سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

سفید کردن دندان با بلیچینگ چگونه انجام میشود؟

سفید کردن دندان چیست؟ مزایا و معایب سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان یکی از منحصربفردترین روش های سفید کردن دندان است. بسیاری از افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک شکایت دارند که زردی و ناهنجاری دندان ها با مسواک زدن و روش های سفید کردن خانگی از بین نمی رود.

چنین تغییرات رنگی را نمی توان با روش های قدیمی و ساده خانگی درمان کرد و تاثیر این روش ها موقتی است، بهترین راه در این گونه موارد استفاده از سفید کننده دندان و کمک گرفتن از مواد شیمیایی است.

با سفید کردن دندان ها یا اصلاح لبخند، می توانید دندان های درخشان تر و جذاب تری داشته باشید. در این مقاله به انواع مواد سفید کننده دندان، سفید کردن دندان ها، مزایا و معایب آن و زمان سفید کردن دندان ها می پردازیم.

سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن دندان یکی از حرفه ای ترین خدمات و روش های دندانپزشکی است که رنگدانه های غیرطبیعی چسبیده به سطح دندان را از بین می برد. این روش درمانی می تواند تمام لکه ها و تغییر رنگ ایجاد شده در دندان های طبیعی را از بین ببرد.

در واقع دندانپزشکان می توانند دندان های شما را در مدت زمان کوتاهی سفید کنند. نکته جالب در مورد سفید کردن دندان در محل کار با کمک مواد شیمیایی بسیار غلیظ این است که روکش ها و ایمپلنت ها به این روش سفید نمی شوند.

در فرآیند تمیز کردن دندان، چیزی به سیستم دندان اضافه نمی شود و فقط از مواد شیمیایی مخصوص برای تمیز کردن دندان استفاده می شود. نتایج مسواک زدن به رنگ دندان ها و میزان رنگ و زردی آن ها بستگی دارد، اما ابتدا بهتر است بفهمیم چه چیزی روی دندان ها تأثیر می گذارد و دلایلی که نیاز به رویش دندان دارد.

انواع روش های بلیچینگ دندان چیست؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما اگرچه این دو در واقع برای سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. سفید کردن دندان یک فرآیند ساده است که می تواند در خانه انجام شود.

اما فرآیند تمیز کردن دندان های مورد نیاز برای سفید کردن دندان پیچیده تر و کاربردی تر است. به طور کلی دو نوع سفید کردن دندان با بلیچینگ وجود دارد که عبارتند از:

بلیچینگ در مطب یا سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی

دندان های خود را در خانه سفید کنید یا در خانه دندان های خود را سفید کنید.

سفید کننده قوی یا سفید کردن فوری دندان

بلیچینگ مطب (در مطب دندانپزشکی)

سفید کننده اداری این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. چیزی که باعث محبوبیت سفید کردن دندان در مطب می شود، سفید کردن مناسب دندان ها در کوتاه ترین و طولانی ترین زمان است.

این فرآیند معمولاً توسط متخصص بلیچینگ در ایمن ترین شرایط ممکن انجام می شود. در مطب بلیچینگ از مواد شیمیایی خاصی مانند پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان استفاده می کنند. زمان لازم برای تمیز کردن دندان در مطب 2-3 جلسه و هر جلسه حدود 60 دقیقه می باشد. در زیر مراحل این فرآیند را مشاهده خواهید کرد.

قدرت بلیچینگ

نوع دیگری از سفید کردن دندان ها سریع و فوری است که به آن سفید کننده قدرتی می گویند و روشی جدید و ابتکاری است. در این روش از پراکسید هیدروژن با غلظت بالا استفاده می شود و دندان های شما را در یک جلسه در مطب دندانپزشکی سفید می کند.

یکی از معایب این روش نسبت به دو روش دیگر دوام آن است. در واقع دندان ها بعد از 3 سال باید دوباره سفید شوند.

سفید کردن دندان در خانه چیست؟

مسواک زدن در خانه راه دیگری برای روشن کردن دندان ها است، با این فرض که از این روش استفاده می کنید. یک جلسه با آژانس یدک کش خود برنامه ریزی کنید. در طول این جلسه، دندانپزشک با دقت از دندان های بالا و پایین شما قالب می گیرد.

بر اساس این قالب ها سینی های پلاستیکی نازک و شفافی برای سفید کردن دندان در منزل ساخته می شود. دفعه بعد که به مطب برگشتید، متخصص ارتودنسی الگویی را که در قرار ملاقات تهیه کرده اید به شما می دهد. می گوید چگونه و به چه روشی باید دندان ها را سفید کرد.

تا جایی که ارتودنتیست به شما می گوید سفید کننده را داخل قالب بریزید، سپس دقیقاً تا زمانی که او می گوید از آن استفاده کنید.

سفید کردن دندان در خانه نیاز به صبر دارد زیرا غلظت مواد مصرفی کمتر است و قالب باید چندین ساعت در هر نوبت روی دندان شما بماند. سفید کردن دندان در خانه حدود دو هفته طول می کشد.

مراحل سفید کردن دندان در بخش دندانپزشکی

تمیز کردن دندان های خود در مطب دندانپزشکی سریع تر و راحت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به کلینیک دندانپزشکی بروید و روی یک صندلی دراز بکشید تا دندانپزشک یا متخصص زیبایی در طی دو تا سه جلسه دندان های شما را سفید کند بدون اینکه مشکلی برای شما ایجاد کند.

مراحل سفید کردن دندان معمولاً به شرح زیر است:

دندان ها را تمیز کنید و عمل برداشتن جرم را انجام دهید (اگر دندان ها دارای جرم هستند، ابتدا باید جرم ها برداشته شوند و دندان ها کاملاً تمیز باشند)

قرار دادن یک دستگاه دندانپزشکی برای باز کردن دهان برای دسترسی به تمام سطوح دندان.

محافظت از سلول های لثه با استفاده از دستگاه مخصوص (همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است). پوشاندن لثه با این ماده انجام می شود تا محصولات سفید کننده دندان به لثه آسیب نرسانند.

ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی دندان ها قرار دهید.

در حالی که ژل سفید کننده روی دندان قرار می گیرد، از یک درمان نوری یا لیزر برای فعال کردن محتویات استفاده می شود. به این ترتیب نور را به ژل می تابانند و نور پراکسید هیدروژن را فعال می کند. به همین دلیل به این روش سفید کردن لیزر نیز می گویند.

ممکن است لازم باشد چندین بار ژل را روی دندان ها بمالید، هر بار 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. پس از هر بار مکش ژل، سفیدی دندان ها بررسی می شود که آیا دندان ها به صورت دلخواه سفید شده اند یا خیر.

اگر دندان ها خیلی تیره، آبی و کمی تغییر رنگ هستند، سفید کردن دندان در مطب را نمی توان در یک جلسه انجام داد، یک یا دو جلسه دیگر نیاز است. اگر چنین است، دندان ها باید روز بعد سفید شوند.

سپس پس از اتمام درمان، دستگاه مورد استفاده در منزل در اختیار بیمار قرار می گیرد تا در منزل از آن استفاده کند و دوره سفید شدن دندان ها را افزایش دهد.

روش سفید کردن دندان در خانه چگونه است؟

پس از تهیه قالب و مواد سفید کننده از دندانپزشک مورد نظر مراحل زیر را برای سفید کردن دندان انجام دهید:

ابتدا دندان ها را با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کنید (به یاد داشته باشید اگر دندان ها نیاز به جرم گیری دارند، ابتدا باید این کار را در مطب انجام دهید).

مواد شوینده را روی سینی قرار دهید. (مقدار اینها باید برابر با یک قطره سفید کننده در هر فضای مساوی باشد)

سپس قالب را روی دندان ها قرار دهید.

اگر سفید کننده از قالب ها خارج شد، آن را به سرعت با یک پارچه پاک کنید.

مدت زمان قرار دادن سینی ها روی دندان ها حداقل 2 ساعت می باشد. پس از برداشتن قالب ها دندان های خود را مسواک بزنید.

این فرآیند باید به مدت دو هفته انجام شود و به یاد داشته باشید که در هر سینی فقط یک فک بالا یا فک پایین سفید می شود.

در مسواک زدن از چه موادی استفاده می شود؟

فرآیند سفید کردن دندان ها کاملاً علمی و کاربردی است که در آن از دو ماده پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید برای اکسید کردن رنگدانه های غیرطبیعی سطح دندان استفاده می شود.

در واقع از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان در مطب و زیر نظر پزشک و از کاربامید پراکسید برای سفید کردن دندان در منزل استفاده می شود که هر دو عمل باید زیر نظر پزشک و تجویز او انجام شود.

مزایای سفید کردن دندان چیست؟

یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای سفید کردن دندان، سفید کردن دندان است. روش خانگی در صورت عدم رعایت توصیه ها و توصیه های دندانپزشک می تواند خطرناک باشد در حالی که روش مطب کاملا بی خطر و موثر است.

هزینه نسبتاً کمی دارد زیرا یک بار مصرف است و نیازی نیست برای مدت طولانی برای روش های دیگر هزینه کنید.

روش سفید کردن دندان در مطب کاملا بی خطر است.

دندان های شما در کمترین زمان سفیدتر می شوند.

مضرات و عوارض بلیچینگ چیست؟

نتایج تقریباً هر درمان دندانپزشکی دائمی نیست. این فرآیند نیز باید با گذشت زمان به روز شود. زیرا دندان ها به طور طبیعی مستعد لک و تغییر رنگ هستند.

اگر محصولات و فرآورده‌های سفیدکننده دندان به مدت طولانی روی دندان‌ها باقی بماند، می‌تواند تاثیر بدی روی آن‌ها بگذارد. حداقل اثر در این شرایط افزایش حساسیت دندان است.

یکی از جنبه های ناخوشایند نظافت منزل این است که اغلب به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد شیمیایی، حساسیت های متفاوتی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می شود. اما این روش ها در مطب هستند، چون با ابزار حرفه ای انجام می شوند، احتمال آسیب دیدگی و شکنندگی کاهش می یابد.

غذا و نوشیدنی

برخی از غذاها و نوشیدنی ها به طور طبیعی دندان ها را تغییر رنگ می دهند. قهوه و شراب نمونه‌های بارز این نوشیدنی‌ها هستند که مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های عمیق روی دندان‌ها و نیاز به سفید کردن دندان‌ها شود.

سیگاری

تنباکو و تمام مشتقات آن حاوی دو ماده خطرناک و سمی قطران و نیکوتین است که مستقیماً رنگ دندان را تغییر می دهد و این لکه ها تنها با سفید کردن دندان ها از بین می روند.

رابطه بین افزایش سن و نیاز به سفید کردن دندان

با گذشت زمان و به روشی کاملا طبیعی، مینای دندان از بین می رود. و کم کم لایه پایینی که به فیل معروف است خودش را نشان می دهد. رنگ این لایه تقریباً زرد است و درمان‌های خانگی نمی‌توانند به حذف آن کمک کنند و سفید کردن دندان در مطب لازم است.

ظهور آبسه و زخم در دهان

پس از بروز آسیب ناشی از زخم، کیست و زخم دهان، مینای دندان نیز ممکن است آسیب ببیند و لایه زیرین نمایان شود.

مصرف دارو

برخی از آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. اگر متوجه تغییر رنگ شدید و فوراً اقدام کنید، می توانید از هر دو روش خانگی برای سفید کردن دندان و سفید کردن دندان استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا