سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

رطب چیست و با خرما چه تفاوتی دارد

خرما چیست؟

خرما خاصویی درجه یک: اغلب ما درخت خرما را از نزدیک یا تصاویر آن را در فضای اینترنت دیده‌ایم. خرما در رده گیاهان Monocots قرار می‌گیرد. این میوه در مناطق گرمسیری رشد کرده و از تیره Arecaceae یا همان نخل است. خرما‌ها به صورت خوشه‌های بزرگی از درخت آویزان هستند.

تفاوتهای اصلی خرما و رطب چیست؟

خرید خرما: خرما و رطب با توجه به بافت، ترکیبات و نحوه نگهداری و ماندگاری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این بخش از مقاله به معرفی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

از لحاظ بافت میوه

خرما کبکاب: یکی از مهم‌ترین تفاوت رطب و خرما بافت میوه آنهاست. اگر دانه خرما و رطب را باز کرده و در کنار هم قرار دهید، این ویژگی را به خوبی احساس خواهید کرد. معمولا میزان آب موجود در رطب بیشتر از خرماست. چرا که دانه‌های آن تازه رسیده و آب میان بافتی آن در اثر گرما تبخیر نشده است. این ویژگی باعث شده تا میزان قند موجود در آن نیز کمتر از خرمای رسیده باشد. معمولا خرما بافتش نسبت به رطب کمی سخت‌تر است.

از لحاظ ترکیبات و مواد معدنی

اگرچه هم خرما و هم رطب از یک درخت یکسان چیده می‌شوند و از یک خانواده هستند، اما تفاوت‌هایی را در مواد معدنی و ترکیباتشان دارند. خرما به میزان بیشتری روی درخت باقی می‌ماند، بنابراین مدت زمان طولانی‌تری به رشد خود ادامه داده و به دنبال آن مواد معدنی و ترکیبات موجود در آن نیز نسبت به رطب بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، فیبر و … در خرما بیشتر است اما میزان ویتامین سی در رطب بالاتر است.

برای درک بهتر تفاوت رطب و خرما از نظر ترکیبات و مواد معدنی، مقادیر مربوط به هر یک از آن‌ها را در جدولی به صورت زیر نمایش داده‌ایم. مقادیر اعلام شده در ۱۰۰ گرم از هر کدام از میوه‌ها محاسبه شده‌اند:

همانطور که مشاهده می‌کنید میزان کالری و کربوهیدرات در خرما بیشتر است. بنابراین افرادی که در رژیم‌های غذایی به سر می‌برند یا ورزشکاران می‌توانند رطب را جایگزین آن کنند.

انواع رطب |تفاوت طبع خرما و رطب

از لحاظ شرایط نگهداری

اغلب افراد، تمایل به مصرف رطب و خرمای تازه دارند. این افراد معمولا وزن‌های پایینی از رطب و خرما را خریداری می‌کنند. اما گاهی در شرایطی مقدار زیادی از این میوه در دسترس است که باید فکری به حال نگهداری آن‌ها کنید. در مورد خرما هیچ راه حلی وجود ندارد، چرا که مدت ماندگاری آن کم است. اما با قرار دادن رطب در یک ظرف در بسته درون فریزر می‌توانید برای مدت طولانی‌تر آن را نگهداری کنید.

از لحاظ مدت ماندگاری

مورد دیگری که در تفاوت رطب و خرما وجود دارد، مدت زمان ماندگاری آن‌ها است. همانطور که عنوان شد، خرما میزان آب کمتری را نسبت به رطب دارد، بنابراین انتظار ماندگاری بیشتر آن را داریم. عموما خرما تنها تا دو هفته می‌تواند بدون تغییر طعم و ظاهر باقی بماند، اما رطب در شرایط مطلوب و خنک تا ۶ ماه نیز ماندگاری دارد.

چگونگی تکامل رطب و خرما

تکامل دانه تا رسیدن به میوه خرما طی ۵ مرحله اتفاق می‌افتد که هر کدام تقریبا به مدت زمان مشخصی نیاز دارند. میوه در هر مرحله نام، رنگ و ویژگی‌های مخصوصی دارد که به وسیله آن‌ها شناخته می‌شود:

  • مرحله‌ی اول: نام میوه در این مرحله خلال یا خلیلوک یا حبابوک است. اندازه آن بسیار کوچک بوده و رنگی تقریبا سفید یا سبز کمرنگ دارد.
  • مرحله‌ی دوم: به میوه خرما در این مرحله چاقالی، پهک یا کیمری گفته می‌شود. اندازه آن از مرحله قبلی کمی بزرگتر شده و اکنون دیگر رنگ آن کاملا سبز است. در صورتی که این میوه را لمس کنید، سفتی‌اش را به خوبی احساس خواهید کرد. گذر از این مرحله تقریبا به ۶ هفته زمان نیاز دارد.
  • مرحله‌ی سوم: میوه‌ها در این مرحله کم کم به رنگ زرد و پس از آن قرمز می‌شوند. میوه خارک یا خلال نامی است که به خرما‌های این مرحله اطلاق می‌شود.
  • مرحله‌ی چهارم: این مرحله همان زمانی است که رطب آماده برداشت است. اکنون دیگر رنگ میوه کاملا تغییر کرده و بافت آن نیز نرم‌تر است. در طی ۴ هفته رطب به رسیده‌ترین حالت خود می‌رسد و آماده ورود به مرحله پنجم می‌شود.
  • مرحله‌ی پنجم: و اما آخرین مرحله از چرخه زندگی میوه خرما، همان زمانی است که رنگ آن تغییر کرده و کم کم سیاه می‌شود. در این زمان میوه به تدریج آب میان بافتی خود را از دست می‌دهد.

خواص و فواید خرما و رطب

هم خرما و هم رطب با توجه به مراحل تکاملشان از فواید خاصی برخوردارند. اغلب این موارد یکسان هستند، اما در برخی مواقع نیز تفاوت‌هایی بینشان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

خواص و فواید خرما

خواص و فواید رطب

نتیجهگیری

اگر تا همین حالا در خرید خود تردید داشتید، با مواردی که عنوان شد، اکنون دیگر اطلاعات کافی را در خصوص تفاوت رطب و خرما به دست آورده‌اید. فرقی نمی‌کند انتخاب شما کدام باشد، نکته مهم این است که حتما محصولی را در برنامه غذایی خود بگنجانید که با توجه به نیاز‌های بدن شما، برایتان مفید باشد. شما می‌توانید برای سفارش خرما‌های خوشمزه و تازه از سرویس سوپرمارکت اسنپ استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این موضوع، جدول ارزش مواد غذایی و خواص هر دوی این میوه‌ها را یکبار دیگر با دقت بخوانید. در این مطلب سعی کردیم، به طور کامل فواید این میوه خوشمزه و پر مصرف را عنوان کنیم. اگر خاصیت یا تفاوت دیگری از نظر شما وجود دارد، می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

Top of Form

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Bottom of Form

دکمه بازگشت به بالا