سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

خواص دارویی گیاه نارنج

گل بهار نارنج

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

بهار نارنج چیست و چه فوایدی دارد؟

به نقل از عطاری آنلاین، گل بهار نارنج گیاهی است که از شکوفه تا میوه اش قابل استفاده می باشد. طبع بهار نارنج گرم و خشک است و برای افرادی با طبع سرد، بسیار مناسب است. این گیاه سرشار از ویتامین های مختلف مثل ویتامین b وc و d است. ، بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار باعث زیباتر شدن این درخت می شود و در پاییز و زمستان این درخت ، میوه نارنج می دهد.

آب نارنج را کی بخوریم |بهار نارنج خشک برای چی خوبه

میوه، گل و برگ این درخت پر از خاصیت است؛ شکوفه های کوچک این گیاه عطری مسحور کننده دارد و در صنعت عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرق های گیاهی و همچنین در تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار زیادی دارد.

خواص گل بهار نارنج و دمنوش آن :

۱٫ درمان اختلالات دستگاه گوارش

نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تسکین درد های پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسکه مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج تاثیر بسیاری در تقویت معده دارد.

۲٫ درمان اختلالات خواب

برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه مصرف دمنوش بهار نارنج راه حل خوبی است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی شود. افرادی دچار اختلال خواب هستند ، با نوشیدن مقدار عرق بهار نارنج ۲ ساعت قبل از خواب، خواب بسیار آرامی خواهند داشت.

۳٫ آرامش اعصاب

دمنوش بهار نارنج با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی ،تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می گذارد. همچنین این دمنوش برای رفع قولنج های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است.

۴٫بهبود رفتار

معمولا در روزهای گرم سال ، با افزایش دما و میزان تعریق ، رفتار و خلق و خوی بسیاری از افراد تغییر می کند. برای جلوگیری از این تغییر رفتار ،بهتر است هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب خنک و یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.

۵٫ رفع سنگ کلیه

مصرف بهارنارنج به همراه آب کرفس، جهت استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید می باشد.

۶٫ تقویت سیستم ایمنی بدن

بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می شود.

۷٫ درمان سردرد های عصبی و میگرن

در طب سنتی ، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردرد های عصبی و میگرن استفاده می کنند.

۸٫ کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده

برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی های معده می توان ، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد.

۹٫ رفع بزرگی طحال

برای رفع بزرگی طحال ، مصرف منظم و مداوم بهار نارنج موثر است.

۱۰٫ کنترل تشنج ها و حمله قلبی

پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج های عصبی از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج در طب سنتی است. دمنوش بهار نارنج به برطرف کردن تپش نامنظم قلب کمک می کند و با تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها از بروز سکته های ناگهانی پیشگیری می کند.

۱۱٫ رفع یبوست

افرادی که مشکل یبوست دارند ،آب بهار نارنج را همراه با عسل میل کنند.

تاثیر بهار نارنج در لاغری

امروزه سبک زندگی سالم و تناسب اندام اهمیت زیادی در زندگی عموم مردم پیدا کرده است ، افرادی که دچار اضافه وزن هستند به دنبال روشهای طبیعی برای لاغری هستند . بهار نارنج یکی از گزینه های طبیعی است که می توان در لیست رژیم غذایی خود برای کاهش وزن اضافه کرد. بهار نارنج، دارای مقـادیر کمـی از آلکالوییــدها ماننــد ســینفرین و اوکتوپــامین اســت کــه آگونیستهای سمپاتومیمتیک مستقیم و غیرمستقیم دارند. این مواد موجود در بهار نارنج که غلظتهای بسیار کم دارند موجب کاهش وزن می شوند . علاوه بر آن آلکالوئید سینافین موجود در بهار نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می شود . برای کم کردن وزن ، می توان در کنار ورزش ، از بهار نارنج نیز استفاده کرد.

گیاه ضد سرطان

بهار نارنج مانند چای سبز و دیگر گیاهان دارویی ، غنی از آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، همچنین دمنوش بهار نارنج دارای خواص ضد التهاب و ضد آلرژی است؛ بنابراین مصرف چای و دمنوش این گیاه ، در درمان و پیشگیری از سرطان مفید است.

خواص بهار نارنج برای خانم ها ( عرق بهار نارنج )

برای تسکین درد های قاعدگی و مشکلات مربوط به یائسگی خانم ها ، بهترین گزینه همیشه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است زیرا عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. یکی از این داروهای گیاهی ، دمنوش و چای بهار نارنج و عرق آن است.

معمولا تغییرات هورمونی در دوران پریودی خانم ها با استرس، اضطراب و ناراحتی های روحی و عصبی همراه است که در اکثر خانم ها این آشفتگی ها با گریه کردن یا واکنش های هیجانی تند تخلیه می شود؛ این بار به جای مصرف دارو و مسکن های شیمیایی، دمنوش های گیاهی از جمله عرق بهار نارنج را امتحان کنید.

خواص بهار نارنج برای پوست

در پاسخ به سوالات برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک دراین مورد باید بگوییم که بهارنارنج یکی از میوه های مناسب برای کاهش وزن است ، عصاره و آب این گیاه در صافی و درخشندگی پوست موثر است ، علاوه بر از بین بردن لک و جوش های پوستی ، در رفع چین و چروک های زیر چشم هم موثر است ،همچنین عصاره نارنج در رفع تیرگی و سیاهی دور چشم کمک می کند.

عرق و دمنوش بهار نارنج مانند یک تونر آرایشی بسیار عالی برای پوست های چرب عمل می کند. این عصاره را هم برای استعمال خارجی و هم به عنوان نوشیدنی روزانه می توان استفاده کرد. بر اساس نتایج مطالعه محققان ،عرق بهار نارنج، مانند یک دیازپام قوی ، استرس و واکنش های عصبی بیماران را رفع می کند و نوشیدن روزانه این دمنوش و عرق گیاهی، ریتم و ضربان قلب را به حالت نرال باز می گرداند. این گیاه مقوی در تنظیم فشار خون ، کاهش علائم یائسگی و تسکین دردهای سینه در سیکل قاعدگی بسیار موثر است.

عرق گل بهار نارنج در بارداری

دوران بارداری ، خانمها علاوه بر تغییرات جسمی ، دچار تغییرات روحی بسیاری می شوند. امروزه با پی بردن به خواص فوق العاده عرق بهار نارنج در رفع ناآرامی های جسمی و روحی، این گیاه مورد توجه بسیاری از زنان باردار قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که زیاده روی در مصرف عرق بهار نارنج ممکن است سلامتی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل باید با مشورت پزشک و با احتیاط مصرف شود. برخی از خانمها پس از زایمان ، افسردگی بعد از بارداری را تجربه می کنند ، مصرف روزانه یک لیوان دمنوش یا عرق بهار نارنج ، با تنظیم ضربان قلب ، به تدریج اضطراب و افسردگی را از بین می برد و آرامش سابق را باز خواهد گرداند.

زنان بارداری که مشکل بی خوابی دارند نباید از داروهایی شیمیایی مانند دیازپام استفاده کنند زیرا عوارضی همچون لب شکری (ایجاد شکاف در لب نوزاد) وکام شکری (ایجاد شکاف در دهان نوزاد) ایجاد می کند. بهار نارنج می تواند در تنظیم خواب زنان باردار بسیار مفید باشد.

یکی از مشکلات اغلب خانمها ، اضافه وزن پس از زایمان است. بهار نارنج با وجود اسدرین در خود باعث کاهش اشتها و قندخون می شود بنابراین به کاهش وزن کمک کند.

سایر فواید گل بهار نارنج :

  • تنظیم تپش نامنظم قلب و رفع اضطراب
  • آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی
  • مربای بهار؛ نارنج مقوی معده و ضد تشنج
  • خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درخشندگی و باز کردن پوست صورت با بخور بهارنارنج
  • تنظیم سطح فشار خون با افزایش گردش خون در رگ ها
  • رفع منافذ پوست با آب بهار نارنج
  • رفع غم و افسردگی با عرق بهار نارنج
  • ادرار آور
  • تسکین ناراحتی های سینه
  • بهبود سرماخوردگی با بوییدن بهار نارنج
  • هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش مصرف عرق بهار نارنج توصیه می شود.
  • رفع ضعف اعصاب و نشاط آور
  • کاهش شدت علائم یائسگی
  • رفع سکسکه بادم کرده بهار نارنج
  • رفع سرگیجه با استفاده از شربت بهار نارنج

همچنین می توان به خواص دیگر بهار نارنج مانند:

  • ضد یبوست،
  • ضدتشنج،
  • متعادل کردن دستگاه تنفسی،
  • مقوی معده،
  • رفع حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری،
  • دفع صفرا،
  • جلوگیری از شکستگی مویرگ ها،
  • شفاف و نرم کردن پوست بدن و تقویت مغز اشاره کرد.

عوارض مصرف گل بهار نارنج

مصرف بهارنارنج هیچ محدودیت سنی ندارد و عوارض خاصی ت کنون گزارش نشده است.

اما با توجه به خاصیت افزایش فشار خون ، افرادی که فشارخون بالا و بیماری قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

مصرف بهار نارنج برای همه افراد و در سنین مختلف محدودیت ندارد، زیرا عوارضی برای استفاده از این داروی گیاهی مشاهده نشده است امابا توجه به خاصیت افزایش فشار خون برای افرادی که دچار پرفشاری خون همراه با بیماری قلبی هستند، مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

زیاده روی در مصرف عرق نارنج موجب بی خوابی می شود.

داروهای ضدافسردگی با خوردن دمنوش بهارنارنج تداخل دارد بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.

چگونه از گل بهار نارنج استفاده کنیم؟

بهترین نوشیدنی در روزهای گرم تابستان ،ترکیب عرق بهار نارنج به همراه گلاب و آب است.

همچنین این گیاه فرآورده های بسیاری همچون، مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، چای سیاه بهار نارنج و … دارد که می توان با توجه به ذائقه خود ، از آنها استفاده نمود.

مربای گل بهار نارنج :

مربای بهارنارنج از پختن گلبرگ های بهار نارنج تهیه می شود.

  1. یعنی گلبرگ های شکوفه هایی را که جمع آوری نموده اید را جدا کرده و بشوئید.
  2. سپس در ظرف مسی با اندازه مناسب، گلبرگ ها را با آب زیاد یک بار بجوشانید.
  3. در مرحله دوم مقدارکمی از آب نارنج رنگ که باعث تثبیت رنگ سفید گلبرگ ها و از بین رفتن تلخی آنها می شود را اضافه کنید.
  4. در نهایت بار دیگر گلبرگ ها را با محلول آب و شکر بجوشانید تا قوام بیابد.
  5. سپس بعد از خنک شدن درون شیشه های تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

دمنوش گل بهار نارنج :

برخی از افراد دمنوش را به نوشیدنی های سرد ترجیح می دهند.

یکی از این دمنوشهای مفید ، دمنوش بهارنارنج است.

برای آماده کردن این دمنوش ، کافیست دو قاشق غذاخوری بهار نارنج خشک شده را داخل قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن دمنوش مناسب است . برای نوشیدن این دمنوش می توان از عسل ، نبات و یا کشمش استفاده کنید ، زیرا این دمنوش کمی تلخ می باشد.

همچنین برای استفاده روزانه از بهار نارنج می توانید ، گیاه خشک شده را به چای روزانه خود اضافه نمایید تا طعم خاطره انگیز و دلپذیری به چای سیاه ببخشد.

طرز تهیه چای گل بهار نارنج :

چای بهارنارنج با دمنوش آن تفاوت زیادی ندارد.

فقط غلظت چای کمتر از دمنوش می باشد برای تهیه چای ، یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را به همراه آب با دمای ۸۰ درجه در قوری ریخته و ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا چای دم بکشد. در صورت تمایل به شیرینی ،می توان از نبات یا عسل برای شیرن کردن چای استفاده نمود. چای بهار نارنج ، خواب خوش و آرامی را به شما هدیه می دهد.

تهیه بهار نارنج خشک برای چای و دمنوش :

گلبرگ های خشک شده بهارنارنج را می توان از عطاری تهیه نمود.

اما در صورت امکان بهتر است که خودتان آنها را تهیه کنید. بدین ترتیب که شکوفه های نارنج را چیده وپس از جدا کردن گلبرگ ها ، آنها را خشک و بسته بندی کنید. زمان مناسب برای چیدن شکوفه های بهارنارنج ، نیمه دوم اردیبهشت است. برای راحتی در چیدن شکوفه ها می توانید، پارچه بزرگی را زیر پای درخت پهن کنید و با تکانهای آرام شاخه ها ، شکوفه های ریخته شده در پارچه را جمع کنید. بهتر است این کار را صبح زود انجام دهید.

برای خشک کردن شکوفه ها ، باید بلافاصله بعد از چیدن، آنها را در محلی خشک و تاریک روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا به مرور خشک شوند، تا رنگ گلبرگ ها تغییر نکند. گلبرگ های خشک شده را در ظرف شیشه ای مات و در یخچال نگهداری کنید.

برای اینکه اسانس گلها تغییر نکرده و طعم و خواص آنها تخریب نشود بهتر است صبح زود اقدام به چیدن شکوفه های باز نشده و خشکاندن آنها در فضای تاریک کنید.

شربت بهار نارنج:

برای تهیه شربت بهار نارنج می توان، شکر و آب و عرق بهار نارنج را در ظرفی مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید، بعد از قوام آمدن شربت ، باید کمی جوهر لیمو و یا آب لیمو اضافه کنید تا شربت بعد از خنک شدن شکرک نزند. برای رنگ و طعم بهتر شربت می توان کمی زعفران دم کردن نیز به آن اضافه کرد. بعد از آماده شدن شربت ، از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا خنک شود. سپس شربت را در ظروف شیشه ای دربسته و درون یخچال نگهداری کنید.

عرق بهار نارنج:

  1. همانطور که گفتیم یکی از فرآوره های این گیاه ، عرق بهار نارنج است.
  2. برای تهیه عرق بهارنارنج ، گیاه را در قابلمه بریزید و نیمی از قابلمه را پر از آب کنید.
  3. سپس شی سنگین مانند یک سنگ تمیز و شسته شده را درون قابلمه قرار دهید و کاسه ای را در مرکز آن قرار دهید،
  4. در این مرحله باید در قابلمه را برعکس روی ظرف گذاشته و در قسمت گودی آن باید آب بریزید.
  5. شعله را روشن کنید تا کم کم آب روی در قابلمه بخار شود.
  6. باید به طور مداوم آب روی گودی در قابلمه آب بریزید.
  7. در نهایت با این روش عرق بهار نارنج در کاسه روی سنگ جمع می شود، دقت کنید که هر چند وقت یکبار درب قابلمه را باز کنید تا کاسه پر شده را خالی کنید.
  8. مجددا باید در را روی ظرف به روش قبل بگذارید عرق تهیه شده از بهار نارنج را می توان به مدت یکسال نگهداری نمود.

تداخل داروها با بهار نارنج:

برخی از گیاهان به دلیل دارا بودن خواص دارویی ممکن است باعث اختلال در عملکرد داروهای شیمایی داشته باشند، مثلا بهار نارنج ممکن است با داروهای:

  • ضد افسردگی مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین،
  • و همچنین داروهای کتوکونازول، ایتراکونازول، فکسوفنادین،
  • میدازولام، آمیودارون، لووستاتین، دیزوپیرامید،
  • کینیدین، تیوریدازین ،دکسترومتورفان، ایندیناویر و پروکائین آمید تداخل دارویی داشته باشد.
  • در صورت مصرف این داروها اگر میال به مصرف بهارنارنج هستید باید با پزشک خود مشورت نمائید.

اندازه مجاز برای مصرف بهار نارنج:

  • برای تعیین محدوده مصرف بهار نارنج تاکنون در حال حاضر اطلاعات علمی کافی جمع آوری نشده است.
  • اما مصرف بیش از اندازه هر گیاه دارویی می توان خطرساز باشد.
  • همچنین اگر از محصولات آماده استفاده می کنید قبل از مصرف به برچسب بسته بندی آن توجه کنید.
  • علاوه بر این در صورت داشتن بیماری خاص ، پزشک خود را در جریان مصرف بهارنارنج قرار دهید.
  • اگر ناخواسته در مصرف بهارنارنج زیاده روی کردید ، کمی گلاب بنوشید ، زیرا گلاب مصلح بهار نارنج می باشد.

شرایط نگهداری عرق بهار نارنج:

عرق بهار نارنج خیلی زود فاسد می شود بنابراین باید در ظروف مات و به دور از نور خواص درمانی و سلامتی و فواید پوست، برگ و روغن نارنج

نارنج را می توان به‌صورت مارمالاد بکار برد، اما علاوه بر آن می توان از روغن اسانس نارنج استفاده کرد، در حالی که روغن بهارنارنج از گل ها نشأت می گیرد. تولید کنندگان همچنین از گل ها برای گرفتن عصاره استفاده می کنند؛ که از مدت ها قبل برای تازه کردن هوا و نیز در غذاهای سنتی مدیترانه ای استفاده می شود. روغن بهارنارنج که از پوست نارنج استخراج می شود برای طعم دهی آبنبات، بستنی و و همچنین کالاهای دارویی به کار رود. به طور سنتی، گل نارنج و همچنین روغن نارنج برای کمک به تسکین ناراحتی معده و روده، کاهش در افراد مبتلا به و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کمک به افراد با مشکل بیخوابی که به خواب بهتر و حتی در نظر گرفته شده است.

مواد مغذی و شیمیایی موجود در نارنج :

  • پروتئین
  • چربی
  • کربوهیدرات
  • نیاسین
  • / آسکوربیک اسید
  • تیمین
  • آهن
  • کلسیم
  • فسفات
  • ریبوفلاوین
  • خاکستر
  • رطوبت
  • فلاونوئید
  • اکتاپامین
  • سینفرین
  • تیرامین
  • هوردنین

در این روش درمانی از روغن های گیاهی استفاده می کند که بسیار خوشبو هستند و به تحریک حس بویایی کمک و را آرام می کند. در بخش های قبلی سلامت اشاره کردیم که در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی، مشاهده شد که اگر آنها در معرض آروماتروپی قرار گیرند چرخه خواب آنها بهبود می یابد؛ این نسخه برای اختلالات خواب در بیماران قلبی است.

محافظت از کلیه ها

این میوه نقش محافظ در برابر آسیب های ناشی از کلیه ایفا می کند. پس از مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده ایم این به خاطر محتوای فلاونوئید و خواص آنتی اکسیدانی در میوه است.

فواید و خواص نارنج

نارنج مفید برای پوست

یکی از مزیت های اصلی نارنج قابلیت سفت کنندگی آن است و چربی اضافی را به خود جذب می کند که به تعادل ایجاد روغن در پوست کمک می کند، اسیدهای چرب فعال و نیز نوعی که مستعد جوش هستند را آرام می کند. با این حال، پوست را به اندازه برخی از فرمول های مصنوعی، که می تواند سخت باشد از بین نمی برد. بعد از استفاده از یک فرمول در کنار نارنج پوست احساس تعادل و طراوت می کند.

پوست نارنج همچنین خواص ضد التهاب، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد که برای پوست مستعد ایده آل است. مخلوط کردن اثرات تعادل همراه با تاثیر ضد باکتری به حفظ پوست تمیز و عاری از روغن اضافی کمک می کند، در حالی که خاصیت ضد التهاب آن سوزش و قرمزی را درمان می کند.

این نوع ویژگی ها همچنین باعث می شوند که هر وقت با عفونت های قارچی مبارزه می کنید، از نارنج به عنوان انتخابی ایده آل استفاده کنید. استفاده از روغن نارنج را به طور مستقیم روی عفونت امتحان کنید حتی می توانید از چای نارنج استفاده کنید.

همچنین ممکن است برای آرام کردن تورم و درمان افتادگی چشم ها از کیسه های چای سرد شده نارنج، روی چشم ها استفاده بشود.

هنگام استفاده از نارنج روی پوست احتیاط شود، زیرا باعث می شود که نسبت به اشعه های ماورای بنفش حساسیت بیشتری داشته باشید. بنابراین دقت کنید که از و لباس مناسب استفاده تا از پوست محافظت کنید.

نارنج حاوی آلکالوئید است که به نام سینفرین شناخته می شود و اثر طولانی تری از اپی نفرین دارد و همانند کافئین چنانچه در نمناک گفته می شود موجب کاهش وزن می شود. نارنج و دارای ویژگی های کاهش وزن قابل توجهی هستند.

نارنج برای جلوگیری از

نارنج غنی در بتاکاروتن، آنتی اکسیدانی قدرتمند است و از آسیب سلولها و پیری پوست جلوگیری می کند.

نارنج برای درمان اختلالات پوستی

پوست تازه نارنج را روی صورت بکشید تا از شر آکنه و اگزما خلاص شوید. عصاره (که با نمک مخلوط می شود) نیز برای درمان عفونت قارچی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن نارنج در خوراکی ها و لوازم آرایشی استفاده می شود و مواد موجود در آن از جلوگیری می کند.

جلوگیری از ریزش مو با نارنج

نارنج علاوه بر سلامت پوست به تقویت مو به دلیل وجود کمک می کند.

بوی خوش نارنج به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند با نوشیدن روزانه یک فنجان نارنج به مدت یک ماه می توانید بوی بد دهان را کاهش دهید.

نارنج برای کمک به دستگاه گوارش

نارنج در پزشکی سنتی چین در کمک به گوارش معروف است. اول، مشهور است که به کاهش وزن کمک می کند چون عصاره آن اشتها را سرکوب می کند. در صورت نیاز، ممکن است اشتها را افزایش دهد، پوست نارنج معمولا در این مورد توصیه می شود. همچنین به تسکین کمک می کند. در رابطه با مشکلات دستگاه گوارش، گل و نیز روغن گیاه پیشنهاد شده است. این شامل بیماری مثل اسهال، یبوست، است. همچنین آنها قادر به کمک به اختلالات کبد و صفرا، علاوه بر مشکلات کلیوی و مثانه هستند.

نارنج هم مانند حاوی ویتامین C است که برای درمان و سرماخوردگی مفید است مصرف مداوم نارنج در زمستان باعث پیشگیری از سرماخوردگی می شود.

نارنج برای بهبود سرماخوردگی

نارنج مفید برای سیستم آوندی

نارنج هم برای سیستم آوندی عالی است، این می تواند به نفع تنظیم سطح چربی در خون و سطح پایین گلوکز خون در افرادی باشد که دیابت دارند. گردش خون را تحریک کرده و آن را تصفیه می کند. همچنین ممکن است به افرادی کمک کند که سطح را با افزایش آن کاهش دهند.

نارنج برای دیابت

شواهدی که استفاده از نارنج را در کاهش گلوکز خون حمایت می کند، محدود است. مطالعه 2017 از نیجریه نشان داد که مرکبات ضروری می تواند به طور مؤثر آنزیم های آمیلاز و گلیکوساید را مهار کند که هر دوی آنها با دیابت و فشار خون مرتبط هستند.

ضد تومور

لیمونین و میرسن موجود در نارنج پتانسیل بسیار قوی برای اثرات ضد توموری دارد.

آب نارنج محافظت در برابر کرم های خاکی هندی را فراهم می کند.

استفاده از نارنج

نارنج برای جلوگیری از سرطان

نارنج دارای خواص پیشگیرانه در برابر سلول های بدخیم است که باعث سرطان می شود.

نارنج حاوی آنتی اکسیدان

این پوست در مبارزه با مواد مخدر بسیار غنی است.

اثرات ضد التهاب نارنج

عصاره نارنج اگر روی تورم کشیده شود اثرات ضد التهاب آن باعث کاهش تورم می شود.

نارنج برای کاهش درد مفاصل

روغن به دست آمده از پوست و گل ها برای درمان اختلالات مفاصل مثل و مفصلی به کار می روند.

نارنج برای بهبود یادگیری

طبق آزمایش‌ها انجام شده عصاره نارنج برای بهبود یادگیری و نقص حافظه مفید است.

بهبود یادگیری با نارنج

طی آزمایش‌ها انجام شده پارا سینفرین، ممکن است فعالیت ضد افسردگی داشته باشد. همان طور که با آزمون های ثابت مستند شده است تاثیرات ضد افسردگی ممکن است با ایزومر پارا سینفرین بیشتر باشد.

خواص آب نارنج

آب نارنج سبب پایین آمدن تب می شود. از آب نارنج می توان برای هایی بدون علامت مشخص استفاده نمود.

افرادی که در هوای آلوده دچار می شوند بهتر است از نارنج استفاده کنند. افرادی که در هوای کثیف دچار خفقان می شوند توصیه می شود که حتما از نارنج استفاده کنند.

برای درمان ورم گلو در مقدار مساوی از آب نارنج، و را با هم مخلوط کرده و بر روی برآمدگی بمالید. نارنج دارای خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط آور است.

خواص درمانی پوست نارنج

پوست نارنج دارای مزاج گرم و خشک است. برای تهیه مربا از خلال پوست نارنج استفاده می کنند. همچنین برای تهیه ترشی می توان خلال پوست نارنج را در سرکه بخیسانید و ترشی تهیه نماید. مربا و ترشی پوست نارنج سبب تقویت معده می شود. پوست نارنج باعث تقویت قلب و معده شده و نشاط آور است.

برای جلوگیری از تهوع و استفراغ 10 گرم پوست نارنج خشک شده را بکوبید و با آب بخورید، از این مورد می توان برای از بین بردن انگل های معده و روده نیز استفاده نمود.

برای جلوگیری از سردرد می توانید پوست نارنج را با سرکه روی شقیقه کنید. برای درمان و استفراغ حدود 4 گرم از پوست خشک نارنج را مصرف نمایید.

فواید تخم نارنج (هسته نارنج)

خوردن 4 گرم تخم نارنج و 4 گرم تخم لیمو ترش کوبیده شده برای درمان عقرب گزیدگی مفید است.

خواص آب نارنج و پوست نارنج

خواص درمانی برگ نارنج

برگ نارنج دارای خاصیت آرام بخشی است. برگ نارنج ضد بوده و سبب هضم شدن غذا می شود. برای درمان دردهای میگرنی و بی خوابی، برگ تازه نارنج را شسته و دم کنید و دم کرده آن را همراه کمی بنوشید تا طعم تلخ آن آزار دهنده نباشد.

پوست خشک شده نارنج را کوبیده و با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید تا کرم های روده، از بین بروند. خوردن ناشتای مربای خلال پوست نارنج ضد کرم می باشد.

برای درمان اختلالات کبدی، برگ درخت نارنج را جوشانده و میل کنید. دم کرده برگ نارنج صفرا بر و ضد عفونی کننده می باشد.

هشدار:

چاشنی های یاد شده را هیچ‌گاه داخل ظرف پلاستیکی نریزید زیرا اسید درونشان سبب تجزیه ظروف پلاستیکی شده و سبب وارد شدن ترکیبات سرطان زا درون چاشنی ها خواهد شد.

استفاده های دیگر از نارنج

کارخانه ها از روغن نارنج در داروسازی، لوازم آرایشی و استفاده می کنند. در طب آسیایی کل میوه خشک نارس عمدتا برای اختلالات هاضمه به کار می رود. روغن نارنج در ، لوازم آرایشی، و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

نارنج در طب سنتی چینی و نیز مردم محلی جنگل های بارانی آمازون برای حالت تهوع، و مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده سنتی نارنج برای ، ، و نیز کاهش وزن مناسب است.

نارنج همچنین برای عفونت ها، نظیر عفونت قارچی و پوستی به کار می رود.

عوارض جانبی احتمالی نارنج:

عصاره نارنج به اندازه هر نوع عصاره مرکبات، ایمن است تا زمانی که در حد افراط مصرف نشود؛ کمتر چیزی که در مورد ایمنی بلند مدت عصاره پرتقال و مکمل های نارنجی وجود دارد. از آنجا که سینفرین در نارنج به عنوان یک محرک آرام عمل می کند، آن را با محرک دیگری مانند کافئین ترکیب می کنند که ممکن است موجب عوارض جانبی شود، از جمله:

  • سردرد
  • افزایش
  • افزایش فشار خون
  • حساسیت به (از جمله افزایش ریسک )
  • استفاده بیش از حد از این مکمل ها، چه برای کاهش وزن و یا عملکرد ورزشی ممکن است باعث اختلال ضربان قلب غیر عادی (آریتمی) شوند.

تداخلات دارویی نارنج:

نارنج ممکن است با نوعی داروی ضد افسردگی که شامل سیلیجیلین، مارپلن، (ایزوکربوکسازید) ناردیل (فنلزین) و ترانیل سیپرومین است تداخل داشته باشد. نارنج می تواند غلظت را در خون افزایش دهد و به این ترتیب ریسک عوارض جانبی را افزایش می دهد.

نارنج نیز به نظر می رسد که داروهای مسکن را مانند بنزودیازپین و قطع می کند و آنها را بسیار موثرتر می کند.

در حالی که برخی متخصصان پیشنهاد کرده اند که نارنج ممکن است بسیاری از تداخلات مثل را داشته باشد، اما به نظر نمی رسد اثرات آن قوی باشند. با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید.

مقدار و آماده‌سازی

برای مصارف دارویی، نارنج به طور معمول به صورت قرص یا عصاره فروخته می شود. گیاه شناسان اغلب را با مخلوط کرم موضعی و پماد می فرونارنج یکی از انواع مرکبات است و طعمی ترش دارد. درخت نارنج متعلق به آسیا و مدیترانه است و پایه خوبی برای پیوند با شاخه‌های نارنگی و پرتقال است. از نارنج و آب نارنج می‌توان برای طعم‌دهی به غذاها استفاده کرد. از نارنج، پوست نارنج و بهار نا نج برای تهیه سس سالاد، مربا و مارمالاد استفاده می‌شود. همپنین با توجه به خواص نارنج برای پوست از روغن مارنج در تهیه داروها، لوازم آرایشی و صابون استفاده می‌کنند. نارنج و فرآورده‌های آن نه تنها در طعم‌دار کردن غذا، آبنبات، آدامس و غیره کاربرد دارند بلکه با توجه به این ‌که منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص نارنج است به بررسی مواردی از جمله خواص نارنج در طب سنتی، خواص نارنج برای سرطان، خواص نارنج به عنوان ضد التهاب، خواص نارنج برای پوست، خواص نارنج برای مو، خواص نارنج برای دیابت، خواص نارنج برای معده و دستگاه گوارش، خواص نارنج برای قلب، خواص نارنج برای زنان باردار، خواص نارنج برای کلیه، خواص نارنج برای بهبود قوای جنسی، خواص نارنج برای بهبود سرماخوردگی، خواص آب نارنج، مضرات نارنج و در نهایت نارنج و می‌پردازیم.

خواص نارنج در طب سنتی

خواص نارنج برای سرطان

نارنج دارای ترکیبات لیمونن و میرسن است و از همین رو خاصیت ضد توموری از جمله خواص نارنج است و مصرف نارنج می‌تواند از ابتلا به سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

خواص نارنج به عنوان ضد التهاب

نارنج دارای خواص ضد التهابی بوده و موجب کاهش تورم و درد ناشی از التهاب می‌شود. روغن به دست آمده از پوست نارنج می‌تواند درمانی تاثیرگذار برای درمان بیماری‌های مفصلی مانند نقرس و آرتریت روماتویید باشد.

خواص آب نارنج برای پوست

از مهم‌ترین خواص نارنج می‌توان به فواید نارنج برای پوست و سلامت آن اشاره کرد. از جمله خواص نارنج برای پوست، آب‌رسانی به پوست است. در واقع نارنج همانند یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل می‌کند. پوست نارنج حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و از این رو نارنج برای درمان آکنه و جوش صورت یک گزینه درمانی تاثیرگذار و مفید است. علاوه بر این نارنج دارای خواص ضد قارچی بوده و می‌تواند برای درمان قارچ پای ورزشکاران استفاده شود. نارنج به دلیل این که منبعی غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است دارای خواص ضد پیری بوده و چین و چروک‌های پوست را رفع می‌کند.

خواص نارنج برای مو

خواص نارنج برای موها بسیار مفید و موثر است. مصرف نارنج می‌تواند به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و درنتیجه موجب تقویت موها و افزایش رشد موها شده و از ریزش موها جلوگیری کند. همچنین ماساژ مو با نارنج پخته شده می‌تواند موجب درخشش و نرم شدن مو‌ها شود.

خواص نارنج برای دیابت

یکی از خواص نارنج تاثیر آن در کاهش سطوح قند خون است. در واقع مرکبات می‌توانند به شکل موثری آنزیم‌های آمیلاز و گلیکوساید را مهار کرده که این آنزیم‌ها مرتبط با دیابت و فشار خون هستند. تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که نوشیدن چای بهار نارنج و مصرف میوه نارنج برای مدت زمان چهار ماه می‌تواند موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.

خواص نارنج برای معده و دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص نارنج این است که مصرف نارنج می‌تواند سوء هاضمه، معده درد و زخم معده را درمان کند. علاوه بر این مصرف نارنج می‌تواند موجب بهبود حرکات دودی روده شده و یبوست و اسهال را درمان کند.

خواص نارنج برای قلب

کاهش سطح کلسترول بد خون یا LDL از جمله خواص نارنج است. نارنج با کاهش کلسترول خون می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از کلسترول بالا شود.

خواص نارنج برای زنان باردار

وجود مقادیر بالای ویتامین C موجود در نارنج می‌تواند موجب افزایش جذب آهن شده و از ابتلا به کم‌ خونی در زنان باردار جلوگیری کنند.

خواص نارنج برای تقویت سیستم ایمنی

نارنج سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است و از این طریق می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شدن و بدن را در برابر بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی محافظت کند.

خواص نارنج برای کلیه

یکی دیگر از خواص نارنج تاثیر آن در محافظت از کلیه‌ها است. نارنج دارای محتوای فلاونوئید و خواص آنتی اکسیدانی است و از این رو می‌تواند از کلیه در برابر آسیب‌ها محافظت کند.

خواص نارنج برای بهبود قوای جنسی

یکی دیگر از خواص نارنج این است که مصرف منظم نارنج می‌تواند نقش موثری در درمان و بهبود مشکلات جنسی مانند نعوظ، سرد مزاجی و کاهش میل جنسی داشته باشد.

خواص نارنج برای بهبود سرماخوردگی

از دیگر خواص نارنج ایک است که نارنج سرشار از ویتامین C بوده و از این رو نارنج نیز مانند پرتقال برای درمان سینوزیت و سرماخوردگی مفید است. در زمستان با مصرف منظم از نارنج می‌توانید از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید.

خواص آب نارنج

آب نارنج خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد. از جمله خواص آب نارنج این است که مصرف آب نارنج می‌تواند موجب پایین آمدن تب شود. از دیگر ‌اربرد‌های آب نارنج می‌توان به درمان سردرد‌های بدون علامت مشخص اشاره کرد. مصرف آب نارنج موجب جلوگیری از خونریزی بواسیر خواهد شد. به افرادی که در هوای آلوده دچار تنگی نفس می‌شوند، توصیه می‌شود که از آب نارنج استفاده کنند. از دیگر خواص آب نارنج می‌توان به مواردی مانند ضد نفخ، ضد یبوست،تقویت معده و بهبود سوءهاضمه، درمان دیابت و کنترل سطح قند خون، پیشگیری از بروز اختلالات کبدی، دفع صفرا، درمان کبد چرب، سلامت پوست، کاهش وزن و ، ضد پیری، کنترل فشار خون بالا، ضد تهوع و غیره اشاره کرد. مصرف ترکیب مقدار مساوی از آب نارنج، سرکه و غوره یک درمان موثر برای ورم گلو در اوریون است.

مضرات نارنج

خواص نارنج برای سلامت بدن فراوان است اما مضرات و عوارضی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض و مضرات نارنج می‌توان به این مورد اشاره کرد که مصرف نارنج ممکن است با نوعی داروی ضد افسردگی که شامل سیلیجیلین، مارپلن، (ایزوکربوکسازید) ناردیل (فنلزین) و ترانیلسیپرومین است تداخل دارویی داشته باشد. به خانم‌های باردار و مادران شیرده توصیه می‌شود تا در مصرف نارنج زیاده‌روی نکنند.

بر اساس برخی مطالعات و تحقیقات مصرف نارنج در میزان قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو اختلال ایجاد می‌کند. همچنین مصرف نارنج ممکن است موجب افزایش فشار خون شود و مصرف آن به افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه نمی‌شود. افرادی که مبتلا به آب سیاه هستند باید از مصرف نارنج پرهیز کنند. مصرف نارنج با کافئین و سایر مواد تحریک‌کننده می‌تواند خطر عوارض جانبی در افراد مبتلا به سندرم کیوتی (QT) را افزایش دهد. نارنج با افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌تواند در جراحی اختلال ایجاد کند به همین دلیل مصرف آن پیش از جراحی ممنوع است.

از جمله داروها و موادی که مصرف نارنج با آن‌ها تداخل دارد می‌توان به مواردی مانند دی‌اتیل‌پروپیون(تیونات)، اپی‌نفرین، فنترمین (لونامین)، سودواِفِدرین (سودافید)، داروهای قلبی مانند آمیودارون (کاردارون)، دیوپرامید (نارپاس)، دوفیتیلید (تیکوسین)، ایبوتیلید (کارورت)، پروکاین‌آمید (پرونستیل)، کوئی‌نیدین، سوتالول (بتاپک)، تیوریدازین (ملاری)، داروهای دیابت مانند گِلی‌مپرید (آماریل)، گِلی‌بن‌کرامید (میکروناز)، انسولین، متفورمین، پیوگِلی‌تازون (اکتوز)، روزی‌گِلی‌تازون (آوادیا)، داروهایی که در کبد تغییر می‌کنند مانند لواستاتین (مواکور)، کتوکنازول (نیزورال)، ایتراکونازول (اسپورانوکس)، فکسوفنادین (آلگرا)، تریزولام (هالکوئین)، داروی ایندیناویر، داروی فلودیپین، داروی دکسترومتورفان اشاره کرد.

مصرف نارنج و آب نارنج می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. نارنج دارای فیبر است و مصرف آن می‌تواند موجب ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شود. همچنین آلکالوئید سینافین موجود در نارنج می‌تواند موجب افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها شده و به لاغری کمک کند؛ اما مصرف نارنج و آب نارنج به تنهایی نمی‌تواند موجب لاغری شود و زمانی تاثیرگذار است که کنار یک اصولی و فعالیت بدنی مصرف شود. رژیم‌های غفاری بهاره می‌توانند به شما کمک کنند تا در کنار حفظ سلامتی بدن، کاهش وزن و رسیدن به اندامی ایده‌آل را تجربه کنید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا