ازمون هوش کودک چگونه است؟

نمره هوش فرزندان برای بعضی پدر‌ها ومادرها، بهانه خوبی برای فخر فروشی آنهاست؛ در حالی که آیا کسی به نظر بچه‌ها وقتی مجبور می‌شوند تست هوش بدهند، بازی‌های فکری کنند یا… توجه می‌کند؟ اجبار در رشد هوش و نابغه شدن، اگر برای بچه‌ها وظیفه‌ای باشد که به وسیله آن رضایت پدر و مادر را به‌دست بیاورند، نه تن‌ها تلاش مفیدی نیست بلکه موجب از بین رفتن خلاقیت آن‌ها هم می‌شود. برای واکاوی علل با هوش بودن برخی کودکان، عوامل مؤثر بر بالابودن بهره هوشی، ویژگی‌های کودکان با هوش، تفاوت هوش با استعداد و… با فریبرز درتاج، رئیس انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو نشستیم.

کودک

همه والدین می­‌خواهند باور کنند که فرزندانشان باهوش، خاص و منحصر به فرد هستند؛ اما بعضی از کودکان به احتمال بیشتری، متفکران بزرگ آینده خواهند بود. لباس ملکه زنبور در سایز بندی مختلف تولید و به فروش می رسد

اما ارزیابی اینکه آیا یک کودک دارای نشانه­‌ها و معیار‌های یک کودک تیزهوش است؛ بسیار پیچیده­‌تر از اتکا به نمرات آزمون هوش است. در حقیقت بسیاری از محققان، مربیان و والدین به دنبال علائم دیگر هوش استثنایی هستند که نمی­‌توانند با آزمون یا امتحان سنجیده شوند.

همان طور که گفتم روش­‌های غربالگری سنتی، از روش­‌های رایج تشخیص کودکان تیزهوش است. مراکز و مدارسی که برای دانش‌آموزان تیزهوش برنامه دارند، معمولاً با استفاده از روش­‌های غربالگری سنتی، مانند آزمون­‌های استاندارد ضریب هوشی، مقایسه نمرات آزمون پیشرف تحصیلی با نمرات آزمون­‌های گذشته، مشاهده و کشف معلمان و کادر مدرسه و … قادر به شناسایی آن‌ها هستند.

ارزیابی اینکه آیا یک کودک دارای نشانه­‌ها و معیار‌های یک کودک تیزهوش است؛ بسیار پیچیده­‌تر از اتکا به نمرات آزمون هوش است

بنابراین، یک گزینه برای اینکه بتوانید بفهمید که آیا فرزند شما تیزهوش است یا خیر، این است که صبر کنید و ببینید که آیا معلمان یا دیگران در مدرسه فرزند شما را بر اساس یک آزمون، آزمایش یا یک برنامه آموزشی باهوش یا با استعداد، قلمداد می­‌کنند؛ اما این تنها راه شناسایی یک کودک باهوش نیست.

هنگام شناسایی باید به مدارس وابسته نباشید؛ به خاطر داشته باشید که بسیاری از برنامه‌­های آموزش معلمان نیاز به کار کمی دارند؛ بنابراین برخی از معلمان و مدیران مدارس ممکن است تمام اطلاعات مورد نیاز برای شناخت کودکان باهوش را نداشته باشند؛ به همین دلیل، بینش شما مهم است و هرچه دانش بیشتری داشته باشید، در شناسایی هوش و استعداد فرزند خود و انتخاب بهترین برنامه­‌ها برای او، موقعیت بهتری خواهید داشت.

اکثر مدارس حتی تا کلاس دوم یا سوم شناسایی کودکان برای برنامه­‌های تیزهوشان را آغاز نمی‌­کنند و فرزندان فوق‌العاده تیزهوش ممکن است، دیر شناسایی شوند. همچنین برخی از کودکان تیزهوش ممکن است در کلاس دستاورد‌های خاصی نداشته باشند. این دانش­‌آموزان ممکن است به دلیل مشکلاتی که در توجه دارند ممکن است مهارت­‌های سازمان­دهی ضعیفی داشته باشند یا به سادگی با سبک تدریس در کلاس سازگار نشوند.

به همین دلیل ممکن است هنگام انتخاب از طرف مدرسه نادیده گرفته شوند و نامزد‌های برنامه هوش یا استعداد نباشند. برخی تخمین می‌­زنند که اکثر کودکان تیزهوش در مدارس هرگز شناسایی نمی ­شوند. این ممکن است برای بعضی‌­ها فاجعه نباشد، اما می­‌تواند برای برخی از کودکان که واقعاً به برنامه ­ریزی و پشتیبانی ویژه برای موفقیت در مدرسه نیاز دارند، مسئله حیاتی­ باشد.

در حقیقت، والدین باید قبل از شروع دوره آموزش رسمی فرزندان‌شان، یعنی رفتن به مدرسه با علائم هوش بالا آشنا باشند؛ چراکه والدینی که از علائم تیزهوش بودن آگاهی دارند بهتر می­‌توانند با مدارس همکاری کنند و اطمینان حاصل کنند که از پتانسیل و نیاز‌های یادگیری فرزند خود غافل نمی‌­شوند.

چگونه می‌­توانیم بگوییم که فرزند با هوشی داریم؟

مسلماً، بدون ارزیابی مناسب، پاسخ به این سؤال ساده نیست. هیچ ویژگی جهانی پذیرفته شده‌­ای وجود ندارد که والدین بتوانند به دنبال آن‌ها باشند و هیچ نشانه قطعی وجود نخواهد داشت که مطمئناً به شما بگوید آیا فرزند شما تیزهوش و با استعداد است یا خیر؛ با این حال بسیاری از کودکان دارای هوش بالا ویژگی‌­های مشترکی با یکدیگر دارند و دانستن این موارد مکان خوبی برای شروع است.

دلیل این صفات مشترک می‌تواند مرتبط با خصوصیات فیزیکی مغز باشد. هوش و استعداد نتیجه هر دو عوامل محیطی و ژنتیکی‌اند و هر دو عامل می‌­توانند منجر به ایجاد اختلاف در نحوه کار و رشد مغز شوند. در توضیح تأثیر ترکیب عوامل محیطی و ژنتیکی در هوش کودکان، برخی محققان معتقدند که مهارت­‌های شناختی پیشرفته کودکان باهوش (حداقل یا تا حدودی) از توانایی مغز آن‌ها برای پردازش سریع­تر و مؤثرتر اطلاعات نسبت به کودکان سنین بالاتر ناشی می­‌شود.

مغز از میلیارد‌ها سلول عصبی تشکیل شده است که با آزادسازی و دریافت مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده‌های عصبی با یکدیگر ارتباط برقرار می­‌کنند. این مواد شیمیایی از طریق دندریت­‌ها، ساختار‌های ریشه مانندی که در آن منشعب می‌­شوند، حرکت می‌کنند و به دنبال ارتباط با نورون­‌های اطراف هستند.

هرچه تعداد بیشتری از این دندریت­‌ها و سیناپس­‌ها وجود داشته باشد، قدرت مغز کودک بیشتر است؛ مانند توانایی‌هایی مثل پردازش اطلاعات، ادراک، تجزیه و تحلیل، استدلال، حل مسئله، به خاطر سپردن و انجام انواع کار‌هایی که با یادگیری در ارتباط است.

هر بار که کاری انجام می‌دهیم یا تجربه می‌­کنیم؛ برای نمونه کتابی را می‌­خوانیم، احساسی را تجربه می‌­کنیم یا به یک تصویر نگاه می‌کنیم، گروه خاصی از نورون­‌های مرتبط با آن فعالیت، تحریک می‌­شوند؛ تحریک رشد دندریت‌­های بیشتر، آن‌ها را به پردازنده‌­های بهتر اطلاعات تبدیل می­‌کند و هرچه این اتصالات عصبی متراکم‌­تر و کارآمدتر باشد، انجام کار‌هایی که با آن ناحیه از مغز در ارتباط هستند، آسان­تر است.

توانایی‌­های کودکان تیزهوش تا حدودی به این اتصالات عصبی پیشرفته مرتبط است؛ زیرا آن‌ها با ضخامت طبیعی بیشتر اتصالات عصبی مرتبط با صفاتی که در آن‌ها هوش یا استعداد دارند متولد می‌­شوند و از تجربیات مناسبی برخوردار بودند که به آن‌ها امکان استفاده، حفظ یا توسعه بیشتر این اتصالات را می‌­دهد.

آن‌ها با تعداد زیادی از اتصالات عصبی به دنیا آمدند و فرصت کافی برای ایجاد ارتباطات بیشتر و کارآمدتر از طریق یک محیط غنی شده را داشتند.

کودکان تیز هوش چه ویژگی و صفاتی دارند؟

برخی از صفاتی را که کودکان تیزهوش ممکن است داشته باشند عبارتند از؛ توانایی‌­های زبانی (کلامی): در حالی که بیشتر کودکان قادر به تشکیل جملات قابل تشخیص هستند و زبان پیچیده را تا حدود ۲ سالگی درک می­‌کنند، کودکان تیزهوش اغلب زودتر به این نقاط عطف می‌­رسند و با نزدیک شدن به سن مدرسه، دیگر مهارت‌­های زبانی نیز در این کودکان پیشرفته ­تر به نظر می‌­رسند.

برخی از ویژگی­‌های کلامی که باید در هنگام رشد زبان فرزندتان نسبت به دیگر همسالان او جستجو کنید، عبارتند از به کار بردن واژگان بسیار پیشرفته و توانایی بالای یادگیری کلمات جدید، تمایل به صحبت­‌کردن سریع، استفاده اولیه از جملات طولانی و پیچیده هنگام استفاده از دستور زبان مناسب، مهارت‌­های خواندن زود هنگام (اگر راهنمایی و فرصت داده شود).

به طور متوسط​​، کودکان بسیار باهوش قبل از چهار سالگی شروع به خواندن می­‌کنند؛ در حالی که اکثر بچه‌ها قبل از رسیدن به این نقطه عطف، به شش یا هفت سالگی نزدیک هستند. بسیاری از این کودکان قبل از ورود به مدرسه آموخته‌اند که چگونه بخوانند.

کودکانی که سؤالات زیادی می‌­پرسند، تمایل ذاتی برای یادگیری را نشان می‌­دهند. همه کودکان به دنیای اطراف خود علاقه‌­مند هستند، اما کودکان تیزهوش واقعی، یک کنجکاوی سیری ناپذیر دارند تا در مورد کمترین میزان عملکرد کار‌ها بدانند؛ همچنین کودکان باهوش ممکن است صبر والدین خود را با سؤالات بی پایان نیز آزمایش کنند. لباس روباهی حس بی بدیلی از یک هیجان واقعی را به کودک القا خواهد کرد.

توانایی درک کامل و انجام دستورالعمل­‌های چند مرحله­‌ای در سنین پایین؛ به عنوان مثال «برو به اتاق ناهار خوری، کتاب آبی را روی میز بگذار و آن را دوباره در قفسه اتاق خود قرار بده، سپس لباس را برای من بیاور تا بتوانم آن‌ها را بشویم!»

توانایی درک و مشارکت در مکالمه‌­های بزرگسالان؛ کودکان تیزهوش اغلب تفاوت­‌های ظریف یا معانی مضاعف را زودتر درک می‌کنند. امکان تغییر زبانی و گفتاری در هنگام صحبت با مخاطبان مختلف؛ به عنوان مثال یک کودک تیزهوش ۴ ساله می­‌تواند هنگام صحبت با بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر، از کلمات و ساختار جمله استفاده کند، اما با کودکان کوچکتر ساده‌­تر و کودکانه‌­تر صحبت کند.

کودکان تیزهوش اغلب به دلیل بلوغ زودرس، آگاهی بیشتر از وقایع جاری و تمایل به گفتگو با بزرگسالان به جای کودکان دیگر، به عنوان “بزرگسالان کوچک” توصیف می‌­شوند

توانایی‌های یادگیری؛ همه کودکان تمایل ذاتی دارند که درباره دنیای پیرامون خود بیاموزند. آنچه کودکان تیزهوش را از دیگران متمایز می­‌کند، سهولت انجام این کار و نشاط طبیعی ظاهری است که با یادگیری به آن‌ها دست می­‌دهد. به نظر می‌­رسد مغز آن‌ها اسفنج­‌های ذهنی است که بدون هیچ زحمتی اطلاعات و ایده­‌های جدید را جذب و ترکیب می­‌کند. بسیاری از کودکان باهوش زبان آموزان ذاتی هستند که برخی از خصوصیات زیر را نشان می‌دهند.

توانایی یادگیری سریع، کارآمد و انتخاب آسان ایده­‌ها و مهارت­‌ها؛ دانش دقیق، تمرکز زیاد و علاقه در حوزه­‌های خاص به عنوان مثال؛ اشکال، فضا، حیوانات و تمایل به جستجوی اطلاعات در مورد این موضوعات به طور مستقل.

کودکان باهوش غالباً در یک موضوع خاص یا زمینه مورد علاقه دانش عمیق خواهند داشت؛ این ممکن است به معنای آن باشد که آن‌ها می­‌توانند نام علمی هر دایناسور را برای شما تعریف کنند یا عملکرد داخلی یک موتور خودرو را توضیح دهند. این موضوع هرچه باشد، دانش کودک تیزهوش معمولاً فراگیر است.

توانایی پرسیدن سؤالاتی که نشان از بینش یا درک پیشرفته دارد؛ آن‌ها گنجینه عمیق دانش هستند و بیشتر از آنچه انتظار دارید درباره دنیای اطراف خود می‌­دانند.

حافظه عالی و یادآوری آسان آنچه را که قبلاً شنیده، دیده یا آموخته‌­اند؛ تمایل به خواندن و ترجیح دادن بیشتر خواندن نسبت به فعالیت­‌های بدنی بیشتر و اغلب دوست دارند این خواندن را به تنهایی انجام دهند.

نیاز کم به راهنمایی یا دستورالعمل؛ در هنگام شروع یک فعالیت جدید، یادگیری یک بازی جدید یا دستیابی به مهارت جدید. آن‌ها بیشتر اصرار بر انجام کار‌ها به تنهایی یا به روش خاص خود دارند.

رشد و پیشرفت زودهنگام مهارت­‌های حرکتی شامل تعادل، هماهنگی و حرکت؛ کودکان تیزهوش همچنین می‌­توانند در برخی از فعالیت‌های حرکتی ریز مانند جمع آوری اشیاء کوچک به عنوان مثال؛ لگوها، حبوبات، اسباب بازی‌کوچک یا جورکردن پازل­ها، با سرعت بیشتری نسبت به همسالان خود پیشروی کنند؛ با این وجود، ممکن است در سایر مهارت­‌های حرکتی به سرعت پیشرفت نکنند.

درک درستی از فرآیند‌های تفکر و یادگیری خود دارند؛ آن‌ها ممکن است روش­‌های یادگیری خاصی را ترجیح دهند و در برابر استفاده از روش‌­های که توسط معلم یا بزرگسالان پیشنهاد می­‌شود، مقاومت کنند. آن‌ها قادر به درک، چقدر مطالعه و چه نوع مطالعه، برای رسیدن به یک مهارت یا فهمیدن یک موضوع هستند.

تفکر خلاق؛ کودکان تیزهوش از راهکار‌های خود برای حل مشکلات و لذت بردن از پیچیدگی و برقراری ارتباط بین ایده‌­ها یا مفاهیم به ظاهر نامربوط لذت می­‌برند.افراد باهوش و نابغه همیشه به دنبال راه‌­های جدیدی برای نزدیک شدن به مشکلات یا نگاه به جهان هستند. آن‌ها می­‌پرسند «چگونه می‌­توانم به چند روش مختلف نگاه کنم؟» چگونه می­‌توانم در روشی که می‌­بینم، تجدید نظر کنم؟» و با چند راه مختلف می­‌توانم این مسئله را حل کنم؟

توانایی تمرکز بر روی یک موضوع به مدت طولانی و غیرمعمول و در عین حال جابه‌­جایی سریع توجه هنگام انجام کاری که آن‌ها درک می­‌کنند، ولی فاقد چالش است یا به آن بی­‌علاقه هستند. صفات عاطفی و رفتاری؛ توانایی­‌های عاطفی کودکان باهوش اغلب بیشتر از سایر کودکان است. آن‌ها همچنین نسبت به احساسات و شرایط دیگران حساس­تر هستند و ممکن است در شرایطی که سایر همسالانشان بی­‌تفاوت باشد، همدلی زیادی نشان دهند.

مهارت­‌های قدرتمند رهبری؛ کودکان تیزهوش غالباً در فعالیت­‌های مختلف مسئولیت رهبری را به عهده می­‌گیرند که دیگران را به سمت خود بکشند و راهنمایی کنند. ست السا با بسته بندی شکیل و مناسب عرضه می گردد؛ به طوری که وجود بسته بندی امکان جابجایی و نگهداری از لباس را برای سایرین راحت تر کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا