عمومیکسب و کار ویژه

از کجا بفهمیم بازی روی سیستم ما میخورد

به احتمال زیاد وقتی که با یک بازی کامپیوتری جدید مواجه می‌شوید اولین سؤالی که برایتان پیش می‌آید این است: آیا کامپیوتر من قادر به اجرای این گیم هست؟ چه بخواهید یک گیم معروف خیلی سنگین را امتحان کنید یا یک گیم کلاسیک و یا بازی ساخته شده توسط توسعه دهندگان مستقل و شرکت‌های کوچک، این که کامپیوتر شما به اندازه کافی برای اجرای آن قوی باشد بسیار مهم و حیاتی است.
اما از کجا باید بفهمیم که می‌توانیم آن را روی کامپیوتر خود اجرا کنیم یا نه؟ در این مقاله ما چند منبع به شما معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که از کجا می‌توانید بفهمید کامپیوتر شما قابلیت اجرای یک گیم را دارد یا خیر.

Can You Run it |Online system requirements checker for games

کامپیوتر من این بازی را اجرا می‎کند؟

شما باید بازی‌ها را درصورتی نصب کنید که حداقل ملزمان را دارید. اما با وجود این میزان حداقل ممکن است باز هم بازی خوب اجرا نشود. درنتیجه اگر به سختی حداقل‌ها را دارید از انجام آن بازی دست نگاه دارید چرا که تجربه‎ی خیلی جالبی برایتان نخواهد شد. علاوه بر آن این که کامپیوتر شما مشخصات توصیه شده را دارد به این معنی نیست که می‌‎توانید از تنظیمات ماکزیمم استفاده کنید. داشتن ملزومات توصیه شده به این معنی است که با تنظیمات استاندارد نباید مشکل خاصی داشته باشید.
در نهایت به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی بازی نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. یک بازی که خوب بهینه سازی نشده ممکن است حتی اگر کامپیوتر شما به اندازه کافی قوی باشد هم خیلی بد اجرا شود. درنتیجه پیش از خرید بازی ایکس باکس و دانلود آن حتماً نظرات دیگر کاربران را بخوانید تا با یک بازی خراب مواجه نشوید.

اگر نتوانستیم آن را اجرا کنیم چه کار کنیم؟ اگر کامپیوتر شما قادر به اجرای یک بازی نیست که خیلی دوست دارید ناامید نشوید. اگر دستگاه شما خیلی قدیمی نباشد ارتقا دادن دسکتاپ خیلی کار سختی نیست. شاید به اندازه‌ی ارتقای لپ‌تاپ ساده نباشد اما هنوز هم گزینه‌هایی پیش روی خود دارید. با توجه به منابعی که معرفی کردیم ببینید که کدام اجزای کامپیوتر شما برای انجام بازی‌ها ضعیف هستند. اگر گرافیک کافی ندارید یک کارت گرافیک جدید بخرید. اگر رم کافی ندارید ولی درگاه خالی دارید آن را ارتقا دهید. البته ارتقای CPU خیلی کار ساده‌ای نیست اما ممکن است. درضمن استفاده از کارت گرافیک‌های خود کامپیوترها همه‌ی بازی‌ها را اجرا نمی‌کند و به احتمال زیاد شما مجبور خواهید شد تا کارت گرافیک جدید خریداری کنید. روی لپ‌تاپ‌ها می‌توانید از کارت گرافیک اکسترنال استفاده کنید.

آیا می‌توانید بازی مورد علاقه‌ی خود را اجرا کنید؟ حال جواب این سوال را می‌دانید
در این مقاله به شما گفتیم که از کجا بفهمید کدام بازی‌ها را می‌توانید روی دستگاه خود اجرا کنید، از کجا مشخصات دستگاه خود را بفهمید و اگر نتوانستید یک بازی خاص را انجام دهید چه کار کنید. امید می‌رود که مشخصات لازم را برای بازی‌های مورد علاقه‌ی خود داشته باشید و یا اگر ندارید با ارتقای چند قطعه‌ی کوچک مشکل را حل کنید.

به احتمال زیاد وقتی که با یک بازی کامپیوتری جدید مواجه می‌شوید اولین سؤالی که برایتان پیش می‌آید این است: آیا کامپیوتر من قادر به اجرای این گیم هست؟ چه بخواهید یک گیم معروف خیلی سنگین را امتحان کنید یا یک گیم کلاسیک و یا بازی ساخته شده توسط توسعه دهندگان مستقل و شرکت‌های کوچک، این که کامپیوتر شما به اندازه کافی برای اجرای آن قوی باشد بسیار مهم و حیاتی است.

اما از کجا باید بفهمیم که می‌توانیم آن را روی کامپیوتر خود اجرا کنیم یا نه؟ در این مقاله ما چند منبع به شما معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که از کجا می‌توانید بفهمید کامپیوتر شما قابلیت اجرای یک گیم را دارد یا خیر.

نقطه قوت اصلی این سایت در این است که کامپیوتر شما را اسکن کرده و مشخصات سیستمتان را به شما می‌گوید. سپس به شما خبر می‌‎دهد که می‌توانید یک بازی را اجرا کنید یا خیر. دوباره روی دکمه Can You Run It کلیک کنید تا صفحه گیم باز شود. یک فایل کوچک Detection.exe اجرا می‌شود که باید آن را اجرا کنید.

پس از یک دقیقه نتیجه‌ی اسکن خود را می‌بینید. می‌توانید ببینید که سیستم شما حداقل ملزومات و همچنین ملزومات توصیه شده را دارید یا نه. اگر داشته باشید در کنار هر گزینه باید یک تیک سبز ببینید. البته ممکن است بعضی از ملزومات را به شما اعلام نکند و مجبور شوید به صورت دستی آن‌ها را وارد کنید.

وقتی که اسکن انجام شد می‌توانید در بالای سایت روی My Computer Details کلیک کنید تا مشخصات کامپیوتر خود را ببینید. همچنین می‌توانید روی Rank My Computer کلیک کنید تا ببینید سیستم شما نسبت به دیگر سیستم‌ها در چه وضعیتی قرار دارد. این سایت همچنین پیج‌هایی برای گیم‌های پرطرفدار دارد که نشان می‌دهد چند درصد از کامپیوترها ملزومات کافی را برای آن‌ها دارند. البته وقتی از این سایت استفاده می‌کنید به هیچ وجه روی لینک‌هایی که به شما پیشنهاد آپدیت درایوها را می‌دهد کلیک نکنید. سایت‌های آپدیت درایو معمولاً بسیار ناامن هستند.

وقتی Red Dead Redemption 2 برای پی سی تایید شد، به قدری خوشحال بودم که نمی‌توانم با کلمات حسم را توصیف کنم. به محض اینکه بازی روی استیم عرضه شد، مهلت ندادم و سریع یک نسخه از آن را خریدم تا دوباره بتوانم با گرافیک بهتر روی پی سی با آرتور همراه شوم و به قلب غرب وحشی بزنم. سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی را هم چک کرده بودم و با توجه به اینکه یک کارت گرافیک GTX 970 دارم، احتمال می‌دادم که بتوانم بازی را با کیفیت خوبی اجرا کنم. اما در نهایت، هم ۶۰ دلاری که پای بازی داده بودم به باد رفت و هم نتوانستم آن را با کیفیتی معقول روی سیستمم اجرا کنم.

درست است که بازی ایرادات بسیاری در روزهای ابتدایی عرضه‌اش داشت، اما واقعا سیستم من نیز برای اجرای آن ضعیف بود. این اتفاقی است که زیاد برای پی سی گیمرها می‌افتد و اغلب ما بازی‌هایی می‌خریم که سیستم‌هایمان توانایی اجرایشان را ندارند. بازی های کامپیوتری جزو رایج ترین نرم افزارهایی هستند که یک کاربر کامپیوتر می خواهد روی کامپیوترش اجرا کند. بازی های مدرن توانایی استفاده از رشته های پردازنده چندگانه (Multiple processor threads) و فشار آوردن بر عملکرد کارت های ویدئوی  (Video card) پیشرفته را دارند.

زیباترین بازی ها قادرند با وضوح تصاویر بالا(High resolution) و تنظیمات دقیق، کامپیوترهای قدرتمند را به زانو در آورند . اگر به دنبال یافتن بهترین کامپیوتر برای بازی هستید باید نیازهای سیستم بالای برخی از بازی های مدرن را مد نظر قرار دهید. شرکت هایی که کامپیوترهای مخصوص بازی تولید می کنند دایره بازاریابی دارند، و آنها می خواهند شما بیشترین مبلغ ممکن را برای این کامپیوترها پرداخت کنید. شما ممکن است به راحتی گول تبلیغات فریبنده را بخورید و این واقعیت را فراموش کنید که کامپیوترها مجموعه ساده ای از اجزاء مختلف هستند- مهم چیزی است که در درون کامپیوتر قرار دارد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا