عمومیکسب و کار ویژه

علت خرابی چشمی درب پارکینگ

در این مقاله قصد داریم به بررسی  راه حل و علت رفع خرابی چشمی درب پارکینگ بپردازیم. چشمی درب پارکینگ یک سنسور الکترونیکی است که با تشخیص حضور خودرو یا انسان در محدوده درب، مانع بسته شدن آن می شود. این سنسور به منظور افزایش امنیت و راحتی کاربران درب پارکینگ نصب می شود. اما گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف خراب شده و عملکرد صحیحی نداشته باشد. در این مطلب بطور خاص به آمورش خرابی چشمی درب برقی پارکینگ اصفهان (درب ریلی) می‌پردازیم، بنابراین اگر چشمی درب پارکینگ شما خراب شده است، با آتی در همراه باشید. اما ابتدا بیایید مختصری در مورد چشمی پارکینگ بدانیم.

خرابی چشمی جک پارکینگ - رفع ایرادات چشمی جک پارکینگ - ایپاکو

چشمی درب پارکینگ چیست؟

ابتدا بیایید ببینیم درب چشمی پارکینگ چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ خرابی چشمی‌ درب مساله جدی می‌باشد و باید برای رفع ایراد چشمی درب پارکینگ اقدام کرد. زیرا چشمی‌ها وظیفه اصلی جلوگیری از عدم برخورد درب پارکینگ با خودرو را بر عهده دارند.  چشمی درب پارکینگ شامل دو جزء است که حدود شش اینچ بالاتر از سطح زمین در امتداد مسیرهای درب پارکینگ قرار گرفته و به سیستم مرکزی متصل می‌شود.

نحوه عملکرد چشمی درب پارکینگ به اینصورت است که این چشمی‌ها بوسیله اشعه مادون قرمز باهم ارتبط برقرار می‌کنند. زمانیکه مانعی بین این دو باشد، چشمی به سیستم مرکزی فرمان می‌فرستد تا درب بسته نشود و موقعی که مانعی مانند خودرو یا انسان از جلوی چشمی‌ها برداشته شد، درب بسته می‌شود. چشمی‌ درب اتوماتیک باعث آسان تر شدن کارهای بشر شده است. اما گاهی چشمی‌ها کار نمی‌کنند! که ما در بخش بعدی به عیب یابی آن‌ها می‌پردازیم.

تشخیص خرابی درب پارکینگ اتوماتیک از طریق دری که اصلا بسته نمی‌شود یا دری که تا حدودی بسته می‌شود و دوباره باز می‌شود، رخ می‌دهد. معمولا رفع ایراد چشمی درب پارکینگ  با استفاده از نکات آموزشی که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم، قابل حل است، اما اگر نتوانستید ایراد را پیدا کنید باید با یک متخصص وتعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

قبل از رفع ایراد چشمی درب پارکینگ لازم است تا به عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ بپردازیم و سپس برای رفع ایراد آن اقدامات لازم را انجام دهیم.زمانیکه درب پارکینگ شما بطور اتوماتیک باز و بسته نشود و ایراد از خود درب، ریموت یا برق ساختمان نباشد، چشمی درب خراب است. می‌توان از راه‌های زیر متوجه شد که چشمی دچار مشکل شده است:

  • از روی بررسی چراغ هایکه LED روی هر یک از سنسورهای دو طرف درب تعبیه شده است. اگر یکی از آن‌ها چشمک می‌زند، این نشانه آن است که چشمی درست تنظیم نشده است.
  • ممکن است صدای کلیکی بشنوید که نشان دهنده مشکل در چشمی درب اتوماتیک است.
  • همچنین ممکن است یک چراغ چشمک زن روی خود ریموت ببینید.

یکی از راه‌های آزمایش خرابی چشمی درب پارکینگ، قرار دادن عمدی چیزی در مسیر اشعه مادون قرمز و سپس فشار دادن دکمه برای بستن در است. اگر درب پس از شروع به بسته شدن به طور خودکار جمع نشود، احتمال خرابی وجود دارد و باید بلافاصله برای تعمیر آن اقدام کرد. اما دلایل کار نکردن چشمی درب پارکینگ چه مواردی می‌تواند باشد؟ برای دانستن پاسخ بخش زیر را بخوانید.

دلایل عمل نکردن چشم درب پارکینگ

دلایل کارنکردن چشمی درب پارکینگ  را می‌توان بصورت زیر لیست کرد:

– آلودگی چشمی به گرد و غبار، برف، باران، خاک و سایر مواد خارجی

– تغییر تنظیمات حساسیت چشمی به دلیل نوسانات برق، ضربه، جابجایی و غیره

– خرابی قطعات داخلی چشمی مانند ترانزیستور، دیود، مقاومت و غیره

– خرابی سیم کشی چشمی به دلیل قطع شدن، کوتاه شدن، سوختگی و غیره

– نفوذ آب در چشمی

– تداخل با سایر سنسورهای الکترونیکی در محیط

بررسی دلایل کارنکردن چشمی درب پارکینگ

علت کار نکردن چشمی درب پارکینگ  می‌تواند موارد زیر باشد:

آلودگی چشمی یا کثیف شدن قاب چشمی

یکی از علل عمل نکردن چشمی درب پارکینگ، کثیف شدن چشمی است. این می‌تواند موجب شود تا چشمی به خوبی کار نکند و تنها گاهی در را باز و بسته کند.

ممکن است چشمی با گرد و غبار، برف، باران، خاک و سایر آلاینده‌ها آلوده شده و قدرت تشخیص آن کاهش یابد. در این صورت، باید چشمی را با یک پارچه نرم و تمیز پاک کرده و از کارایی آن مطمئن شوید.

  • مطابق شکل زیر، ساختار چشمی ها به صورت دو جزء فرستنده / گیرنده طراحی شده است و چشمی گیرنده باید به طور دایم نور مادون قرمز ارسالی توسط فرستنده را دریافت کند. کثیف شدن قاب چشمی ( گرد و خاک ، رنگ و غیره) ، مانع از ارتباط پیوسته گیرنده/ فرستنده می شود و عملکرد عادی درب اتوماتیک دچار اختلال می شود.
  • یکی از اختلالات شایع این است که درب باز می شود ولی پس از باز شدن بسته نمی شود و درب باز باقی می ماند.
  • برای رفع این مشکل ، قاب چشمی را تمیز کنید.

تعمیر خرابی چشمی درب پارکینگ

هم راستا نبودن دو چشمی فرستنده / گیرنده

علت عمل نکردن چشمی درب پارکینگ می‌تواند هم راستا نبودن دو چشمی فرستنده / گیرنده باشد. ممکن است با نصب نادرست چشمی یا تغییر موقعیت آن به دلایل مختلف، تنظیمات چشمی تغییر کند و باعث شود که چشمی حساسیت کافی را نداشته باشد. در این حالت، باید تنظیمات چشمی را با توجه به دفترچه راهنمای فنی آن اصلاح کرده و زاویه و فاصله آن را با درب هماهنگ کنید.

  • چشمی های فرستنده / گیرنده باید در یک راستا نصب شوند. در غیر اینصورت عملکرد عادی آنها مختل می شود. به دلایل مختلفی(پس از نصب) مانند ضربه خوردن به یکی از چشمی ها و غیره ، ممکن است دو چشمی از هم راستا بودن خارج شوند.
  • بنابراین در شرایطی که درب پس از باز شدن ، بسته نمی شود و باز باقی می ماند، هم راستا بودن دو چشمی را کنترل کنید.

معیوب شدن سیم کشی چشمی

علت خرابی چشمی درب پارکینگ می‌تواند قطع شدن سیم داخل آن باشد که این مورد نیز به راحتی قابل تعمیر است.

  • در صورتی که سیم کشی چشمی معیوب شود ، عملکرد عادی چشمی مختل می شود و درب باز باقی می ماند.
  • برای کنترل این مشکل ، کف دست خود را مقابل یکی از چشمی ها تکان دهید و با دقت گوش کنید. با تکان دادن دست باید یک صدای ” تیک تیک ” از چشمی شنیده شود. همچنین به چشمی نگاه کنید ، باید ال ای دی چشمی روشن باشد. اگر صدای ” تیک تیک” را می شنوید و نور ال دی چشمی قابل رویت است ، برق چشمی مشکی ندارد و احتمالا مشکل از قسمت دیگری است که توسط نصاب شما قابل برطرف شدن است. بنابراین در اسرع وقت با نصاب خود تماس بگیرد.

وجود آب داخل چشمی

معمولا افراد در عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ، به این مورد توجه ویژه‌ای دارند. وجود آب داخل چشمی یک علت عمل نکردن چشمی درب پارکینگ است. زیرا در بسیاری از موارد بدلیل آب بندی نادرست چشمی‌ها آب داخل آن‌ها نفوذ می‌کند و مانع از عملکرد صحیح چشمی درب خواهد شد.

خرابی قطعات الکترونیکی

از دلایل کارنکردن چشمی درب پارکینگ خرابی قطعات الکترونیکی است. ممکن است با وجود شوک الکتریسیته، سوختگی، ضربه، رطوبت و سایر عوامل، قطعات الکترونیکی داخل چشمی درب پارکینگ خراب شده و عملکرد آن را مختل کند. در این حالت، باید قطعات خراب را تعویض کرده و چشمی را دوباره راه‌اندازی کنید.

نقص فنی در سایر قطعات

ممکن است خراب شدن موتور، رله، سوئیچ، کابل و سایر قطعات مرتبط با درب پارکینگ باعث شود که چشمی درست کار نکند. در این صورت، باید علت خراب شدن قطعات را برطرف کرده و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید.تا اینجا به بررسی دلایل کارنکردن چشمی درب پارکینگ پارکینگ و عیب یابی ان پرداختیم. حال سوال این است که رفع ایراد چشمی درب پارکینگ چگونه انجام می‌شود.

رفع ایراد چشمی درب پارکینگ چگونه است؟

چشمی لادری جک پارکینگی بر روی انواع درب های اتوماتیک نصب می گردد که جز تجهیزات ایمنی این درب‌ها به حساب می‌آید.  اگر چشمی درب شما دچار خرابی شده باشد، اخطار آن روی برد جک پارکینگ با روشن شدن چراغ ال ای دی اعلام میگردد. شما همراهان همیشگی عزیز، برای سفارش درب اتوماتیک ریلی اصفهان از دفتر حفاظتی کیمیا در ابتدا با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید و بعد از گرفتن مشاوره رایگان، بازدید از محل صورت گرفته و بهترین انتخاب توسط کارشناسان ما به شما پیشنهاد داده می شود.

برای رفع خرابی چشمی در برقی دو راه داریم یا باید این قطعه را از مدار حذف کنیم که در اصطلاح به آن جامپر می گویند و یا اقدام به تعویض چشمی خراب نماییم. البته باید  عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ و علت عمل نکردن آن را  بررسی کرد تا در صورت تعویض دوباره دچار مشکل نگردد.

برای تعویض چشمی ابتدا باید مدار چشمی را از سیستم خارج کنید. برای این منظور ابتدا درپوش چشمی ها را باز کرده و طرف RX و یا فرستنده که ترمینال 4 ورودی به بالا را می یابیم و آن دو سیمی که به COM و NO وصل است را باز کرده و به هم وصل کنیم تا موقتا جک پارکینگ به کار خود ادامه دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا