سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

علائم عفونت پروستات

در برخی موارد پروستات مردان به دلایل مختلف مانند عوامل عفونی ملتهب می شود. مواد التهابی تولید شده در این غده بر عملکرد پروستات و سیستم ادراری تأثیر می گذارد و در نتیجه علائم مختلفی ایجاد می شود. برای آشنایی بیشتر با علائم پروستاتیت این مقاله را از فوق تخصص اورولوژی ببینید.

آیا پروستاتیت دارید؟

قبل از صحبت در مورد علائم پروستاتیت، بهتر است در مورد پروستاتیت بیشتر بدانید. این بیماری اغلب دردناک است و علائم آن التهاب بافت غده پروستات در مردان و معمولاً به دلایل مختلف از جمله بیماری های باکتریایی است. محققان چهار نوع التهاب پروستات را شناسایی کرده اند که عبارتند از:

پروستاتیت مزمن

پروستاتیت حاد باکتریایی

پروستاتیت باکتریایی مزمن

پروستاتیت بدون علامت

مردان مبتلا به پروستاتیت بدون علامت معمولاً هیچ علامتی ندارند. پزشکان اغلب در معاینه سایر بیماری های دستگاه ادراری یا دستگاه تناسلی به طور تصادفی چنین عارضه ای را تشخیص می دهند. این نوع پروستاتیت عوارض جدی ایجاد نمی کند و اغلب نیازی به درمان ندارد.

علائم پروستاتیت

التهاب پروستات طیف وسیعی از علائم را بسته به علت اصلی دارد و برای همه یکسان نیست. بسیاری از علائم مشابه بیماری های دیگر است. علائم اصلی پروستاتیت شامل درد یا ناراحتی به مدت سه ماه یا بیشتر در یک یا چند مورد از موارد زیر است:

درد بین بیضه و مقعد

درد آلت تناسلی

احساس درد در قسمت میانی پایین شکم

کیسه بیضه پیان

كمر درد

درد حین یا بعد از ادرار کردن یکی دیگر از علائم سرطان پروستات است. درد پروستاتیت می تواند در اطراف لگن پخش شود یا در یک یا چند مکان به طور همزمان احساس شود. گاهی اوقات درد، ناگهانی یا آهسته عود می کند. سایر علائم پروستاتیت عبارتند از:

درد در مجرای ادرار در حین یا بعد از ادرار کردن

درد آلت تناسلی در حین یا بعد از ادرار کردن

تکرر ادرار 8 یا بیشتر در طول روز

احتباس ادرار و ناتوانی در تأخیر

جریان ادرار مختل شده یا قطع می شود

علائم پروستاتیت

در پروستاتیت حاد، مثانه شروع به متورم می کند، اگرچه ادرار کمی دارد و باعث تکرر ادرار می شود. پروستاتیت حاد باکتریایی به سرعت ظاهر می شود و اغلب شدید است. افراد مبتلا به پروستاتیت باکتریایی حاد باید به دنبال درمان فوری باشند. علائم پروستاتیت حاد باکتریایی به شرح زیر است:

تکرر ادرار

بی اختیاری ادرار

بنابراین

لرزیدن.

سوزش یا درد هنگام ادرار کردن

درد در ناحیه تناسلی، کشاله ران، پایین شکم یا کمر

شب ادراری و تکرر ادرار در خواب

تهوع و استفراغ

بدن درد

احتباس ادرار و ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

مشکل در شروع ادرار کردن

جریان ادرار ضعیف یا قطع شده

انسداد ادرار و ناتوانی کامل در دفع ادرار

علائم التهاب مزمن غده پروستات

علائم نوع مزمن مشابه پروستاتیت حاد باکتریایی است، اما شدت کمتری دارد. این نوع التهاب اغلب به آرامی ایجاد می شود و تا 3 ماه یا بیشتر ادامه می یابد. علائم معمولاً خفیف هستند اما ممکن است عود کننده یا مداوم باشند. پروستاتیت باکتریایی مزمن می تواند پس از درمان فرم حاد آن یا پس از درمان عفونت مجاری ادراری ایجاد شود. علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن به شرح زیر است:

تکرر ادرار

عدم دفع ادرار

سوزش و درد هنگام ادرار کردن

درد در ناحیه تناسلی، کشاله ران، پایین شکم یا کمر

شب ادراری

انزال دردناک

احتباس ادرار

اولین مشکل در ادرار کردن

جریان ادرار ضعیف یا قطع شده

انسداد ادرار

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات علائم ادراری غیرمرتبط با پروستاتیت می تواند ناشی از مشکلات جداگانه، عفونت های دستگاه ادراری یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات باشد. این علائم همچنین می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تر مانند سرطان پروستات باشد. بنابراین، اگر علائم ذکر شده در این مقاله را تجربه کردید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. مردانی که علائم زیر را تجربه می کنند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند:

اصلا نمیتونه ادرار کنه

نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن

آگوه

وجود خون در ادرار

چه کسانی مستعد ابتلا به پروستاتیت هستند؟

عواملی که احتمال پروستاتیت و علائم التهاب پروستات را افزایش می دهند بسته به نوع آن متفاوت است.

پروستاتیت مزمن: مردانی که به عصب مجرای ادرار در اثر جراحی یا ضربه آسیب دیده اند، بیشتر مستعد ابتلا به پروستاتیت مزمن هستند. استرس روحی و روانی نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد

هیپرپلازی خوش خیم پروستات حاد: احتمال هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان مبتلا به عفونت ادراری بیشتر است. عفونت ادراری مکرر یا دشوار درمان می تواند منجر به پروستاتیت باکتریایی شود.

پروستاتیت چقدر شایع است؟

پروستاتیت شایع ترین مشکل دستگاه ادراری در مردان زیر 50 سال و سومین مشکل شایع دستگاه ادراری در مردان بالای 50 سال است. پروستاتیت مزمن:

این شایع ترین و کمتر شناخته شده ترین شکل پروستاتیت است

در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد

10 تا 15 درصد از مردان آمریکایی را مبتلا می کند

آنتی بیوتیک ها می توانند پروستاتیت حاد باکتریایی را درمان کنند. این داروها همچنین می توانند علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن را 30 تا 60 درصد کاهش دهند. تا 80 درصد از مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن پس از مصرف داروهای مناسب برای علائم خود، سلامت بهتری را تجربه خواهند کرد. مردان مبتلا به پروستاتیت بدون علامت نیازی به درمان ندارند.

دکمه بازگشت به بالا