بین الملل

سفر هیات سعودی در بحبوحه «کودتای» اردن برای آزادی فوری یکی از بازداشت‌شدگان

به گزارش خبرگزاری آنلاین پرتال پارسی ، برخی رسانه ها از ناپدید شدن ریاض و ابوظبی در “کودتای نافرجام” در اردن خبر دادند ، در حالی که واشنگتن پست گزارش داد که یک هیئت سعودی برای آزادی یکی از بازداشت شدگان به اردن سفر کرده است. حوادث اخیر

این روزنامه یک هیئت عالی رتبه سعودی روز دوشنبه با دیدار با مقامات سعودی خواستار آزادی باسم عوض الله ، یک مقام ارشد اطلاعات خاورمیانه شد.

در بیانیه آمده است: “پیش بینی های مداخله خارجی (در جریان کودتای نافرجام در اردن) پس از فرار یک هیئت عالی رتبه سعودی به سرپرستی وزیر امور خارجه در سفری غیر برنامه ریزی شده به امان ، شدت یافته است.”

یک مقام اطلاعاتی به نقل از واشنگتن پست گفت که هیئت سعودی روز شنبه با مقامات اردنی دیدار و خواستار آزادی یک زندانی برجسته شد.

وی همچنین گفت که هیئت سعودی ساعاتی پس از انتشار خبر کودتای برنامه ریزی شده (کودتا) در اردن درخواست کرده بود که از اردن دیدار کند.

به گزارش واشنگتن پست ، مقامات سعودی روز دوشنبه با دیدار با مقامات اردنی خواستار آزادی باسم عوض الله شدند و به وی اجازه دادند با هیئت سعودی به عربستان سعودی سفر کند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از یک منبع آمریکایی و یک مقام اطلاعاتی سابق عربستان سعودی نوشت که مقامات دولت بایدن در سفر هیئت سعودی به اردن حضور داشتند.

روزنامه واشنگتن پست باسم عوض الله را “شهروند اردن ، مشاور ارشد سابق عبدالله” (پادشاه دوم اردن) توصیف کرد و مدتی به عنوان نماینده ویژه پادشاه اردن در عربستان سعودی ، که دارای گذرنامه سعودی بود ، خدمت کرد.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی گفت: “درخواست عربستان سعودی برای آزادی فوری وی بدون محاکمه یا کیفرخواست رسمی ، س questionsالاتی را در منطقه ایجاد کرده است.”


به نام خدا و ملک سلمان

وی گفت: “سعودی ها گفته اند كه اردن را بدون آن ترك نخواهند كرد.” “به نظر می رسد آنها نگران صحبت های او هستند.”

روزنامه واشنگتن پست علاوه بر باسم ملا ، از شریف حسن ، یکی از اعضای خاندان سلطنتی اردن ، سید سرگرد علی ، رئیس دفتر شاهزاده حمزه ، شیخ سمیر ماج علی ، وارث پیشین تاج و تخت و دیگران خبر داد. شخصیت های اصلی دولت و ارتش اردن را وارد کنید.

بر اساس این گزارش ، “دوست نزدیک شاهزاده حمزه” ، تاجر اسرائیلی و وارث سابق اردن ، “روی شاشاپوشنیک” به همسر و فرزندان خود پیشنهاد داد که برای فرار از اردن از جت شخصی استفاده کنند.

دادگاه سلطنتی اردن روز گذشته در بیانیه ای اعلام كرد كه شاهزاده حمزه ، كه متهم به تلاش برای ایجاد بی ثباتی در اردن است ، نامه تعهد خود را برای رعایت خانواده سلطنتی و قوانین كشورش امضا كرده است.

در بیانیه دادگاه سلطنتی اردن آمده است: “پس از آنكه پادشاه عبدالله دوم اردن در دو روز گذشته تصمیم گرفت با شاهزاده حمزه بن الحسین تحت سلطنت خاندان هاشمی معامله كند ، موضوع را به شاهزاده حسن بن واگذار كرد.” طلال (برادر پادشاه). وی گفت: “قبل از تماس با شاهزاده حمزه ، وی تأكید كرد كه شاهزاده حمزه از رویكرد خانواده هاشمی و شاه حمزه پیروی خواهد كرد.

بر اساس این بیانیه ، شاهزاده حسن و شاهزادگان دیگری از جمله هاشم بن الحسین ، طلال بن محمد ، قاضی بن محمد ، رشید بن الحسن ، روز دوشنبه با شاهزاده حمزه در خانه شاهزاده حسن دیدار کردند و شاهزاده حمزه نامه را امضا کرد.

در این نامه ، شاهزاده حمزه گفت: “در ارتباط با وقایع دو روز گذشته ، من خود را به حضرت مسیح مقدس واگذار می کنم و تأکید می کنم که به توافق اجداد خود وفادار خواهم ماند تا به آنها وفادار باشم. میراث بگذارید و راه آنها را دنبال کنید. “و من به رسالت آنها و به پادشاه وفادار خواهم ماند و به قانون کشور عزیز پایبند خواهم ماند و همیشه عالی ترین دوست و حامی امام خواهم بود.”

رسانه های اردنی عصر شنبه موجی از دستگیری ها را متهم کردند که به کودتا بین مقامات ارشد اردن و خانواده سلطنتی متهم شده است. منابع نزدیک به خانواده حاکم دستگیری یا مجبور شدن پسر عموی وی را تکذیب کردند ، اما وی این فیلم را پس از انتشار خبر ادعای کودتا در کاخ خود پس از انتشار ادعاهای فساد در اردن منتشر کرد.

وزیر امور خارجه اردن روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که شاهزاده حمزه بن الحسین ، وارث تاج و تخت اردن و پسر عموی پادشاه حسین بن زاید و باسم عوض الله (هر دو به جرم نقشه کودتا دستگیر شدند) تحت نظارت و تحقیقات مقدماتی هستند. تا نشان دهد كه آنها در مورد زمان مناسبي براي شروع حركات براي بر هم زدن امنيت اردن با طرف هاي خارجي در تماس بوده اند.

ایمن الصفادی با اشاره به تماس های همسر ولیعهد سابق اردن با افراد خارجی ، گفت: “تحقیقات نشان داده است که خارجی ها در این امر دخیل هستند (اقدام به کودتا).”

وزیر امور خارجه اردن همچنین گفت که 14 تا 16 نفر علاوه بر عوض الله و بن زاید در رابطه با کودتای ادعایی دستگیر شده اند. رسانه های غربی و صهیونیستی گزارش کردند که تعداد بازداشت شدگان از جمله یکی از بستگان معدن 20 نفر بوده است.

انتهای پیام / متر


دکمه بازگشت به بالا