مقایسه خودروهای ایران خودرو

ایران یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز ایران است که ابتدا با نام «ایران ناسیونال» فعالیتش را آغاز کرد. ایران خودرو همانند دیگر برندهای ایرانی، ابتدا با مونتاژ محصولات خارجی به صنعت وارد شد. معروف ترین خودروی این شرکت، مدل پیکان است که براساس محصولات برند انگلیسی روتس تولید شد. سبد محصولات ایران خودرو، شامل خودروهای سواری، اتوبوس، مینی بوس، کراس اور، ون و پیکاپ می شود.

ایران خودرو شریک اصلی پژو بوده و خودروهای ، ، و پارس را براساس محصولات فرانسوی در ایران عرضه کرده است. همچنین ایران خودرو با رنو هم همکاری کرده و مدل حاصل شراکت با این برند فرانسوی است. این برند، سازنده ی اولین خودروی ملی ایران یعنی سمند محسوب می شود که روی پلتفرم پژو 405 توسعه داده شده است.

مقایسه مشخصات محصولات ایران خودرو با رقبا، گالری عکس و مشاهده دیدگاه های کاربران در مورد ماشین های این شرکت در بخش محصولات پرتال پارسی امکان پذیر است. همچنین شما می توانید سوالات خود در مورد هر یک از خودروهای ایران خودرو را از طریق بخش پرسش و پاسخ در میان گذاشته تا کارشناسان پرتال پارسی و کاربران به آن ها پاسخ دهند. در آینده امکان مشاهده قیمت محصولات ایران خودرو، شرایط فروش و … نیز در اختیار کاربران این بخش قرار خواهد گرفت.

پرسش های متداول

چطور محصولات ایران خودرو را با یکدیگر و رقبا مقایسه کنیم؟

شما می توانید با استفاده از بخش خودرو محصولات پرتال پارسی و طریق لیست ماشین ها و هم از صفحه هر محصول و فشردن کلید مربوط به آن، مقایسه خود را انجام دهید.

محصولات ایران خودرو با چه موتورهایی تولید می شوند؟

موتور OHV با حجم 1.6 لیتر و 8 سوپاپ، OHV2 با حجم 1.7 لیتر و 8 سوپاپ، XU7 با حجم 1.8 لیتر و 8 سوپاپ، EF7 با حجم 1.7 لیتر و 16 سوپاپ، EF7 توربوشارژ با حجم 1.7 لیتر و 16 سوپاپ، TU3 با حجم 1.4 لیتر و 8 سوپاپ و TU5 با حجم 1.6 لیتر و 16 سوپاپ

خرید و ثبت نام خودروهای ایران خودرو چگونه انجام می شود؟

برای خرید محصولات ایران خودرو، باید به وب سایت رسمی یا نمایندگی های مجاز این شرکت مراجعه کرد.

محصولات ایران خودرو با چه آپشن هایی فروخته می شوند؟

تمام اطلاعات در مورد آپشن های موجود برای خودروهای ایران خودرو، در وب سایت شرکت آپکو قرار داده شده است.

تفاوت مدل SLX و GLX پژو 405 چیست؟

پژو 405 SLX مدل جدیدتر GLX است و بخش هایی مثل چراغ عقب و جلو قصد خرید خودرو دارید و به دنبال انتخاب خودرویی ایرانی از بازار تولیدات وطنی هستید؟ باید بدانید که بهترین خودروها کدام موارد هستند و چه گزینه هایی در بازار با اقبال بیشتری مواجه شده اند. بهترین ماشین ایرانی برای خرید چیست؟ در این مقاله، شما را با خودروهای مطلوب ایرانی آشنا می کنیم. صنعت خودروسازی سابقه زیادی در کشورمان دارد. با تمام ایرادهایی که به آن وارد است، اما باید گفت که گزینه های قابل قبول هم در میان تولیدات دو شرکت معروف ایران خودرو و سایپا وجود دارد. ما از این گزینه های قابل قبول در مقاله پیش رو برایتان خواهیم گفت.ضمنا میتوانید آخرین تغیرات را از طریق لیست قیمت خودرو کارنامه مشاهده کنید.

حتما بخوانید:

دنا پلاس توربو اتوماتیک؛ طراحی جذاب، کیفیت فنی خوب

دنا پلاس توربوی اتوماتیک از آن خودروهای ایرانی است که ارزش بررسی و خرید دارد. طراحی دنا پلاس از موارد دیگر موجود در بازار برتر است و اگر قرار باشد که در طراحی نمره ای به آن بدهیم، نمره قبولی را که حتما می گیرد و در جایگاه خوبی هم می ایستد. طراحی دنا پلاس توربو اسپورت است و خط وخطوطی که در آن به کار رفته، حالتی نوین و جذاب دارند و باعث می شوند که یکنواختی و تکراری بودن از ظاهر این وسیله گرفته شود.

ویژگی های ظاهری

همان طور که پیش تر هم گفته شد، این خودرو می تواند نامزد عنوان بهترین نمایشگاه ماشین در تهران برای خرید باشد. چون ظاهر زیبایی دارد و طراحی اش قابل اعتناست. وجود سانروف برای این خودرو هم به مدرن ترشدن و زیبایی اش کمک می کند. کابین این خودرو به کابین سمند شباهت دارد اما ظرافت و جزئیاتی که در طراحی اش دیده می شود، با سمند تفاوت های زیادی دارد.

اپلیکیشن مقایسه خودرو |پیج مقایسه خودرو

ویژگی های فنی

دنا پلاس موتوری 4 سیلندر دارد. موتور این وسیله قوی است و قدرتی معادل 115 اسب بخار دارد. از نظر ایمنی هم دنا پلاس نمرات خوبی می گیرد. برای آن، 6 در نظر گرفته شده و از نظر ایمنی سرقت هم جایگاه خوبی دارد و دست سارقان از آن کوتاه است.

امکانات جانبی

دنا پلاس مجهز به کروز کنترل، دوربین دید عقب، ردیاب ماهواره ای و تنظیم کننده هشت جهته صندلی است. آپشن های این خودرو هم نسبت به خودروهای دیگر وطنی زیاد و مطلوب اند.

سراتو مونتاژ؛ ایمنی بالا و ارزشمند برای خرید

سراتویی که در ایران مونتاژ می شود، در واقع محصولی کره ای بوده که برای نخستین بار در سال 2003 از سوی شرکت معروف کیا روانه بازارها شد. استقبال زیادی که مشتریان ایرانی از کیا سراتو داشتند، باعث شد که شرکت سایپا آستین ها را بالا بزند و برای مونتاژ آن در وطن اقدام کند. بنابراین، از سال 2014 به بعد، شاهد حضور سراتوی مونتاژی در بازار ایران هستیم. ایمنی این خودرو بسیار مطلوب است و در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی در صدر فهرست امن ترین ها می ایستد.

ویژگی های ظاهری

ظاهر سراتو زیباست و در میان محصولات ایران خودرو و سایپا شاخص تر به نظر می رسد. ظاهر کشیده بیرون خودرو، صندلی های چرمی داخل کابین، وجود سانروف و جلوبندی مطلوب وسیله از آن گزینه ای قابل اعتنا می سازد. دقت کنید که پایه و اساس تولید این خودرو هم کره ای بوده و همین موضوع در کیفیت ظاهری و فنی اش اثرات خوبی گذاشته است.

ویژگی های فنی

سراتو 4 سیلندر دارد و نیروی موتور آن برابر با 154 اسب بخار است. آن به حالت دستی و اتوماتیک کار می کند و به راننده حق انتخاب می دهد. این خودرو از نقطه نظر امور فنی قابل توجه است و گزینه خوبی به شمار می رود. پس می توان آن را هم در فهرست بهترین ماشین ایرانی برای خرید قرار داد.

امکانات جانبی

در این خودرو آپشن هایی نظیر اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سوییچ هوشمند و… وجود دارد که ارزش خریدش را بالا می برند.

تندر 90؛ معقول و مناسب

تندر 90 از تولیدات ایران خودروست. فضای بزرگ و صندوق عقب وسیع این وسیله از آن گزینه ای محبوب برای خانواده های ایرانی ساخته است. البته نباید یادمان برود که همین بزرگی صندوق عقب و طراحی بیرونی تندر 90 تاحدی به مشکلی برای آن هم بدل شده و موجبات دید کم عقب را برای راننده فراهم می کند. اجازه بدهید که ویژگی های مختلف این خودرو را بررسی کنیم و ببینیم که اوضاع از چه قرار است. آیا تندر 90 می تواند بهترین ماشین ایرانی برای خرید شما باشد؟

ویژگی های ظاهری

ظاهر این خودرو هم از استانداردهای خوبی برخوردار است. وقتی به اتاقک این وسیله از بیرون نگاه می کنید، حالتی حجیم و بزرگ دارد. خط وخطوط کارشده روی آن هم در راستای دادن ابهت و بزرگی به آن به کار گرفته شده اند. این خودرو، در واقع همان خودروی لوگان است که شرکت داچیا در همکاری با شرکت رنو روانه بازار کرده بود. ایران خودرو و پارس خودرو به طور اشتراکی این خودرو را به بازار عرضه می کنند.

ویژگی های فنی

امکانات جانبی

از جمله امکانات جانبی این خودرو می توان به مواردی مانند سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، فرمان تلسکوپی، رایانه سفری و امکان تنظیم زاویه چراغ های جلو اشاره کرد.

رنو تندر  پلاس90 اتومات؛ کمی بهتر از تندر 90

این خودرو هم حرف های خوبی برای گفتن دارد و می تواند در میان فهرست بهترین ماشین ایرانی برای خرید برای خودش جایگاهی پیدا کند. رنو تندر پلاس 90 اتوماتیک فیس لیفتی از تندر 90 است و از نقطه نظر فنی ویژگی هایی مشابه با آن دارد.

ویژگی های ظاهری

بدنه رتو تندر پلاس 90 اتوماتیک مستحکم است، شاسی دارد و فضایش هم بزرگ و جادار به شمار می رود. شاید ظاهر تندرپلاس در مقایسه با خودروهای برند جهانی چندان حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد اما در میان محصولات موجود در بازار داخلی گزینه خوبی است.

ویژگی های فنی

این خودرو 4 سیلندردارد و قدرت موتورش حدود 105 اسب بخار است. همان طور که گفته شد، از نظر فنی تفاوتی با رنو تندر 90 ندارد.

امکانات جانبی

از امکانات جانبی تندر پلاس 90 می توان به سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، تجهیزات مه شکن عقب و جلو و کیسه هوای سرنشینان عقب و جلو اشاره کرد.

دنا پلاس؛ ظاهری زیبا و بازاری مناسب

دنا پلاس هم نمونه خودروهای موفق وطنی است. استقبال از این محصول هم در بازار ایرانی بسیار زیاد بوده و دلایل موجهی هم برایش وجود دارد. چرا دنا پلاس خوب فروش می رود؟ طراحی خوب، خدمات پس از فروش مناسب و البته وجود قطعات خودروهای داخلی مانند دنا پلاس در بازار از جمله دلایلی است که به رشدش در فروش کمک کرده است.

ویژگی های ظاهری

این خودرو نمونه دنای معمولی است. تغییراتی که این مدل نسبت به دنای معمولی کرده، شامل تحولاتی در بخش هایی مانند طرح چراغ ها و پنجره هاست.

ویژگی های فنی

دنا پلاس 4 سیلندر دارد، قدرت موتورش 115 اسب بخار است و در بازار دست دوم هم رونق خوبی برای خریدوفروش آن وجود دارد.

امکانات جانبی

از امکانات رفاهی دنا پلاس می توان به مواردی مانند کنترل اتوماتیک تهویه هوا، سانروف، آنتن کوسه ای، سنسور دنده عقب و سیستم ضدسرقت اشاره کرد.

حتما بخوانید:

رنو ساندرو اتوماتیک؛ قوی و زیبا

رنو ساندرو اتوماتیک هم بر پایه خودروی ال-90 طراحی شده است. از نظر فنی هم ساندرو بی شباهت به ال-90 نیست. البته مزایایی هم نسبت به ال-90 دارد اما تقریبا در یک سطح و رده قرار دارند. در ادامه به سراغ ویژگی های این خودرو خواهیم رفت.

ویژگی های ظاهری

رنو ساندروی اتوماتیک حالت هاچ بک دارد و از نظر ظاهری، خودرویی اسپورت به شمار می آید. باید بدانید که بعد از اینکه این خودرو در کشورهای خارجی تولید نشد، پارس خودرو کار تولید را به دست گرفت.

ویژگی های فنی

این خودرو هم 4 سیلندر دارد و قدرت آن معادل 105 اسب بخار است. رنو ساندرو از محصولات پارس خودروست و علاوه بر این مدل اتوماتیک، حالت دستی اش هم به بازار عرضه می شود.

امکانات جانبی

از جمله امکانات جانبی این خودرو می توان به چراغ مه شکن جلو، آینه های جانبی برقی مجهز به گرم کن و قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور اشاره کرد.

حتما بخوانید:

پژو 206 تیپ 5؛ خودروی خوب خیابان

پژو 206 از همان روزهای نخست ورودش به بازار خودروهای ایرانی جلب توجه زیادی کرد و به عنوان گزینه ای مطلوب میان مشتریان خود را جای داد. این خودرو هم از سوی قشر متوسط و هم کسانی که برای خودرو بیشتر هزینه می کنند، خریداری می شود و این به خاطر کیفیت فنی و ظاهری اش است.

ویژگی های ظاهری

پژو 206 خودروی زیبایی است. دست کم استانداردهای طراحی را دارد و در دسته «خوب ها» قرار می گیرد. اما شایان ذکر است که تیپ پنج آن از نقطه نظر ظاهر با نمونه های دیگر آن تفاوتی ندارد.

ویژگی های فنی

این خودرو موتوری 4سیلندری دارد و قدرتش معادل 110 اسب بخار است. از شاخصه های موتور پژو 206 تیپ پنج می توان به قدرت موتور آن اشاره کرد. این موتور پراستهلاک نیست و مصرف بالایی هم ندارد.

امکانات جانبی

برای این خودرو امکانات جانبی و رفاهی چندانی در نظر گرفته نشده است. اگر آن را با خودروهای چینی هم سطح خود مقایسه کنیم هم به این نتیجه می رسیم که از نظر امکانات جانبی محدودیت دارد. از جمله امکانات رفاهی این خودرو می توان به آینه های جانبی گرم کن، تهویه خودکار، چراغ بدرقه و مه شکن عقب و جلو اشاره کرد.

پژو پارس اتومات؛ قدیمی و همچنان محبوب

پژو پارس هم از تولیدات وطنی پرطرفداری است که می تواند در میان گزینه های بهترین ماشین ایرانی برای خرید حضور داشته باشد. مدل اتوماتیک این خودروی پرسابقه، موتوری کم مصرف دارد و رانندگی را راحت تر می کند.

ویژگی های ظاهری

پژو پارس از محصولات وطنی است که با هدف تولید خودرویی تشریفاتی روانه بازار شده است. این خودرو می تواند شکلی موجه از پژوی 405 شناخته شود. اضافه کردن امکانات رفاهی و اتومات شدن آن هم در بالارفتن ارزشش نقش دارد.

ویژگی های فنی

پژو پارس اتوماتیک 4سیلندری است و قدرت موتور آن هم حدود 108 اسب بخار عنوان می شود. این خودرو دنده اتوماتیک است و تجربه رانندگی را راحت تر می کند.

امکانات جانبی

از امکانات جانبی پژو پارس اتومات می توان به شیشه های سولار، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور، آینه های جانبی برقی و چراغ مه شکن جلو و عقب اشاره کرد.

پژو پارس ال ایکس؛ لوکس ایرانی

شاید خودروهای ایرانی که لوکس خوانده می شوند در مقایسه با بازارهای خارجی و همتایان غیروطنی شان چندان جذاب نباشند، اما با مقایسه ای در میان محصولات موجود می توان نگاه مهربان تری به آنها داشت. پژو پارس ال ایکس هم از همین تولیدات است؛ خودروی خوبی که می توان روی آن حساب کرد.

ویژگی های ظاهری

تفاوت ظاهری پژو پارس ال ایکس با پژو پارس معمولی بسیار اندک و نامحسوس است. با این حال در مقایسه با خودروهای داخلی دیگر، طراحی زیبایی دارد و گزینه ای نسبتا لوکس به شمار می رود.

ویژگی های فنی

این خودرو موتوری 4 سیلندری دارد و قدرت موتورش هم حدود 110 اسب بخار است. آلایندگی این خودرو اندک است و مصرف سوخت بالایی هم ندارد.

امکانات جانبی

از امکانات جانبی این خودرو می توان به سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیمات برقی صندلی جلو و سیستم اخطار سرقت اشاره کرد.

پژو 206 SD V8؛ مطلوب خانواده ها

این مدل از پژوی 206 خودرویی خانوادگی است. وجود صندوق عقبی جادار و بزرگ باعث شده که گزینه ای مناسب برای کسانی باشد که اهل سفر هستند یا خانواده ای پرجمعیت دارند. اما ویژگی های دیگرش چیست؟

ویژگی های ظاهری

این خودرو جادار است. صندلی های عقب آن تا می شوند و امکان اضافه کردن ظرفیت صندوق وجود دارد. طراحی خوب عقب هم باعث راحتی سرنشینان این خودرو می شود.

ویژگی های فنی

پژو 206 SD V84 سیلندری است و قدرت موتورش هم حدود 105 اسب بخار است. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو4 پیروی می کند و می تواند با بنزین های مختلف از نظر اکتان خود را تطبیق بدهد.

امکانات جانبی

این خودرو مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک است، آینه های جانبی برقی دارد و از تجهیزاتی ایمنی مانند قفل مرکزی با ریموت برخوردار است.

حتما بخوانید:

پژو 207 صندوق دار؛ معقول و مناسب

پژو 207 صندوق دار هم از تولیدات ایران خودرو است که خودرویی جادار و راحت برای خانواده های ایرانی به شمار می رود. تفاوت فاحشی میان این خودرو و هم تایانش یعنی تیپ های مختلف 206 وجود ندارد.

ویژگی های ظاهری

ظاهر پژو 207 صندوق دار تفاوت زیادی با 206 ندارد. این خودرو محصولی با ظاهری تکراری و تفاوت های فنی اندک است.

ویژگی های فنی

این خودرو 4 سیلندری است و قدرت موتورش برابر 105 اسب بخار است. موتور آن مصرف زیادی ندارد و همین می تواند یکی از شاخصه های جذابش برای خرید باشد.

امکانات جانبی

پژو 207 دارای دکمه های کنترلی روی فرمان است. آینه های تاشونده برقی جانبی دارد و مجهز به سنسور دید عقب و دنده عقب است.

در آخرخودروهای ایرانی دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده اند. از مونتاژ قطعات آمریکایی و همکاری با شرکت های ژاپنی و  فرانسوی  آغاز به کار کرده اند. امروزه با وجود تحریم ها به طور مستقل با کاستی های زیاد و به کار گیری قطعات ایرانی و چینی همچنان توسط دو شرکت ملی و سایپا تولید می شوند. این دو رقیب در ایران نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند.  در زیر خودرو های تولید شده توسط دو شرکت ایران خودرو و سمند را با یکدیگر مقایسه می کنیم .

مقایسه خودروهای ایران خودرو

شرکت ایران خودرو، مورد اعتماد ایرانی ها است. خودروهای تولید شده این شرکت شکیل ، جا دار، مقاوم می باشند و البته قیمت بالاتری از رقیب خود یعنی سایپا دارند.

بیایید ابتدا در مورد خودرو سمند صحبت کنیم. که بر روی پلت فرم پژو 405 ساخته شده است. که در اصل از اواخر دهه شصت ساخته شده است. این خودرو به مرور تکامل پیدا کرده است و جایگاه امروزی خود را حفظ کرده است.

ضمناً سمند هنوز با گذشت چند سال از تولید  همچنان پر متقاضی است. نوع پیشرفته تر و مدرن تر آن خودرو دنا است، که بر روی همان پایه فنی ساخته و  تولید می شود. علاوه بر این، این تولید کننده خودرو رانا را با تغییراتی در خودرو 206 نیز در خط تولید خود قرار داده است. خودرو ایرانی تارا نیز بی شباهت به خودرو رانا نیست.

واقعیت این است که  تارا یک تنوع در موضوع خودرو های ارزان قیمت پژو 301 و سیتروئن سی الیزه است. تولید آن از اوایل  دهه نود آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. اما  ازنظر فنی، تارا چیز خاصی نیست. دیفرانسیل جلو، مک فرسون جلو، پرتو عقب، 1.6 لیتری 113 اسب بخار، دنده غیر اتوماتیک  از ویژگی های این خودرو است که در یک جدول اگر ویژگی های فنی دیگر خودرو های ایران خودرو رو مرور کنیم،تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد.

بررسی خودروهای سایپا

دومین خودروساز برجسته ایران نیز همانند آیان خودرو ارتباط نزدیکی با فرانسه دارد. سایپا در سال 1965 برای مونتاژ سیتروئن ها تحت لیسانس راه اندازی شد. اگرچه رنو، نیسان، اوپل و بسیاری دیگر از جمله حتی کادیلاک در دهه های بعد در آنجا تولید شدند. اکنون طیف محصولات این شرکت شامل برلیانس و همچنین چندین مدل مستقل است.

پر حاشیه ترین ، ارزانترین خودرو ای آنی توسط برند تولید می شود ، این خود و پراید است که ابتدا با حمایت خودروسازان کره ای تحت عنوان خودرو درون شهری تولید شد ، با آغاز تحریم ها خودروسازان سایپا به طور مستقل این خودرو را تولید کردند. پراید با تمام حواشی که دارد به دلیل قیمت پایین توسط اقشار کم در آمد بسیار استقبال می شود.

جدیدترین آنها خودرو های شاهین و آریا هستند که بر روی پلت فرم اصلاح شده B ساخته شده اند که توسط تویوتا استفاده می شد. بنابراین نزدیک ترین خودرو نزدیک به این مدل از  خودرو ایرانی ها تویوتا یاریس است، اگرچه هیچ شباهتی آشکار چه در طراحی و چه در طراحی داخلی وجود ندارد ولی ایده یا چهارچوب اولیه یکی است.

مدل دیگری که سایپا در چند سال اخیر روانه بازار کرده است، سایپا ساینا ساب کامپکت نام دارد ، که اساساً محصول بازسازی عمیق مدل تیبا  (ساخته شده بر روی “ترولی” قدیمی کیا پراید) البته با تغییرات زیادی است. موتوراین خودرو  به هر حال، در سایپا نیز تحت مجوز کره ای ساخته شده است،  ساینا دارای موتور قدیمی  1.5 لیتری با ظرفیت 88 اسب بخار است. یعنی چیزی شبیه لادا گرانتا داریم، فقط ساخت ایران است.

مقایسه خودروهای دو شرکت سایپا و ایران خودرو

سایپا و ایران خودرو به دلیل تحریم های وارد شده در کشور روزهای خوبی را سپری نمی کنند. ایران خودرو همچنان با تعصب بر روی خودروهای قدیمی پژو و اندک تغییری در بدنه و کابین ماشین خودروها را با نام های مختلف روانه بازار می کند، از طرفی سایپا که بیشتر با کره ای ها همکاری کرده است ،همچنان پایه تولیدات خود را پراید قرار داده است. با اندکی تغییر در بدنه و حجیم کردن آن را به نامهای ساینا، تیبا، کوییک و … روانه بازار کرده است. در صورتی که از لحاظ فنی نمی توان تفاوت زیادی بین این خودروها قایل شد .

جایگاه خودروسازی در ایران

جایگاه خودروسازی در ایران

صنعت خودرو سازی ایران با قدمت بیش از 50 ساله خود، تا کنون شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است.  صنعت خودروسازی به دلیل ارتباط گسترده با زنجیره ی بالادستی و پایین دستی خود داشته است. و همینطور جایگاه ارزشمندی که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش دارد. از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. همچنین نیز باید گفت که صنعت خودرو سازی در ایران با داشتن سهم 18درصدی از ارزش افزوده کل صنعت و سهم حدود 3.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی، نقش پر رنگ خود را در اقتصاد ملی نیز ایفا می کند.

زنجیره تامین صنعت خودرو در ایران

درواقع باید گفت، صنعت خودروسازی در کشورمان، جایگاه بسیار پررنگی در شبکه تولید داشته و سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی را از آن خود کرده است. همچنین زنجیره تامین صنعت خودرو یکی از پیچیده ترین زنجیره های تامین به شمار میرود. نقش به سزایی در اشتغالزایی، رشد و رونق ارتباطات، تجارت و بوجود آمدن همکاری بین سازمان ها دارد.

سرمایه گذاری در صنعت خودرو سازی ایران

درحال حاضر صنعت کشور با وجود سهم اشتغالزایی و درآمدزایی خود، پس از صنعت نفت و بانکداری در جایگاه سوم ایستاده است. از دلایل اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده بالای صنعت خودروسازی این است که در فرآیند ساخت خودرو، 3 عامل کلیدی طراحی، مدیریت و اقتصاد دست به دست هم می دهند و همچنین تکنولوژی و رشته های صنعتی بسیاری از جمله پلاستیک، فلزی، شیمیایی، عایق، پارچه، شیشه، متالوژی، الکترومکانیک، برق و… درگیر می شوند. این عوامل صنعت خودروسازی را به لحاظ ضریب همبستگی پسین در رتبه دوم قرار میدهد.

مقایسه آمار تولید و فروش ایران خودرو و سایپا

مقایسه و بررسی آمار تولید و فروش ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بالغ بر 582 هزار دستگاه خودرو تولید شده است. که 29 هزار و 605 دستگاه آن تجاری نشده و در آمار خودروهای احتمالا ناقص ثبت شده است. که از این تعداد بالغ بر 13 هزار دستگاه متعلق به ایران خودرو، بیش از 16 هزار دستگاه متعلق به سایپا و 250 دستگاه سهم پارس خودرو است.

مقایسه تولیدات ایران خودرو و سایپا در بهار 1401

تولید 226 هزار و 428 دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه است. این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید 203 هزار و 529 دستگاه خودرو) رشد 11.2 درصدی نشان می دهد.

افت 7.8 تولیدات سایپا:

در این مدت گروه سایپا موفق به تولید 75 هزار و 304 دستگاه خودرو شد. که شامل 59 هزار و 920 دستگاه خودرو از خانواده ایکس 200 و 6 هزار و 201 دستگاه شاهین و 9 هزار دستگاه سایپا 151 (وانت پراید) بود. بنابراین این میزان تولید از سوی سایپا در مقایسه با مدت مشابه سال کاهش 7.79 درصدی نشان می دهد.

رشد 10.6 درصدی تولیدات پارس خودرو:

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان خردادماه همچنین پارس خودرویی ها موفق به تولید 27 هزار و 237 دستگاه خودرو شامل 14 هزار و 358 دستگاه در گروه کوئیک (کیو 200)، 194 دستگاه کوئیک اس، 11 هزار و 957 دستگاه کوئیک معمولی دنده ای، 427 دستگاه کوئیک اتومات پلاس و 301 دستگاه در گروه ساینا شدند. همچنین تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ها در پایان بهار پارسال 143 هزار دستگاه بود. اما با کاهش 70 درصدی امروز به کمتر از سال 42 هزار دستگاه رسیده است.

کلام پایانی

مقایسه خودروهای ایرانی میان خودروهای ایران خودرو و سایپا را می توان در قیمت آنها دانست. در صورتی که از لحاظ کیفیت تفاوت سر انگشتی این خودروها با هم دارند. خودروهای تولید شده توسط برند سایپا با امکانات کمتر قیمت پایین تری از شرکت ایران خودرو دارند.

در این مقاله سعی کردیم که بهترین ماشین ایرانی برای خرید را به شما معرفی کنیم. گزینه های مختلف را مرور کردید؟ کدام انتخاب و پسند شماست؟ بازار خودروهای ایرانی در مقایسه با دنیا محدود و غیرمتنوع است اما شناخت بهترین ها در همین بازار هم به خرید بهترتان کمک شایانی خواهد کرد.

آن، تغییر کرده است.

سیستم مالتی پلکس در خودروهای ایران خودرو چه معنایی دارد؟

مالتی پلکس در تعریف ساده، استفاده از سیم های مشترک و ساماندهی آنها توسط ECU و یکی از پیشرفته ترین سیستم های جامع برقی در خودرو است. سیستم مالتی پلکس قابلیت تشخیص عیب یابی، رله ها ، فیوزها و مزایای سیستم هشداردهنده قدیمی و دیگر قطعات برقی را به صورت یکپارچه دارد.

دکمه بازگشت به بالا