه بر کاربری در برج خنک کننده در سایر تجهیزات همانند اسکرابر (برج اسید) نیز بکار می‌روند. کاربری پوشالهای مشبک در سیستم های تبخیری بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع اصول طراحی یک اسکرابر و کولینگ تاور بر پایه کاربری پرکننده (fill) یا پکینگ نهاده شده است. فیلینگ داخلی در یک برج اسید یا اسکرابر وظیفه خنک کردن اسید و در برج وظیفه سرد کردن آب را عهده‌دار است. البته از پکینگ در یک کاربری دیگر در چربی گیرها و تصفیه خانه ها استفاده می شود. در این مدل کاربری از پوشال‌های پرکننده در جهت ایجاد سطح جهت نشست کردن آلاینده ها (چربی و لجن) استفاده می‌گردد.

انواع پکینگ های برج خنک کننده

  • پکینگ فیلمی یا لانه زنبوری
  • پکینگ اسپلش یا پاششی

پکینگ های اسپلش سطح تبادل انرژی کمتری نسبت به انواع مدل فیلمی دارند ولی در عوض رسوب کمتری می گیرند. رسوب زدایی پکینگ های اسپلش نیز نسبت به نوع لانه زنبوری یا فیلمی بسیار آسان تر می باشد. البته پکینگ های فیلمی با چسب های مخصوص به صورت بلوک تولید می شود ولی پکینگ های اسپلش قالباً به صورت جوشی یا یک تیکه تولید می شوند.

انواع مدل های رایج پکینگ در کولینگ تاور پکینگ لانه زنبوری برج خنک کننده (فیلم پکینگ) از دو متریال پلمیری PVC و PP(پلی پروپیلن) تولید و عرضه می گردد. کاربرد پکینگ های PVC برج خنک کننده نسبت به نوع PP به دلیل مقرون به صرفه بودن آن امروزه بیشتر می باشد. پکینگ های فیلمی نیز با توجه به نوع گام یا فاصله بین ورق های مورب در چند گرید مختلف دسته بندی می شود.

از رایج ترین مدل های پکینگ گام 12، گام 14، گام 19، گام 23 و گام 30 می باشد. به هر میزان گام پکینگ های فیلمی بیشتر باشد فاصله ورق های مورب بیشتر شده و پکینگ سطح ویژه کمتری خواهد داشت. بنابراین کاهش گام پکینگ سبب افزایش سطح انتقال حرارت بین آب و هوا می باشد. از طرفی دیگر کاهش بیش از حد گام سبب رسوب و گرفتگی زیاد پکینگ در دوره‌ی کوتاهی می شود.

بنابراین انتخاب گام پکینگ در بازه‌ی استاندارد یکی از مهمترین اصول طراحی سازنده کولینگ تاور می باشد. قالباً در انواع برج های خنک کننده از پکینگ های گام 19 و گام 14 استفاده می شود و گام 12 نیز در شرایط محدود مورد کاربرد قرار می گیرد. از پکینگ های گام 23 تا 30 نیز بیشتر در سیستم های تصفیه خانه فاضلاب جهت رشد باکتری های مفید استفاده می‌کنند. مزایای استفاده پکینگ لانه زنبوری PP

  • مقاومت دمایی بالاتر پلیمر پلی پروپیلن (PP) نسبت به پلیمر پلی ونیل کلراید (PVC)
  • قابلیت اسیدشویی پکینگ های لانه زنبوری PP در هر دوره آورهال برج خنک کننده
  • استفاده از جوش جرارتی به جای چسب در پکینگ های لانه زنبوری پلی پروپیلن
  • طول عمر بالاتر و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری دشوار و تعویض سالیانه

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا