فرهنگ و هنر

بررسی وضعیت گردشگری داخلی به منظور دستیابی به چالش‌های سیاستی این حوزه

معاون آموزشی و فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود به بررسی وضعیت گردشگری داخلی در راستای تحقق اهداف سیاسی در این حوزه پرداخت.

به گزارش پرتال پارسی به نقل از مرکز پژوهش های شورای اسلامی، در این گزارش راه صحیح توسعه گردشگری، توسعه و تثبیت گردشگری داخلی است. زیرا این نوع گردشگری به انگیزه های منفی رسانه ای، مشکلات فصلی تقاضا و رویدادهای سیاسی و اقتصادی بین المللی وابسته نیست و بهترین راه را برای تخصیص و افزایش منابع اقتصادی میسر می سازد.

در این بیانیه آمده است: متأسفانه در دهه‌های اخیر سیاست‌گذاری گردشگری داخلی به درستی هدایت نشده و آمارها نیز تحت تأثیر این برنامه قرار نگرفته است. این گزارش آمارهای موجود برای سال‌های 2008-2009 را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که اگرچه تعداد گردشگری داخلی افزایش یافته است، اما کیفیت آن کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: توزیع سفر بین خانوارها ناعادلانه بوده و افزایش سه برابری سرانه سفر خانوارها به دلیل افزایش سفر برای «خانوارهای مسافر» بوده است. این شکاف ثروت بسیاری از خانواده ها را مجبور کرده است که به فکر کاهش هزینه های سفر باشند. بنابراین خانه نشینی در کنار اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از خودروهای شخصی، کاهش هزینه خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورها نتیجه این وضعیت است که از تبعات مطلوب و مورد انتظار در حوزه گردشگری داخلی جلوگیری می کند.

در بخشی دیگر از این گزارش می خوانیم: شرایط فعلی نشان می دهد که سیاست مشخصی در حوزه گردشگری داخلی وجود ندارد. بنابراین تسهیل در تخصیص منابع مالی گردشگری داخلی به جامعه میزبان (بر اساس الگوی خانه نشینی با دوستان و اقوام)، ارتقای کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفرها برای گروه ها و دهک های مختلف درآمدی، سیاست ها و فعالیت های برنامه ای مناسب.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا