آیا استفاده از دستگاه‌ های فیزیوتراپی خانگی خطری دارد ؟

اهمیت عوارض فیزیوتراپی با برق

عوارض فیزیوتراپی با برق که از آن با عنوان “الکتروتراپی“ نیز یاد شده، جزء مباحث مهم این حوزه محسوب می‌شود. در حالی که فرد به طور معمول از فیزیوتراپی با برق به عنوان آخرین گزینه بهبودی جهت کنترل درد و سایر علائم بیماری استفاده می‌کند، ولکن به هیچ وجه نمی‌توان از عارضه‌های آن چشم پوشی نمود. با این حال، بهتر است که پیش از پرداختن به عوارض فیزیوتراپی با برق تعریف واحدی از شیوه درمان الکتروتراپی ارائه بدهیم.

الکتروتراپی چیست و چه افرادی به سراغ آن می‌روند؟

نخستین پرسش مطرح در این مقوله به شمار رفته است. الکتروتراپی و یا فیزیوتراپی با برق، نوعی شیوه درمان محسوب گردیده که طی آن پالس‌های الکتریکی خفیف به سوی ناحیه مشکل دار هدایت می‌شوند. به طور کلی، الکتروتراپی شامل طیف گسترده‌ای از شیوه‌های درمانی با استفاده از نیروی الکتریکی می‌باشد. فارغ از عوارض فیزیوتراپی با برق، استفاده از آن باعث کاهش درد، بهبود گردش خون، ترمیم بافت‌ها، تقویت ماهیچه‌ها و تسریع رشد استخوان‌ها در فرد بیمار می‌شود. و طبیعی است که تمام موارد فوق باعث بهبود عملکرد بدنی خواهند شد.

تاییدیه تجهیزات پزشکی الکتروتراپی از سازمان غذا و دارو (FDA)

نحوه عملکرد دستگاه‌های الکتروتراپی تقریبا خارج از مبحث مد نظر مقاله پیش روست. اما از آنجا که ما قصد داریم به مقوله عوارض فیزیوتراپی با برق بپردازیم، ذکر این نکته از واجبات است که تجهیزات و دستگاه‌های الکتروتراپی تحت تایید سازمان غذا و دارو (FDA) می‌باشند. با این حال که سازمان غذا و دارو مُهر بی خطر بودن بر روی دستگاه‌های الکتروتراپی زده، ولکن هرگز امنیت استفاده از آن‌ها را مورد آزمایش و بررسی قرار نداده است. جالب اینجاست که روند سازمان غذا و دارو نسبت به تایید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی بسیار سختگیرانه‌تر از داروهاست.

عوارض جانبی فیزیوتراپی با برق

استفاده از الکتروتراپی به وسیله واحدهای TENS تقریبا برای کثیری از افراد بلامانع بوده و بیماران به طور معمول عوارض فیزیوتراپی با برق را تجربه نخواهند کرد. با این حال، ذکر برخی نکات لازم و ضروری است. ایمپالس‌های الکتریکی که یک واحد TENS تولید می‌کنند، ممکن است باعث ایجاد احساس گزگز، سوزن سوزن و یا حتی سوزش در ناحیه مورد نظر شود. بدین ترتیب، احتمال دارد که برخی بیماران در وهله نخست با این شیوه درمانی احساس راحتی نداشته باشند.

رایج‌ترین عارضه از سری عوارض فیزیوتراپی با برق به ایجاد تحریکات و یا بثورات پوستی بازمی‌گردد. این عوارض ممکن است بر اثر چسب و یا نوارهای نگهدارنده الکترودها ایجاد شود. بنابراین، اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که پس از الکتروتراپی دچار قرمزی و یا حساسیت پوستی می‌شوید، از روش‌های هایپوآلرژنیک استفاده نمائید.

عوارض فیزیوتراپی چیست ؟

انجام فیزیوتراپی توسط افرادی که هیچ تخصص و تجربه‌ای ندارند می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای بیمار داشته باشد. در واقع استفاده از دستگاههای فیزیوتراپی بایستی با دانش و آگاهی از فرکانس و شدت مورد نیاز باشد که فرد متخصص به خوبی می تواند این موارد را تنظیم کند. در غیر اینصورت عوارض جبران ناپذیری برای بیماران خواهد داشت.

افرادی که از دستگاههای فیزیوتراپی استفاده می کنند بایستی مهارت و دانش کافی را در این زمینه داشته باشند. تعداد کثیری از افرادی که به معتبر بودن مراکز توانبخشی و تخصصی بودن محیط توجه نداشتند دچار عوارضی همچون: بسته شدن چشم، کج شدن صورت، اختلال در چین های صورت و در نهایت گوشه گیری و دوری از محیط های اجتماعی شده اند. از این رو انتخاب مرکز توانبخشی دقت لازم را داشته باشید.

آیا فیزیوتراپی برای افراد ضرر دارد؟

انجام فیزیوتراپی توسط فرد متخصص نه تنها هیچگونه عوارضی ندارد، بلکه باعث توانبخشی و بهبود عملکرد بیمار می شود. در واقع برای انجام فیزیوتراپی از دارو و روش تهاجمی خاصی استفاده نمی شود به همین دلیل عوارضی برای شخص نخواهد داشت. برای انجام فیزیوتراپی از دستگاههایی استفاده می کنند که به آنها دستگاههای الکتروتراپی گفته می شود که از درجه ولتاژ و فرکانس طراحی شده اند که استفاده از آن فقط توسط کارشناس مجاز است، چرا که اگر فردی بی تجربه در زمان استفاده از دستگاه دچار خطا شود، می تواند باعث افزایش درد در عضلات، کج شدن و یا افتادگی آنها شود. بنابراین عوارض فیزیوتراپی صرفا زمانی اتفاق خواهد افتاد که فیزیوتراپی توسط افراد غیر متخصص انجام شود. از این رو اگر می خواهید فیزیوتراپی انجام دهید حتما به اعتبار و قانونی بودن مرکز توانبخشی دقت کنید.

دستگاه فیزیوتراپی خانگی چیست؟

دستگاه فیزیوتراپی خانگی ابزاری برای تسکین دردهای مزمن (مانند دردهای پایین کمر) و یا دردهای حاد ( مانند دردهای حاملگی یا دردهای پس از جراحی) محسوب می‌شود. دستگاه فیزیوتراپی خانگی از طریق ارسال انرژی الکتریکی با طول‌موج‌های مختلف به اعصاب، تأثیر خود را می‌گذارد. این انرژی از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار می‌گیرد، منتقل می‌شود. برای همین به انتقال انرژی به این طریق، تحریک عصبی از روی پوست یا TENS گفته می‌شود.

دستگاه فیزیوتراپی خانگی وسیله‌ای است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. تقریباً همه ما در اطراف خود حداقل یک نفر را داریم که دچار مشکلات اسکلتی، عضلانی و یا عصبی می‌باشد. این نوع مشکلات پیر و جوان نمی‌شناسد و در درازمدت افراد را درگیر خود می‌کند. بهترین روش درمانی این مشکلات، فیزیوتراپی است و چه چیزی بهتر از اینکه به‌جای مراجعه مکرر به مراکز فیزیوتراپی، فیزیوتراپی را با خرید دستگاه از amazon به خانه خود ببریم.

8 تا از شایع ترین عوارض فیزیوتراپی چیست؟

عوارض فیزیوتراپی عمومی

عوارض فیزیوتراپی که در این قسمت به اطلاع حضورتان می رسانیم، عوارضی هستند که احتمال رخ دادن در هر روش فیزیوتراپی را دارند از این رو باید تمام دقت خود را در مطالعه این مقاله به کار ببرید.

درد از عوارض فیزیوتراپی

یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی که احتمالاً در طول درمان تجربه خواهید کرد درد است. با شروع توانبخشی و بهبودی ممکن است درد پایه شما بیشتر شود و این ممکن است منجر به سردرگمی و کم شدن انگیزه برای ادامه درمان شود. ضروری است که در این مورد با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا مداخلات درمانی جایگزین می‌تواند به کاهش درد و ادامه درمان کمک کند یا خیر. پزشک ممکن است برای کمک به کنترل درد، ۳۰ دقیقه قبل از جلسه درمانی مصرف داروهای ضد درد خوراکی را به شما توصیه کند. گرما، سرما، یا درمان‌های موضعی بعد از یک جلسه، طبق دستور پزشک شما، ممکن است باعث کاهش درد شما شود.

تورم از عوارض فیزیوتراپی

تورم یکی دیگر از عوارض جانبی رایج فیزیوتراپی است. از آنجا که پزشک عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های شما را برای تقویت آن‌ها به چالش می‌کشد، بدن شما ممکن است با افزایش درد یا تورم به آن پاسخ دهد.

تورم می‌تواند باعث درد بیشتر و محدودیت‌های عملکردی شود. برای کمک به کنترل تورم با پزشک خود درباره روش‌های درمانی مختلف صحبت کنید، مانند استفاده از یخ بعد از درمان یا استفاده از کمپرس گرم و سپس سرد که همزمان می‌تواند باعث کاهش درد و تورم و بهبود گردش خون شود.

حاصل نشدن نتیجه مورد نظر بعد از فیزیوتراپی

یکی دیگر از عوارض فیزیوتراپی حاصل نشدن نتیجه مورد نیاز برای مراجعه کننده است. مانند همه درمان های دیگر در فیزیوتراپی هیچ تضمینی برای بهبودی و برطرف شدن کامل علائم وجود ندارد. از آن جا که این امر می تواند دلسرد کننده باشد ممکن است وسوسه شوید که درمان را دیگر ادامه ندهید. متوقف کردن درمان پیش از زمان درست آن موجب درد طولانی مدت و آسیب مجدد می شود یا فیزیوتراپ درباره اهداف شخصی تان صحبت کنید تا روند درمان و انتظاراتی که دارید برای فیزیوتراپ صریح باشد. با این کار پزشک مسیر درمان را طوری هدایت می کند که با اهداف خاص شما مطابقت داشته باشد. همچنین ممکن است به شما تغییراتی در سبک زندگی آموزش دهند که رسیدن به نتایج بهتر را برای شما آسان تر کند.

مشکلات روانی و عاطفی از دیگر عوارض فیزیوتراپی

شما ممکن است تحت فشار استرس احساسی و روانی مرتبط  با درمان قرار داشته باشید. قرار ملاقات های مکرر، درد، پیشرفت ضعیف و مدت زمان طولانی که صرف درمان می شود می تواند برنامه شما را به هم بریزد. با خانواده و دوستانتان درباره این مسائل صحبت کنید و درباره وظایفی مانند مراقبت از کودک، آماده کردن غذا و رفت و آمد کمک بگیرید تا بتوانید بر روی درمان تمرکز کنید. اگر نمی توانید به خاطر جراحت یا بیماری تان به شغل سابق تان باز گردید با یک مشاور فیزیوتراپی ملاقات کنید تا شما را راهنمایی کند.

عوارض فیزیوتراپی با لیزر

لیزر مورد استفاده در فیزیوتراپی یک درمان موثر برای آسیب ها و دردهای حاد و مزمن است. دردهای آرتروزی، تاندونیت ها، سندرم تونل کارپ، کمردرد، زانو درد و گردن درد برخی از مشکلاتی هستند که توسط فیزیوتراپی با لیزر بهبود می یابند.

فیزیوتراپی با لیزر ایمن است و هیچ گونه عارضه ای برای این شیوه از نور درمانی ذکر نشده است. تنها عارضه ذکر شده برای فیزیوتراپی با لیزر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا احتمال آسیب دیدن چشم در صورت نگاه کردن مستقیم به نور آن است. بنابراین لازم است که بیمار و فیزیوتراپیست به نور لیزر نگاه نکنند یا از عینک مخصوص لیزر استفاده کنند.

لیزر فیزیوتراپی بهتر است در موارد زیر با احتیاط استفاده شود:

تومورهای بدخیم

خال کوبی های پوستی

روی غده تیروئید

رو و اطراف چشم

رو و اطراف رحم خانم باردار

دکمه بازگشت به بالا