بین الملل

سفر مالی به منطقه چه پیامی برای متحدان آمریکا داشت؟

مهسا مژدهی: چندی پیش از آغاز مجدد مذاکرات در وین برای بازگشت به برجام و احیای آن، نماینده ویژه آمریکا در ایران تاکنون به برخی کشورها سفر کرده و با برخی مقامات نیز گفت وگو کرده است. رابرت مالی در این سفر امارات، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین را هدف قرار داد. این سفر که اکنون به اواسط رسیده است از 20 آبان آغاز و تا 29 این ماه ادامه خواهد داشت.

در وب سایت وزارت امور خارجه آمده است که هدف از این سفر “مشاوره با متحدان آمریکا و مشارکت در تعدادی از توافقات منطقه ای” است. در واقع رابرت مالی به کشورهای متحد آمریکا سفر کرد و به سوالات و نگرانی های آنها پاسخ داد. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بار دیگر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهاراتی داشته و به زودی برخی کشورهای عربی نیز به آن ملحق شده‌اند. تل آویو از بایدن خواست تا به دنبال طرحی برای روابط با ایران باشد و بنت نیز تلاش کرد از ادامه مذاکرات در وین جلوگیری کند. اما با اعلام بازگشت به مذاکرات در 29 نوامبر و سنگ اندازی به سمت اسرائیلی ها، اکنون مالی تلاش می کند به متحدان آمریکا توضیح دهد یا به عبارت دیگر به آنها اطمینان دهد که متحدان در مذاکرات منافع خواهند داشت. در نظر گرفته می شوند.

این اولین سفر مالی او به اسرائیل به عنوان یکی از اعضای ارشد دولت بایدن است، اما او بارها با مقامات اسرائیلی در واشنگتن دیدار کرده است.

ایالات متحده به دنبال نظرات متحدان منطقه ای خود است

رابرت مالی در این سفر تلاش خواهد کرد تا نظر متحدان آمریکا را درباره بازگشت به برجام جویا شود. اما این تمام داستان نیست به نظر می رسد دولت بایدن رویکردی مشابه با دولت اوباما در روابط خود با خود و با کشورهای عربی همپیمان رژیم صهیونیستی دارد. او می خواهد کشورها را آگاه کند، اما به این معنا که زیاد دور نمی شود. در گذشته، در دولت ترامپ، چنین تصمیماتی معمولا با دخالت مستقیم تل آویو و ریاض اتخاذ می شد. اما اکنون دولت بایدن در تلاش برای ارائه مزایای اضافی نیست و به نظر می رسد فقط در مورد برخی از تصمیمات واشنگتن اطلاع رسانی می کند.

یکی از موضوعاتی که آمریکا با آن مواجه است احتمالاً موضوع مشارکت کشورهای عربی در مذاکرات وین از سوی نماینده شورای همکاری خلیج فارس است. پیشنهادی که در جریان مذاکرات مطرح شد اما جدی گرفته نشد. زیرا در چنین مذاکراتی این تقاضا غیرعادی بود و البته دولت بایدن هرگز پاسخ مثبت نداد. در عین حال ایران زیر بار چنین موضوعی نخواهد رفت. برای ایران، مذاکرات برای احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در میان سایر کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای معنی‌دار است و تهران آماده گفتگو مستقیم با آمریکایی‌ها نیست، زیرا آنها از برجام خارج شده‌اند.

با این حال، به نظر می رسد رابرت مالی از واشنگتن پیشنهادهایی دریافت می کند تا این دولت ها را متقاعد کند که از سرگیری مذاکرات با مقامات ایرانی به این معنا نیست که ایالات متحده دوستی آنها با آنها و منافع دولت ها و رژیم های عربی را به خطر می اندازد. تهدید.

چرا بنت مالی را ندید؟

به نظر می رسد در خاورمیانه، رقبای ایران به دولت بایدن اعتماد ندارند. یکی از جلوه های این بی اعتمادی سفر مالی به سرزمین های اخیراً فتح شده بود. اسرائیل هیوم روز یکشنبه گفت: «اسرائیل نگران است که ایالات متحده با توافقی با ایران موافقت کند که بدتر از بوردو است، بنابراین نفتالی بنت تصمیم گرفته است یک نماینده ویژه به دولت بفرستد تا با از سرگیری بوردو مخالفت کند.» جو بایدن برای دیدار درباره ایران وقت ندارد. اما وزیر امور خارجه و مقامات دفاعی اسرائیل در دیدار با مالی اعلام کردند که ایران قصد بازگشت به برجام و احیای آن را ندارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دیدارها و رایزنی های راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و سفر وی به اسرائیل قدردانی کرد.

سفر مالی به منطقه چگونه متحدان آمریکا را مطلع کرد؟

اما به نظر می رسد بی اعتمادی به دولت بایدن در تل آویو در رفتار بنت به اوج خود رسیده است. بنت که امیدوار بود واشنگتن به درخواست او برای فشار مضاعف بر ایران در مورد برنامه B و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پاسخ مثبت دهد، توسط یک مقام آمریکایی ناامید و عصبانی شد. اما تنها صدای تل آویو این بود که آمریکایی ها برای دستیابی به توافق با ایران عجله نکنند.

به دلیل علاقه رابرت مالی به سیاست خاموشی، بسیاری از آنچه در این بازدیدها گفته است هنوز منتشر نشده است. اما به نظر می رسد او سعی دارد این دولت ها را متقاعد کند که منافع آنها در خطر نیست. از سوی دیگر، روابط اعراب با روسیه و چین در ماه های اخیر گسترش یافته است. ناظران می گویند که آنها از خود در برابر رفتار واشنگتن دفاع می کنند، در حالی که به آمریکایی ها می گویند که باید از دوستی و اتحاد در خاورمیانه محافظت کنند. وضعیت این دوستی اکنون به توافق پیش رو با ایران بستگی دارد.

>>> همچنین بخوانید:
برنامه مذاکره ایران; از صفر شروع کنید یا یک توافق جداگانه؟
آیا اختلاف چین و روسیه مذاکرات برجام را به تعویق انداخته است؟
طرح B بایدن چیست؟ / خطر جنگ بیشتر از آغاز درگیری هسته ای است
آیا غرب به وضعیت جدید ایران پاسخ مثبت خواهد داد؟
ایران از چه استراتژی جدیدی برای ورود به مذاکرات وین استفاده خواهد کرد؟

311312/23

دکمه بازگشت به بالا