کسب و کار ویژه

دلایل داغ شدن لپ تاپ ایسوس و راه های رفع آن

بعد از خرید لپ تاپ ایسوس، بسیار رایج است که بعد از کار طولانی مدت یا بعد از انجام کارهای سنگین مانند بازی با لپ تاپ کمی احساس گرما کنید. اما افزایش دمای لپ تاپ و کاهش سرعت به دلیل دمای بالا جای نگرانی دارد. اگر با چنین مشکلی مواجه شده اید، ممکن است سوالات زیادی از جمله دلایل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ و نحوه خلاص شدن از شر آن برای شما پیش بیاید. برای خرید لپ تاپ ایسوس ما به شما توصیه میکنیم به فروشگاه ای بای مراجعه کنید.

گرمای لپ تاپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در بسیاری از مواقع آزاردهنده باشد. به همین دلیل در این مقاله به دلایل این مشکل و راه حل آن می پردازیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چگونه از این مشکل رایج لپ تاپ جلوگیری کنید.

دلایل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ؛ مشکلات رایجی که باعث گرم شدن لپ تاپ می شود

به طور کلی علت اصلی گرم شدن لپ تاپ عملکرد قطعات داخلی آن است. کارت گرافیک و CPU معمولا منابع اصلی گرمای داخل لپ تاپ هستند. تهویه مناسب یا یک فن خنک کننده می تواند از گرم شدن بیش از حد CPU و GPU جلوگیری کند. اما در لپ تاپ ها به خصوص مدل های جدید ساخته شده از فلز و بدنه نازک فضای کافی برای تبادل هوا و یا نصب فن خنک کننده وجود ندارد. از این رو، می بینیم که لپ تاپ ها در حین انجام کارهای سنگین مانند بازی کردن داغ می شوند.

بنابراین، گرم کردن، یا حتی مقداری گرمایش، معمولاً نشانه ای از نقص دستگاه نیست. اما اگر متوجه شدید که دستگاه در حین کارکرد معمولی گرم می شود، باید به دنبال منبع یک مشکل جدی در لپ تاپ باشید. این مشکل علاوه بر لپ تاپ ها در کامپیوترهای خانگی یا گوشی های هوشمند نیز دیده می شود.

1. گرم کردن مجدد قابل حمل به دلیل تهویه نامناسب و وجود گرد و غبار در کانال های هوا

معمولا کانال های اصلی هوا برای لپ تاپ ها در زیر آنها قرار می گیرد. این لوله ها به نوعی امکان تبادل هوا و تنفس دستگاه را فراهم می کنند. هر گونه انسداد یا انسداد در این مجاری باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می شود. قرار دادن لپ تاپ روی فرش، فرش یا پتو می تواند این مجاری را مسدود کرده و تهویه هوا را مختل کند. علاوه بر این یکی از عوامل اصلی گرم شدن بیش از حد دستگاه ها به همراه گرد و غباری است که در عملکرد فن ها اختلال ایجاد می کند و یا سطح قطعات داخلی را می پوشاند.

2. کارکردن قطعات داخلی مانند فن و باتری یکی از عوامل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

لپ تاپ هایی با برنامه های گرافیکی و محاسباتی سنگین معمولاً به CPU و GPU قدرتمند مجهز هستند. در چنین دستگاه هایی با کارایی بالا، فن های خنک کننده داخلی گرما را از داخل لپ تاپ به بیرون هدایت می کنند. اگر چنین دستگاه هایی دارید، باید همیشه از سلامت فن لپ تاپ خود اطمینان حاصل کنید. فن آسیب دیده به دلیل ضربه یا فرسودگی یا کاهش کارایی می تواند باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ شود. با قرار دادن دست در مقابل مجرای هوا در سمت چپ یا پشت لپ تاپ می توانید بررسی کنید که هوا به درستی خارج می شود و فن کار می کند.

از طرفی خرابی باتری لپ تاپ می تواند باعث داغ شدن بیش از حد باتری و تولید گرمای بیشتر شود. این در کامپیوترهای قدیمی بیشتر رایج است. علاوه بر این، کاهش شارژ باتری و کاهش قدرت نیز باعث کاهش سرعت تخلیه و قدرت دستگاه می شود. این مشکل در تلفن های همراه نیز رایج است. در این مواقع راهی جز تعویض باتری گوشی وجود ندارد.

3. درد شدید به دلیل مشکلات نرم افزاری روی لپ تاپ

نصب ویندوز جدید بر روی یک سیستم قدیمی ضعیف، نصب نرم افزاری که به CPU یا GPU نیاز ندارد، به روز نکردن درایورهای CPU و کارت گرافیک همگی دلایل مهمی هستند که می توانند باعث داغ شدن بیش از حد لپ تاپ شوند. در این صورت متوجه خواهید شد که لپ تاپ شما همیشه با کشیدن CPU و استفاده از نیروی سخت افزاری زیاد گرم می شود. علاوه بر این، عمر دستگاه نیز کاهش می یابد.

4. داغ شدن بیش از حد لپ تاپ به دلیل ویروس

ویروس ها و بدافزارها به دلیل استفاده غیرمجاز از منابع محاسباتی دستگاه باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه می شوند. در برخی موارد، ویروس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با درگیر کردن چندین قطعه سخت‌افزاری، به دستگاه آسیب می‌رسانند. چنین ویروس هایی معمولا برای حمله به سرورها طراحی می شوند، اما می توانند لپ تاپ شما را نیز هدف قرار دهند.

علاوه بر این، بدافزار جدید از منابع داخلی سیستم شما برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می کند. این نیز فشار زیادی به دستگاه وارد می کند و باعث گرم شدن آن می شود. اجتناب از استفاده از فلش مموری آلوده و شبکه های وای فای ناشناخته می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

5. استفاده همزمان از نرم افزار و بازی های سنگین

این یک لپ تاپ قدرتمند است که به شما امکان می دهد از چندین نرم افزار گرافیکی سنگین استفاده کنید یا بازی های گرافیکی را همزمان اجرا کنید. با این حال، اکثر لپ تاپ ها، به خصوص لپ تاپ های ارزان قیمت یا مدل متوسط، قدرت کافی برای این کار را ندارند. رندر، اجرای نرم افزارهای سه بعدی و انجام بازی های سنگین با فشار بالا نیز باعث داغ شدن لپ تاپ و کاهش عمر دستگاه و آسیب دیدن قسمت های مختلف آن می شود. گاهی اوقات ویروس های سنگین می توانند به دلیل بارگذاری ثابت باعث داغ شدن CPU شوند.

6. استفاده از تمام پورت های لپ تاپ به یکباره باعث بارگذاری بیش از حد سیستم می شود

اتصال هر چیزی بیشتر به پورت لپ تاپ می تواند باعث درگیر شدن سیستم و افزایش گرمای دستگاه شود. پورت شارژ بخش قابل توجهی از انرژی و توان پردازشی دستگاه را می گیرد. به همین دلیل، حتی در هنگام انجام کارهای ساده می توانید گرم شدن لپ تاپ خود را مشاهده کنید. اتصال فلش مموری، کابل HDMI، هارد اکسترنال یا حتی کابل شارژ اندروید برای شارژ گوشی دلیلی است که باعث افزایش فشار روی پردازنده لپ تاپ می شود.

عیب یابی و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لپ تاپ

راه های مختلفی برای جلوگیری و حل مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ وجود دارد. در بیشتر موارد، رعایت نکات ذکر شده در اینجا می تواند از گرم شدن بیش از حد سیستم شما جلوگیری کند. با این حال، گاهی اوقات چاره دیگری جز مراجعه به تعمیرگاه وجود ندارد.

1. از پدهای خنک کننده استفاده کنید و لپ تاپ را روی سطوح مناسب قرار دهید

اولین و ساده ترین راه حل برای مشکل داغ شدن لپ تاپ استفاده از پد خنک کننده مناسب است. خنک کننده ها و فن های جانبی با بهبود تهویه مطبوع از داغ شدن بیش از حد دستگاه شما جلوگیری می کنند. همچنین سعی کنید لپ تاپ خود را روی فرش، موکت یا سطوحی که مانع کولر می شود قرار ندهید.

2. درایورها را به روز کنید و نرم افزارهای سنگین را حذف کنید

مطمئن شوید که کارت گرافیک لپ تاپ و درایورهای CPU به روز هستند. همچنین سعی کنید از ابزار دیگری برای انجام کارهای سنگین گرافیکی خود استفاده کنید. برنامه هایی مانند آنتی ویروس های سنگین را که همیشه سهم سیستم CPU را از لپ تاپ شما می گیرند حذف کنید و برنامه های سبک تر را جایگزین آنها کنید.

3. مجاری هوا را تمیز کنید و از سالم بودن فن اطمینان حاصل کنید

گهگاه مجاری هوای لپ تاپ خود را تمیز کنید. از سالم بودن فن لپ تاپ اطمینان حاصل کنید و گرد و غبار قسمت های داخلی لپ تاپ را تمیز کنید. معمولا برای این کار باید قاب لپ تاپ را با استفاده از پیچ گوشتی لپ تاپ باز کنید. در بسیاری از موارد، تمیز کردن لپ تاپ از گرد و غبار یا کف وارد شده به دستگاه، عملکرد آن را بهبود می بخشد.

4. استفاده از آنتی ویروس برای شناسایی بدافزار

یک آنتی ویروس خوب می تواند به راحتی ویروس هایی را که از CPU یا کارت گرافیک شما بدون اجازه استفاده می کنند شناسایی کند. اسکن کامل آنتی ویروس و لپ تاپ یکی از راه هایی است که می توانید دستگاه خود را از داغ شدن بیش از حد محافظت کنید. همچنین آنتی ویروس قوی می تواند از بروز مشکلات مشابه در لپ تاپ ها جلوگیری کند.

5. مراجعه به تعمیرگاه برای تعویض قطعات آسیب دیده و سرویس دوره ای لپ تاپ

اگر فن لپ‌تاپ یا قطعاتی مانند باتری لپ‌تاپ شما آسیب دیده است، چاره‌ای جز تعویض آن‌ها ندارید. همچنین تعمیر کار با استفاده از مواد خنک کننده جدید و جایگزینی آنها با مواد خنک کننده قدیمی که روی پردازنده قرار داده شده است باعث عملکرد بهتر لپ تاپ می شود.

دکمه بازگشت به بالا