سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

بارداری سریع با تقویت تخمک و تخمدان

از موارد مهمی که می‌تواند بر بارداری تاثیر بگذارد، سلامت تخمک می باشد؛ برخی از زنان به علت ضعیف بودن تخمک قادر به بارداری طبیعی نیستند و از روش های درمان ناباروری استفاده می کنند.کیفیت تخمک به عوامل مختلفی مانند سن خانم، عوامل محیطی، تغذیه و استرس بستگی دارد. مصرف برخی مواد غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند در تقویت تخمدان و بارداری سریع مؤثر باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با روش های تقویت تخمک و تخمدان آشنا سازیم.

مواد غذایی مفید برای تقویت تخمدان و تخمک ها

در زیر لیستی از مواد غذایی مفید برای تقویت تخمک و تخمدان ها را که جراح زنان خوب در تهران توصیه می‌کند، آورده‌ایم. مصرف این مواد غذایی می تواند زمانی که برای بارداری اقدام کرده اید بسیار مفید باشد و حتی موجب بارداری سریع شود.

مواد غذایی غنی از آهن

اگر بدن شما فقر آهن دارد این مشکل می تواند منجر به برهم خوردن تعادل تخمک گذاری شود. مصرف لوبیا و عدس در رژیم غذایی می تواند بسیار مفید باشد زیرا این دو ماده غذایی غنی از آهن، ویتامین B، منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری برای باروری هستند. بنابراین باید لوبیا و عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانید

افزایش مقادیر پروتئین

جایگزین کردن برخی پروتئین های حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ با منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا، عدس، آجیل و دانه ها می توانند ناباروری را تا حدودی زیادی کاهش دهند.

آجیل و میوه های خشک

آجیل و میوه خشک منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. شما می توانید انواع آجیل مانند بادام، گردو و بادام زمینی را به تنهایی یا در سالاد میل نمایید.

دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از روی است و به سلامت و افزایش کیفیت تخمک کمک می کنند. کنجد غنی از چربیهای اشباع نشده می باشد که می توانید به غذا و سالاد خود اضافه نمایید.

دارچین

دارچین یکی دیگر از غذاهایی است که عملکرد تخمدان و کیفیت تخمک ها را بهبود می بخشد. خانم هایی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می باشند بهتر است از این ادویه به مراتب استفاده نمایند. توصیه می شود در صورت داشتن تنبلی تخمدان دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

نوشیدن آب

نوشیدن ۸ لیوان آب در روز می تواند به تقویت سلامت تخمک ها کمک کند بنابراین همیشه یک بطری آب نزدیک خود داشته باشید.

سایر راهکار های تقویت تخمک و تخمدان

کاهش استرس

سطح بالای استرس می تواند ترشح هورمون هایی مانند پرولاکتین و کورتیزول را بسیار افزایش دهد و بر کیفیت تخمک و تخمدان تاثیر بگذارند. فعالیت هایی مانند مدیتیشن، یوگا، پیاده روی، ماساژ و … برای کاهش میزان استرس بسیار موثر می باشد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث کاهش قدرت باروری  در مردان و زنان می شود. نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند DNA تخمک های زنان را تغییر داده و کیفیت آن را کاهش دهد. همچنین ذخیره تخمدانی در زنانی که سیگار می کشند، سریع تر افت پیدا کرده و در معرض یائسگی زودرس قرار می گیرند.

عدم مصرف الکل

مصرف الکل می تواند بر قدرت باروری زنان تأثیر منفی بگذارد به همین دلیل توصیه می شود برای تقویت تخمدان و تحمک ها برای بارداری سریع، نوشیدن الکل را متوقف کنید.

روش های تقویت تخمک در سن بالا

تخمک خانم‌ها در طول زندگیشان در معرض آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد است. مصرف روزانه یک عدد مولتی ویتامین مخصوص بانوان و مصرف آنتی اکسیدان های قوی می‌تواند از تخریب سلول تخمک در برابر رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

نتیجه برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کوآنزیم Q10 بر کیفیت تخمک در سنین بالای 35 سال تأثیر بسزایی دارد. مصرف ماهی و امگا 3، مرغ، گوشت قرمز، دل و جگر، غلات سبوس دار مانند نان جو، سویا، بادام زمینی، آجیل، روغن سویا، جوانه گندم، تخم مرغ و سبزیجات به ویژه اسفناج و بروکلی، سرشار از کوآنزیم Q10 هستند.

همچنین اسید آمینه ال آرژنین به افزایش کیفیت تخمک در سنین بالا و افزایش شانس موفقیت درمان ناباروری با IVF کمک فراوانی می کند؛ البته این اسیدآمینه باید در دوز بالا مصرف شود.شکلات، نارگیل، لبنیات، ژلاتین، گوشت قرمز، جو دو سر، بادام زمینی، سویا، گردو، گندم سرشار از این نوع اسیدآمینه هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

مفید‌ترین گیاهان دارویی در تقویت تخمدان و بارداری سریع

طب سنتی راهکارهای عملی برای تقویت تخمدان و بارداری سریع را بررسی کرده و شما با نتیجه نهایی این آزمایش‌ها و مهم‌ترین داروهای گیاهی برای تقویت تخمدان و اسپرم و باروری آشنا می‌شوید. یکی از کارهایی که می‌تواند به تخمدان آسیب برساند و باعث تنبلی تخمدان شود حمام کردن در زمان پریود است. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که خانم ‌ها از مصرف زیاد غذا های سرد خصوصا در این دوره پرهیز کنند.

تنبلی تخمدان، مشکلی شایع است و باید مراقب باشیم که مشکلات ناشی از آن کنترل شده و بیشتر نشود. در این صورت باید بعضی از غذاها را از وعده‌های خود کنار بگذاریم، مانند: ماست، قارچ، املت، روغن نباتی، قند و شکر زیاد، عدس، گشنیز، بادمجان و ماهی.

تمشک قرمز برای تقویت تخمدان و تخمک ‌گذاری

بارداری سریع با کمک برگ سبز تمشک قرمز با کمک انسولین موجود در آن انجام می‌شود، افزایش باروری با افزایش تخمک گذاری انجام می‌شود. همچنین باعث تنظیم رگ‌های خونی در بدن می‌شود.

تأثیر چای سبز در تقویت تخمدان

شاید تا به ‌حال نمی ‌دانستید که چای سبز در تخمک‌ گذاری و تقویت تخمدان مؤثر هست. با کمک این گیاه، گلوبولین اتصال‌ دهنده دچار تحریک ‌شده و در نهایت در افزایش تخمک ‌گذاری تأثیر مستقیم می‌گذارد. چای سبز از  داروهای گیاهی تقویت تخمدان است.

پای شیر تنظیم‌ کننده تخمک گذاری و تقویت تخمدان و بارداری سریع

عادت‌های ماهیانه همیشه برای زنان مهم بوده و هست. اگر به دنبال راهی برای تنظیم این مشکل هستید ما پیشنهاد می‌کنیم که از گیاه پای شیر برای این کار کمک بگیرید. همچنین در تقویت تخمدان و بارداری سریع هم می‌توانید از پای شیر استفاده کنید.

گزنه، راهی دیگر برای تقویت تخمدان

اگر به دنبال راهی مؤثر برای افزایش تخمک گذاری و تقویت تخمدان و بارداری سریع هستید پیشنهاد می‌کنیم که از گزنه استفاده کنید. برای زنانی که توانایی کمی در بارداری دارند و از ناباروری می‌ترسند توصیه می‌شود که از دم ‌کرده برگ گزنه برای تقویت بارداری که یکی از داروهای گیاهی تقویت تخمدان است، استفاده شود.

چند مکمل برای کمک به درمان تنبلی و تقویت تخمدان و بارداری سریع

1-اینوزیتول

اینوزیتول مهم‌ترین مکملی است که می تواند به زنان دچار تنبلی تخمدان که قصد باردار شدن دارند، کمک کند. مهم نیست که می‌خواهید به طور طبیعی باردار شوید یا با روش‌هایی مثل IVF. حتی اگر شما قصد باردار شدن ندارید، اینوزیتول یک مکمل مهم است که باید مصرف آن را برای تقویت تخمدان مدنظر قرار دهید.

تقریبا 70 درصد از زنان دچار تنبلی تخمدان، دارای سطوحی از مقاومت انسولین هستند. مقاومت انسولین باعث می‌شود که بدن، انسولین اضافی تولید کند که این به تنهایی باعث می‌شود تخمدان‌ها، هورمون‌های آندروژن بیشتری مثل تستسترون بسازند و نسبت هورمون لوتئین (LH) به هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را تغییر دهند.

بهم ریختن تعادل هورمون‌ها می تواند به رشد تخمک آسیب بزند و عملکرد تخمدان را مختل کند. اینوزیتول به دلیل توانایی برای بهبود فعالیت گیرنده انسولین و احیای مقاومت انسولین معروف شده است. این مکمل حتی برای زنانی با تنبلی تخمدان که دارای سطح پایینی از اینوزیتول هستند، مهم است. این مکمل به احیای هورمون‌ها تا نسبت مورد نیاز برای عملکرد و تقویت تخمدان کمک می‌کند.

2-روغن ماهی

مکمل روغن ماهی فواید و مزیت‌های زیادی برای سلامتی زنان به ویژه زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. تحقیقات نشان دادند که مکمل روغن ماهی می‌تواند روند تخمک گذاری، عملکرد و تقویت تخمدان و بارداری سریع را بهبود بخشد. روغن ماهی یک مکمل مفید برای زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک است چون این مکمل می تواند به بهبود مقاومت انسولین کمک کند.

روغن ماهی یک مکمل مهم برای زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک است چون این مکمل خاصیت ضد التهابی دارد. مکمل روغن ماهی می‌تواند به پایین آوردن سطح کلسترول بد در زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز کمک کند.

3-مکمل ویتامین دی

67 تا 85 درصد از زنان، دچار کمبود ویتامین دی هستند. پایین بودن سطح ویتامین دی ممکن است علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک از جمله مقاومت انسولین، روند تخمک گذاری، بی نظمی قاعدگی، ناباروری، هایپرآندروژنیسم و چاقی را تشدید کند. نشان داده شده که مکمل ویتامین دی، اثرات سودمندی بر سیکل منظم قاعدگی و روند تخمک گذاری دارد.

4-ان-استیل-سیستین (NAC)

بدن از ان-استیل-سیستین (NAC) استفاده می‌کند تا بتواند آنتی اکسیدان بسازد. آنتی اکسیدان‌هایی که از این ترکیب تولید می‌شوند، به حفاظت و ترمیم سلول‌ها در اثر آسیب سلولی کمک می‌کنند. با کاهش آسیب سلولی، ترکیب NAC به مقابله با التهاب و فشار اکسیداتیو که می‌تواند به روند باروری آسیب بزند، کمک می‌کند. این مکمل به طور طبیعی در همه غذاها یافت نمی‌شود بنابراین باید آن را به شکل مکمل مصرف کرد. درواقع پژوهش‌ها نشان دادند که NAC حتی موثرتر از متفورمین (دارویی برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک) برای بهبود مقاومت انسولین است. نشان داده شد که NAC می تواند به زنان برای تقویت تخمدان و بارداری سریع کمک دهد.

5-مکمل کارنیتین

استیل-ال-کارنیتین (ALC) یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. ALC به بدن کمک می‌کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند. یک مطالعه بالینی نشان داد که زنان غیر چاق با سندروم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با زنان دچار تخمدان تنبل دارای سطح پایینی از ال-کارنیتین هستند. پایین بودن سطح ALC می‌تواند با هایپرآندروژنیسم و مقاومت انسولین ارتباط داشته باشد که این دو مورد از ویژگی‌های سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

دکمه بازگشت به بالا