بین الملل

عکس | راکت‌اندازهای عجیبی که ترکیه به اوکراین ارسال کرد!

قبل از شروع تجاوزات نظامی روسیه، ترکیه نیز به اوکراین تسلیحات می فروخت و در آغاز جنگ تعداد زیادی پهپاد رزمی TB2 را در حمایت از کی یف به اوکراین اهدا کرد. در روزهای آغازین جنگ، این هواپیما عملکرد بسیار خوبی داشت و بسیاری از تسلیحات ارتش روسیه به ویژه سیستم های دفاع ضد هوایی آنها را به تصرف خود درآورد. اخیراً یک گروه اطلاعاتی منبع باز (به نام Osint) مستقر در هلند که اعضای آن روابط بسیار نزدیکی با صنعت نظامی ترکیه و ارتش ترکیه دارند، از تحویل چندین پرتابگر MCL مسلح به Orix TRLG خودداری کردند. 230 هوافضا، امنیت و دفاع ترکیه روکستان به اوکراین گزارش شد.

این سامانه را می توان معادل موشک انداز چندگانه هیمارس آمریکایی M142 (HIMARS) دانست که تنها 18 فروند از آنها توانستند موانع ارتش روسیه را بشکنند و کمر نیروی زمینی کشور متجاوز را خم کنند. سامانه راکت انداز TRLG-230 بر پایه راکت انداز MCL رکستان ساخته شده و قادر به شلیک گلوله های مختلف با کالیبرهای مختلف است. به عنوان مثال این سامانه علاوه بر قابلیت حمل و شلیک موشک های 230 میلی متری، می تواند موشک بالستیک خان 610 میلی متری را نیز حمل کند. این قابلیت را در گذشته با Haymars و M270 MLRS که به پرتابگرهای چند کالیبر معروف هستند دیده بودیم.

MCL

MCL

راکت انداز TRLG-230 همانطور که از نامش پیداست 230 میلی متر قطر دارد و پرتابگر MCL می تواند 6 گلوله از آن را حمل کند. این موشک مجهز به سیستم ناوبری داخلی و سیستم ناوبری ماهواره ای جی پی اس آمریکایی و روسی گلوناس است که البته سرویس ماهواره ای مورد نظر توسط خریدار انتخاب می شود. البته برای مدل های تحویلی به اوکراین، هدایت ماهواره ای این موشک توسط GPS مقاوم در برابر دستکاری انجام می شود. از این نظر، موشک ترکیه مشابه موشک های هدایت شونده آمریکایی M31A1 GMLRS-U و M30A1 GMRLS است که توسط آمریکا، آلمان، انگلیس و نروژ به اوکراین ارسال شده است. تمامی این موشک ها از لحظه پرتاب تا لحظه برخورد توسط GPS هدایت می شوند.

اما TRLG-230 بر خلاف M30/31A1 که فقط دارای هدایت داخلی و ماهواره ای است، در دماغه خود یک جستجوگر لیزری دارد که به شما اجازه می دهد در آخرین مرحله حمله یعنی در هنگام غواصی یک لیزر نیمه فعال را هدایت کنید. به هدف می دهد. اگرچه نمونه های اولیه M31A1 با هدایت لیزری نیمه فعال در مراحل پایانی حمله توسعه یافتند، اما در نهایت این طرح از بین رفت. موشک TRLG-230 می تواند اهداف متحرک را با هدایت لیزری هدف قرار دهد و برد خطا می تواند کمتر از 2 متر باشد. برای این منظور، یک هدف رمزگذاری شده با لیزر باید با نیروهای داخلی (مثلاً پهپاد) علامت گذاری شود تا جستجوگر موشک بتواند انعکاس لیزر را ببیند و به سمت آن برود.

با توجه به اینکه TRLG-230 در مرحله پایانی خود دارای هدایت لیزری است، به جای یک موشک هدایت شونده، موشک محسوب می شود. زیرا در موشک های هدایت شونده مانند M31A1، وظیفه سیستم ناوبری این است که موشک را در مسیر خود نگه دارد، اما پس از رسیدن به هدف، پرتابه می تواند به نقطه ای که با لیزر مشخص شده است حرکت کند و نه تنها پرواز کند. مسیر از پیش تعیین شده.آهسته این موشک می تواند اهداف سطحی ثابت و متحرک را در فاصله 20 تا 70 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. کلاهک 42 کیلوگرمی آن نیز انفجاری بالایی دارد و در معرض تکه تکه شدن است که مهره های فولادی را پس از انفجار در فاصله 55 متری پراکنده می کند. فیوز آن نیز از نوع مجاورت و برخورد دو طرفه است.

TRLG-230

این موشک دارای 4 تیر هدایت کننده در جلو و 4 تیر تثبیت کننده در انتهای بدنه است. در حین پرواز به کمک بال های متحرک خود جهت خود را تغییر می دهد و در مسیر درست قرار می گیرد. در پرواز، نیروی رانش لازم توسط یک موتور موشک سوخت جامد ایجاد می شود که آن را مافوق صوت می کند. سرعت این موشک اعلام نشده اما بالای 2 ماخ است. پرش روی یک هدف در زاویه بالا و با سرعت مافوق صوت، گرفتن آن را برای نیروهای دفاعی دشوار می کند. هدف این موشک مراکز مهم دشمن از جمله ایستگاه های رادار، ایستگاه های مخابراتی، پدافند، تاسیسات توپخانه و موشکی، مراکز لجستیکی، پادگان ها، پایگاه ها، بنادر، مراکز فرماندهی و … است. می تواند حمله کند.

همچنین در آخرین مرحله به لطف هدایت لیزری می تواند در نقش پدافند ساحلی در برابر کشتی های سطحی دشمن عمل کند. این سیستم به سرعت به منطقه مورد نیاز می رسد و در مدت زمان بسیار کوتاهی مستقر می شود. سپس شلیک کنید و به سرعت از منطقه فرار کنید تا از آتش سوزی در امان بمانید. حامل و پرتاب آن از نوع 8 چرخ متحرک است که ضمن افزایش سرعت عملیات، چابکی و تحرک بالایی را برای سیستم فراهم می کند. این سامانه در هر ساعت از شبانه روز، در هر آب و هوا و در هر آب و هوایی می تواند بر علیه دشمن عمل کند و در آزمایشات میدانی نیز بسیار موفق عمل کرده است.

موشک TRG-230 از نظر مشخصات فنی کاملاً شبیه TRLG-230 است اما در دماغه آن جستجوگر لیزری ندارد و به همین دلیل دایره خطای احتمالی آن در برد 70 کیلومتری کمتر از 10 متر است. . در مقام مقایسه بد نیست بدانید که موشک های M31A1 حتی بدون جستجوگر لیزری نیز بردی کمتر از 2 متر دارند. به عبارت دیگر، موشک جدید هدایت لیزری TRLG-230 دارای دقتی برابر با موشک قدیمی M31A1 در مرحله نهایی است. به علاوه برد و قدرت تخریب کلاهک کمتری نسبت به M30/31A1 دارد. تنها مزیت مدل ترکیه ای، همانطور که قبلا ذکر شد، توانایی تعامل با اهداف متحرک هدف پهپادها، به ویژه بایراک است.

کمک های ترکیه

در این جنگ ترکیه، 35 فروند پهپاد رزمی بایراکتار TB2 با مهمات شامل بمب های MAM-L و MAM-C، 24 فروند هواپیمای بدون سرنشین کوچک شناسایی بایراکتار، 2 سلاح جنگ الکترونیک زمینی و هوایی بر روی Bayraktar TB2، حدود 50 خودروی ضد خودرو نصب می شود. -اقدامات متقابل انفجاری (AMRP) مدل های خارپشت، خمپاره، تفنگ، کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله و سایر مهمات را در اختیار اوکراین قرار داد. این تسلیحات به صورت رایگان یا با هزینه کم به اوکراین اهدا شد و بدین ترتیب تنها هزینه ساخت آنها را پوشش داد. ترکیه قرار است در آینده 100000 گلوله توپ 155 میلی متری به همراه 150 آمپر دیگر جوجه تیغی برای آنها ارسال کند.

شرکت هوافضای بایکار همچنین قصد دارد پهپادهای بایراکتار را به موشک‌های سونگور مسلح کند تا با پهپادهای انتحاری گرن 1 و 2 روسی که در نقش هوا به هوا به‌کار می‌روند، به طور مؤثرتری با اوکراینی‌ها مقابله کند. این موشک توسط تصویرگر مادون قرمز هدایت می شود و پس از قفل شدن روی هدف و شلیک نیازی به کنترل ندارد. فاصله موشک و سقف پروازی آن هنگام شلیک از زمین به ترتیب 8 و 4 کیلومتر است که البته با شلیک از پهپاد بسته به سرعت و ارتفاع اولیه آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با این حال، مشکل اصلی در برابر هدفی مانند یک پهپاد انتحاری با حرارت کم، قدرت قفل شدن جستجوگر است که در کمتر از 8 کیلومتر رخ می دهد.

البته باید گفت که ارسال تسلیحات ترکیه به اوکراین برای آنکارا مفید بوده است. برای مثال پهپادهای Bayraktar TB2 با عملکرد فوق العاده خود مشتریان خارجی جدیدی پیدا کرده اند و جنگ اوکراین برای آنها تبلیغی است. رومانی، عراق، مالزی، اندونزی و حتی ژاپن علاقه مند به خرید این پهپاد بودند. اگر موشک های TRLG-230 عملکرد موفقی به خصوص با پهپاد بایرکتار از خود نشان دهند، فروش خوبی به کشورهای خارجی به ویژه پهپادهای TB2 خواهند داشت. البته سلاح های ساخت ترکیه نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند که تاثیر مثبتی در بازاریابی دارد.

227227

دکمه بازگشت به بالا