سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

آیا فروش لوازم آرایشی مشکل شرعی دارد

فصل هفتم: احکام خرید و فروش مواد آرایشی

مواد آرایشی تاریخ گذشته

کرم پودر لاکچری کوین دکتر بیز: س۱۶۴. حکم خرید و فروش مواد آرایشی تاریخ گذشته چیست؟ و اگر این مواد تاریخ گذشته قابل استفاده بوده و عوارضی نداشته باشد، حکمش چیست؟

ج. اگر موجب غَش (۱) در معامله نشود، فی نفسه اشکال ندارد.

گران فروشی

س۱۶۵. فروش مواد آرایشی و لوازم بهداشتی، به قیمتی بیش از آن‌ چه روی آن نوشته شده، چه حکمی دارد؟

ج. اگر خلاف مقررات مربوطه است، جایز نیست.

تقلب

خرید کرم دور چشم لاکچری کوین: س۱۶۶. بعضی از شرکت‌های آرایشی و لوازم بهداشتیِ غیر مشهور، بسته‌بندی و حتی نام کالاهای خود را طوری شبیه یک کالای شرکت مشهور می‌کنند که در مواردی، برای خریدار مشتبه شده، و در نتیجه، فروش بیشتر و سود بیشتری به‌دست می‌آورند،

الف) اصل این کار چه حکمی دارد؟

ب) تکلیف فروشنده در این مورد چیست؟

ج. الف و ب ) اگر موجب غش در معامله می‌شود، اصل کار و فروش آن حرام است.

س۱۶۷. عرضه و فروش مواد آرایشی با کیفیت بسیار پایین چه حکمی دارد؟

ج. اگر موجب غش در معامله شود، جایز نیست.

س۱۶۸. فروش مواد آرایشی نامرغوب، به جای مواد مرغوب چه حکمی دارد؟

ج. اگر موجب غش در معامله است، جایز نیست.

خارج از سیستم نظارتی

کرم شب و روز لاکچری کوین دکتر بیز: س۱۶۹. حکم خرید و فروش مواد آرایشی که از نظر وزارت بهداشت ممنوع است، چیست؟ درآمد حاصل از فروش آن ها، چه حکمی دارد؟

ج. تخلف از قوانین و مقررات مربوط جایز نیست.

بسته بندی غیرمجاز

س۱۷۰. فروش بعضی از مواد آرایشی و کالاهای بهداشتی که بر روی آنها تصاویر غیرمتعارف و یا تصویر زن آرایش کرده و بدحجاب بوده و دارای آثار منفی می‌باشد، شرعاً چه حکمی دارد؟ در صورت وجود این تصاویر به‌خصوص در کالاهای وارداتی وظیفه فروشنده چیست؟

ج. اگر موجب ترویج باطل و فساد باشد، جایز نیست.

حکم آرایش ملایم خامنه ای |حکم خرید کالای قاچاق خامنه ای

 

١ – در آمد حاصل از برداشتن ابروی مردان

سؤال: با سلام آیا پولی که آرایشگر ها از طریق برداشتن ابروی مردها کسب می کنند حلال است؟

جواب: جايز نيست مردان خود را شبيه زنان کنند، و در آمد حاصله از این کار نیز خالی از اشکال نیست.

٢ – وظیفه لوله کشی که انشعاب غیر قانونی کشیده

سؤال: شغل من لوله كشی هست . زماني لوله پشت کنتور براي مردم كشيدم حالا پشيمان چكاركنم؟

جواب: کار بدي مرتکب شده ايد. جدا توبه نموده و با اعمال نيک آينده، گذشته را جبران نماييد و در عين حال به کساني که اين کار را براي آنها انجام داده ايد اعلام کنيد استفاده نکنند و الا بصورت ناشناس به اداره آب اطلاع دهيد

٣ – دوختن لباسهای تنگ و کوتاه

سؤال: من خیاط هستم و مشتری هایم لباس امروزی تنگ و کوتاه با آستین کوتاه می خواهند. اگر بدوزم در روز قیامت باید جوابگو باشم؟

جواب: با توجه به اینکه اینگونه لباس ها را می توان زیر چادر یا در منزل پوشید مسوولیتی متوجه شما نیست .

٤ – دست کاری کردن مدرک تحصیلی

سؤال: اگر کسی با دستکاری در مدرک تحصیلی خود در شرکتی مشغول به کار شود درآمد حاصله چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال دارد مگر اینکه با مسؤول شرکت، حقیقت را بگوید.

٥ – کرایه دادن ماشین برای کار حرام

سؤال: اگر معتادی یک ماشین کرایه کند برای خرید مواد مصرفی خودش، آیا پول کرایه برای راننده اشکال دارد؟

جواب: اشکال دارد.

٦ – تولید و ساخت نقش فروهر

سؤال: من کارگر تولید کننده کتیبه های تخت جمشید هستم از جمله چیزهایی که درست می کنیم نقش فروهر است که از نمادهای مردم مصر گرفته اند و پس از تغیرات به شکل امروزی درآورده شده و زردتشتیها آن را اهورا مزدا و نماد خود می دانند. آیا تولیدات آن اشکال دارد یا نه درصورتیکه شغل من همین می باشد؟

جواب: در صورتی که مجسمه نباشد و بصورت نقش برجسته باشد و ترویج فرقه های باطله نباشد مانعی ندارد.

٧ – کار در تالاری که درآن مجالس حرام برگزار می شود

سؤال: یکی از فامیل های من در تالار پذیرایی برایم کار پیدا کرده است . چون در تالارهای پذیرایی جشن عروسی برگزار می کنند و از موسیقی لهو ولعب استفاده می کنند و می رقصند: 1- آیا اشکال ندارد بروم در آنجا کار کنم؟ 2- آیا با این شرایط حقوق من حلال است؟

جواب: در صورتی که کار شما کار حلالی بوده باشد و حتی الامکان در مجالس حرام آنها حضور نداشته باشید کار کردن و حقوق شما اشکالی ندارد.

٨ – استفاده از امکانات دولتی جهت انجام کارهای شخصی مسئول دولتی

سؤال: مدتى است كه بعنوان کارورز در اداره اى كار میكنم، ما مجبوريم با امكانات دولتى كارهاى شخصى آنها را انجام بدهيم تكليف چيست؟ درآمدم حلال است؟ چون در غیر اینصورت باید کارم را رها کنم چون غیر از کارهای شخصی کار دیگری نیست که بخواهیم انجام بدهیم. تکلیف حقوقی که گرفتم چه می شود؟

جواب: تا زمانی که ضرورت اقتضاء کند می توانید به این کار ادامه دهید.

٩ – جبران درآمد حاصل از ریش تراشی

سؤال: آرایشگری که به تراشیدن ریش مبادرت داشته و اکنون توبه کرده باید چه کند؟

جواب: مقداری که احتمال می دهید در مقابل تراشیدن ریش بوده احتیاط آن است که به فرد نیازمند بدهید و اگر خودتان نیازمند هستید می توانید استفاده کنید.

١٠ – دوختن لباسی که می داند در مجلس حرام استفاده می شود

سؤال: اگر خیاطی یقین داشته باشد لباس زنانه ای که (پوشش کاملی ندارد) می دوزد در مجالس مختلط پوشیده می شود، آیا مجاز به دوخت چنین لباسی هست؟

جواب: خیاط مسوولیتی در قبال این کار ندارد، هر چند بهتر است تا می تواند از دوختن آن خودداری کند.

١١ – دوختن لباسی که می داند در مجلس حرام استفاده می شود

سؤال: اگر خیاطی یقین داشته باشد لباس زنانه ای که (پوشش کاملی ندارد) می دوزد در مجالس مختلط پوشیده می شود، آیا مجاز به دوخت چنین لباسی هست؟

جواب: خیاط مسوولیتی در قبال این کار ندارد، هر چند بهتر است تا می تواند از دوختن آن خودداری کند.

١٢ – بکار بردن مواد بصورت دو تکه در کار

سؤال: اگر نجار یا آهنگر بخواهد درب بسازد، آیا برای جلوگیری از پرت مواد اولیه می تواند چوب یا آهن را به صورت دو تکه در کار مصرف کند آن هم در قسمتی که دیده نشود؟ آیا این کار غش در معامله است؟

جواب: در صورتی که این کار متداول و معمول باشد و تاثیری در استحکام نداشته باشد مانعی ندارد.

١٣ – ارائه صورتحساب غیر واقعی

سؤال: اگر شخصى از طرف اداره‏ اى مأموريت گرفته و صاحب كار به او گفته: «هر چه هزينه جارى شود ما با صورت حساب پرداخت می کنيم»، و اين فرد در هزينه ‏هاى جارى خود صرفه ‏جويى كند، آيا می ‏تواند صورت حساب حالت عادى را به صاحب كار ارائه دهد و ميزان صرفه ‏جويى شده را براى خود بردارد؟

جواب: خير، اين كار صحيح نيست چون ملاك صورت هزينه است، مگر اينكه صاحب كار از ابتدا متعهد شود كه هزينه‏ هاى جارى را تا حد معمول و متعارف پرداخت می كند و نظرى به نحوه فعاليت كارمند نداشته باشد. در اين صورت چنين فردى می ‏تواند صرفه ‏جويى كند و مازاد را براى خود بردارد.

١٤ – شرکت در معامله ای که یقین به شرعی و قانونی بودنش ندارد

سؤال: گرفتن پورسانت از معامله ای که یقین ندارم خلاف شرع و قانون است حلال یا حرام است؟

جواب: باید تحقیق کنید نخست وضع معامله را روشن سازید و بعد حق الزحمه خود را دریافت کنید.

١٥ – استفاده از مانکن در مغازه

سؤال: در برخی مغازه ها جهت جلب مشتری، مانکن دارند که هم عامل تحریک و هم ترویج فرهنگ بیگانه است. حکم سودی که از این طریق بدست می آید چیست؟

جواب: این کار حرام است و درآمد آن نیز خالی از کراهت نیست.

١٦ – فروش لوازم آرایشی که می داند خریدار استفاده حرام می کند

سؤال: در مساله شماره 1762 آورده اید که هرگاه چیزی را که منافع حلال دارد به کسی بفروشند که آن را قطعا در حرام مصرف می کند معامله آن حرام است. آیا این حکم در مورد فروش لوازم آرایشی که فروشنده می داند خریدار از آن استفاده کرده و با چهره آرایش کرده در میان مردم ظاهر خواهد شد نیز صدق می کند؟

جواب: این حکم در لوازم آرایشی و مانند آن جاری نیست.

١٧ – دریافت هزینه ی بازی از درآمد شرط بندی

سؤال: بنده مالک مغازه ی بازی های رایانه ای هستم. مدتی افرادی اقدام به بازی رایانه ای فوتبال کرده و طبق قرار خودشان فرد بازنده هزینه بازی را پرداخت می نماید. حال سوال این است که گرفتن این پول از نظر شرعی برای مالک مغازه دارای اشکال است؟ و اگر این پول دارای اشکال است، مبلغی را که طی این مدت با جهل به مسئله دریافت کرده ایم و با دیگر درآمد ها مخلوط شده است، حکم شرعی آن چگونه است؟

جواب: باید به مقداری که یقین دارید به صاحبانش برسانید و اگر آن ها را نمی شناسید از طرف آن ها در راه خدا صدقه دهید و چنان چه نه مقدار و نه صاحبش معلوم است، با دادن خمس آن اموال پاک می شود.

١٨ – آرایش کردن زنی که خود را در معرض نامحرم قرار می دهد

سؤال: من آرایشگر بانوان هستم. سوال من این است که اگر من آرایش و پیرایشی به روی مشتریان خود انجام دهم و آن شخص خود را در محافل نامحرم ظاهر کند و مرتکب گنه شود، من هم در گناهش شریک هستم؟

پولی که از این راه به دست می آورم حرام است یا حلال؟

جواب: شما مسئولیتی ندارید و درآمدتان حلال است ولی سزاوار است با زبان خوب اگر احتمال تأثیر می دهید امر به معروف و نهی از منکر کنید.

١٩ – حقوق های هنگفت در برخی رشته های ورزشی

سؤال: آیا ورزشهای حرفه ای و قهرمانی جزء مشاغل مشروع در اسلام به حساب می آیند، به عبارت دیگر آیا فرد مسلمان می تواند ورزشی را شغل خود قرار دهد و در مقابل آن پولهای هنگفت بیت المال را بگیرد مانند فوتبال که با حقوق های چند صد میلیونی یک فوتبالیست امرار معاش می کند؟

جواب: در حد معقول مانعی ندارد ولی حقوق های نامعقولی که معمول شده آن هم از بیت المال جایز نیست.

٢٠ – حقوق کارمندانی که با رابطه جذب اداره شده اند

سؤال: ارگانهاى دولتى افرادى را از طریق امتحان و مصاحبه و مانند آن، و تعدادى را نیز از طریق رابطه و پارتى بازى، گزینش و به کار مى گیرند. به نحوى که اگر این رابطه نبود، افراد دیگرى را از طریق امتحان و مصاحبه، جذب مى کردند. حقوق و مزایاى افرادى که از طریق پارتى بازى، جذب کار شده اند چه حکمى دارد؟

 

دکمه بازگشت به بالا