عمومیکسب و کار ویژه

آیا رزین بو دارد؟

تقریباً صد سال است که رزین ها در محیط های صنعتی به عنوان پوشش برای تمیز نگه داشتن سطوح آسان تر استفاده می شوند. اما اخیرا رزین ها برای صنایع دستی و تزیینات منزل به خصوص برای جواهرات، جاکلیدی، زیر لیوانی و حتی مبلمان رایج شده اند.

از این گذشته، مصرف بیشتر به معنای نیاز به تولید رزین بیشتر و همچنین ضایعات بیشتر است. با افزایش استفاده از رزین ها این سوال پیش می آید که آیا رزین ها دوستدار محیط زیست هستند یا خیر!؟

از آنجایی که رزین ها حاصل نفت خام و فرآیند پالایش هستند، متأسفانه با محیط زیست سازگار و سازگار نخواهند بود، زیرا جمع آوری نفت خام و تولید رزین برای محیط زیست، گیاهان، حیوانات و انسان بسیار خطرناک است. جمعیت ، و بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده در آنها در فرآیند پالایش استفاده می شوند و از طریق شرکت سازنده در محیط منتشر می شوند. حتی اگر زباله ها به درستی دفع شوند، باز هم می توانند هوا، آب و خاک را آلوده کنند.

در ادامه به بررسی سازگاری چسب های مختلف در محیط می پردازیم:

رزین پلی استر یا فایبرگلاس

پلی استر به عنوان ارزان‌ترین و همچنین سمی‌ترین نوع رزین شناخته می‌شود، استنشاق دود این رزین می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، سوزش چشم و پوست شود و مواد شیمیایی موجود در آن باعث آلودگی آب می‌شود. در رزین های پلی استر اغلب از استایرن استفاده می شود که برای انسان سرطان زا است و باید به عنوان زباله های خطرناک دفع شود و برای جلوگیری از آلودگی باید از ورود آن به آب های زیرزمینی و فاضلاب خودداری کرد. این رزین همچنین بسیار قابل اشتعال است و نباید در نزدیکی منابع حرارتی بالا، الکتریسیته ساکن یا اشتعال قرار گیرد.

پلی یورتان هرز

این نوع رزین سازگارتر با محیط زیست است. این ماده می تواند آب را از طریق زهکش ها، خاک و لوله ها آلوده کند. همچنین دی اکسید کربن منتشر می کند که یکی از عوامل اصلی گرم شدن کره زمین است.

رزین سیلیکونی

اکثر مردم بر این باورند که رزین سیلیکون نسبت به رزین اپوکسی، پلی استر/فایبرگلاس و رزین پلی اورتان سازگارتر با محیط زیست است. استدلال آنها این است که سیلیس مورد استفاده در ساخت آن که به جای روغن از ماسه استخراج می شود، نسبت به سایر انواع رزین برای محیط زیست و مردم ایمن تر است. اما سیلیکون استخراج شده از شن و ماسه هنوز باید پردازش شود و با مواد شیمیایی واکنش نشان دهد تا مفید باشد. این بدان معناست که رزین سیلیکون هنوز هم پتانسیل آسیب رساندن به محیط زیست را دارد، حتی اگر پتانسیل کمتری داشته باشد.

رزین I-اپوکسی

پرکاربردترین نوع رزین سیماب رزین، رزین اپوکسی است. با این حال، بر خلاف رزین پلی استر که بوی قوی دارد و می تواند گازهای مضر منتشر کند، رزین اپوکسی عمدتاً برای سلامتی انسان مضر است. مواد شیمیایی مورد استفاده در رزین های اپوکسی از جمله اپی کلروهیدرین، بیسفنول A و کاتالیزورهای به کار رفته در آنها می توانند باعث سرطان و جهش های ژنتیکی در حیوانات شوند، اما روش جدید مواد سرطان زا مورد استفاده را کاهش می دهد. درماتیت یکی از مشکلات شناخته شده عمده آلرژی تماس با پوست اپوکسی است و مانند همه آلرژی ها، می تواند شدید یا ناگهانی باشد. برخی از افراد سال ها بعد بدون اینکه قبلاً مشکل را تجربه کرده باشند پاسخ می دهند. توصیه می شود هنگام کار با رزین همیشه از دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده کنید تا از تماس و خطرات پاشش آب جلوگیری شود.

به طور معمول، اپوکسی ها، پلی یورتان ها یا سیلیکون ها پس از اتمام کاتالیزور کاملاً بی اثر می شوند و از نظر محیط زیست ایمن می شوند. بنابراین، هنگامی که اپوکسی به طور کامل پخته شود، نمی تواند محیط را آلوده کند. رزین، به ویژه رزین های اپوکسی و پلی استر/ فایبرگلاس، در حالت مایع سمی تر از حالت جامد است. اگر رزین مایع سخت و جامد شده باشد، می توان آن را با زباله های معمولی خانگی دور انداخت. با این حال، اگر رزین هنوز مرطوب است، مراقب باشید، زیرا مواد شیمیایی مضر می توانند قبل از اینکه در نهایت سخت شوند، در محیط منتشر شوند. اما امروزه تلاش هایی برای تولید انواع سبز این رزین حتی به صورت مایع صورت گرفته است که شناخته شده ترین EcoPoxy ایمن ترین و دوستدار محیط زیست ترین محصول رزین اپوکسی موجود در بازار است. این محصول با مواد ارگانیک مانند سویا، روغن بادام هندی و حتی پوسته تخم مرغ بازیافت شده ساخته شده است. EcoPoxy بدون دود است و بدون تهویه قابل استفاده است. این محصول به عنوان یک محصول ارجح ارگانیک توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) تایید شده است. EcoPoxy به دلیل شفافیت و براقیت بالا برای استفاده در قطعات هنری یا تزئینی ایده آل است. برای ایجاد قطعات منحصر به فرد می توانید از رنگدانه های رنگی EcoPoxy، رنگدانه های فلزی یا حلقه های پلی استر در این رزین ها استفاده کنید.

خواص رزین های اکو بیو

متأسفانه، در مقایسه با رزین‌های مصنوعی، رزین‌های اکو بیو گران‌تر هستند، زیرا نیاز به استفاده از مواد جدیدتر و گران‌تر دارند. اما با توسعه فناوری اکو لاستیک و بهره مندی بیشتر تولیدکنندگان از فروش این محصول، امیدواریم قیمت آن کاهش یابد. این امر به ویژه در شرایط زیر صادق است:

بسیار مهم است که نسبت مواد خام را بهینه کنید و رزین و هاردنر را به خوبی مخلوط کنید تا از پلیمریزاسیون کامل اطمینان حاصل شود، به این معنی که زنجیره های مولکولی کاملاً بسته هستند. ) زمانی که تمام مونومرهای موجود A و B پس از اختلاط و جامد شدن محصول مصرف شوند

انتخابی از رزین 100٪ جامد بدون آب یا حلال. با سیستم‌های اپوکسی بدون VOC، می‌توانید مطمئن باشید که پس از خشک شدن مخلوط رزین/سخت‌کننده، هیچ حلالی باقی نمی‌ماند.

مانند سایر زمینه ها، نیازهای “سبز” در صنعت رزین در حال افزایش است. اما آیا منطقی است که ادعا کنیم این یک رزین سازگار با محیط زیست است؟ برای بررسی اینکه آیا رزین واقعاً برای سلامتی و محیط زیست بی خطر است، چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

با این حال، شایان ذکر است که تنها معیار جدی برای انتخاب یک رزین سازگار با محیط زیست، عدم وجود هر گونه VOC است. به یاد داشته باشید که اولویت بندی سیستم های جامد 100% بدون VOC که مواد با کیفیت بالا را تضمین می کنند، ایمن ترین و سالم ترین انتخاب برای محیط زیست است.

دکمه بازگشت به بالا