عمومیکسب و کار ویژه

تفاوت و کاربرد فویل آلومینیوم سخت و نرم چیست؟

یکی از پرکاربرد ترین فلزات بعد از آهن، آلومینیوم می باشد که کاربرد گسترده ای در صنعت و ساختمان سازی دارد. مصنوعات آلومینیومی به دو نوع آلومینیوم خشک و آلومینیوم نرم تقسیم می شود که هر کدام بسته به ویژگی های منحصر به فردی که دارند در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر در حوزه ی خرید و فروش آلومینیوم فعالیت می کنید و علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در خصوص آلومینیوم خشک و نرم کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با فولاد نصر آذربایجان همراه باشید.

اهمیت شناخت  فویل آلومینیوم

آلومینیوم از عناصر پوسته زمین است که میزان ۱۸ درصد از ترکیبات پوسته را تشکیل می دهد. این عنصر خاصیت فلزی دارد و در حالت خالص، فلزی بسیار نرم، ضعیف و نقره ای رنگ بوده و از خاصیت شکل پذیری بالایی برخوردار است. از مهم ترین ویژگی های این فلز که باعث محبوبیت آن شده است می توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی ، ضد زنگ ، قیمت مناسب نسبت به دیگر فلزات غیر آهنی و قابلیت بازیافت اشاره کرد.

بیشتر بخوانیم : برای کسب اطلاعاتی دقیق تر در مورد فویل آلومینیوم و ویژگی های آنها روی لینک مقابل( فویل چیست) کلیک کنید :

انواع آلومینیوم

آلومینیوم به دو دسته ی آلومینیوم نرم و سخت تقسیم بندی می شود :

آلومینیوم نرم چیست؟

آلومینیوم نرم به آن دسته از مصنوعات آلومینیومی گفته می شود که نرم، انعطاف‌پذیر و براق‌تر است و نیاز به مقاومت بسیار در برابر فشار، دما، ضربه و … ندارند. این نوع آلومینیوم از خلوص بالایی برخوردار است و جزو بهترین آلومینیوم ها به حساب می آید.

از آلومینیوم نرم در ساخت موارد زیر استفاده می شود :

  • فویل های مخصوص بسته بندی مواد غذایی
  • قوطی های نوشابه ، رانی و دیگر نوشیدنی ها
  • قابلمه ها و کتری های آلومینیومی
  • سیم های آلومینیومی بدون روکش
  • کابل و سیم های روکشدار آلومینیومی
  • قوطی و پروفیل و شاخه های آلومینیومی
  • در و پنجره های آلومینیومی
  • رادیاتور ماشین
  • صفحات آلومینیومی
  • و…

تمام موارد گفته شده در صورتی که فرسوده شده و از چرخه ی استفاده خارج شوند جزو “ضایعات آلومینیوم نرم” به حساب می آیند که به آنها “ضایعات سوفاله آلومینیوم نرم “می‌گویند.همچنین از مهمترین ضایعات آلومینیوم نرم؛  ضایعات سفاله آلومینیوم های نرم است که در تراشکاری ها و ماشین کاری دور ریز می شوند.

آلومینیوم سخت چیست؟

زمانی که به فلز آلومینیوم خالص و نرم فلزات دیگری مانند مس ، منگنز ، منیزیوم و… اضافه می شوند؛ آلومینیوم سخت به وجود می آید که در فرایندهای ریخته گری استفاده میشود و از خلوص پایین تر و استحکام، سختی و شکنندگی بالاتری برخوردار است.

همچنین مصنوعات آلومینیوم سخت؛  تحت فشار، دما، ضربات و تنش های بسیار قرار دارند. و در دماهای بالا ظاهر خود را حفظ می کنند.

 از آلومینیوم سخت در ساخت موارد زیر استفاده می شود :

  • ظروف چدنی
  • قطعات صنعتی آلومینیومی
  • سیلندر و پیستون خوردوها
  • رینگ خودرو های اسپرت
  • پره ی شوفاژ ها
  • قالب های زیره کفش
  • اسباب بازی و سایر قالبهای تزریق پلاستیک
  • کرکره های برقی مغازه ها و پارکینگ منازل
  • و …

در صورتی که تمام موارد گفته شده فرسوده و از چرخه ی استفاده خارج شوند جزو ” ضایعات آلومینیوم سخت ” محسوب می شوند .همچنین سفاله آلومینیوم خشک که از تراشکاری و ماشین کاری قطعات آلومینیوم خشک به دست می آیند نیز جزو مهم ترین ضایعات آلومینیوم خشک می باشد.

تفاوت آلومینیوم نرم و خشک

1- تفاوت اصلی این دو در میزان ناخالصی آلیاژ آلومینیوم است. هر چقدر آلومینیوم خالص تر باشد، نرم تر بوده و ارزش اقتصادی بیشتری دارد.

2- آلومینیوم نرم همان طور که از نامش پیداست نرم تر و انعطاف پذیر تر از آلومینیوم سخت می باشد.

3- سطح آلومینیوم نرم براق تر است در حالی که  سطح آلومینیوم خشک کدر می باشد.

4- ضایعات آلومینیوم نرم از ضایعات آلومینیوم خشک گران تر است.

5- از آلومینیوم نرم برای ساخت و تولید موادی استفاده می‌شود که نیازمند مقاومت بالا نیست.

6- آلومینیوم خشک  میتواند تحت فشار بالا ، دمای بالا و تنش ها دقت ابعادی را حفظ کند اما آلومینیوم نرم با خوردگی و فرسایش همراه است.

7- آلومینیوم خشک شکننده بوده و در فرایندهای ریخته گری استفاده می‌گردد.

قیمت ضایعات آلومینیوم خشک و نرم

قیمت ضایعات آلومینیوم به قیمت جهانی آلومینیوم ، میزان عرضه و تقاضا ، نرخ دلار ، نوع آلومینیوم ( خشک یا نرم ) و… وابسته است. همچنین از آنجایی که ترکیبات و آلیاژهای آلومینیوم خشک و نرم با هم متفاوت است، بنابراین قیمت خرید ضایعات آلومینیوم خشک و نرم نیز باهم تفاوت دارد. طبیعتاً قیمت ضایعات آلومینیوم نرم به دلیل خلوص بالای آلومینیوم نرم بالاتر از ضایعات آلومینیوم خشک می باشد.

بازیافت آلومینیوم خشک و نرم

بازیافت ضایعات آلومینیوم خشک و نرم از انباشت آنها در طبیعت و آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند . همچنین باعث صرفه جویی در استخراج معادن جدید می شود. لازم به ذکر است بازیافت آلومینیوم خشک و نرم باهم متفاوت بوده و باید به صورت جداگانه انجام شود.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد آلومینیوم نرم و خشک کاربرد گسترده ای در صنعت و ساختمان سازی دارد. آلومینیوم نرم به دلیل خلوص بالا نرم و انعطاف پذیر است و قیمت بالاتری دارد در حالی که آلومینیوم سخت به دلیل داشتن عناصر دیگر مثل مس ، منگنز و… دارای ناخالصی بوده و سخت و شکننده است. و در مکان هایی که نیاز به مقاومت در برابر فشار و ضربه دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین بهترین نوع آلومینیوم، آلومینیوم نرم است؛ زیرا ناخالصی کمتری در ساختار شیمیایی آلیاژ داشته و کیفیت بالایی نیز دارد. شناخت این دو فلز  و آشنایی با ویژگی ها و کاربرد های آنها اطلاعات شما را افزایش می دهد تا با آگاهی بیشتری در این حوزه فعالیت داشته باشید.

منبع: آلفویل 

 

دکمه بازگشت به بالا