جامعه و خانوادهکسب و کار ویژه

تیزهوشانی ها بخوانند! چگونه استرس آزمون تیزهوشان را از بین ببریم؟

تیزهوشانی ها بخوانند!

این موضوع که در امتحانات احساس استرس کنید، کاملا طبیعی است. در واقع استرس پاسخ طبیعی بدن شما به فشار است. این استرس اگر کنترل شود می تواند به شما کمک کند تا بهتر تمرکز کنید و کارها را به انجام برسانید، اما گاهی اوقات همه چیز بیش از حد زیاد می شود و بر عملکرد شما اثر منفی می گذارد.

آزمون پایه ششم مدارس تیزهوشان با تکیه بر هوش و دقت دانش آموزان برگزار می شود. در واقع سنجش دانش آموزان از طریق سنجش هوش و استعداد است. با توجه به این موضوع دانش آموزان باید آمادگی لازم برای گذراندن تست های های این آزمون را داشته باشند و شرکت در کلاس های آمادگی تیزهوشان برای افزایش دقت و تمرکز بر هوش آن ها یکی از مهمترین گزینه هایی است که پیش از برگزاری آزمون و برای آماده سازی شرکت کنندگان در آزمون توصیه می شود.

من، حمیدرضا تسلیمی فر مدرس کلاس آمادگی تیزهوشان در این یادداشت، راه های کنترل استرس آزمون تیزهوشان را برای شما شرح خواهم داد.

کاهش استرس قبل از آزمون تیزهوشان

همین ابتدا بگویم که من در سایتم ویدیویی را به صورت رایگان منتشر کرده ام برای کاهش استرس آزمون تیزهوشان که پیشنهاد می کنم حتما آن را تماشا کنید. این ویدیو حتما به شما کمک می کند تا استرس خود را کنترل کنید. حالا در ادامه متن را با هم بخوانیم.

استرس امتحان می‌تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد و می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود، مانند:

  • احساس اضطراب یا افسردگی
  • تحریک پذیری و عصبانی شدن
  • تقلا برای خوابیدن
  • تغییرات در عادات غذایی
  • داشتن افکار بد در مورد خود
  • نگرانی در مورد آینده
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا دوست دارید
  • به سختی می توان تمرکز کرد
  • احساس ناخوشی – مانند سردرد، احساس بیماری یا خستگی

اگر هر یک از این احساسات در زندگی شما غالب شد، نیازمند کمک هستید. روانشناسان و مشاوران تحصیلی بهترین گزینه برای دریافت راهنمایی هستند. اما تکنیک هایی هم وجود دارد که برای کاهش استرس آزمون می توان از آنها استفاده کرد.

اصرار برای خوب انجام دادن یک کار واقعاً می تواند بر شما فشار بیاورد و فقط بر استرس موجود امتحانات بیفزاید. ممکن است از مدرسه، خانواده، دوستان یا خودتان باشد. حتی اگر اطرافیان شما را تحت فشار قرار ندهند، باز هم ممکن است بخواهید آنها را خوشحال کنید. اما به یاد داشته باشید، مهم نیست که چه نتایجی دارید، سلامت روان شما نیز مهم است.

برای مقابله با استرس بیش از اندازه به موارد زیر توجه کنید:

با خودت مهربان باش

در مورد همه چیزهایی که قبلاً به دست آورده اید، فکر کنید. فهرستی از آنچه در مورد خود امتیاز می دهید و دیگران نیز درباره شما دوست دارند، بنویسید. انجام کارهایی که در آنها مهارت دارید و از آنها لذت می برید واقعاً می تواند عزت نفس شما را افزایش دهد.

در مورد احساس تحت فشار صحبت کنید

اگر اطرافیانتان (مانند مدرسه یا خانواده) به شما فشار می‌آورند، در مورد آنچه فکر می‌کنید می‌توانید از پس آن برآیید، با آنها صادق باشید. مشخص کنید که آیا انتظارات شما با آنها متفاوت است یا خیر و اگر نیاز دارید، با معلمی که به آن اعتماد دارید در مورد استرسی که در خانه دارید صحبت کنید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

سعی کنید در مورد چگونگی آماده شدن دیگران برای امتحان، استرس نداشته باشید. روی کاری که می توانید انجام دهید تمرکز کنید. ممکن است احساس کنید که دیگران در حال شکستن آن هستند، بیشتر از شما در حال تلاش و درس خواندن هستند، یا فقط به این اندازه استرس ندارند. اما همه ما متفاوت هستیم و این اشکالی ندارد. به یاد داشته باشید، دوستان شما نیز با استرس امتحان کنار می آیند. آنها ممکن است به اندازه شما پیشرو باشند.

 

حل نمونه سوال آزمون تیزهوشان سال های گذشته

مطمئن باشید حل نمونه سوالات تیزهوشان ششم سال های گذشته کمک بسیاری به آمادگی و کاهش استرس شما برای آزمون می کند.

شما با این کار با سبک سوال های آزمون تیزهوشان آشنا می شوید و البته تجربه نشان داده است که احتمال اینکه سوال هایی که در آزمون های گذشته آمده اند در آزمون امسال هم مطرح شود بسیار زیاد است. بنابراین شما با این کار شانس قبولی خود را افزایش می دهید.

چگونه با استرس آزمون تیزهوشان مقابله کنیم

استرس امتحان ممکن است موجب شود تا شما احساس تنهایی کرده و بار سنگینی را تحمل کنید. اما لازم نیست به تنهایی با آن مقابله کنید. بسیاری از دانش آموزان امتحانات را دشوار می دانند و اصلا اشکالی ندارد که به حمایت نیاز داشته باشید.

سعی کنید با کسی در مورد آنچه در ذهنتان است صحبت کنید. اگر کسی بداند که شما استرس دارید، می تواند پشت شما باشد، شما را تشویق کند و در صورت نیاز به او گوش دهد. حال می تواند یک دوست، عضو خانواده، مشاور، معلم یا هر شخص دیگری باشد که به آن اعتماد دارید. شما مجبور نیستید به تنهایی از این راه عبور کنید.

اگر دوستان شما نیز در حال شرکت در کلاسهای آمادگی تیزهوشان امسال هستند، به احتمال زیاد به آنچه شما با آن سر و کار دارید می رسند. دانستن اینکه شخص دیگری نیز همین احساس را دارد می تواند تفاوت را ایجاد کند. با آنها ارتباط برقرار کنید تا در مورد امتحانات صحبت کنید یا کمی تفریح کنید.

حل مشکلات با هم و کمک به یکدیگر در موضوعات مختلف می تواند تحمل آن را آسان تر کند. این کار زندگی اجتماعی شما را پویا می کند و می تواند خلق و خوی شما را در حین مطالعه تقویت کند. به‌علاوه، می‌تواند به شما کمک کند ببینید تنها شما نیستید که این فشار را احساس می‌کنید.

همه چیز را برای امتحان از شب قبل آماده کنید. می توانید با فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید تا دوباره بررسی کنید که همه چیز مرتب شده است. اگر برای امتحان خود به جایی می روید، بررسی کنید که چه زمانی و کجا برگزار می شود. مسیر خود را برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که زمان زیادی برای رسیدن به آنجا دارید.

در هنگام آزمون مراقب شرایط روحی و روانی خود باشید. بدانید در یک ماراتن شرکت کرده اید. تعداد سوالات درست بیشتری را پاسخ دهید. اگر سوالی سخت بود یعنی برای همه سخت است. می توانید از آن عبور کنید و ابتدا سوال های ساده تر را پاسخ دهید و بعد از فرصت بود به آنها بازگردید.

آمادگی داشته باشید که سوال ها نسبت به تمرین های شما متفاوت باشند. حتما با سوال های جدید روبرو خواهید شد. پس استرس نگیرید.

شما باید در بهترین حالت خود و با بیشترین آمادگی در آزمون حاضر شوید و  تمام نکاتی که منجر به موفقیت می شود را رعایت کنید.

دکمه بازگشت به بالا