نمره هوش فرزندان برای بعضی پدرها ومادرها، بهانه خوبی برای فخر فروشی آنهاست؛ در حالی که آیا کسی به نظر بچهها وقتی مجبور میشوند تست هوش بدهند، بازیهای فکری کنند یا… توجه میکند؟ اجبار در رشد هوش و نابغه شدن، اگر برای بچهها وظیفهای باشد که به وسیله آن رضایت پدر و مادر را بهدست بیاورند، نه تنها تلاش مفیدی نیست بلکه موجب از بین رفتن خلاقیت آنها هم میشود. برای واکاوی علل با هوش بودن برخی کودکان، عوامل مؤثر بر بالابودن بهره هوشی، ویژگیهای کودکان با هوش، تفاوت هوش با استعداد و… با فریبرز درتاج، رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو نشستیم.
همه والدین میخواهند باور کنند که فرزندانشان باهوش، خاص و منحصر به فرد هستند؛ اما بعضی از کودکان به احتمال بیشتری، متفکران بزرگ آینده خواهند بود. لباس ملکه زنبور در سایز بندی مختلف تولید و به فروش می رسد
اما ارزیابی اینکه آیا یک کودک دارای نشانهها و معیارهای یک کودک تیزهوش است؛ بسیار پیچیدهتر از اتکا به نمرات آزمون هوش است. در حقیقت بسیاری از محققان، مربیان و والدین به دنبال علائم دیگر هوش استثنایی هستند که نمیتوانند با آزمون یا امتحان سنجیده شوند.
همان طور که گفتم روشهای غربالگری سنتی، از روشهای رایج تشخیص کودکان تیزهوش است. مراکز و مدارسی که برای دانشآموزان تیزهوش برنامه دارند، معمولاً با استفاده از روشهای غربالگری سنتی، مانند آزمونهای استاندارد ضریب هوشی، مقایسه نمرات آزمون پیشرف تحصیلی با نمرات آزمونهای گذشته، مشاهده و کشف معلمان و کادر مدرسه و … قادر به شناسایی آنها هستند.
ارزیابی اینکه آیا یک کودک دارای نشانهها و معیارهای یک کودک تیزهوش است؛ بسیار پیچیدهتر از اتکا به نمرات آزمون هوش است
بنابراین، یک گزینه برای اینکه بتوانید بفهمید که آیا فرزند شما تیزهوش است یا خیر، این است که صبر کنید و ببینید که آیا معلمان یا دیگران در مدرسه فرزند شما را بر اساس یک آزمون، آزمایش یا یک برنامه آموزشی باهوش یا با استعداد، قلمداد میکنند؛ اما این تنها راه شناسایی یک کودک باهوش نیست.
هنگام شناسایی باید به مدارس وابسته نباشید؛ به خاطر داشته باشید که بسیاری از برنامههای آموزش معلمان نیاز به کار کمی دارند؛ بنابراین برخی از معلمان و مدیران مدارس ممکن است تمام اطلاعات مورد نیاز برای شناخت کودکان باهوش را نداشته باشند؛ به همین دلیل، بینش شما مهم است و هرچه دانش بیشتری داشته باشید، در شناسایی هوش و استعداد فرزند خود و انتخاب بهترین برنامهها برای او، موقعیت بهتری خواهید داشت.
اکثر مدارس حتی تا کلاس دوم یا سوم شناسایی کودکان برای برنامههای تیزهوشان را آغاز نمیکنند و فرزندان فوقالعاده تیزهوش ممکن است، دیر شناسایی شوند. همچنین برخی از کودکان تیزهوش ممکن است در کلاس دستاوردهای خاصی نداشته باشند. این دانشآموزان ممکن است به دلیل مشکلاتی که در توجه دارند ممکن است مهارتهای سازماندهی ضعیفی داشته باشند یا به سادگی با سبک تدریس در کلاس سازگار نشوند.
به همین دلیل ممکن است هنگام انتخاب از طرف مدرسه نادیده گرفته شوند و نامزدهای برنامه هوش یا استعداد نباشند. برخی تخمین میزنند که اکثر کودکان تیزهوش در مدارس هرگز شناسایی نمی شوند. این ممکن است برای بعضیها فاجعه نباشد، اما میتواند برای برخی از کودکان که واقعاً به برنامه ریزی و پشتیبانی ویژه برای موفقیت در مدرسه نیاز دارند، مسئله حیاتی باشد.
در حقیقت، والدین باید قبل از شروع دوره آموزش رسمی فرزندانشان، یعنی رفتن به مدرسه با علائم هوش بالا آشنا باشند؛ چراکه والدینی که از علائم تیزهوش بودن آگاهی دارند بهتر میتوانند با مدارس همکاری کنند و اطمینان حاصل کنند که از پتانسیل و نیازهای یادگیری فرزند خود غافل نمیشوند.
چگونه میتوانیم بگوییم که فرزند با هوشی داریم؟
مسلماً، بدون ارزیابی مناسب، پاسخ به این سؤال ساده نیست. هیچ ویژگی جهانی پذیرفته شدهای وجود ندارد که والدین بتوانند به دنبال آنها باشند و هیچ نشانه قطعی وجود نخواهد داشت که مطمئناً به شما بگوید آیا فرزند شما تیزهوش و با استعداد است یا خیر؛ با این حال بسیاری از کودکان دارای هوش بالا ویژگیهای مشترکی با یکدیگر دارند و دانستن این موارد مکان خوبی برای شروع است.
دلیل این صفات مشترک میتواند مرتبط با خصوصیات فیزیکی مغز باشد. هوش و استعداد نتیجه هر دو عوامل محیطی و ژنتیکیاند و هر دو عامل میتوانند منجر به ایجاد اختلاف در نحوه کار و رشد مغز شوند. در توضیح تأثیر ترکیب عوامل محیطی و ژنتیکی در هوش کودکان، برخی محققان معتقدند که مهارتهای شناختی پیشرفته کودکان باهوش (حداقل یا تا حدودی) از توانایی مغز آنها برای پردازش سریعتر و مؤثرتر اطلاعات نسبت به کودکان سنین بالاتر ناشی میشود.
مغز از میلیاردها سلول عصبی تشکیل شده است که با آزادسازی و دریافت مواد شیمیایی به نام انتقال دهندههای عصبی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. این مواد شیمیایی از طریق دندریتها، ساختارهای ریشه مانندی که در آن منشعب میشوند، حرکت میکنند و به دنبال ارتباط با نورونهای اطراف هستند.
هرچه تعداد بیشتری از این دندریتها و سیناپسها وجود داشته باشد، قدرت مغز کودک بیشتر است؛ مانند تواناییهایی مثل پردازش اطلاعات، ادراک، تجزیه و تحلیل، استدلال، حل مسئله، به خاطر سپردن و انجام انواع کارهایی که با یادگیری در ارتباط است.
هر بار که کاری انجام میدهیم یا تجربه میکنیم؛ برای نمونه کتابی را میخوانیم، احساسی را تجربه میکنیم یا به یک تصویر نگاه میکنیم، گروه خاصی از نورونهای مرتبط با آن فعالیت، تحریک میشوند؛ تحریک رشد دندریتهای بیشتر، آنها را به پردازندههای بهتر اطلاعات تبدیل میکند و هرچه این اتصالات عصبی متراکمتر و کارآمدتر باشد، انجام کارهایی که با آن ناحیه از مغز در ارتباط هستند، آسانتر است.
تواناییهای کودکان تیزهوش تا حدودی به این اتصالات عصبی پیشرفته مرتبط است؛ زیرا آنها با ضخامت طبیعی بیشتر اتصالات عصبی مرتبط با صفاتی که در آنها هوش یا استعداد دارند متولد میشوند و از تجربیات مناسبی برخوردار بودند که به آنها امکان استفاده، حفظ یا توسعه بیشتر این اتصالات را میدهد.
آنها با تعداد زیادی از اتصالات عصبی به دنیا آمدند و فرصت کافی برای ایجاد ارتباطات بیشتر و کارآمدتر از طریق یک محیط غنی شده را داشتند.
کودکان تیز هوش چه ویژگی و صفاتی دارند؟
برخی از صفاتی را که کودکان تیزهوش ممکن است داشته باشند عبارتند از؛ تواناییهای زبانی (کلامی): در حالی که بیشتر کودکان قادر به تشکیل جملات قابل تشخیص هستند و زبان پیچیده را تا حدود ۲ سالگی درک میکنند، کودکان تیزهوش اغلب زودتر به این نقاط عطف میرسند و با نزدیک شدن به سن مدرسه، دیگر مهارتهای زبانی نیز در این کودکان پیشرفته تر به نظر میرسند.
برخی از ویژگیهای کلامی که باید در هنگام رشد زبان فرزندتان نسبت به دیگر همسالان او جستجو کنید، عبارتند از به کار بردن واژگان بسیار پیشرفته و توانایی بالای یادگیری کلمات جدید، تمایل به صحبتکردن سریع، استفاده اولیه از جملات طولانی و پیچیده هنگام استفاده از دستور زبان مناسب، مهارتهای خواندن زود هنگام (اگر راهنمایی و فرصت داده شود).
به طور متوسط، کودکان بسیار باهوش قبل از چهار سالگی شروع به خواندن میکنند؛ در حالی که اکثر بچهها قبل از رسیدن به این نقطه عطف، به شش یا هفت سالگی نزدیک هستند. بسیاری از این کودکان قبل از ورود به مدرسه آموختهاند که چگونه بخوانند.
کودکانی که سؤالات زیادی میپرسند، تمایل ذاتی برای یادگیری را نشان میدهند. همه کودکان به دنیای اطراف خود علاقهمند هستند، اما کودکان تیزهوش واقعی، یک کنجکاوی سیری ناپذیر دارند تا در مورد کمترین میزان عملکرد کارها بدانند؛ همچنین کودکان باهوش ممکن است صبر والدین خود را با سؤالات بی پایان نیز آزمایش کنند. لباس روباهی حس بی بدیلی از یک هیجان واقعی را به کودک القا خواهد کرد.
توانایی درک کامل و انجام دستورالعملهای چند مرحلهای در سنین پایین؛ به عنوان مثال «برو به اتاق ناهار خوری، کتاب آبی را روی میز بگذار و آن را دوباره در قفسه اتاق خود قرار بده، سپس لباس را برای من بیاور تا بتوانم آنها را بشویم!»
توانایی درک و مشارکت در مکالمههای بزرگسالان؛ کودکان تیزهوش اغلب تفاوتهای ظریف یا معانی مضاعف را زودتر درک میکنند. امکان تغییر زبانی و گفتاری در هنگام صحبت با مخاطبان مختلف؛ به عنوان مثال یک کودک تیزهوش ۴ ساله میتواند هنگام صحبت با بزرگسالان یا کودکان بزرگتر، از کلمات و ساختار جمله استفاده کند، اما با کودکان کوچکتر سادهتر و کودکانهتر صحبت کند.
کودکان تیزهوش اغلب به دلیل بلوغ زودرس، آگاهی بیشتر از وقایع جاری و تمایل به گفتگو با بزرگسالان به جای کودکان دیگر، به عنوان “بزرگسالان کوچک” توصیف میشوند
تواناییهای یادگیری؛ همه کودکان تمایل ذاتی دارند که درباره دنیای پیرامون خود بیاموزند. آنچه کودکان تیزهوش را از دیگران متمایز میکند، سهولت انجام این کار و نشاط طبیعی ظاهری است که با یادگیری به آنها دست میدهد. به نظر میرسد مغز آنها اسفنجهای ذهنی است که بدون هیچ زحمتی اطلاعات و ایدههای جدید را جذب و ترکیب میکند. بسیاری از کودکان باهوش زبان آموزان ذاتی هستند که برخی از خصوصیات زیر را نشان میدهند.
توانایی یادگیری سریع، کارآمد و انتخاب آسان ایدهها و مهارتها؛ دانش دقیق، تمرکز زیاد و علاقه در حوزههای خاص به عنوان مثال؛ اشکال، فضا، حیوانات و تمایل به جستجوی اطلاعات در مورد این موضوعات به طور مستقل.
کودکان باهوش غالباً در یک موضوع خاص یا زمینه مورد علاقه دانش عمیق خواهند داشت؛ این ممکن است به معنای آن باشد که آنها میتوانند نام علمی هر دایناسور را برای شما تعریف کنند یا عملکرد داخلی یک موتور خودرو را توضیح دهند. این موضوع هرچه باشد، دانش کودک تیزهوش معمولاً فراگیر است.
توانایی پرسیدن سؤالاتی که نشان از بینش یا درک پیشرفته دارد؛ آنها گنجینه عمیق دانش هستند و بیشتر از آنچه انتظار دارید درباره دنیای اطراف خود میدانند.
حافظه عالی و یادآوری آسان آنچه را که قبلاً شنیده، دیده یا آموختهاند؛ تمایل به خواندن و ترجیح دادن بیشتر خواندن نسبت به فعالیتهای بدنی بیشتر و اغلب دوست دارند این خواندن را به تنهایی انجام دهند.
نیاز کم به راهنمایی یا دستورالعمل؛ در هنگام شروع یک فعالیت جدید، یادگیری یک بازی جدید یا دستیابی به مهارت جدید. آنها بیشتر اصرار بر انجام کارها به تنهایی یا به روش خاص خود دارند.
رشد و پیشرفت زودهنگام مهارتهای حرکتی شامل تعادل، هماهنگی و حرکت؛ کودکان تیزهوش همچنین میتوانند در برخی از فعالیتهای حرکتی ریز مانند جمع آوری اشیاء کوچک به عنوان مثال؛ لگوها، حبوبات، اسباب بازیکوچک یا جورکردن پازلها، با سرعت بیشتری نسبت به همسالان خود پیشروی کنند؛ با این وجود، ممکن است در سایر مهارتهای حرکتی به سرعت پیشرفت نکنند.
درک درستی از فرآیندهای تفکر و یادگیری خود دارند؛ آنها ممکن است روشهای یادگیری خاصی را ترجیح دهند و در برابر استفاده از روشهای که توسط معلم یا بزرگسالان پیشنهاد میشود، مقاومت کنند. آنها قادر به درک، چقدر مطالعه و چه نوع مطالعه، برای رسیدن به یک مهارت یا فهمیدن یک موضوع هستند.
تفکر خلاق؛ کودکان تیزهوش از راهکارهای خود برای حل مشکلات و لذت بردن از پیچیدگی و برقراری ارتباط بین ایدهها یا مفاهیم به ظاهر نامربوط لذت میبرند.افراد باهوش و نابغه همیشه به دنبال راههای جدیدی برای نزدیک شدن به مشکلات یا نگاه به جهان هستند. آنها میپرسند «چگونه میتوانم به چند روش مختلف نگاه کنم؟» چگونه میتوانم در روشی که میبینم، تجدید نظر کنم؟» و با چند راه مختلف میتوانم این مسئله را حل کنم؟
توانایی تمرکز بر روی یک موضوع به مدت طولانی و غیرمعمول و در عین حال جابهجایی سریع توجه هنگام انجام کاری که آنها درک میکنند، ولی فاقد چالش است یا به آن بیعلاقه هستند. صفات عاطفی و رفتاری؛ تواناییهای عاطفی کودکان باهوش اغلب بیشتر از سایر کودکان است. آنها همچنین نسبت به احساسات و شرایط دیگران حساستر هستند و ممکن است در شرایطی که سایر همسالانشان بیتفاوت باشد، همدلی زیادی نشان دهند.
مهارتهای قدرتمند رهبری؛ کودکان تیزهوش غالباً در فعالیتهای مختلف مسئولیت رهبری را به عهده میگیرند که دیگران را به سمت خود بکشند و راهنمایی کنند. ست السا با بسته بندی شکیل و مناسب عرضه می گردد؛ به طوری که وجود بسته بندی امکان جابجایی و نگهداری از لباس را برای سایرین راحت تر کرده است.