سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

درد کشاله ران در بارداری

درد کشاله ران در دوران بارداری یکی از علائم بارداری است که تقریباً همه زنان باردار آن را تجربه می کنند. این درد اتفاق می افتد و با پیشرفت بارداری شروع می شود. تغییر در اندازه رحم گسترش جنین و ترشح هورمون های آرامش بخش اگرچه این عارضه تقریباً همه جا و شایع است، اما در برخی موارد، مادران ممکن است تا سه ماهه سوم بارداری متوجه این درد نشوند و احساس نکنند.

بنابراین، البته می توان گفت که درد کشاله ران در دوران بارداری امری طبیعی است، اما همه مادران این درد را احساس نمی کنند و همیشه هم بی خطر نیست. برای درمان درد کشاله ران با این مقاله از مجله دکتر مهرداد منصوری همراه باشید.

درد ران در بارداری چند وقت یکبار اتفاق می افتد؟

به طور کلی می توان گفت که اساساً روند بارداری و خود بارداری از عوامل اصلی این وضعیت دردناکی است که در زنان باردار ظاهر می شود. پس باید بدانید که این دردها غیرعادی، غیرطبیعی و خطرناک نیستند و تنها بخشی از بارداری هستند که تحت هر شرایطی باید تحمل شوند. البته با پیشرفت بارداری، همیشه توصیه می شود که به درد کشاله ران توجه بیشتری داشته باشید و به پزشک خود اطلاع دهید.

درد لگن در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

بروز درد شکم در دوران بارداری برای هر زن باردار یکسان نیست. اما معمولاً در مراحل اولیه بارداری، به خصوص در ماه اول بارداری، درد شکمی ظاهر نمی شود.

به طور کلی درد لگن در اوایل بارداری، درد لگن سمت راست در بارداری، درد لگن چپ در بارداری، درد واژن و لگن در دوران بارداری و درد لگن و لگن در دوران بارداری مشکلاتی هستند که تقریباً هر خانمی با آن مواجه است. آنها معمولا به دنبال علت هستند.

در سه ماهه اول بارداری، سلول هایی که باعث درد لگن می شوند وجود ندارند. همچنین اندازه جنین بسیار کوچک است و فشاری ایجاد نمی کند. به همین دلیل است که درد کشاله ران در سه ماهه اول بارداری رخ نمی دهد.

می توان گفت که درد روده در ماه ششم بارداری کمتر از درد روده در ماه هفتم و درد روده در ماه نهم بارداری است، بارداری از درد روده بیشتر است. ماه بارداری در واقع با نزدیک شدن به پایان بارداری، این درد را بیشتر احساس می کنیم. اما درد کشاله ران در اواخر بارداری به خصوص درد کشاله ران در ماه آخر بارداری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این دردها معمولاً از ابتدای سه ماهه دوم بارداری شروع می شوند. درد شکم در سه ماهه دوم بارداری ناشی از درد رباط دهانه رحم است. این درد به شدت در شکم احساس می شود و با تغییر وضعیت یا حرکت سریع بدتر می شود. علاوه بر این، در سه ماهه دوم بارداری، بدن هورمون رزین را ترشح می کند که درد اطراف مفاصل لگن را تسکین می دهد. این هورمون بدن را برای زایمان آماده می کند. گاهی اوقات درد در پایان بارداری به پایان می رسد، اما معمولاً درد در روده در هفته 36 بارداری رخ می دهد.

کمردرد در بارداری چگونه ایجاد می شود؟

این درد یک درد تیز است که احساس می‌کند چیزی تیز در یک یا هر دو طرف پایین شکم نزدیک دنده‌ها وارد می‌شود. ورزش ناگهانی باعث درد شدید و مداوم یا درد عضلانی می شود. درد کشاله ران می تواند یک درد خفیف شبیه درد عضلانی باشد که گاهی به دلیل استفاده بیش از حد ایجاد می شود.

علت درد کشاله ران در بارداری چیست؟

لگن دارای دو استخوان گهواره خمیده است. استخوان های لگن در ناحیه اصلی به هم می رسند و مفصل را تشکیل می دهند. این مفاصل می توانند در دوران بارداری متورم و دردناک شوند که می تواند منجر به اختلال عملکرد کبد یا SPD شود. این بیماری به این دلیل رخ می دهد که در دوران بارداری به دلیل افزایش هورمون ریلکسین برای انتقال جنین در لگن و آمادگی برای زایمان، بدن آرام می شود.

علائم گردن درد در بارداری چیست؟

بزرگ شدن رحم

رشد جنین

تولید هورمون آرامش

اگر این درد بیش از حد و غیر طبیعی باشد، باید معاینه دقیق انجام شود و در هر صورت به پزشک اطلاع داده شود.

آیا درد شکم در بارداری خطرناک است؟

احساس گرفتگی در دوران بارداری یا درد در ناحیه شکم و ران در دوران بارداری می تواند ناشی از کشش ساده عضلانی باشد، اما از طرف دیگر می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. به درد شکم در بارداری اختلال عملکرد استخوان شرمگاهی یا SPD گفته می شود که باعث کمردرد شدید در دوران بارداری می شود. این دردها معمولاً در ابتدای سه ماهه دوم و زمانی که رباطی که استخوان شرمگاهی را به هم متصل می کند شل می شود، شروع می شود. باعث درد و التهاب می شود.

تکنیک هایی برای تسکین درد کشاله ران در دوران بارداری

استفاده از بالش بارداری

درد لگن هنگام خواب به دلیل عدم حمایت در ناحیه لگن است. با استفاده از بالش مخصوص بارداری این درد تا حد زیادی کاهش می یابد. بالش بدنی شکل از شکم، پاها و پشت محافظت می کند و درد را کاهش می دهد.

به پهلو بخواب

خوابیدن به پهلو در اواخر بارداری و خم کردن زانوها و پاها هنگام خواب در کاهش درد کشاله ران در دوران بارداری موثر است. اگر خوابیدن به پهلو درد کشاله ران را تشدید می کند، می توانید با قرار دادن یک ملحفه یا بالش روی پشت خود، فشار وارده به کشاله ران را کاهش دهید.

استفاده از گرما درمانی

حمام آب داغ یا بسته آب گرم و حتی ماساژ با روغن داغ در تسکین درد شکم موثر است. قبل از استفاده از این تکنیک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آروم باش

ایستادن روی پا باعث درد زیادی در ران می شود. پس نشستن و دراز کشیدن را فراموش نکنید. هنگام نشستن و دراز کشیدن پاها را بالاتر از بدن نگه دارید. مطمئن شوید که از روش بالشتک استفاده می کنید.

ماساژ قبل از تولد

ماساژ صحیح و حرفه ای در دوران بارداری نه تنها در آرامش عضلات و کاهش استرس، بلکه در کاهش درد نیز موثر است.

یوگا و پیلاتس

یوگا و پیلاتس نیز به دلیل آرامشی که در عضلات ایجاد می کنند، درد کشاله ران و کمردرد در دوران بارداری را کاهش می دهند. شرکت در کلاس های یوگا و پیلاتس و انجام حرکات کششی باعث می شود که در دوران بارداری عوارض کمتری داشته باشید.

ورزش در آب

از آنجایی که دویدن در آب فشاری به مفاصل وارد نمی کند، پیاده روی در استخر تاثیر زیادی در کاهش درد کشاله ران و استرس کشاله ران دارد. البته قبل از استفاده از این تکنیک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قفسه سینه ایلیاک

درد لگن در دوران بارداری را می توان با محافظت از کمر با استفاده از بریس ایلیاک یا کمربند بارداری در حین ورزش یا ایستادن کاهش داد.

دکمه بازگشت به بالا