اقتصادی

عقبگرد نفت در واکنش به افزایش تولید اوپک پلاس

قیمت نفت در پاسخ به توافق وزیران اوپک + مبنی بر افزایش تدریجی تولید در ماه های آینده پس از از دست دادن برخی از افزایش قیمت های تجاری در ماه های آینده ، روز دوشنبه کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن با 33 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 64.53 دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت در ماه مه 25 سنت یا 0.4 درصد کاهش یافت و به 61.20 دلار در هر بشکه رسید.

در آخرین روز معاملات هفته گذشته ، روز پنجشنبه دو قرارداد بیش از 2 دلار در هر بشکه معامله شد ، زیرا سرمایه گذاران از تصمیم اوپک پلاس به عنوان تأیید بهبود تقاضا استقبال کردند و با افشای برنامه هزینه ساخت زیرساخت 2 تریلیون دلاری ، خوش بینی رونمایی شد. جمعه به دلیل تعطیلات Ait بازارها بسته بودند.

اوپک و متحدانش از جمله روسیه روز پنجشنبه در یک کنفرانس ویدیویی توافق کردند که تولید خود را به 350 هزار بشکه در روز در ماه مه و 450 هزار بشکه در روز در ماه جولای برسانند.

این تصمیم پس از تماس دولت جدید ایالات متحده با عربستان سعودی در مورد لزوم کاهش مصرف انرژی برای مصرف کنندگان ، علیرغم نگرانی در مورد قرنطینه در اروپا ، صادر شد.

طبق توافق هفته گذشته ، تولید اوپک پلاس نسبت به ماه مه کمی بالاتر از 6.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود ، در حالی که در ماه مه هفت میلیون بشکه در روز است.

بیشتر این رشد تولید از عربستان سعودی ، بزرگترین صادر کننده نفت جهان حاصل می شود. عربستان سعودی به تدریج به کاهش یک جانبه تولید یک میلیون بشکه در روز خود در ماه مه و ژوئیه پایان می دهد و در ماه مه 250 هزار بشکه در روز اضافه می کند ، همین مقدار در ژوئن و 450 هزار بشکه در روز در ماه جولای است. به دنبال این حکم ، آرامکو سعودی قیمت رسمی نفت منطقه آسیا را روز یکشنبه ماه مه افزایش داد.

لی لی ، گیتاریست ، اقتصاددان در OCBC ، گفت: افزایش تولید به دنبال افزایش قیمت فروش رسمی رخ داد ، که وی اطمینان دارد که به بازگرداندن تقاضا برای نفت در آسیا کمک می کند.

سرمایه گذاران این هفته بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده در وین تمرکز خواهند کرد ، که بخشی از مذاکرات توسعه یافته سال 2015 تهران و قدرت های جهانی برای احیای مجدد توافق برجام است. پیش از مذاکرات ، وزارت خارجه ایران گفت که ایالات متحده می خواهد همه تحریم ها را لغو کند و از تخفیف مراحل تحریم ها امتناع ورزید.

به گفته رویترز ، هنری روم ، تحلیلگر اوراسیا ، انتظار دارد تحریم های ایالات متحده ، از جمله محدودیت های فروش نفت ایران ، با پایان مذاکرات و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای خود ، لغو شود. دیپلماسی ممکن است چندین ماه و بازگشت ایران به تعهدات قبلی خود سه ماه طول بکشد. اجرای چنین توافقی و افزایش صادرات نفت ایران ممکن است تا اوایل سال 2022 به طول انجامد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا