بین الملل

انگلیس با اتحادیه اروپا خداحافظی کرد

به گزارش گروه بین الملل آنا ، در ساعت 11 صبح به وقت لندن ، در حالی که اروپایی ها شروع سال نو را جشن می گرفتند ، دولت لندن رسما از اتحادیه اروپا خارج شد. مردم لندن سال نو را دو بار با قرنطینه نوع 4 با خاطرات آتش بازی در رودخانه تیمز آغاز می کنند. این سال ها به نظر می رسد که قرن ها گذشته است. لندن دیگر یک شهر سابق نیست.

دولت انگلیس می گوید با اتحادیه اروپا به توافق رسیده است. به گفته رهبر حزب کارگر ، این توافق نامه بسیار “مرطوب” است. این توافق نامه هنوز در مرحله اجرای موقت است و به قانون تبدیل نشده است. برای این کار باید به تصویب مجامع هر دو طرف برسد. در انگلستان روز گذشته اعضای مجلس عوام به اتفاق آرا به لایحه دولت رأی دادند. این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس اعیان ارسال می شود و سپس با امضای ملکه وارد قانون می شود. او می تواند هر توافقی را وتو کند.

بر اساس توافق جدید ، به گفته نخست وزیر سابق ، انگلیس برای “انتخاب شدن” امتیازات زیادی به طرف مقابل داده است. در مورد مردم ، آنها موافقت کردند که مبارزات چهار و نیم ساله را متوقف کنند. این توافق نامه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خود را نمی دهد ، آن را از قوانین و استانداردهای اتحادیه اروپا معاف نمی کند و حتی به انگلیس آزادی کافی برای امضای توافق نامه تجارت مستقل با سایر کشورها را نمی دهد. این حتی راه را برای مداخله اتحادیه اروپا در مرزهای داخلی ایرلند شمالی و سرزمین اصلی هموار می کند.

مردم انگلستان به تدریج احساس بی فایده بودن انتخابات از سال جدید می کنند. در جریان این توافق نامه ، انگلستان از امتیازات ویژه ای برخوردار نبود و درک محدودیت های حاکمیت یا کنترل بر کشور و سرنوشت آن عملاً با محدودیت های مندرج در این توافق نامه بی معنی است. بوریس جانسون اکنون با تکمیل انتخابات و تحقق تنها شعار انتخاباتی خود به اوج کار سیاسی خود رسیده است و از این پس تنها سقوط خواهد کرد. براساس مجله Fortune ، 2021 پس از آنکه اقتصاد انگلیس متوجه هزینه های خود شد ، آخرین سال نخست وزیری بوریس جانسون خواهد بود.

در 24 دسامبر سال 2020 ، در آخرین دقایق روز کاری سال ، بوریس جانسون و اورسولا فون لاین توافق نامه جامع در مورد خروج پادشاهی متحده از اتحادیه اروپا را اعلام کردند. بوریس جانسون انگشت شست را بالا گرفت و معامله را پیروزی توصیف کرد که قصد اصلی انگلیس برای “کنترل” را بازگرداند. دولت انگلیس بلافاصله خلاصه ای از سند چند صد صفحه ای را که عمدتا شامل موافقان و مخالفان آن بود ، در وب سایت خود قرار داد و تلاش کرد تا دید منفی در مورد آنها داشته باشد.

به عنوان مثال ، مدارک حرفه ای انگلیس و حتی گواهینامه های سایر نجاتگران ، به طور خودکار در اتحادیه اروپا مانند گذشته فاقد اعتبار می شوند. افراد باید جدا از هر یک از 27 عضو اتحادیه اروپا برای شناسایی و صدور گواهینامه اقدام کنند. دولت انگلیس گفته است که شهروندان این کشور همچنان می توانند برای صدور گواهینامه با لحنی که هنوز هم به نظر یک پیروزی است ، اقدام کنند.

اتحادیه اروپا مبتنی بر چهار آزادی است ، یعنی آزادی حرکت مردم ، کالاها ، خدمات و سرمایه ، و مفهوم شهروندی اتحادیه اروپا یکی از مفاهیم اصلی آن است. وقتی انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می شود ، این چهار آزادی را از دست می دهد و شهروندان این کشور تابعیت خود را در اتحادیه اروپا رها می کنند.

بنابراین ، به نظر می رسد که تنها قسمت مهم دولت انگلیس تا حدودی حفظ ترخیص کالا از گمرک بوده است. از اول ژانویه 2021 ، تعرفه های گمرکی بین انگلیس و اروپا صفر خواهد ماند. دو طرف توافق کردند که برای ایجاد یک فضای رقابتی و عادلانه یا اصطلاحاً “زمین بازی مساوی” از قوانین مشابه پیروی کنند. به عنوان مثال ، دولت انگلیس نمی تواند یارانه های ویژه یا تخفیف مالیاتی را به شرکت های انگلیسی ارائه دهد. هر دو طرف همچنین به لزوم پیروی از قوانین یکسان در هنگام حمل و نقل و حمایت از حقوق بازرگانان اشاره کردند.

وی گفت: در زمینه همکاری های امنیتی ، اروپا تا زمانی که انگلیس به حقوق بشر در داخل کشور احترام بگذارد ، به همکاری خود ادامه خواهد داد. این سند در مورد همکاری دفاعی توافق نکرد و انگلستان تمایلی به گفتگو در مورد آن نداشت.

همکاری های مشترک سیاست خارجی با خروج پادشاهی متحده از اتحادیه اروپا به پایان خواهد رسید و دیگر همکاری مشترک سیاست خارجی از جمله امکان تحریم مشترک برای یک کشور سوم وجود نخواهد داشت.

احزاب اروپایی بارها تأکید کرده اند که این توافق همان مزایای عضویت کامل را نخواهد داشت ، به شرطی که بوریس جانسون به عنوان تشریفاتی شناخته شود. حتی این توافقنامه از این به بعد تغییرات زیادی ایجاد خواهد کرد. آزادی حرکت چهار عنصر اساسی انسان ، کالا ، خدمات و سرمایه را کامل می کند. انگلیس از توافقات تجاری اتحادیه اروپا با بقیه جهان بهره ای نخواهد برد.

اگرچه آزادی حمل و نقل هوایی ادامه خواهد داشت ، همکاری در زمینه خدمات ، به ویژه در امور بانکی و همچنین در شناسایی اسناد بین دو طرف دشوار خواهد بود. از جمله موارد دیگر ، گواهینامه های خلبانی یا گواهی نامه های حرفه ای بانکی و بیمه توسط هر یک از 27 عضو تأیید می شوند.

انگلیس همچنین دسترسی به سیستم موقعیت یابی نظامی گالیله در اروپا یا GPS اروپا را از دست خواهد داد. وقتی انگلیسی ها از پلیس اروپا از یوروپول خارج می شوند ، انگلیسی ها دیگر نمی توانند وارد پایگاه شینگن موسوم به ISI شوند. برای درک اهمیت آن ، پلیس انگلیس روزانه به طور متوسط ​​1.6 میلیون بازدید از پایگاه داده را ثبت می کند.

برای اعمال معافیت گمرکی ، انگلیس باید منشا تمام صادرات خود را اعلام کند. برای به دست آوردن این نسخه ، باید رابطه خاصی بین قسمتهای داخلی و خارجی محصول ایجاد شود. به عنوان مثال ، در صنعت خودرو حداقل 55٪ قطعات باید در اتحادیه اروپا ساخته شود. این ، همراه با سکوت توافق نامه خدمات ، که 80 درصد اقتصاد انگلیس را تشکیل می دهد ، تمام رویاهای بوریس جانسون را نابود خواهد کرد.

وی قول داد که با حذف قوانین اتحادیه اروپا ، این کشور می تواند معاملات تجاری بهتری با سایر کشورها انجام دهد. به عنوان مثال ، انگلیس انتظار داشت که با کاهش مالیات بتواند سرمایه گذاران خارجی را جذب کند. سرمایه گذاران اکنون آینده درخشان در انگلیس نمی بینند. حداقل ، زیرا روابط تجاری انگلیس با اروپا حتی پس از امضای توافق نامه مبهم و غیرقابل پیش بینی باقی خواهد ماند.

اروپا هنوز فضای هوایی انگلیس را تأیید نمی کند. این م componentsلفه ها باید فرآیند اخذ استانداردهای اتحادیه اروپا را به طور جداگانه طی کنند. در بخش انرژی ، انگلیس قادر به ورود به بازار داخلی اروپا نخواهد بود ، که برای کشور جزیره ای که 8٪ برق خود را وارد می کند جذاب نخواهد بود. البته این توافق نامه دسترسی آسان انگلستان به انرژی را تضمین می کند ، اما ادامه این توافق منوط به رعایت مفاد توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس 2015 است و در صورت نقض مفاد آن ، این توافق نامه فسخ می شود.

فقدان صلاحیت های حرفه ای می تواند برای انگلیس ، به ویژه برای دانشگاه های انگلستان ، فاجعه بار باشد. به عنوان مثال ، پزشکان یا پرستاران انگلیسی دیگر قادر به کار آزادانه در اروپا نیستند. آنها باید از هر یک از کشورهایی که در آن کار می کنند درخواست گواهی کنند. دانشگاه ها و مراکز اعتباربخشی باید با یک دانشگاه اروپایی شریک شوند و برای تأیید خودکار هر دو طرف وکالت نامه مشترک صادر کنند. این البته هزینه ها را افزایش می دهد و منعکس کننده تصویر مثبتی از سیستم دانشگاه انگلستان نیست.

محصولات کشاورزی به شدت کنترل می شوند و حتی اتحادیه اروپا مجاز است محصولات تجاری فروخته شده از سرزمین اصلی انگلیس به ایرلند شمالی را که باید از استانداردهای اروپا مطابقت داشته باشد ، بازرسی کند. همچنین رویای تجارت آزاد با کشورهایی مانند ایالات متحده را نابود می کند. ایالات متحده خواهان توافق تجاری با انگلستان در همه زمینه ها از جمله کشاورزی است. اما استانداردهای اروپایی برای محصولات کشاورزی آمریکایی پایین است. بنابراین بعید به نظر می رسد که انگلیس با حفظ توافق نامه فعلی با اروپا به توافقنامه تجاری جامع با ایالات متحده دست یابد.

لرد فراست ، مذاکره کننده اصلی انگلیس در معامله فعلی ، آینده روشنی را برای مردم پیش بینی کرد و از دوره “مدرنیزاسیون” پس از توافق صحبت کرد. اما آنچه از اوضاع اقتصادی و روانی انگلیسی ها قابل مشاهده است ، از مفهوم “نوسازی” فاصله زیادی دارد.

رهبر حزب کارگر این معامله را معامله ای “رقیق” توصیف کرد که سالها معامله می شد.

وی ابراز امیدواری کرد افرادی مانند پریتی پاتل وزیر کشور از تعهدات خود به موجب تصمیمات دیوان عدالت اروپا چشم پوشی کرده و آزادی بیشتری در برخورد با شهروندان انگلیس بدست آورند که این امر باعث می شود که الزامات حقوق بشر در معاهده فعلی از اهمیت کمتری برخوردار شود. اگر تنها دستاورد مهم برگزیت را به عنوان معافیت از دیوان اروپا در نظر بگیریم ، پس تنها دستاورد اقتصادی این است كه دادگاه های انگلیس آزاد هستند كه به نفع كارفرما و به ضرر كارمند رای دهند. این امر به دلیل حمایت قانونی اتحادیه اروپا از نیروی کار دشوار بود.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا