عمومیکسب و کار ویژه

قیمت قالب خاص بتن

تفاوت قالب فولاد مبارکه و فولاد غرب

اگر قالب خاص بتن از ورق فولاد مبارکه ساخته شده باشد، با نگاه به روی قالب متوجه یک دستی و بدون موج بودن (موج کم) آن می شوید، ضخامت قالب بتنی فولاد مبارکه یکنواخت و در تمام نقاط 3 میلی متر است و به اصلاح رواداری کمتری دارد. در صورتی که قالب های بتنی ساخته شده با دیگر ورق های فولادی مانند ورق فولاد غرب با نگاه در سطح قالب یا استفاده از کولیس متوجه تخلخل و موج دار بودن آن می شوید و ضخامت قالب در نقاط مختلف با همدیگر متفاوت بوده و کمتر، بیشتر یا برابر با 3 میلی متر می باشد. به همین دلیل قالب رواداری بیشتری دارد. (رواداری در لغت به معنای تفاوت مجاز و حدود قابل تحمل است و رواداری کم قالب به معنای تفاوت ناچیز وزن یک قالب در قیاس با قالب های مشابه است.)

قالب فولاد مبارکه قیمت بالاتری نسبت به قالب فولاد غرب (اسید شوی یا اسپیره) دارد. این تفاوت قیمت با توجه به ظاهر بدون موج و ضخامت یکدست فولاد مبارکه و به صورت کلی ظاهر یکدست تر آن و همچنین کیفیت بالاتر این قالب نسبت به قالب فولاد غرب می باشد.

در پروژه هایی که نیاز به سطح بتن اکسپوز وجود دارد، از فولاد مبارکه استفاده شده و از قالب فولاد غرب در سازه های بتنی که نیاز به سطح اکسپوز ندارند، استفاده می شود.

قالب فولاد غرب به دلیل قیمت پایین تر، طرفداران بیشتری در ایران دارد، اما قیمت پایین تر این قالب دلیل بر کیفیت پایین تر آن نیست، تنها در پروژه هایی که حساسیت بیشتری وجود دارد و احتیاج به سطح اکسپوز وجود دارد، بهتر است از قالب بتنی فولاد مبارکه استفاده کرد.

ابعاد قالب فلزی بتن

سایز قالب فلزی بتن، ابعاد استانداردی دارد. قالب های بتن استاندارد از عرض 10 سانت تا 50 سانت با مضرب 5 تولید می شوند. طول استاندارد این قالب ها نیز 1، 1.5 و 2 متر باشد.

انواع قالب بتن فلزی

قالب های فلزی بتن به صورت کلی به دو دسته زیر دسته بندی می شوند:

قالب های مدولار

قالب های خاص

انواع قالب بتن استاندارد مدولار

قالب های مدولار به ۲ مدل قالب لبه تسمه ای و قالب لبه خم تقسیم می شوند و قالب های لبه تسمه ای نیز به دو دسته قالب لبه ۵ و لبه ۶ تسمه ای دسته بندی می شوند. در ادامه با این قالب ها بیشتر آشنا می شوید:

قالب فلری بتن لبه ۵ جوشی (تسمه ای)

قالب بتن لبه ۵ اولین بار توسط کارنجات صنعت یدک قم تولید شد.

این قالب به دلیل ابعاد لبه استاندارد، بیشترین استفاده را در بین انواع قالب های مدولار دارد. به دلیل اینکه تسمه این قالب عرض ۵ سانتی متری دارد، قالب لبه ۵ نامیده می شود.

ورق کفی قالب فلزی لبه ۵ از ورق فولادی st37 به ضخامت ۳ میلیمتر می باشد. عرض هر ۴ تسمه پانچ شده دور این قالب، ۴.۷ سانتی متر و ضخامت آن ۵ میلی متر است. تسمه های داخلی قالب که برای استحکام بیشتر قالب استفاده می شوند نیز با ضخامت ۴ میلی متر استفاده می شوند.

وزن قالب فلزی لبه ۵ برای هر قالب فلزی ۱۰۰*۵۰ حدود ۲۰ کیلوگرم است.

این قالب با قالب لبه ۶ تنها در ابعاد لبه و وزن متفاوت هستند.

قالب فلری لبه ۶ تسمه ای (جوشی)

این قالب برای اولین بار توسط گروه صنعتی بوذرجمهر در کاشان تولید شد. به همین علت به قالب بوذرجمهر نیز معروف است.

قالب لبه ۶ جوشی در پروژه های محدودتری استفاده می شود و نسبت به قالب لبه ۵ استحکام و مقاومت بالاتری دارد و به همین دلیل در پروژه های بزرگ برای ساخت پل، سد، پاساژ و … استفاده می شود.

ورق کف این قالب از ورق فولادی st37 با ضخامت ۳ میلی متر ساخته شده است. عرض تسمه های این قالب ۵.۷ سانتی متر و با ضخامت ۵ میلی متر و تسمه های داخلی قالب نیز با عرض ۵.۷ و ضخامت ۴ میلیمتر تولید می شوند.

در بسیاری از شرکت ها شکل تسمه های دور قالب لبه ۶ “گل” یا “ستاره” است.

وزن این قالب نسبت به قالب های لبه ۵ بیشتر است و در هر متر مربع ۲ کیلوگرم سنگین تر از قالب های لبه ۵ و حدود ۴ کیلوگرم سنگین تر از قالب های لبه خم هستند.

قالب لبه ۶ نسبت به سایر قالب های مدولار استحکام بالاتری دارد و با نگهداری مناسب، می توان تا مدت زمان زیادی (حدود ۶۰ بار) بدون اینکه بشکند یا موج بردارد، از آن استفاده کرد.

وزن قالب لبه ۶ جوشی در یک قالب ۱۰۰*۵۰ حدود ۲۲ کیلوگرم است.

قالب بتن لبه ۵ خم

قالب فلزی لبه خم را به نام قالب پرسی نیز می شناسند. دلیل نامگذاری این قالب به قالب پرسی یا قالب خم برای ساخت تسمه های قالب به وسیله دستگاه است. در ساخت این قالب از یک ورق یکپارچه استفاده می شود و ۴ تسمه دور قالب به وسیله دستگاه خمکاری شده و هیچ جوشکاری در آن استفاده نمی شود. تنها تسمه های داخلی که برای استحکام قالب استفاده می شوند به وسیله جوشکاری به بدنه قالب متصل می شوند.

این قالب برای اولین بار توسط شرکت ارس طراحی و ساخته شد، به همین علت به نام قالب ارس نیز شناخته می شود.

ورق بدنه قالب فلزی لبه خم از ورق st37 به ضخامت ۳ میلی متر است. تسمه های ۴ سمت قالب نیز ضخامت ۳ میلی متری و عرض ۵ سانتی متری دارند. هر کدام از تسمه های لبه به اندازه ۱۲ میلی متر خم یا دوبل می شوند.

تسمه های داخلی نیز از ورق ۳ یا ۴ میلی متری ساخته می شوند.

وزن قالب لبه ۵ خم در یک قالب ۱۰۰*۵۰ حدود ۱۸.۵ کیلوگرم است و حدود ۲ کیلو از قالب لبه ۵ جوشی در همین ابعاد کمتر است.

انواع قالب بتن نو بر اساس جنس ورق

قالب تمام فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)

قالب تمام فولاد اشاره به قالبی دارد که تمام اجزای آن از ورق فولاد مبارکه st37 تولید شده باشد. در این قالب ورق کف، تسمه های پانچ شده ۴ طرف قالب، تسمه های داخلی قالب (پشت بند- تودلی) از ورق فولاد مبارکه با ضخامت ۳ میلیمتر ساخته می شود.

این قالب نسبت به قالب های ساخته شده با دیگر ورق های فولادی، کیفیت و مقاومت بالاتری دارد و به همین علت قیمت آن نیز بالاتر است. در این قالب کف فولاد بدون موج و یکدست است و بتن اجرا شده سطح یکدست و اکسپوزی خواهد داشت.

قالب کف فولاد

در قالب کف فولاد، ورق کفی از فولاد مبارکه st37 است، اما تسمه های دور قالب و داخل قالب (پشت بند- تودلی ها) از ورق فابریکی ساخته شده است. ورق یا تسمه فابریکی رنگ قهوه ای قرمز دارد که از شمش های آهن تولید می شود. به تسمه های دور این قالب تسمه کششی نیز گفته می شود.

این قالب نسبت به قالب تمام فولاد وزن و کیفیت پایین تری دارد اما نسبت به دیگر انواع قالب های تولید شده با ورق فولاد غرب یا گیلان مستحکم تر است.

در صورتی که تسمه های کششی درجه یک باشند، کیفیت این قالب با قالب تمام فولاد برابری دارد و از نظر قیمتی نیز صرفه بالاتری دارد.

قالب فولاد غرب

قالب فولاد غرب تماما از ورق فولاد غرب (اسید شویی) تولید می شود. اما در برخی موارد نیز برای تسمه های دور قالب از تسمه کششی نیز استفاده می شود.

این قالب نسبت به قالب های تمام فولاد و کف فولاد کیفیت و مقاومت پایین تری دارد و در سطح ورق موج و خط و خش دیده می شود. همچنین رنگ ورق فولاد مبارکه در مقایسه با ورق فولاد غرب کاملا فرق دارد و قابل تشخیص است.

 

مزایای استفاده از قالب فلزی بتن در اجرای سازه

استفاده از قالب بتن فلزی نسبت به سایر قالب های بتنی از مزیت هایی برخوردار است. که در ادامه به این مزایا به صورت موردی اشاره شده است:

  • مقاومت فیزیکی زیاد در مقابل فشار و ضربه
  • افزایش سرعت ساخت در سازه
  • دارای سطح صاف و صیقلی
  • نچسبیدن بتن به قالب
  • ضریب تکرار پذیری بالا
  • اتصال آسان تجهیزات
  • مواد اولیه در دسترس
  • حمل و نقل آسان

این مزایا باعث شده است که قالب فلزی بتن، پر استفاده ترین قالب برای اجرای سازه های عمرانی باشد.

تنها نقص قالب فلزی، عدم انعطاف پذیری آن است. که با استفاده از فیلرها، بچه قالب و … این ایراد به راحتی قابل پوشش است و میتوان از آن چشم پوشی کرد.

تعیین قیمت قالب بتن

قیمت قالب فلزی بتن با توجه به عوامل مختلفی همچون نوع قالب، هزینه مواد اولیه، هزینه دستمزد نیروی کار، هزینه های جانبی، استراتژی قیمت گذاری شرکت ها تعیین می شود. به صورت کلی قیمت گذاری قالب فلزی بر اساس میزان وزن و بر حسب کیلوگرم محاسبه می شود. در صورتی که می خواهید بدانید قیمت قالب بتن فلزی به چه عواملی بستگی دارد؟ در ادامه عوامل و فاکتورهای مورد نظر را برای شما توضیح داده ایم:

نوع قالب بتن

قالب بتن فلزی یا قالب های مدولار در سه مدل، قالب لبه خم، قالب تسمه ای 5 و قالب تسمه ای 6 تولید می شود. هر کدام از این قالب ها با توجه به روش تولید و مقدار مواد اولیه مورد نیاز قیمت متفاوتی دارند. عموما قیمت قالب لبه خم از قیمت قالب تسمه ای (جوشی) بالاتر است. علت این تفاوت قیمت، هزینه تولید بالاتر و وزن کمتر قالب لبه خم نسبت به قالب تسمه ای است.

هزینه مواد اولیه

یکی از مهم ترین دلایل اختلاف قیمت قالب ها با یکدیگر، استفاده از ورق های متفاوت در ساخت قالب فلزی می باشد. ورق فولادی مواد اولیه برای ساخت قالب بتن است و قیمت انواع ورق به صورت روزانه تغییر و نوسان دارد. بهترین نوع این ورق ها، ورق فولاد مبارکه است که قیمت بالاتری نسبت به ورق های فولادی دیگر دارد.

دستمزد نیروی کار

هزینه نیروی کار با توجه به اینکه از پرسنل ماهر و کارآزموده استفاده شود یا کارگر معمولی در هزنه نهایی قالب تاثیر گذار است.

هزینه های جانبی

همچنین هزینه های کلی شرکت نیز می تواند بر تعیین قیمت قالب بتن موثر باشد، در صورتی که شرکت تولید بتن، هزینه های تهیه مواد اولیه، تولید و نگهداری پایینی داشته باشد. می تواند قالب بتنی با قیمت مناسب تر به بازار عرضه کند.

استراتژی قیمت گذاری

در صورتی که شرکت تولیدی در زمینه تولید قالب بتنی برند باشد و مدت زمانی زیادی در بازار فعال بوده است، می تواند با توجه به اسم برند، قیمت قالب های بتنی خود را بالاتر از قیمت دیگر کارخانه ها عرضه کند.

 

دکمه بازگشت به بالا