اقتصادیکسب و کار ویژه

دوج کوین چیست

تاریخچه ارز دیجیتال دوج کوین

در سال ۲۰۱۳ بازار ارزهای دیجیتال کاملاً متفاوت بود. در آن زمان بازار جایی برای پذیرش یک شوخی نداشت، همه چیز خیلی جدی و طبق اصول اولیه بازارهای مالی جلو می‌رفت. وقتی این توکن متولد شد، ورق برگشت. این ارز باهدف به چالش کشیدن رمزارز بیت‌کوین به وجود آمد و به‌مرور زمان توانست جایگاه مستحکمی در بازار رمزارزها کسب کند.رمزارز دوج کوین در آن زمان چیزی بود که با طنز و پچ‌پچ رسانه‌های اجتماعی تعریف می‌شد. سازندگان آن عقیده داشتند که یک پروژه ارز دیجیتال باید در کنار مقاصد اقتصادی سرگرم‌کننده هم باشد. این سکه به‌عنوان یک هارد فورک از بلاک چین در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد. دوج از آن زمان، یک جامعه اختصاصی ایجاد کرده است که قیمت دوج کوین و پیشرفت پروژه را هدایت می‌کند. در واقع dogecoin  نشان داده است که جوامع به‌جای سرمایه‌گذار سنتی، چقدر برای صنعت ارزهای دیجیتال مهم هستند.

توضیح دیگری درباره نام این رمزارز هم وجود دارد که می‌گوید سازندگان کلمه دوج را از یک اشتباه تلفظی به نام سگ دوج کوین (dog) در انگلیسی گرفتند.

خالق Dogecoin

به‌قدری همه چیز در این پروژه در حد شوخی سرگرمی بود که توسعه‌دهندگان آن هیچ تلاشی برای معرفی ارز دیجیتال خود به کاربران دنیای کریپتو و جذب آن‌ها نمی‌کردند. دوج فقط یک پروژه پرداخت آنلاین دوستانه بود. بدون اینکه هیچ حرص و طعمی برای ورود به بازار و فتح قله‌های بلند بازار در وجود سازندگان آن دیده شود. بااین‌حال، پس از مدتی برخی از حامیان این ارز نوظهور اعلام کردند که از این میم کوین برای پرداخت پاداش به فعالان حوزه وب در ازای هزینه خدمات دریافتی از آن‌ها یا محتواهایی که تولید می‌کنند و انجام امور خیریه با ارائه دوج کوین رایگان، استفاده خواهند کرد. این اخبار آغازگر معرفی رمزارز دوج و راهنمای به فعالان دنیای ارزهای دیجیتال بود و شروعی شد تا طوفان این ارز در بازار اکثر رمزارزها را پشت سر بگذارد و به رتبه‌های بالای بازار برسد. به طوری که افراد زیادی روزانه را دنبال می‌کنند تا با خرید و فروش آن بتوانند به سود برسند.

علامت دوج کوین

بیلی مارکوس که پروژه دوج را تا لحظه آخر یک شوخی می‌دانست برای انتخاب علامت آن نیز به سراغ گزینه‌ای رفت که از نظرش بسیار بامزه بود. او یک میم (Meme) اینترنتی که تصویر یک سگ از نژاد شیبا اینو را نشان می‌دهد به عنوان نماد برای دوج انتخاب کرد. نام این سگ کابوسو بود که به دلیل نگاه‌های خنده‌داری که دارد در فضای اینترنت وایرال شده بود و بیلی مارکوس  از تصویر این سگ به عنوان لوگوی رمزارز خود استفاده کرد، اما هرگز فکرش را نمی‌کرد که قرار است مردم با دیدن عکس کابوسو به جای موضوعات طنزآمیز به یاد دوج کوین بیافتند.

نحوه عملکرد دوج کوین

این پروژه یک شبکه غیر‌متمرکز و متن‌باز برای پرداخت‌های آنلاین و انتقال‌های مالی با سرعت بالا و از طریق تراکنش‌های همتا به همتا (Peer To Peer) است. این رمزارز نسخه‌ای از لاکی کوین (اکنون منحل شده) است که خود یک فورک لایت کوین محسوب می‌شود. فورک به تقسیم یک بلاکچین به دو مسیر بالقوه واگرا گفته می‌شود و می‌تواند منجر به تغییر کامل پروتکل و در نهایت یک ارز دیجیتال کاملاً جدید شود. برای مثال، در سال ۲۰۱۷، بیت‌کوین کش پس از یک هارد فورک در بلاکچین بیت‌کوین ایجاد شد.

 همچنین به کسانی که به طور هم‌زمان سایر ارزهای دیجیتال اثبات کار (عمدتاً لایت کوین) را استخراج می‌کنند، اجازه می‌دهد بدون هزینه اضافی، این ارز را استخراج کنند. این فرآیند به‌عنوان استخراج ادغام شده شناخته می‌شود.

پاداش‌های اولیه بلاک دوج‌کوین به‌صورت تصادفی طراحی شده بود و بین صفر تا یک میلیون متغیر است و این تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که به عرضه ۱۰۰ میلیارد برسد. البته ابن اتفاق در فوریه ۲۰۱۸ اتفاق رخ داد. از آن زمان، هر بلوک استخراج‌شده پاداشی معادل ۱۰۰۰۰ DOGE دارند.

هر دقیقه یک بلوک استخراج می‌شود و Dogecoin هیچ سقف عرضه‌ای ندارد. در واقع عرضه کوین‌های دوج نامحدود است، میزان خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. بنابراین این ارز یک رمزارز تورمی است و رکود تولید ندارد. البته پالمر اعلام کرده است که این یک اشتباه بوده و سقف عرضه باید ۱۰۰ میلیارد تعیین می‌شد. ازآنجایی‌که هزینه این توکن را پایین نگه می‌دارد، عمداً ثابت مانده است.

دوج کوین یکی از بزرگ‌ترین جوامع رمزنگاری شده با تعداد زیادی کاربر است که از آن به‌منظور پرداخت‌های تشویقی و امور خیریه استفاده‌ بسیاری می‌شود.

ایلان ماسک و دوج کوین

قیمت دوج کوین بسیار تحت تاثیر اخبار و اتفاقات مختلف قرار می‌گیرد. حتی حمایت و عدم حمایت افراد سرشناس از این رمزارز می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت آن شود. یکی از مهم‌ترین افرادی که نقش بسیار پررنگی در افزایش قیمت این رمزارز داشت، ایلان ماسک است.

پس از انتشار توییت ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا در رابطه‌ با دوج کوین، قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا کرد. ایلان ماسک ازسال ۲۰۲۱ توییت‌های مختلفی در ارتباط با ارز دوج کوین منتشر کرد و نشان داد که از حامیان اصلی این رمزارز است. روی قیمت این رمزارز بسیار تاثیرگذار است و باعث شده است تا کاربران زیادی بخاطر حمایت‌های این مرد مرموز و مشهور، روی دوج سرمایه‌گذاری کنند.

تاریخچه قیمت دوج کوین

قیمت دوج کوین مانند بسیاری از رمزارزها، فرازها و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. بررسی تاریخچه قیمت برای بسیاری از افراد هنگام انتخاب یک رمزارز برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. زیرا آن‌ها معتقد هستند که رفتار قیمت یک رمزارز در گذشته می‌تواند خود را در آینده هم تکرار کند. در ادامه به بررسی تاریخ‌های مهمی می‌پردازیم که قیمت دوج کوین، حرکت‌های قابل توجهی داشته است.

حرکت قیمت دوج کوین از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴

در ابتدا تا دسامبر ۲۰۱۳ با قیمت حدود ۰.۰۰۰۲۶ دلار برای هر کوین، وارد بازار کریپتو شد. در اواسط ژانویه ۲۰۱۴، قیمت این توکن در کمتر از یک هفته ۶۰۰ درصد افزایش یافت. ارز دیجیتال دوج سال ۲۰۱۴ را با قیمتی کمتر از نیمی از ۰.۰۰۰۴ دلار به پایان رساند.

 حرکت قیمت ارز دیجیتال دوج کوین از ۲۰۱۵-۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۵، قیمت Dogecoin همچنان در سراشیبی سقوط بود. رمزارز دوج در سال ۲۰۱۵ قیمتی حدود ۰. ۰۰۲ دلار داشت.

در سال ۲۰۱۶، دوج فقط در ماه ژانویه بیش از سه بار شاهد افزایش قیمت بود. در نهایت با ارزش ۰.۰۰۰۲۳ دلار سال ۲۰۱۶ را هم به پایان رساند.  قیمت این ارز در می ۲۰۱۷ به ۰.۰۰۳۹ دلار رسید. این افزایش در واقع از ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ شروع شد.

حرکت قیمت ارز دیجیتال دوج کوین از ۲۰۱۸-۲۰۲۰

 ۷ ژانویه ۲۰۱۸ به اوج خود یعنی قیمت  ۰.۰۱۶۷ دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۷۰۰ درصدی از ابتدای سال ۲۰۱۷ بود. علی‌رغم همه تلاش‌هایی که انجام شد تا این رمزارز بتواند روند روبه‌رشد قیمتی خود را حفظ کنند، در بقیه سال ۲۰۱۸ کمتر از یک سنت دلار باقی ماند.

سال ۲۰۱۹ را با کمتر از یک‌چهارم سنت آغاز کرد و بقیه سال اوضاع کمی بهتر شد. Dogecoin پس از افت بیش از ۲۶ درصدی در ماه مارس، به پایین‌ترین نقطه خود یعنی USD۰.۰۰۱۱ رسید.

این ارز در سال ۲۰۲۱ بسیار عالی عمل کرد و می‌توان تا اینجا سال ۲۰۲۱ را بهترین سال برای دوج در نظر گرفت. در مقایسه با قیمت‌های سال‌های گذشته، در سال ۲۰۲۱ سود زیادی به دست آورد و در ۲ ژانویه به قیمت ۰.۰۱ دلار برگشت.

در مدت کوتاهی، این ارز به پنجمین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار تبدیل شد. با وجود دوره نزولی طولانی، در ماه می، قیمت این میم کوین به ارزش ۰.۷۳۷۶ دلار افزایش پیدا کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا