اقتصادیکسب و کار ویژه

بهترین نمادهای فارکس

فارکس، بزرگترین بازار مالی جهان از نظر گردش پول است. این بازار، امکان معامله و کسب درآمد از نوسانات طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها (از ارز رایج کشورها گرفته تا کالا و فلزات گران‌بها) را به کاربران خود ارائه می‌دهد. بااین‌حال، اصلی‌ترین دارایی‌های آن، ارزهای رایج کشورها در قالب جفت ارز هستند. از بین ده‌ها ترکیب ممکن، حدود ۲۸ جفت ارز، گردش مالی بیشتری دارند. انتخاب بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید، یکی از اولین اقداماتی است که پیش از ورود به این بازار باید انجام دهید. برای این منظور، توجه به معیارهایی مانند نقدینگی، نوسانات، زمان معاملات و تناسب دارایی با استراتژی معاملاتی، امری ضروری است.

با توجه به معیارهای ذکرشده در این مقاله به معرفی ۶ مورد از بهترین نمادهای فارکس برای ترید می‌پردازیم.همچنین شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقالات و مقایسه های سایت nezarat.com را نیز بررسی کنید. همچنین با توجه محبوبیت استراتژی معاملاتی اسکالپینگ در این بازار، سهولت اجرای این استراتژی را نیز در انتخاب جفت ارزها در نظر گرفته‌ایم. بنابراین چه معامله‌گر فارکس هستید و چه به تازگی قصد ورود به آن را دارید، با ما همراه شوید تا پرتفوی حرفه‌ای و سودآوری برای خود بسازید.

یورو دلار؛ معروف ترین جفت ارز فارکس

در میان بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید، یورو دلار آمریکا با نماد EURUSD در صدر است. این دارایی، بیشترین حجم معاملات را در این بازار به خود اختصاص داده و نوسانات بسیار خوبی دارد. ویژگی‌ای که آن را به گزینه‌ای عالی برای ترید تبدیل می‌کند. براساس نظرسنجی انجام‌شده توسط بانک تسویه‌ی بین‌المللی (BIS) در تابستان ۲۰۲۳، حدود ۲۲ درصد نقدینگی فارکس مربوط به این جفت ارز است.

دلار آمریکا، به عنوان واحد پول بزرگترین اقتصاد جهان، بیش از هر ارز دیگری در دنیا متقاضی دارد. سایت www.bybit.com یکی از صرافی های مجاز برای تبادلات مالی دلاری محسوب می شود. حتما می‌دانید که یورو نیز واحد پول اتحادیه‌ی اروپاست. این ارز، نیز دومین کارنسی پرتقاضا در دنیا محسوب می‌شود. دلیل اصلی تقاضای بالا برای یورو و دلار، صادرات بالای آمریکا و کشورهای منطقه‌ی یورو و ثبات اقتصادی عالی آن‌هاست.

نوسانات سریع یورو دلار، آن را به یکی از بهترین جفت ارزهای فارکس برای معاملات اسکالپینگ تبدیل کرده است. همانطورکه می‌دانید، معامله‌گران اسکالپ، پوزیشن‌های معاملاتی خود را در کوتاه‌ترین فواصل زمانی باز و بسته می‌کنند. بنابراین جفت ارزی برای این استراتژی مناسب است که نوسانات کوتاه‌مدت و سریع با اسپرد اندک داشته باشد.

نکاتی برای ترید یورو دلار

قرار داشتن یورو دلار در صدر بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید، به معنی توجه بیشتر تریدرهای حرفه‌ای به آن است. واقعیتی که احتمال ضرر افراد تازه‌وارد را افزایش می‌دهد. هنگام باز و بسته کردن پوزیشن معاملاتی این جفت ارز، باید به روابط سیاسی آمریکا و اروپا و آمارهای مربوط به اقتصاد کلان در این حوزه‌ها مانند نرخ بیکاری، تورم و نرخ بهره توجه کنید. بسیاری از تریدرها، میانگین‌های متحرک یا MA ‌ها را بهترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال برای تشخیص وضعیت نرخ مبادله EURUSD می‌دانند. لازم به ذکر است EURUSD با دلار آمریکا فرانک سوئیس (USDCHF)؛ همبستگی منفی و با پوند انگلیس دلار آمریکا (GBPUSD)؛ همبستگی مثبت دارد.

نوسانات جفت ارزها

نوسان یا همان تغییرات در نرخ‌های مبادله، در جفت ارزهای مختلف متفاوت است. برای معامله‌گران فارکس بسیار مهم است که در معاملات خود نوسانات را در نظر بگیرند زیرا مستقیما بر سطح ریسک و تصمیمات آن‌ها در حین معامله اثرگذار است.

معامله‌گرانی که چشم‌انداز بلندمدت‌تری برای معاملات خود دارند، اغلب جفت ارزهایی را که نوسان کمتری دارند ترجیح می‌دهند زیرا هدف آن‌ها سود بردن از روندهای پایدار در طولانی مدت (برای معاملات سویینگ) است. در مقابل معامله‌گرانی هم وجود دارند که تنها به دنبال فرصت‌هایی برای سود بردن از نوسانات قیمتی مداوم در بازار هستند و به همین دلیل به سراغ جفت ارزهایی با نوسان بالا می‌روند. در بازار فارکس، تغییرات مربوط به حرکات قیمت برحسب پیپ اندازه‌گیری می‌شود، بنابراین معامله‌گرانی که بر بازه‌های زمانی کوتاه‌تری تمرکز می‌کنند، معمولا جفت ارزهایی را که حرکات پیپ قابل‌توجه‌تری دارند را برای معاملات خود انتخاب می‌کنند.

بهترین جفت ارزها برای ترید در فارکس کدامند؟

همان‌طور که قبل‌تر نیز به آن اشاره شد، بهترین جفت ارزها برای ترید، جفت ارزهایی هستند که بیشترین حجم معاملات را داشته باشند که نشان‌دهنده نقدینگی بالای آن‌هاست. براساس جدیدترین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تحقیقات سه‌ساله بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS)، جفت ارزهای ذکر شده در زیر، بیشترین میزان نقدینگی را دارند که باعث محبوبیت آن‌ها در میان معامله‌گران شده است:

  • EUR/USD
  • USD/JPY
  • GBP/USD
  • USD/CNY
  • AUD/USD
  • USD/CHF
  • USD/HKD
  • USD/SGD
  • EUR/GBP

EUR/USD یورو دلار

EUR/USD، یکی از بهترین جفت ارزها برای ترید در فارکس و شاید بتوان گفت محبوب‌ترین آن‌هاست زیرا حجم معاملات بسیار بالا و اسپردهای کمی دارد. عملکرد جفت ارز EUR/USD عمدتا تحت‌تاثیر رویدادهای سیاسی است و بر ارزش دلار آمریکا و یورو و همچنین بر ارتباط قیمتی بین این دو ارز تاثیر می‌گذارد.

به‌عنوان مثال، اگر فدرال رزو (Federal Reserve) در جهت تقویت دلار اقداماتی انجام دهد، احتمالا قیمت دلار در برابر یورو افزایش یافته و باعث کاهش ارزش جفت ارز EUR/USD می‌شود. این جفت ارز اغلب مورد علاقه معامله‌گران مبتدی قرار می‌گیرد زیرا اطلاعات فراوانی درمورد این جفت ارز در اینترنت و فضای آنلاین در دسترس است.

USD/JPY

در مقایسه با سایر جفت ارزها، USD/JPY اسپرد کمتری دارد و تغییرات قیمتی آن نسبتا قابل‌پیش‌بینی‌تر است. ین ژاپن معمولا نوسانات قابل‌توجهی را در قیمت‌های روزانه خود نشان می‌دهد و این بدان معناست که در کوتاه‌مدت تغییرات قیمتی زیادی را تجربه می‌کند اما با‌این‌حال، بانک مرکزی ژاپن به‌طور مداوم در بازار، اقداماتی را برای مدیریت نرخ مبادله ین ژاپن با سایر ارزها و حمایت از اقتصاد صادرات‌محور خود انجام می‌دهد تا قیمت آن را مدیریت کند.

درنتیجه، ین ژاپن تحت سیستم “نرخ ارز شناور مدیریت‌شده” کار می‌کند. منظور از این سیستم این است که نرخ مبادله یک ارز در بازار شناور است اما نرخ آن با مداخله بانک مرکزی تغییر می‌یابد. وجود این سیستم در تعیین نرخ ین ژاپن، باعث ایجاد نوسانات در جفت ارز USD/JPY می‌شود که به معامله‌گران امکان می‌دهد فرصت‌های معاملاتی بیشتری را در بازار بیابند و از نوسانات منظم بازار استفاده کنند.

GBP/USD

این جفت ارز در بازار فارکس همیشه از محبوبیت قابل‌توجهی در میان معامله‌گران برخوردار بوده است اما اخیرا محبوبیت این جفت ارز تحت‌تاثیر رویدادهای سیاسی و اقتصادی بریتانیا قرار گرفته است. به‌عنوان مثال برخی از وقایع مانند بحران مالی ۲۰۰۸ و تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و منجر به افزایش تعداد معامله‌گرانی شده که مایلند عملکرد اقتصاد بریتانیا در رابطه با دلار تحلیل و یا پیش‌بینی کنند.

در سپتامبر ۲۰۲۲، این جفت ارز به دلیل کاهش قیمتی توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرد. در آن زمان دولت بریتانیا و بانک مرکزی انگلیس با کنترل تورم دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند که در نهایت منجر به کاهش شدید ارزش پوند شد و به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۸۵ رسید.

GBP/USD در دسته جفت ارزهای نوسانی قرار می‌گیرد و این نوسانات قیمتی بر جذابیت آن می‌افزاید. به‌هرحال به عنوان یک معامله‌گر فارکس مهم است به یاد داشته باشید که نوسانات بالا، ریسک‌های بیشتری را نیز به همراه دارند. اگر جفت ارزهایی را که نوسانات بالایی دارند معامله می‌کنید، سعی کنید از حدضرر برای محافظت از معاملات و سرمایه خود استفاده کنید.

USD/CNY

جفت ارز USD/CNY نرخ مبادله میان دلار آمریکا و یوان چین را نشان می‌دهد که منعکس‌کننده رابطه بین دو اقتصاد و صادرکننده بزرگ در جهان است. ارزش یوان در مقایسه با دلار آمریکا کمتر است. البته چین با مداخله در بازار ارز و به عمد، ارزش پول خود را پایین‌تر نگه‌می‌دارد تا ارزش آن را کمتر از چیزی که هست نگه‌دارد؛ زیرا هدف چین این است که صادرات چین را در بازارهای بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه‌تر و رقابتی‌تر کند.

یکی از مواردی که باید در معامله با جفت ارز USD/CNY به آن توجه کرد، تنش‌های مداوم میان ایالات متحده و چین است که که به دلیل عوامل مختلف در طول سال‌های اخیر به‌وجود آمده است. به‌عنوان مثال در آگوست ۲۰۲۲، چین با به تعویق انداختن برخی از مذاکرات و پایان دادن به کانال‌های ارتباطی نظامی مهم با ایالات متحده، به‌شدت به سفر نانسی پلوسی به تایوان واکنش نشان داد.

برای ترید یوان چین در پلتفرم‌های معاملاتی، علاوه بر جفت ارز USD/CNY، یوان چین با نماد دیگری به شکل USD/CNH نیز فهرست می‌شود. دلیل آن این است که چین به دلایل خاصی از جمله کنترل سرمایه و منع خروج پول از کشور، دو نرخ متفاوت را برای پول خود در نظر می‌گیرد. درواقع CNH و CNY هردو یک واحد پول هستند اما تفاوت اصلی آن‌ها در محل معامله و سطح کنترل دولت بر ارزش آن‌ها نهفته است.

CNY در مبادلات داخلی چین (که اصطلاح اقتصادی آن تجارت خشکی است) استفاده می‌شود و تحت کنترل شدید دولت قرار دارد اما CNH مختص معاملات فراساحلی (که خارج از مرزهای چین معامله می‌شود) است و ارزش آن تحت‌تاثیر عواملی از جمله تغییرات بازار بین‌المللی است. به‌طورکلی، CNH در مقایسه با CNY نوسانات بالاتری از خود نشان می‌دهد زیرا تحت کنترل کمتری توسط دولت چین قرار گرفته است.

AUD/USD

جفت ارز AUD/USD که اغلب در بازار فارکس به آن اوزی “Aussie” نیز گفته می‌شود، تقریبا ۵.۴٪ از معاملات روزانه فارکس را تشکیل می‌دهد. از آن‌جایی که ارزش دلار استرالیا به‌شدت با قیمت کالاهای اولیه (Commodity) مرتبط است، معامله‌گران دوست دارند این جفت ارز را در بازار معامله کنند. این همبستگی به معامله‌گران فارکس این شانس را می‌دهد که بدون نیاز به معامله مستقیم قراردادهای آتی در بازار معامله کنند.

استرالیا به عنوان صادرکننده زغال‌سنگ و سنگ‌آهن، جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد. پس اگر قیمت این کالاها کاهش یابد، اقتصاد استرالیا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باعث کاهش ارزش دلار استرالیا می‌شود. درنتیجه، ارزش جفت ارز AUD/USD کاهش می‌یابد که یعنی برای خرید یک دلار استرالیا، به مقدار کمتری از دلار آمریکا نیاز است.

USD/CHF

CHF واحد پول رسمی کشور سوئیس و جفت ارز USD/CHF نشان‌دهنده نرخ مبادله میان دلار آمریکا و فرانک سوئیس است. معمولا در زمان نوسانات شدید بازار و رکودهای اقتصادی، معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از سرمایه خود محافظت کنند به این جفت ارز روی می‌آورند و به همین دلیل USD/CHF یکی از بهترین جفت ارزها برای ترید در دوره‌های بی‌ثباتی بازار است.

فرانک سوئیس (CHF)، به‌دلیل ثبات سیستم مالی این کشور، به‌عنوان “پناهگاه امن” در میان ارزها شناخته می‌شود. درنتیجه، زمانی که ارزهای دیگر ارزش خود را از دست می‌دهند، به دلیل پتانسیل آن، حتی ممکن است ارزش آن افزایش یابد. اما برعکس در زمان ثبات اقتصادی، در مقایسه با سایر ارزهایی که ارزش آن‌ها در حال افزایش است، ارزش فرانک سوئیس (CHF) کم می‌شود.

USD/HKD

USD/HKD نرخ مبادله میان دلار آمریکا و دلار هنگ‌کنگ را نشان می‌دهد. از آن‌جایی که دلار هنگ‌کنگ وابسته به یک اقتصاد خرد است، این جفت ارز نیز به‌عنوان یک جفت ارز اگزوتیک (Exotic Pairs) در نظر گرفته می‌شود اما با این وجود، طبق تحقیقات BIS، این جفت ارز توانسته است حجم معاملات روزانه قابل‌توجهی (۲.۴) را به خود اختصاص دهد.

دلار هنگ‌کنگ از مکانیزم “نرخ ارز پیوندی” (linked exchange rate) استفاده می‌‌کند. براساس این سیستم، ارزش پول هنگ‌کنگ به ارزش دلار آمریکا وابسته است. (می‌توانید رابطه این دو ارز را مانند دو دوست که دست یکدیگر را گرفته‌اند در نظر بگیرید. زمانی که یکی از آن‌ها حرکت می‌کند، دیگری نیز همراه آن حرکت می‌کند.)

ارزش هر دلار آمریکا معمولا حدود ۷.۷۵ تا ۷.۸۵ دلار هنگ‌کنگ است. حرکت قیمت در این محدوده، مشخص‌شده است یعنی اگر ارزش دلار آمریکا از این محدوده فراتر رود و یا خیلی کمتر شود، مقامات کشور وارد عمل می‌شوند تا مطمئن شوند که قیمت آن در همین محدوده باقی بماند. این تنظیم قیمت باعث کاهش نوسانات در USD/HKD در مقایسه با سایر جفت‌ارزها می‌شود و آن را به یک گزینه مناسب و جذاب برای سویینگ تریدرها تبدیل می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا