برخوردهای تند و حذفی مشکلات جامعه را بیشتر می‌کند/ شیوه امام حسین (ع) چه بود؟

محمدرضا سنگری با اشاره به سیره سیدالشهداء در برخورد با ناهنجاری‌ها گفت: تندروی و حذف نه تنها گره‌گشا نیست بلکه روحیه لجاجت را برمی‌انگیزد و کار را دشوارتر می‌کند.

به گزارش پرتال پارسی؛ محمدرضا سنگری، پژوهشگر و شاعر آئینی کشور درباره پیام‌های نهضت عاشورا برای جامعه امروز ایران گفت: اصلی‌ترین پیامی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارد همان است که هم در وصیت‌نامه ایشان و هم در زیارتنامه اربعین می‌بینیم.

امام در وصیتنامه خودش اعلام می‌کند که همه این حرکت من برای چند مسئله است و در اولین مسئله‌ای که مطرح می‌کند می‌فرماید «اُرِیدُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی»؛ اولین هدف و برنامه من اصلاح اجتماعی است و من به عنوان یک مصلح درحال حرکت هستم.

اهتمام به اصلاح اجتماعی

سنگری افزود: بنابراین تمام کسانی که به آرمان‌های اباعبدالله(ع) وفادار هستند باید در پی اصلاح باشند؛ حالا این اصلاح هم در قلمروی فردی معنا دارد و هم در سطح اجتماعی. انسان در قلمروی فردی باید به اصلاح رفتار‌های فردی خود بیندیشد و مجموعه روابطی که دارد بازنگری کند. در سطح اجتماعی نیز ما در جامعه تکلیف داریم که باید اصلاح ایجاد کنیم. هر کس در حوزه ماموریت و مسئولیت خود اگر کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد در جهت اصلاح اجتماعی گام برداشته است.

ناروایی زدایی از جامعه

نویسنده کتاب «آینه در کربلاست» ادامه داد: دومین نکته‌ای که امام می‌فرماید این است که «اُریدُ اَن اَمُرَ بالْمَعْروف وَاَنْهی عَنِ الْمُنْکَر»؛ یعنی ناروایی زدایی از جامعه؛ یعنی رفتار‌ها و آنچه که بنیان‌های اجتماع را سست می‌کند و روابط اجتماعی را مضمحل می‌کند، ما آن بدی‌ها، زشتی‌ها و ناروایی‌ها را حذف کنیم و در کنار آن طرح روا‌ها و درست‌ها و آنچه که برای بهبود جامعه و رشد اجتماعی شایسته است را درنظر داشته باشیم.

پیاده‌سازی الگوی رفتاری امیرالمومنین(ع) در جامعه

سنگری درباره سومین نکته پیام نهضت عاشورا گفت: حضرت می‌فرماید «و أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ»؛ یعنی الگوی رفتاری امیرالمونین(ع) را در جامعه پیاده کنیم، علی‌وار زندگی کنیم و شیوه رفتاری پیغمبر(ص) را پیش بگیریم و این نیاز امروز ما است. واقعیت این است که زیست علی‌وار در جامعه ما به تدریج در حال مخدوش شدن است. باید خیلی مراقب باشیم. چندین بار این تذکر داده شده که ممکن است آرام آرام به دام اشرافیت بافتیم و به سمت پول‌های حرام و پول‌های کثیف برویم. این پول‌ها همان است که امام حسین (ع) وقتی در کربلا ۶ بار صحبت کرد و آن‌ها امام را نپذیرفتند، ایشان فرمودند که رشوه گرفتید و حرام خوردید و به اینجا رسیدید. وفادار بودن به آرمان اباعبدالله یعنی پرهیز از رانت‌خواری، رشوه و حرام‌خواری که بزرگ‌ترین آفت‌ها هم فردی و هم اجتماعی هستند.



نمی‌توان ارزش‌های حجاب را نادیده گرفت

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اتفاقات اخیر در موضوع حجاب در کشور گفت: الگوی حجاب را در زیست امام حسین (ع) می‌توانیم ببینیم. امام وقتی وارد کربلا می‌شود در روز دوم محرم، اولین مسئله‌ای که مطرح می‌کند نحوه چینش چادر‌ها است و می‌فرمایند که محارم باید کنار همدیگر باشند و این حریم‌ها و مرز‌ها را رعایت کنیم. حتی امام در آخرین لحظاتی که قصد دارد به تنهایی به میدان برود خطاب به زن‌ها می‌فرمایند در مقابل مهاجمان و حمله‌کنندگان چادر‌های خود را محکم کنید و دور کمر خود گره بزنید. یعنی کسانی که به آرمان‌های اباعبدالله(ع) وفادارند نمی‌توانند ارزش‌هایی همانند حجاب را نادیده بگیرند.

توصیه ویژه امام حسین (ع) به یارانش

محمدرضا سنگری درباره نحوه برخورد با برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نیز تاکید کرد: امام حسین (ع) شیوه‌ای را به یارانش آموخت و فرمود «إِنَّ اَلْحِلْمَ زِینَةٌ…»؛ یعنی خیلی با آرامش و با ظرفیت‌سازی با این مسائل روبه‌رو شوید. برخورد‌های تند، شکننده و حذف کننده، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه مشکل را افزون‌تر خواهد کرد و باید با یک انعطاف و نرمش بیشتری با این مسائل مواجه شویم.

وی با اشاره به بیانات رهبری گفت: نکته‌ای شما در بیانات رهبری شنیدید که فرمودند برخی از خانم‌ها که حجاب کمتری دارند و یا بد حجابند، گاهی اوقات این‌ها به آرمان‌ها وفادارند، این‌ها را تخطئه نکنیم، متهم نکنیم و صفت‌ها و عنوان‌های ناروایی مانند «بی‌عفتنی» را به آن‌ها نسبت ندهیم. این عنوان‌های ناروا نه تنها تاثیر نخواهد داشت، بلکه ممکن است روحیه لجاجت را برانگیزد و کار را دشوارتر کند.

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا