عمومیکسب و کار ویژه

خطای 97 دستگاه کارتخوان برای چیست؟

خطای 97مربوط به راه اندازی دستگاه می باشد.

گزینه F2 را زده،رمز 4 صفر را وارد – گزینـه 2 یعنی « شـروع به کـار» را انتخاب کنید. اگر پیغام «تراکنش بـا موفقیـت انجام شد» به نمـایش درآمد مشکـل برطرف شده است و می توانید مجـددا کارت بکشید.

کاغذ موجود نیست!

در چـاپگر را باز کنید و مطمئن شوید رول کاغـذ درون دستگـاه وجود دارد. طرز قرارگـیری صحیح رول کـاغذ درون دستگاه را چک کنید. شیوه صحیح جاگذاری رول کاغذ :مقداری از کاغذ را باز کنید . حدود 10 سانتی متر ( موقع بستن در نیازی به عـبور دادن کاغذ از قسمت خاصی نیست. مجـددا کارت بکشـید و عملـکرد دستگــاه را بررسی کنید.

تعویض باطری پشتیبان

کلـید ثبـت را انتخاب و تاریـخ روز را وارد کنید. مثلا، سال/ماه/روز به شمـسی: 13950219 . کلید ثبـت را انتخاب و سـاعت را وارد کنید. مثلا، ساعت/دقیقه/ثانیه: 00:20:12، مجـددا کلید ثبت را بزنید.

عدم بوق شماره گیری

خط تلفـن متصل به کارتخوان را به گوشی تلفن بزنید و از یک طرفه نبودن خط اطمینـان حاصل کنید، اگر خط تلفن وصل بود سایر سوکتهـای ورودی تلفن در پشت دستگاه را امتحان کنید.

رمز سرپرست مسدود شده است

این پیغام به هنگام ورود به منوی پذیرنده نمـایش داده میشود ( اگر 3 بار رمز پذیرنده را اشتباه زده باشید) برای رفع مشکل با پشتیبانی تماس بگیرید.

سوالات متداول مربوط کارتخوان

1- چگونه میتوانیم از جزییات یا نتیجه تراکنش ها مطلع و گزارش آن ها را دریافت نماییم؟

از شعبه می توان پرینت حساب را تهیه و تراکنش های دستگاه کارت خوان را با مبالغ موجود در پرینت حساب مقایسه نمود.
با مراجعه به سایت KICCC.COM در قسمت نوار ابزار خدمات به قسمت سامانه گزارشات پذیرندگان مراجعه، طبق فایل راهنما ثبت نام نموده و ریز تراکنش های مد نظر را تا 6 ماه گذشته دریافت نمایید.

2- چگونه میتوان برای فروشگاه دستگاه کارت خوان درخواست نمود؟

با مراجعه به دفتر نمایندگی ماهان افزار و طی تکمیل فرم درخواست دستگاه کارتخوان (سیار یا ثابت یا PC POS) می توان درخواست خود را اعلام نمایند.

3- مدارک و شرایط دریافت دستگاه کارت خوان چیست؟

  • کپی برابر اصل شناسنامه یا کارت ملی صاحب حساب
  • جواز کسب یا سند یا اجاره نامه فروشگاه
  • صفحه اصلی دفترچه حساب بانکی درخواست کننده دستگاه کارتخوان
What is the error 97 of the card reader
Cropped shot of an unrecognizable customer making payment in a store

4- نحوه واریزی تراکنش های انجام شده بر روی دستگاه کارت خوان (سیستم شاپرک) چگونه است؟

تراکنش هایی که از ساعت 7 صبح لغایت 17 عصر صورت می گیرند، در بازه های حداکثر 4 ساعته همان روز تسویه میگردند، و تراکنش هایی که بعد از ساعت 17 انجام میپذیرند، روز بعد (روز کاری) طی اولین واریزی بانک عامل که از ساعت 7 صبح آغاز و حداکثر تا ساعت 14 بعد از ظهر ادامه دارد تسویه می گردند.

نکته : در روزهای تعطیل تسویه بانک ها متفاوت می باشند، واریزی تراکنش هایی که موکول به روز تعطیل میگردد، اگر بانک عامل در آن روز واریزی داشته باشد از ساعت 14 بعد از ظهر تا 18 صورت می گیرد، در غیر این صورت در اولین روز کاری بعد از تعطیلات واریز می شوند.

5- دستگاه کارتخوان، حداکثر پس از چه مدت از زمان درخواست، نصب میگردد؟

  • برای دستگاه های ثابت حداکثر 14 روز کاری از زمان ثبت درخواست. (به شرط تایید حساب توسط شاپرک)
  • برای دستگاه های سیار حداکثر 21 روز کاری از زمان ثبت درخواست. (به شرط تایید حساب توسط شاپرک)

6- سقف انجام تراکنش بر روی دستگاه های کارت خوان به ازای هر تراکنش چه مبلغی است؟

با هر کارت حداکثر مبلغ پانصد میلیون ریال (پنجاه میلیون تومان) را در هر تراکنش میتوان انجام داد.

7-آیا تراکنش بر روی دستگاه های کارت خوان، مشمول کارمزد میباشد؟

خیر، انجام تراکنش (خرید، پرداخت قبض، خرید شارژ) بر روی دستگاه های کارتخوان کاملا رایگان می باشد.

8- جهت تغییر رمز دوم و ثبت رمز دوم کارت بانکی چه باید کرد؟

9- آیا امکان انتقال وجه بر روی دستگاه های کارت خوان وجود دارد؟

10- تغییر حساب بر روی دستگاه های کارتخوان چقدر زمان می برد؟

حداکثر 14 روز کاری پس از ثبت درخواست. (به شرط تایید حساب جدید توسط شاپرک و تکمیل و تایید مدارک مورد نیاز)

برخی از مشکلات دستگاه

1- درصورتیکه دستگاه روشن نشود، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

دستگاه هایی با مدل:

  • Castles کلید F1
  • BITEL 3100/5100 کلید پاور (POWER)
  • دستگاه AMP ،دستگاه PAX و VERIFONE کلید لغو (Cancel)

که باید بررسی شوند. آداپتور و کلیه اتصالات برقی فروشگاه باید بررسی شوند.

2- درصورتیکه کلید دستگاه کار نکند، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

برای تعمیر کارتخوان در این مواقع بررسی کنید، گرد و غبار و یا اشیائ خارجی بین کلید های دستگاه گیر نکرده باشد. دستگاه را یکبار خاموش و روشن نمائید و یا از اتصالات برقی جدا نمائید. (امکان دارد دستگاه هنگ کرده باشد.)

3- درصورتیکه رسید از دستگاه خارج نشود، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

  • بررسی گردد، کاغذ دستگاه به اتمام نرسیده باشد.
  • درب رول کاغذ به صورت کامل بسته شده باشد.

4- در صورتیکه کاغذ دستگاه کمرنگ چاپ شود، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

  • بررسی گردد رول کاغذ ستگاه حتما مربوط به شرکت ایران کیش باشد.
  • رول کاغذ را به صورت صحیح در داخل دستگاه قرار دهند، بطوری که سفیدی رول به سمت خود شخص باشد. (بر خلاف جهت نوار چسب)

5- در صورتیکه کاغذ دستگاه سفید چاپ کند، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

رول کاغذ را به صورت صحیح در داخل دستگاه قرار دهند، بطوری که سفیدی رول به سمت خود شخص باشد. (بر خلاف جهت نوار چسب)

6- در صورتیکه کاغذ نصفه چاپ کند، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

  • بررسی گردد رول کاغذ دستگاه حتما مربوط به شرکت ایران کیش باشد.
  • رول کاغذ را به صورت صحیح در داخل دستگاه قرار دهند، بطوری که سفیدی رول به سمت خود شخص باشد (بر خلاف جهت نوار چسب).

7- در صورتیکه دستگاه هنگ کند، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

  • ممکن است مشکل موقتی باشد کمی منتظر بمانید.
  • یکبار دستگاه را خاموش و مجددا روشن نمایید.

8- در صورتیکه شارژ باتری دستگاه بیسیم خالی شود، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

در ابتدا بررسی گردد دستگاه کارتخوان حداقل 4 ساعت در شارژ بوده و باتری آن بصورت کامل شارژ شده باشد. (در صورتیکه برای اولین بار دستگاه را شارژ مینماییم، حداقل 8 ساعت به برق متصل شود.)

9- در صورتیکه روی دستگاه پایانه فروش کارت میکشند اما صفحه ای باز نمی شود، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

  • بررسی گردد آداپتوری که استفاده میشود مرتبط به همان دستگاه باشد. (با آداپتور دستگاه دیگر تعویض نشده باشد)
  • یکبار دستگاه را خاموش و مجددا روشن نمایید.

10- در صورتیکه تاریخ دستگاه تنظیم نباشد، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

  • با کارت های بانکی سه بار عملیات موجودی انجام شود.
  • یک بار تراکنش خرید 1.000 ریالی صورت گیرد.

عدم واریز وجه تراکنش موفق:

چنانچه پس از گذشت 72 ساعت کاری از انجام تراکنش مبلغ به حساب پذیرنده واریز نگردید، مراتب را همراه با اطلاعات زیر به مرکز تماس اعلام نمایید:

  • شماره پایانه
  • تاریخ انجام تراکنش
  • مبلغ تراکنش
  • شماره پیگیری تراکنش

پیغام خطاهایی که به صورت عددی بر روی دستگاه نمایش و روی رسید نمایش داده می‌شود:

خطای  01: صادر کننده کارت از انجام تراکنش صرف نظر کرد.

خطای 03: پذیرنده فروشگاهی نامعتبر است / در صورتی که ایرادی در اطلاعات ثبت شده پذیرنده وجود داشته باشد.

خطای 12: تراکنش نامعتبر است.

خطای 30: قالب پیام دارای اشکال است(زمانی که تغییراتی در نرم افزار صورت گرفته و پذیرنده از نسخه قدیمی استفاده می‌کند).

خطای 31: پذیرنده توسط سوئیچ پشتیبانی نمی‌شود/ در صورتی که پذیرنده غیر فعال باشد.

خطای 33: تاریخ انقضای کارت سپری شده است .

خطای 34: کارت مظنون به تقلب است.

خطای 36: کارت محدود شده است.

1- آیا تراکنش های انجام شده بر روی دستگاه کارت خوان (تراکنش خرید، پرداخت قبض، خرید شارژ) مشمول مالیات میشود؟

خیر، در حال حاضر تراکنش های انجام شده بر روی دستگاه های کارتخوان مشمول مالیات نمی باشند.

2- پیامک های واریزی چرا گاهی اوقات با تاخیر و گاهی اوقات ارسال نمی گردد؟

مراتب را به جهت رفع مشکل باید به شعبه بانک مربوطه اعلام نمایید.

3- درصورتیکه دستگاه خسارتهایی شامل: شکستگی، آب خوردگی، سرقتی و سوختگی می شود، چه اقدامی باید صورت پذیرد ؟

به جهت بررسی موارد سوختگی، تهیه صورت جلسه از اداره آتش نشانی الزامی می باشد در غیر اینصورت کلیه هزینه های خسارت دستگاه بعهده صاحب دستگاه می باشد. به جهت بررسی موارد سرقتی، تهیه صورت جلسه از اداره آگاهی الزامی می باشد، در غیر اینصورت کلیه هزینه های خسارت دستگاه بعهده صاحب دستگاه می باشد.

4- رمز شارژ برای اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل چند رقم است؟

  • رمز شارژ اپراتور ایرانسل16 رقم می باشد و سریال آن 12 رقم می باشد.
  • رمز شارژ اپراتور همراه اول 15 رقم می باشد و سریال آن 17 رقم می باشد.
  • رمز شارژ اپراتور رایتل 16 رقم می باشد و سریال آن نیز 16 رقم می باشد.

شکایت از درگاه واسط اینترنتی:

سایت های نامعتبر: چنانچه افراد از طریق درگاه واسط اینترنتی اقدام به پرداخت وجه نمایند، و سایت مورد نظر خدماتی به ایشان اعطا ننماید؛ این مورد جزء دسته جرایم اینترنتی بوده و دارنده کارت می بایست بابت پیگیری عودت مبلغ، شکایت خود را به پلیس فتا اعلام نماید.

پیغام خطاهایی که به صورت عددی روی دستگاه نمایش دستگاه و روی رسید تراکنش چاپ میشود:

خطای 96 : اشکال در سیستم مرکزی، مقطعی می باشد. (اگر پول از حساب دارنده کارت کسر شود، مبلغ حداکثر ظرف 72 ساعت کاری به حساب کارت برگشت می خورد.)

خطای 51: عدم موجودی کارت. (کارت بانکی که با آن خرید انجام شده موجودی کافی ندارد.)

خطای 55: رمز کارت نامعتبر. (رمز کارتی که قصد انجام تراکنش با آن دارید به اشتباه وارد شده است، اگر بیش سه بار رمز اشتباه وارد شود، کارت مسدود میگردد. به جهت رفع مشکل به شعبه مراجعه شود.)

خطای 84: اشکال در سیستم مرکزی، مقطعی می باشد. (اگر پول از حساب دارنده کارت کسر شود، مبلغ حداکثر ظرف 72 ساعت کاری به حساب کارت برگشت می خورد.)

خطای 03: پذیرنده کارت نامعتبر است (فروشگاه بسته است):

در صورت تغییر حساب، صاحب دستگاه تا پایان تکمیل تغییرات حساب پایانه فروش باید منتظر بمانند. در صورت عدم رفع مشکل پس از 24 ساعت مراتب را جهت پیگیری با نمایندگی ماهان فزار تماس بگیرید. جهت پرداخت قبوض بر روی دستگاه های پایانه فروش بانک کارآفرین، کوثر، خاورمیانه و بانک های فراپذیرشی بدلیل غیرفعال بودن خدمت پرداخت قبوض با این پیغام خطا مواجه می شوند. در غیر این صورت مراتب را جهت پیگیری به دفتر نمایندگی ماهان افزار اعلام نمایید.

خطای 05: صف تراکنش روی سوئیچ بانکی پر شده است، مقطعی می باشد. (اگر پول از حساب دارنده کارت کسر شود، مبلغ حداکثر ظرف 72 ساعت کاری به حساب کارت برگشت می خورد).

مرور محتوای این مطلب پنهان کردن
دکمه بازگشت به بالا