اقتصادی

تبدیل تحریم‌های ضد روسیه به ابزار کنترل بازار نفت

هنگامی که مقامات ایالات متحده برای اولین بار ایده محدود کردن صادرات نفت روسیه را در پاسخ به تحریم های اروپا مطرح کردند، آنها دو پرنده را با یک سنگ می کشتند و اجازه می دادند قیمت نفت به طور مضر افزایش یابد و در عین حال سود ماشین جنگی مسکو را کاهش داد. .

به گزارش پرتال پارسی، منابع و کارشناسان آگاه در گفت و گو با رویترز اعلام کردند: با افزایش قیمت نفت، حفظ نفت روسیه در بازار و پایین نگه داشتن قیمت جهانی به اولویت اصلی آمریکا و متحدانش تبدیل شده است.

اقدام کشورهای گروه 7، استرالیا و اتحادیه اروپا برای فعال کردن حداکثر قیمت نفت روسیه که از طریق دریا بیش از 60 دلار نیست، مطابق با قیمت های فعلی بازار است.

تحلیلگران می گویند این سقف قیمتی که از دوشنبه هفته گذشته اجرایی شد، فوراً بر درآمدهای نفتی روسیه تأثیر نخواهد گذاشت. همزمان با اجرای این طرح، روسیه اعلام کرد که این سازوکار غربی به تامین مالی عملیات ویژه نظامی در اوکراین آسیبی نمی رساند.

بن کیهیل، کارشناس امنیت انرژی در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن، می‌گوید: «قیمت سقف یک مصالحه اجتناب‌ناپذیر است که بر درآمدهای نفتی روسیه بسیار فراتر از سطح فعلی تأثیر نخواهد گذاشت. من معتقدم که هدف اصلی وزارت خزانه داری ایالات متحده جلوگیری از ممنوعیت اتحادیه اروپا از ممنوعیت خدمات حمل و نقل، بیمه و تعمیرات بر اساس تحریم ها علیه صادرات نفت روسیه بود.

سه شنبه گذشته، قیمت نفت خام اورال روسیه برای اروپا به 55.97 دلار در هر بشکه رسید، یک روز پس از اعمال سقف قیمت، زیر آستانه و کمتر از نرخ روز یکشنبه 61.35 دلار. .

قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه به زیر ۸۰ دلار رسید که پایین‌ترین سطح از ژانویه بود، زیرا نگرانی‌های فزاینده در مورد تقاضای جهانی نفت بر هر گونه تأثیر مثبت سقف قیمتی بر فروش نفت روسیه سایه انداخته بود، به روند نزولی خود ادامه داد و بیشترین کاهش هفتگی خود را در هفته گذشته ثبت کرد. ماه ها.

یکی از مقامات وزارت خزانه داری به رویترز گفت که مقامات وزارت خزانه داری آمریکا که طرح تعرفه گروه هفت را آغاز کردند، در تلاش بودند تا درآمدهای روسیه را کاهش دهند و ذخایر این کشور را حفظ کنند، اما در آن زمان طراحی این مکانیسم یک ایده بود. تحت تاثیر قیمت بازار در طول هشت ماه گذشته دوره‌هایی از نوسانات شدید در قیمت نفت برنت وجود داشته است، اما در مجموع خزانه‌داری آمریکا این مکانیسم را با دو هدف به همان اندازه مهم ایجاد کرد. این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: سقف قیمتی امتیازات فعلی بازار را رسمیت می‌دهد و طرح‌های سقف قیمتی باعث کاهش قیمت نفت در چند ماه اخیر شده است.

اما کارشناسان کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را ناشی از تضعیف اقتصاد جهانی، قرنطینه کووید 19 در چین و تصمیم سازمان اوپک پلاس برای ثابت نگه داشتن تولید می دانند.

کاهش قیمت ها و درآمد روسیه

به گفته باب یاگر، مدیر تجارت انرژی در میزوهو در نیویورک، درآمد صادرات نفت روسیه با قیمت های سقفی فعلی حدود 10 تا 15 میلیارد دلار در ماه است که بسیار کمتر از 21 میلیارد دلار برآورد شده توسط آژانس بین المللی انرژی است. آژانس انرژی در مسکو در ژوئن نفت خام برنت به زیر 120 دلار در هر بشکه رسید.

در سطح شدید کنونی قیمت نفت، روسیه همان درآمدی را دریافت می‌کند که قبل از شروع جنگ در اوکراین و افزایش قیمت‌ها. روسیه قبل از اعزام نیروهای نظامی به اوکراین در ژوئن و ژوئیه 2021 حدود 15 میلیارد دلار درآمد داشت.

پس از مخالفت با پیشنهاد اولیه برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار، دو هفته پیش پس از بحث های داغ بین اعضای اتحادیه اروپا، سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه توافق شد. لهستان، لیتوانی و استونی گفته اند که کشورهای اتحادیه اروپا باید سقف قیمت را 30 دلار تعیین کنند که نزدیک به هزینه تولید این کشور است.

با کاهش قیمت نفت، لحن مقامات آمریکایی در مورد سقف قیمت از کاهش درآمد روسیه به محدود کردن جریان های درآمدی آینده این کشور تغییر کرده است.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا والی آدیمو در کنفرانس بعدی رویترز در نیویورک گفت: «این سقف قیمت باعث می شود روسیه پول کمی برای سرمایه گذاری در جنگ باقی بگذارد.

آدیمو در ژوئیه گفت: هدف از سقف قیمت حذف خطر افزایش نرخ یا افزایش قیمت در بازار نفت ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین است تا مسکو پول کمتری برای پرداخت ماشین جنگی خود دریافت کند.

اگر مسکو به تهدید خود مبنی بر کاهش تولید به جای فروش نفت به کشورها با استفاده از مکانیسم سقف قیمت عمل کند، ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد و اوضاع برای ایالات متحده و متحدانش در جی 7 بدتر شود.

به گفته یاگر، مقامات آمریکایی می خواهند از چنین رویدادی اجتناب کنند و این می تواند به معنای آغاز کاهش ناگهانی حمایت از اوکراین باشد.

جلوگیری از افزایش قیمت نفت

بازار نفت از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه بی ثبات بوده و قیمت نفت را افزایش داده است.

بر اساس برآوردهای داخلی وزارت خزانه داری آمریکا در آن زمان، اگر تحریم های اتحادیه اروپا بدون اقدامات خنثی سازی اجرا می شد، قیمت جهانی نفت از 150 دلار فراتر می رفت. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که بازارهای نفت ممکن است به دلیل اجرای تحریم‌های سخت اتحادیه اروپا تا سه میلیون بشکه در روز از عرضه نفت خود را از دست بدهند. بانک بارکلیز و ریستاد انرژی هشدار دادند که نفت ممکن است تا 200 دلار افزایش یابد.

یک منبع آگاه از مذاکرات دولت بایدن به رویترز گفت: انگیزه واقعی وزارت خزانه داری پس از ماه مارس، حفظ نفت روسیه در بازار در برابر تحریم های اتحادیه اروپا بود. مقامات آمریکایی معتقدند که افزایش قیمت نفت نه تنها از نظر اقتصادی و سیاسی آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه حمایت غرب از اوکراین را در جنگ با روسیه تضعیف می کند.

به گزارش رویترز، با اعلام برنامه گروه هفت، هند و چین نفت بسیار ارزان روسیه را خریداری کرده اند و انتظار می رود این روند فراتر از مکانیسم سقف قیمت تعیین شده توسط جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا ادامه یابد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا