عمومیکسب و کار ویژه

تاثیر کیفیت فراوری و برش در قیمت سنگ

چه عواملی بر کیفیت و قیمت سنگ ساختمانی اثر میگذرد

جلوه و استحکام سنگ بعنوان متریالی پر کاربرد در صنعت ساختمان به قدری است که اکثر سازندگان بناها حاضر به پرداخت مبالغ زیادی جهت استفاده از آن در پروژه خود میباشند . اما چه عواملی در تعیین قیمت این کالای ساختمانی موثر است ؟ و آیا  میتوان از انواع ارزان قیمت آن انتظار کارایی بالا داشت ؟ با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم .

عواملی که بر کیفیت سنگ ساختمانی تاثیرگذار است

چندین عامل مختلف می‌تواند بر کیفیت سنگ صلصالی تاثیرگذار باشد. سنگ‌های ساختمانی را بر حسب رنگی که دارند، کیفیت آن و نوع فرآوری طبقه‌بندی می‌کنند. با توجه به اینکه استاندارد دقیقی برای کیفیت و درجه‌بندی سنگ‌های ساختمانی وجود ندارد، در هنگام  ،  دقت لازم را در کیفیت داشته باشید. در ادامه این عوامل را با هم بررسی خواهیم کرد.

1-معدن سنگ

اولین نکته‌ای که در بین سنگ های ساختمانی تفاوت ایجاد می‌کند، نوع معدنی است که سنگ از آن استخراج می‌شود. در کشور ما چندین هزار نوع معدن وجود دارد که هر کدام نوع سنگ خاصی را تولید می‌کنند. حال با توجه به اقلیمی که معدن دارد، نوع منطقه آن و آب و هوایی که در آن واقع شده است، می‌تواند سنگ‌های متعددی را تولید نماید که هرکدام دارای کیفیت‌های مختلفی هستند.

فراوری سنگ |مراحل تولید سنگ ساختمانی

2-ابعاد سنگ

اگر ابعاد سنگ دقیق باشد و به درستی برش خورده باشد، آن به شمار می‌رود. در بین افرادی که کار سنگ انجام می‌دهند به سنگ‌هایی که به درستی برش خورده اند و ابعاد دقیقی دارند، گونیا می‌گویند، یا اصطلاحاً می‌گویند آن سنگ گونیا است. سنگ‌هایی که گونیا هستند یکی از معیارهای سنگ با کیفیت را دارا ‌هستند. پس می‌توان آنها را جزء سنگ‌های ساختمانی با کیفیت شناسایی کرد.

3-میزان جذب آب از معیارهای مهم کیفیت سنگ ساختمانی

میزان جذب آب در سنگ‌های ساختمانی یک مسئله مهم محسوب می‌شود. سنگ‌هایی که دارای تخلخل بالا باشند آب بیشتری را در خود جذب می‌کنند. این موضوع در سنگ‌های متراکم برعکس بوده و جایی برای نفوذ آب ندارند. هر چه که سنگ ساختمانی میزان جذب آب کمتری داشته باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

جذب آب توسط سنگ باعث خرد شدن و از بین رفتن آن به مرور زمان می‌شود. معمولاً سنگ‌های ساختمانی مانند  از تخلخل بالایی برخوردار هستند و سنگ‌های مرمریت بسیار کم خلل می‌باشند. در نتیجه سنگ‌های تراورتن برای مکان‌هایی که در معرض آبریزی هستند سنگ مناسبی نخواهند بود و این یکی از محدودیتهای سنگ تراورتن است.

4-ساب و براقیت سنگ

معیار دیگر جهت سنجش کیفیت سنگ‌ ها، ساب سنگ است. در خط تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی پس از برش دادن، هر سنگ را به وسیله دستگاه ساب زنی مورد ساب و سایش قرار می‌دهند. ساب زدن سنگ هر چه بهتر و بیشتر انجام شود، سنگ براق‌تر و روشن‌تر خواهد بود. این نوع سنگ درخشندگی بیشتری دارد و در ساختمان، زیبایی خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند. طبق این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت براق بودن سنگ نیز یک عامل مهم در کیفیت سنگ‌های ساختمانی است که به آن باید دقت کافی داشته باشید.

5-عدم وجود عیوب سطحی از مهمترین ملاک‌های کیفیت سنگ ساختمانی

زمان ،سنگی را با کیفیت تلقی می‌کنیم که عیب ظاهری نداشته باشد. منظور از وجود عیوب سطحی بر روی سنگ، لب پریدگی، تاب خوردگی سنگ و یا خراش زیاد و مشخص آن می‌باشد. اگر هر سنگ، یک یا دو مورد از موارد ذکر شده را دارا باشد، دیگر یک سنگ با کیفیت به شمار نمی‌رود و هرکسی تمایل به خرید آن سنگ ندارد. زیرا سنگ‌هایی که دارای عیوب ظاهری هستند می‌توانند ظاهر ساختمان شما را نیز بر هم بزنند.

6-نوع فرآوری سنگ ساختمانی

نحوه و نوع فرآوری سنگ ساختمانی نیز می‌تواند یک عامل تاثیرگذار مهم بر کیفیت سنگ باشد. در فرآوری سنگ‌های ساختمانی از رزین، تور اپوکسی و یووی استفاده می‌شود. هر چه که این مواد در هر مرحله با کیفیت‌تر باشند  تر خواهد بود. یک فرآوری خوب می‌تواند سنگ‌های ساختمانی مرغوب‌تری را ایجاد کند. رزین کاری سنگ، تور، اپوکسی و نحوه‌ فرآوری سنگ همگی می‌توانند بر قیمت و کیفیت سنگ نقش بسزایی داشته باشند.

7-بسته بندی و حمل سنگ ساختمانی

آخرین موضوعی که در مورد کیفیت سنگ ساختمانی وجود دارد، نحوه می‌باشد. هر چقدر هم که سنگ با کیفیت بالایی تولید و فرآوری شود، اگر نحوه بسته‌بندی و حمل سنگ ساختمانی به صورت نادرستی انجام شود، سنگ بی‌کیفیت شده و یا حتی از بین می‌رود.

در کارخانجات سنگ، پس از اتمام مراحل تولید، از روش‌های بسته بندی صحیح و دقیقی جهت بسته بندی سنگ‌ها استفاده می‌شود. در این زمینه حتی از روش پالت بندی سنگ استفاده می‌شود تا آسیبی به سنگ‌ها وارد نشود. برای حمل و جابجایی هم از دستگاه‌ها و ماشین آلات مخصوص به این کار استفاده می‌کند که آسیبی به سنگ وارد نشود.

عوامل موثر بر کیفیت تولید سنگ ساختمانی

سنگهای ساختمانی طبیعی معمولا با روش های مختلفی از معدن استخراج می شوند. مانند:

  • استخراج به کمک تیغه های برنده
  • استخراج به روش چال موازی
  • استخراج به روش مواد ناریه
  • استخراج به کمک سیم برش

درواقع عاملی که میتواند تعیین کننده کیفیت سنگ ساختمانی باشد، این است که سنگ ساختمانی را به گونه ای برش دهند که سنگ لاشه و ترک در کوپ سنگ ایجاد نشود و یا میزان آن را تا حد ممکن پایین بیاورند.

کیفیت سنگ ساختمانی برای نما :

کیفیت در نظر گرفته شده برای نمای بیرون ساختمان، شامل داشتن مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی، ماندگاری رنگ براثر تابش نور خورشید، چسبندگی بالا به ملات و تنوع رنگ می شود. دراین بین می توان  را از نظر بالاترین سطح کیفیت برای این بخش عنوان کرد.

کیفیت سنگ ساختمانی برای کف داخلی :

سنگ انتخابی برای کفپوش باید بدون حفره باشد، از استحکام نسبی قابل قبولی برخوردار باشد، تنوع رنگ و نقش آن کاملا با طراحی داخلی ساختمان همگام باشد، به راحتی و آسانی قابلیت تمیزکاری داشته باشد و بدون رگه باشد.

 عوامل موثر بر قیمت سنگ ساختمانی

فاکتورهای تاثیر گذار بر  متفاوت هستند و باعث افزایش یا کاهش قیمت سنگ می‌شوند. دراین قسمت می‌خواهیم عواملی را که باعث کاهش قیمت سنگ می‌شوند، با هم بررسی کنیم. اولین مورد، ظاهر سنگ ساختمانی است. ظاهر سنگ‌ها و میزان ناخالصی‌ها در سنگ باعث می‌شوند تا قیمت سنگ کاهش یابد. به عبارتی می توان گفت مشکلات ظاهری در سورت سنگ باعث شده که سنگ ارزان‌تر شود.

گاهی مواقع جدید بودن سنگ و ناشناخته بودن آن نیز باعث می‌شود تا سنگ قیمت کمتری داشته باشد و به عنوان سنگ ساختمانی ارزان محسوب شود. نوع و جنس سنگ نیز می‌تواند باعث کاهش قیمت آن شود. زیرا بسیاری از افراد آن سنگ را نمی‌شناسند و فروش آن کمتر از سایر سنگ‌ها می‌شود.

هر چه سنگی که از معدن استخراج می‌گردد، ضعیف‌تر باشد، قیمت آن سنگ نیز کمتر می‌شود. نوع فرآوری سنگ اعم  از پرداخت سطح آن، ضخامت، عدم گونیا بودن و لب پر شدن همگی باعث شده تا آن سنگ به یک سنگ ارزان تبدیل شود.

انواع سنگهای ساختمانی ارزان قیمت

این سنگ‌ها در تمامی گروه‌های سنگ شامل سنگ مرمریت ، سنگ گرانیت ، و سنگ چینی یافت می‌گردند . میخواهیم چند نمونه از سنگهای ارزان قیمت را که جزء پرفروش‌ترین‌ها نیز هستند با هم مورد بررسی قرار دهیم.

*سنگ‌های گرانیت ارزان قیمت

سنگ گرانیت بعنوان یکی از سخترن سنگهای ساختمانی دارای چگالی بالایی است و بسیار متراکم است. به همین دلیل کاربردهای فراوانی برای آن در نظر گرفته می‌شود. سختی زیادی که سنگ‌های گرانیت دارند باعث شده تا برش سخت‌تری هم داشته باشد. نکته جالب توجه این است که در سنگ های گرانیت‌ مشکی این سختی سنگ بیشتر هم می‌شود.

دلیل قیمت بالای سنگ‌های گرانیت هم به دلیل برش سخت و هزینه‌های بالای فرآوری آن است. اما با این حال، در بین سنگ‌های گرانیت هم سنگ ارزان وجود دارد که می‌توان به عنوان ارزان‌ترین سنگ ساختمانی آن را شناسایی کرد. سنگ‌هایی مانند سنگ گرانیت مروارید مشهد ، سنگ گرانیت خرمدره و سنگ گرانیت نهبندان آستان جزء انواع سنگ ساختمانی ارزان از دسته سنگهای گرانیت میباشند .

*سنگ های تراورتن ارزان قیمت

معمولا از سنگ‌های تراورتن برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. برای نماهایی مانند که تماما از سنگ است لزومی نیست که از یک نمونه سنگ آن هم گرانقیمت استفاده کنید. در بسیاری از ساختمان‌ها سازندگان از ترکیب دو سنگ مشابه استفاده می‌کنند تا هزینه آنها کمتر شود

 ، تنوع بسیار بالایی دارند و این تنوع در جنس و رنگ و کیفیت سنگ‌ها مشهود است. به همین خاطر می‌توانید مطابق بودجه و هزینه که دارید، سنگ‌های تراورتن مناسب خود را خریداری نمایید. از بین سنگ‌های تراورتن ارزان، می‌توان  سنگ تراورتن ابرکوه ، سنگ تراورتن طرق ، سنگ تراورتن رامشه ، سنگ تراورتن حاجی آباد در سورت‌های متوسط را نام برد.

*سنگ‌های مرمریت با قیمت مناسب

سنگ‌ مرمریت به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد عمدتا در مصارف داخلی ساختمان و اماکن سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان گفت استفاده اصلی مرمریت‌ها در نمای داخلی و کف ساختمان است. از دیگر کاربردهای سنگ مرمریت می‌توان به استفاده در  راه پله، راهروها، پارکینگ و غیره اشاره داشت.

از مرمریت‌های ارزان و پر فروش می‌توان سنگ مرمریت اداوی  ، سنگ مرمریت آباده ، سنگ مرمریت صلصالی ، سنگ مرمریت گوهره و سنگ مرمریت خوبسنگان را نام برد. هر کدام از این مرمریت‌ها دارای جنس و رنگ‌های متفاوتی می‌باشند. شما می‌توانید طبق سلیقه و بودجه‌ای که دارید هر کدام از آنها را انتخاب کرده و در ساختمان خود به کار ببرید.

*سنگ های چینی با قیمت مناسب

سنگ‌ چینی یا سنگ کریستال  را می‌توان در گروهی بین مرمریت‌ها و گرانیت‌ها دسته بندی کرد. سنگ‌های چینی بسیار مستحکم هستند و از جذب آب کمی نیز برخوردار می‌باشند. به دلیل دارا بودن این ویژگی‌ها از قدیم تا به حال جزء سنگ‌های ارزان قیمت ولی مرغوب قرار می‌گیرند.

این سنگ‌ها با جنس و رنگ خاصی که دارند، برای هر قسمت از ساختمان اعم از نمای داخلی کف و بیرون ساختمان قابل استفاده هستند. سنگ‌های چینی با ابعاد اسلب قیمت نسبتا بالایی دارند، اما سایر سایزهای این سنگ که شامل تایل و طولی می‌شود، دارای قیمت مناسب‌تری هستند.

از جمله سنگ‌های ارزان قیمت چینی می‌توان به سنگ چینی لایبید ، سنگ چینی نیریز ، سنگ‌های چینی الیگودرز اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که سنگ‌های ارزان چینی در سورت های متوسط قرار می‌گیرند. سورت‌های سوپر این سنگ که دارای سورت و کیفیت عالی هستند، جزء سنگ‌های لوکس و گران قیمت قرار می‌گیرد.

صنایع سنگبری ایرانمهر با سالها تجربه آماده ارائه خدمت به شما عزیزان میباشد .برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره نمایید .

کیفیت سنگ ساختمانی

قیمت سنگ ساختمانی

خرید سنگ سنگی که از دل کوه استخراج و به کارخانه فرستاده می شود تا برای مصارف گوناگون به دست مشتری برسد ، باید مراحل مختلفی را طی کند . کیفیت فرآوری و مواد مصرفی ، بروز بودن تجهیزات ، تجربه کافی نیروی انسانی ، چیدمان اصولی سنگ در نمایشگاه و انبار ، حمل ونقل صحیح و … از جمله مواردی است که بر کیفیت سنگ حاصل تاثیر گذار است . در نتیجه ی همین عوامل است که شاهد تغییرات کیفی از کارخانه ای با کارخانه دیگر و بالطبع اختلافات قیمتی هستیم . البته آیتم های دیگری هم وجود دارد که بر قیمت سنگ دخیل هستند اما از آنجایی که موضوع این مقاله در ارتباط با تاثیر فرآوری ها بر قیمت سنگ نماست ؛ ما هم به بررسی موارد مرتبط با آن پرداخته ایم .

نوع ماشین برش عاملی اساسی در تعیین قیمت سنگ

اولین مرحله ای که سنگ با آن دست و پنجه نرم می کند ، برش است . برای بریدن کوپ درحال حاضر 4 دستگاه  : واتر جت ، مولتی وایر ، اره بر و قله بر وجود دارد . اما در بیشتر کارخانه های کشور شاهد استفاده از قله بر و اره بر هستیم . بنابراین برای تهیه سنگ اسلب ، کوپ را به کارخانه های اسلب بری و برای ابعاد تایل و طولی به کارخانه قله بر می برند . برای المان های تزیینی کف پوش یا نما هم از طرح هایی که توسط دستگاه CNC  یا واترجت برش داده می شود استفاده می کنند . کاربرد مولتی وایر نیز برای تهیه اسلب است که از دقت بسیار بالایی برخوردار است و تمام اسلب های سنگ گرانیت توسط مولتی وایر برش داده می شود . این دستگاه در مقایسه با اره بر قیمت بیشتری دارد .

در نمای ساختمان که اغلب از سنگ های طولی و تایل استفاده می شود ، سنگ های قله بری شده نیاز ما را تامین نموده و از نظر اقتصادی هم به صرفه تر است . حال اگر سنگی که تهیه می کنید وسط بر شده هم باشد که بازهم هزینه کمتری بابت خرید سنگ خواهید پرداخت .

هریک از این دستگاه ها بر کیفیت برش و قیمت سنگ تاثیرگذارند . مثلا واترجت به عنوان نوین ترین دستگاه برش ، علاوه بر دقت بالا و حداقل ضایعات ، قابلیت برش هر طرح و الگویی را دارد ، حتی بروی سرسخت ترین سنگ ها ! خود این دستگاه قیمت بالایی دارد و در ایران نیز تعداد محدودی از کارخانه ها به آن مجهز هستند . درنتیجه اگر بخواهیم سنگی با شرایط یکسان برش دهیم ، به لحاظ قیمت ، از صعودی به نزولی می توان به واترجت ، مولتی وایر ، اره بر و در نهایت قله بر اشاره کرد .

دربرخی از کارخانه ها ، مثلا برای رسیدن به سنگی باضخامت 2 سانت ، سنگ قله بر شده ی 4 سانتی را بروی ماشین وسط بر قرار می دهند . تیغه در جهت ضخامت سنگ شروع به بریدن می کند . در حین کار احتمال پرتی و خط افتادن رد تیغه بروی سنگ بسیار زیاد است . همچنین در بسیاری موارد سنگ کالیبری حاصل نمی شود . به فرض مثال ممکن است از یک سنگ 4 سانتی ، دو سنگ با ضخامت های 1.5و 1.7 سانتی حاصل شود ! از آنجایی که این کارهزینه کمتری برای کارخانه دارد ، موجب کاهش قیمت تمام شده سنگ می شود . بنابراین در بسیاری موارد افراد به دنبال سنگ وسط بر شده برای کاهش هزینه هایشان هستند .

در فرآوری سنگ های طولی دو ماشین دیگر استفاده می شوند : طولی بر و کله بر

برای برش کناره های سنگ از طولی بر و بعد از آن ، سر و ته سنگ را جهت گونیا کردن با کله بر صاف می کنند . درشکل زیر (الف) خطوط قرمز ، برش سنگ پس از قرار گرفتن روی طولی بر را نشان می دهد .

در تصویر (ب) هم نحوه عملکرد کله بر با خطوط آبی رنگ نمایش داده شده است . مشاهده می کنید که بعد از این سنگ به صورت صاف و گونیا در می آید . همین صاف و گونیا بودن سنگ ها عامل موثر دیگر بر قیمت سنگ هستند .

از آنجایی که قیمت سنگ برحسب مترمربع محاسبه می شود ، ضخامت وابعاد اهمیت زیادی دارد . بنابراین سنگ هایی با ابعاد و ضخامت بیشتر ، قیمت بیشتری دارند . البته سایز سنگ ها رابطه مستقیمی با ابعاد کوپ و سلامت آن دارد . هرچی کوپ بزرگتر باشد و پرتی کمتری داشته باشد ، اسلب و طولی های بزرگتری از آن حاصل می شود . معمولا به سنگ هایی که قدی بیش از 1.60 سانتی متری داشته باشند ، سنگ شمش می گویند که قیمت بالاتری هم دارد .

نوع پرداخت سطح سنگ

بروی سنگ ها پرداخت های گوناگونی قابل انجام است . اما هر پرداختی مناسب هر سنگ نیست . به طور کلی  به صورت مکانیکی ( ماشین آلات ) ، دستی و شیمیایی می باشد . چند نمونه از پرکاربردترین آن ها پالیش ( صیقلی ) ، مات ( هوند ) ، چرمی ، سندبلاست ،کات بروکن ، تیشه ای و بوش همر است .

هر کدام از این پرداخت ها علاوه بر تغییر ظاهر سنگ ، بر قیمت و نوع کاربری سنگ هم تاثیرگذار است . مثلا در انتخاب کفپوش محوطه ، ترجیحا از یا بوش همر استفاده می کنیم . طبیعتا با زبری که این فرآیندها برای سطح سنگ ایجاد می کنند ، اصطکاک سنگ بالا می رود (به اصطلاح ترافیک سنگ زیاد می شود ). این عمل برای پیشگیری از سرخوردن و لغزندگی سطح بسیار مناسب است .

یکی دیگر از پرداخت ها ، هوند است که سطحی صاف ، ظاهری مات و بدون انعکاس نور دارد . برخلاف برخی از کشورهای خارجی ، در ایران رغبت چندانی به استفاده از این نوع سنگ ها وجود ندارد . اما در مقابل هوند ، پرداخت صیقلی قرار دارد . یکی ازمعمول ترین پرداخت هایی که برای سنگ نما نیزبیشترین حجم تقاضا را از آن خود کرده است . در این نوع پرداخت تمام منافذ سطحی سنگ توسط رزین گرفته می شود و روزنه ای برای نفوذ به داخل سنگ راه نمی یابد. در واقع سنگ با این کار مهر و موم می شود .

جنس لقمه های مصرفی ، شماره هریک و تعداد مراحل ساب ؛ بر کیفیت ساب و جلا دادن سطح سنگ اهمیت بسیار دارد .موضوع دیگر در رابطه با دستی وماشینی بودن این پرداخت هاست . دقت و سرعت کار ماشینی بیش از دستی بوده و درنتیجه کالای بیشتری تولید می شود . از طرفی قیمت تمام شده هم در پرداخت ماشینی کمتر است .

نوع مواد مصرفی

این مرحله که شامل ، ماستیک و است علاوه بر نحوه ی درست انجام ، به کیفیت مواد به کار رفته هم بستگی دارد . برای پر کردن حفرات سنگ از ماستیک و رزین استفاده می شود . رزین در مقایسه با ماستیک ، قدرت نفوذ بیشتری دارد و به اعماق شکاف ها نفوذ می کند . همچنین قیمت بیشتری دارد . به همین خاطر بیشتر در موارد همچون پرکردن سنگ های مرمر یا سنگ های گران قیمت از رزین برای پرکردن حفرات سنگ استفاده می شود . علاوه بر این ، برای عایق شدن سطح سنگ از لک ، نفوذ رطوبت و آب ؛ قسمت بیرونی سنگ که در مجاورت محیط است را از رزین می پوشانند .

دقت کنید که خود رزینی هم که برای پوشش سطح سنگ استفاده می شود ، انواع مختلفی دارد که هر کدام بر قیمت نهایی سنگ تاثیرگذار است . در برخی موارد ، دو طرف سنگ را رزین می کنند که موجب افزایش استحکام و حفظ فرم سنگ می شود . این کار خصوصا در صادرات اهمیت دارد .

مورد دیگر توری کردن پشت سنگ است . توری توسط چسب به پشت سنگ چسبانده می شود و باعث بالا رفتن استحکام سنگ می شود . با این کار تا حد زیادی ازخورد شدن سنگ  پیشگیری می شود .

جنس توری و چسب مصرفی از مواردی هستند که بر کیفیت و درنتیجه قیمت سنگ تاثیر گذارند . در برخی موارد نمونه هایی از سنگ های فرآوری شده ای می بینیم که جای توری ، روی سطح سنگ افتاده و زیبایی ظاهر سنگ را گرفته است . دلیل این موضوع کنار هم قرار دادن سنگ های فرآوری شده ای است که هنوز رزین سطحشان کاملا خشک نشده است و جای توری های سنگ بر دیگری افتاده است . از آنجایی که این مورد به عنوان عیبی ظاهری برای سنگ تلقی می شود ، بنابراین می تواند از قیمت سنگ بکاهد .

همانطور که گفتیم یک سنگ از استخراج تا مصرف ، نیازمند گذر از مراحل مختلفی است تا محصولی زیبا و با کیفیت حاصل شود . مواردی که به آن ها اشاره شد تنها مرتبط با اصلی ترین فرآوری های سنگ بود . اما در تعیین قیمت سنگ فاکتورهای مختلف دیگر هم دخیل هستند . بنظر شما موارد دیگری هم وجود دارد که به آن اشاره نشده باشد ؟

با کیفیت تراورتن

 

دکمه بازگشت به بالا