اقتصادی

آینده بازار نفت چه می شود؟

تحلیلگران می گویند با افزایش تقاضای جهانی برای نفت ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن ، اوپک پلاس ، برای کاهش سهولت تولید تا پایان ماه ژوئیه به یک جدول زمانی تکیه خواهند کرد.

به گزارش پرتال پارسی ، اوپک و 23 کشور تولیدکننده نفت ، بیانیه همکاری سه مرحله ای را در ماه آوریل امضا کردند تا تولید به ترتیب 9 میلیون و 700 هزار بشکه در دو ماه به ترتیب 7 میلیون و 700 هزار بشکه کاهش یابد. 5.8 میلیون بشکه برای 6 ماه و 16 ماه توافق شد.

پیش بینی می شد کاهش روزانه اوپک پلاس از 9،700،000 بشکه در روز در ماه مه و ژوئن به 7،700،000 بشکه در روز برسد ، که مکزیک تا یک ماه دیگر تا پایان ماه ژوئیه برای یک ماه دیگر تمدید می کند ، مگر اینکه این موضوع در معرض گسترش باشد. این یک ماه نیست ، در ماه ژوئیه کاهش تولید روزانه 9 میلیون و 600 هزار بشکه خواهد بود.

جلسه بعدی کمیته مشترک نظارت بر اوپک و توافق غیر اوپک (JMMC) در تاریخ 15 ژوئیه (25 ژوئیه) برای ارائه گزارشی در مورد نرخ کاهش تولید ، که ماهانه برگزار می شود ، برگزار می شود. حجم تولید کشورهای صادرکننده نفت خام در ماه آگوست مشخص شد ، که اجازه تغییر توافق اوپک پلاس را نمی دهد.

یک منبع در خلیج فارس اوپک پلاس گفت: “ما از وضعیت فعلی راضی هستیم.” یکی دیگر از مقامات حوزه خلیج فارس گفت که وی قصد دارد کنترل توافق بین اوپک و کشورهای غیر اوپک (JMMC) را به دست بگیرد ، که وی انتظار دارد با توجه به علائم بهبودی در اقتصادهای بزرگ و عدم وجود محدودیتهای چشمگیر در معالجه کوروی ویروس انجام شود. اختلافات در مورد کاهش تولید بیشتر با توافق اوپک پلاس حل و فصل شده است.

لیبی ، که درمورد تأمین منابع جنگ قرار داشته است ، می تواند این محاسبات را مختل کند ، زیرا سربازان سعی می کنند بنادر اصلی این کشور و زیرساخت های نفتی را کنترل کنند ، و ائتلاف اوپک پلاس باید در برابر وسوسه افزایش سهمیه مقاومت کند.

قیمت نفت در کوتاه مدت به حالت عادی بر نمی گردد

در همین رابطه ، بهروز فر ، یک کارشناس انرژی ، در مورد وضعیت فعلی بازار نفت به پرتال پارسی گفت: “ما انتظار نداریم که در کوتاه مدت قیمت ها به 60-65 دلار بازگردند. دلیل این امر بازگشت به وضعیت موجود غیر ممکن است تا زمانی که شیوع تاج ویروس متوقف شود و تقاضا افزایش یابد.

وی گفت: “ما فقط وقتی تغییر خاصی رخ می دهد ، شاهد تغییر در وضعیت بازار هستیم.” “وضعیت فعلی و وضعیت تقاضا ، ما نمی توانیم امیدوار باشیم که بهبود یابد ، حتی اگر تاج در کوتاه مدت حذف شود.” به موقعیت قبلی برنگردید.

یک کارشناس انرژی به اعضای اوپک پلاس گفت: اگر آنها منابع را کاهش ندهند ، قیمت ها می توانند از 20 دلار به 30 دلار گذشته برگردند ، و اگر کشورها ادغام نشوند و مدیریت تولید را انجام دهند ، شاهد کاهش بیشتر خواهیم بود. : من فکر می کنم توافق های حاصل شده تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد ادامه خواهد یافت.

بهوزیفار افزود: در حال حاضر به نظر می رسد اعضای اوپك پلاس به تعهدات خود عمل می كنند. روسیه و عربستان سعودی ، به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان ، از سقوط قیمت رنج زیادی کشیده اند ، بنابراین می توانم با اطمینان بگویم که این دو کشور. آنها سعی در کنترل قیمتها و بهبود اوضاع بازار دارند.

وی با اشاره به سیاست آمریکا گفت: ایالات متحده در تلاش است وابستگی خود را به سایر کشورها کاهش دهد ، بنابراین تولید کنندگان آمریکایی از قیمت های بالا استقبال می کنند.

این کارشناس انرژی اظهار داشت: در شرایط فعلی کشورهای عضو اوپک بعید است که به تعهدات خود عمل کنند و انتظار می رود برنامه کاهش برای تساوی بازار ادامه یابد.

بهروزی فر با بیان وضعیت فعلی بازار جهانی نفت ، گفت: متأسفانه ایران عملاً بازار را از بین برده است. “زمانی ما 2.5 میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم ، اما اکنون این مقدار کاهش یافته است ، بنابراین ما نفوذ خود را از دست داده ایم.” .

به گفته وی ، به دلیل تحریم ها و شرایط فعلی ، تقریباً ایران از بازار خارج شده است ، هرچند حجم صادرات به صفر نرسیده است ، اما اوضاع برای کشور ما یکسان نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا