سلامت و تندرستی

دستگاهی که رد ویروس کرونا را در هوا می زند

رقابت برای کنترل شیوع کووید-19 دانشمندان چینی را بر آن داشته تا سیستمی برای تشخیص اثرات ویروس کرونا در هوا ایجاد کنند.

این فناوری جدید برای اولین بار در آغاز بازی های المپیک زمستانی پکن 2022 به عنوان بخشی از تلاش های این کشور برای جلوگیری از شیوع این بیماری معرفی شد.

لیو پنگ، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه شین هوا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت که عملیات سرکوب ویروس در طول بازی‌ها شامل تعدادی کار از جمله تمیز کردن تجهیزات و آزمایش شرکت‌کنندگان و همچنین آزمایش‌های هوایی برای شناسایی ویروس. وجود ویروس همچنین یک ابزار اضافی برای هشدار اولیه است.

اگرچه کووید-۱۹ عمدتاً از طریق قطرات دهان به دهان هنگام سرفه یا عطسه منتقل می‌شود، اما محققان دریافته‌اند که ویروس می‌تواند در داخل خانه نیز از طریق ذرات آئروسل باقی مانده در هوا منتقل شود.

آئروسل معلق یا تعلیق ذرات جامد یا قطرات مایع در یک گاز است. به طور کلی کولر گازی ذرات گرد و غبار معلق در هوا هستند. به عنوان مثال می توان به دود، گرد و غبار اقیانوس، آلودگی هوا و تهویه دود اشاره کرد.

تشخیص تاج در هوا توسط دستگاه پیشرفته

دستگاه جدید توسعه یافته شامل یک جمع کننده قابل حمل برای جذب هوای محیط و مطالعه قطرات ذرات ریز در هوا است که می تواند در هوا پخش شود و ویروس کرونا را حمل کند. پس از ضد عفونی، گاز جمع آوری شده رقیق شده و با یک آشکارساز اسید نوکلئیک آزمایش می شود.

به گفته محققان، این آشکارساز 10 برابر بیشتر از تست های اسید نوکلئیک معمولی حساس است.

لیو افزود: حساسیت این دستگاه 20 کپی در میلی لیتر و حساسیت دستگاه های معمولی از 200 تا 500 کپی در میلی لیتر است. این بدان معنی است که حتی نمونه های کم ویروس را می توان توسط آشکارساز شناسایی کرد.کل فرآیند آزمایش، از جمع آوری نمونه های هوا تا ارسال نتایج به مقامات محلی کنترل بیماری، کمتر از چهار ساعت طول می کشد.

قبل از استفاده، این سیستم در سال 2022 در پنج مکان در پکن آزمایش شد.

پکن نیوز گزارش داد که انتظار می رود بیش از 100 نمونه هوا در اواخر ماه گذشته در بازی های المپیک قرار داده شود.

منگ روی، معاون مدیر منطقه Xianyang، جایی که مسابقات ملی اسکیت در پکن برگزار می شود، در یک کنفرانس خبری در 9 فوریه گفت که این فناوری شامل رختکن و توالت در مناطقی می شود که ورزشکاران قبل از شروع مسابقات گرم می شوند. عملیات پایش هوا روزانه انجام می شود.

لیو به این نتیجه رسید که این سیستم می تواند در بیمارستان ها، ایستگاه های قطار و فرودگاه ها در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

46

دکمه بازگشت به بالا