اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

بررسی معرفی انواع فیزیوتراپی بر اساس کاربرد

بررسی معرفی انواع فیزیوتراپی بر اساس کاربرد

فیزیوتراپی شیراز: انواع مختلفی از روش های درمانی فیزیوتراپی برای درمان طیف وسیعی از شرایط پزشکی قابل استفاده هستند. در ادامه این مقاله از سایت دکتر مسعود اعتدالی به بررسی معرفی انواع فیزیوتراپی بر اساس کاربرد خواهیم پرداخت.

درمان با وستیبولار

این روش به منظور درمان مشکلات تعادل ناشی از اختلالات گوش داخلی انجام می گیرد. فیزیوتراپی وستیبولار شامل تمرینات و تکنیک های دستی است که به برای دستیابی به تعادل فرد موثر می باشند.

فیزیوتراپی فیزیولوژیکی

بهترین فیزیوتراپی شیراز: این روش می تواند به مبتلایان به اختلالات عصبی و شرایطی مانند بیماری آلزایمر، آسیب مغزی، فلج مغزی، بیماری اسکلروز متعدد، بیماری پارکینسون، آسیب نخاعی و سکته مغزی کمک کند. این درمان با هدف افزایش عملکرد اندام ها، درمان فلج و افزایش معکوس قدرت عضلات با کاهش آتروفی (میزان تحلیل رفتن) عضلات انجام می شود.

فیزیوتراپی ارتوپدی

این روش صدمات اسکلتی در قسمت های عضلانی، استخوان ها، رباط ها و تاندون ها را ارزیابی و درمان می کند. این روش درمانی بیشتر برای شرایط پزشکی مانند شکستگی، ، بورسیت، مشکلات پزشکی مزمن و توانبخشی یا بهبودی بعد از جراحی ارتوپدی مناسب است.

فیزیوتراپی سالمندان

این روش درمانی می تواند به سالمندانی که دارای بیماری هایی خاص مانند آرتریت، پوکی استخوان، بیماری آلزایمر، تعویض مفصل ران و زانو، اختلالات تعادل و بی اختیاری ادرار هستند کمک کند. این نوع روند درمانی با هدف بازگرداندن تحرک، کاهش درد و افزایش سطح آمادگی جسمی سالمندان انجام می شود.

توانبخشی قلبی و عروقی و ریوی

توانبخشی قلبی و عروقی و ریوی می تواند به نفع افراد مبتلا به برخی شرایط قلبی ریوی و بیمارانی که تحت جراحی قلب قرار گرفته اند، باشد. درمان می تواند استقامت بدنی بیمار را افزایش دهد.

انواع دستگاه های فیزیوتراپی |انواع فیزیوتراپی پا

فیزیوتراپی کودکان

این روش درمانی در کودکان با هدف تشخیص، معالجه و مدیریت شرایطی که بر نوزادان، کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد از جمله تأخیر در رشد، فلج مغزی، اسپینا بیفیدا، تورتیکولیس انجام می شود.

درمان مراقبت از زخم

این روش درمانی می تواند از طریق بهبود گردش خون و میزان اکسیژن رسانی باعث تسریع روند بهبودی زخم شود.

درمان سرکوب کننده

درمان سرکوب کننده می تواند به تخلیه مایعات انباشته شده در بیماران مبتلا به لنفادنوم و سایر شرایطی که باعث تجمع مایعات می شوند، کمک کند.

توانبخشی عضلات کف لگن

توانبخشی عضلات لگن می تواند به درمان بی اختیاری ادرار یا مدفوع، فوریت ادراری و درد لگن در زنان و مردان کمک کند.

علاوه بر تمرینات دستی، فیزیوتراپی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سونوگرافی، برای بهبود جریان خون با گرم کردن تاندون ها، ماهیچه ها و بافت ها
  • فنوتیپ، استفاده از سونوگرافی برای ارائه داروهای خاص مانند استروئیدهای موضعی
  • تحریک الکتریکی، که از الکترودهای موضعی روی پوست بدن برای کاهش درد و افزایش قابلیت های عملکردی بیمار استفاده می کند. یکی از انواع تحریک الکتریکی از راه پوست (TENS) انجام می شود و در بعضی مواقع در فیزیوتراپی، از روش یونتوفورز استفاده می شود که روند ترکیبی کاربرد داروهای ضد التهابی همراه با روش های تحریک الکتریکی می باشد. فیزیوتراپیست ها مناسب ترین روش درمانی را توصیه می کند.

تشخیص نیاز به مراجعه فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر

شاید تصمیم گیری در مورد اینکه بیمار نیاز به فیزیوتراپیست دارد و یا کاردرمانی تا حدودی سخت باشد. یک فیزیوتراپیست روی درمان نواحی آسیب دیده و تلاش برای بهبود توانایی فرد در انجام حرکات او تمرکز خواهد کرد. در همین حال، یک متخصص کاردرمانی به فرد آسیب دیده کمک می کند تا بعد از یک دوره نقص جسمی، بتواند فعالیت های روزمره خودش را به طور مستقل انجام دهد. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که بیمار سکته مغزی بعد از سکته عملکرد قسمت های از بدن خودش را مانند بازو از دست بدهد. در این صورت بیمار برای بهبودی کامل و تقویت قدرت و حرکت دادن بازو خود نیاز به یک فیزیوتراپیست دارد.

در عین حال، بیمار ممکن است برای بازیابی عملکرد و به کارگیری بازو اسیب دیده خودش به یک متخصص کاردرمانی احتیاج داشته باشد. یک متخصص کاردرمانی نیز می تواند برای بهبود روند زندگی بیماران تغییراتی ایجاد کرده و یا ابزارهای ویژه ای را فراهم کند تا انجام کار و فعالیت های روزمره برای بیمار راحت تر شود.

راهنمایی:

اگر به دنبال درمان جراحت و یا آسیب هستید و قدرت و می خواهید حرکت یک قسمت خاصی از بدن را بازیابی کنید، احتمالاً انتخاب مناسب تر و بهتری برای شما خواهد بود. در شرایطی که به دنبال راهکارهای برای آسانتر شدن فعالیت های روزمره زندگی خود هستید کاردرمانی مناسب تر خواهد بود. اگر مطمئن نیستید که به فیزیوتراپی نیاز دارید و یا کاردرمانی بهتر است برای تشخیص مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

بیماران می‌توانند جهت اصلاح الگوی تنفسی، بهبود کارکرد ماهیچه‌های دستگاه تنفسی و آموزش شیوه‌های مختلف تنفسی و تمرینات لازم به فیزیوتراپی مراجعه کنند.

مواردی که فرد می‌تواند به فیزیوتراپی مراجعه کند عبارتند از: ، سکته‌های مغزی، کمردرد و شکستگی‌ها بیشترین مراجعه‌کننده به فیزیوتراپی‌ها هستند، ادامه داد: بیماران شکستگی استخوان‌ها، دررفتگی مفاصل، اختلالاتی مانند کمردرد، دردهای عضلانی، اسپاسم‌های عضلانی، انحراف در انحناهای ستون فقرات، ضایعات بافت نرم مثل پیچ‌خوردگی‌ها، پارگی رباط‌ها، منیسک‌ها، فتق دیسک بین مهره‌ای، ، کشیدگی زردپی‌ها و ماهیچه‌ها، اختلالات مادرزادی مثل دررفتگی مفصل ران، کف پای صاف، ، ، قطع اندام‌ها به علل مختلف، خشکی مفصل شانه و آرنج تنیس، فلج مغزی، فلج اطفال، سکته مغزی، تومورهای دستگاه عصبی، سردردها، عدم تعادل، صدمات و ضایعات ورزشی، آرتریت‌ها، ، ، و بیماری‌های قلبی و تنفسی، سرطان‌ها، سوختگی‌ها و جراحی‌های مختلف.

البته مداخلات درمانی در فیزیوتراپی بخش کوچکی از عملیات آن محسوب می‌شود. در فیزیوتراپی، هدف ارتقای عملکرد جسمانی بدن است. البته، با توجه به تداخل و ارتباط زیاد سیستم‌های بدن، درمان‌های فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود، مستقیم یا غیرمستقیم، باعث بهبود عملکرد دستگاه فیزیولوژیک نیز می‌شود؛ مثلاً فیزیوتراپی موجب بهبود درصد گازهای خون ( و ) و تغییر میزان اسیدیتهٔ خون می‌شود، که به نوبهٔ خود، می‌تواند باعث بهبود سطح هشیاری گردد.

فیزیوتراپیست در این رشته به‌عنوان درمانگر شناخته می‌شود. با توجه به این‌که فیزیوتراپی درمان فیزیولوژیک و جسمانی بیماری‌هاست، و و فیزیولوژی حرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

فیزیوتراپیِ درمانی علمی بر اساس و بالینی با قدمت طولانی است که هم‌زمان با توسعهٔ دانش پزشکی، به یکی از ارکان درمان‌های نوین پزشکی تبدیل شده‌است.

اصلی‌ترین هنر و تخصص فیزیوتراپیست، توانایی انجام مهارت‌های دستی و حرکت‌درمانی است که در جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و درمان و توان‌بخشی افراد جامعه به کار گرفته می‌شود. خواص امواج مختلف، مانند ، مغناطیسی، ، ، رادیویی و خواص درمانی آب ()، سرما و گرما و سوزن خشک به کار گرفته می‌شوند تا دستیابی به این اهداف آسان‌تر شود.

اعمال مذکور منحصراً توسط فیزیوتراپیست‌های فارغ‌التحصیل از دانشکده‌های توان‌بخشی انجام می‌شود که آموزش‌های علمی را طی کرده‌اند و درمان‌های بالینی را به‌خوبی فراگرفته‌اند.

دیدگاه منحصربه‌فرد فیزیوتراپیست از بیمار و شناخت ویژه‌اش از عملکرد و ساختار طبیعی بدن در کنار معاینه و ارزیابی دقیق، به وی این توانایی را می‌دهد تا بیماران را در جهت رسیدن به اهدافی مانند پیشگیری از بیماری‌ها، تطابق افراد با محیط کار، افزایش کیفیت زندگی افراد، کاهش نیاز به برخی جراحی‌ها و درمان‌های داروییِ طولانی‌مدت، که عوارضی نیز در پی دارند، سوق دهند.

تمامی روش‌های درمانی فیزیوتراپی دارای شواهد و پایهٔ علمی و تحقیقاتی است و با درمان‌هایی مانند ، ، ، و کاملاً متفاوت است.

سه روش اصلی درمان

  1. تمرین‌درمانی: فیزیوتراپیست به وسیلهٔ تجویز؛ انجام و آموزش ورزش‌های درمانی خاص، ماساژ، ورزش در آب (آب‌درمانی)، اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت می‌کند.
  2. الکتروتراپی: درمان به وسیلهٔ دستگاه‌های ویژه انجام می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکروویو؛ امواج کوتاه رایویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولید می‌شوند و تغییر می‌یابند (مُدوله می‌شوند).
  3. مهارت‌های درمان با دست

مهم‌ترین حیطه‌های فعالیت فیزیوتراپی شامل پیشگیری و درمان موارد زیر است:

  1. بیماری‌ها و اختلالات دستگاه ماهیچه ای-اسکلتی
  2. بیماری‌های دستگاه قلبی-عروقی و تنفسی
  3. بیماری‌های دستگاه و مرکزی
  4. و سوختگی‌ها
  5. و کنترل درد.
  6. بیماری‌های شغلی
  7. آسیب‌های ورزشی
  8. بیماری ها و اختلالات کف لگن در زنان و زایمان و بی اختیاری ها

بازتوانی بیماران کرونایی با درگیری شدید ریوی

نشان داده شده است هشت هفته تمرینات پیلاتس و پیلاتس در آب در افرادی که بیماری کرونا را همراه با درگیری شدید ریوی تجربه کردند به شکل معناداری عملکرد ریوی و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده است.

پیشگامی فیزیوتراپیستها در سیستمهای بینالمللی سلامت

عناصری مانند:

  • بیمار محوری
  • درمان مبتنی بر شواهد
  • کاربرد اصول مدیریت در روند درمان
  • مشارکت بیمار در درمان به‌عنوان یک عضو در تیم درمان
  • دیدگاه کُل‌نگری به بیمار و بیماری
  • نگاه ویژه به بیمار
  • دیدگاه اقتصادی
  • اعتقاد به بهبود فرایندها در سیستم‌های سلامت
  • یک‌پارچه دیدن خطوط پیشگیری، درمان و توان‌بخشی در سیستم سلامت
  • تغییر الگوی بیماری
  • پیروزی تئوری‌های مبتنی بر حرکت توانسته‌است فیزیوتراپیست‌ها را در کشورهای مختلف تبدیل به عناصر پیشرو و در ذات خود مدیر برای این بهبود کند.

همچنین ببینید:

حیطهٔ عملکرد

  • فیزیوتراپیست، با بررسی بیماری‌ها و تشخیص فیزیوتراپی آنها، بررسی عملکرد و ظرفیت هواییِ آنها، ارزیابی حرکت مفاصل (ROM)، ارزیابی عضلات، ارزیابی و کنترل درد، ارزیابی مشکلات ارتوپدیک به درمانهای مناسب آنها می پردازد.

ویژگیهای فیزیوتراپی

  1. دیدگاه بیمارنگر
  2. غیرتهاجمی
  3. دیدگاه سلامت‌نگر

فیزیوتراپی: پیشگیری، درمان و توانبخشی

فیزیوتراپی تا سال ۱۹۴۵ میلادی به علت نبودِ فیزیوتراپیست و وجودِ فقط تکنیسین فیزیوتراپی و فعالیت در بخش‌های بازپروری و بازتوانی، قسمتی از توان‌بخشی بوده‌است، ولی بعد از سال ۱۹۴۵ میلادی و به‌وجود آمدن فیزیوتراپیت مدرن، شامل درمان و توان‌بخشی شد و بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی با عناوین دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شامل پیشگیری، درمان و شده‌است.

واقعیت این است که فیزیوتراپی، به خاطر دیدگاه‌های جدید خود، در حال ترک حیطهٔ توان‌بخشی است.[]

اکنون فیزیوتراپی به‌عنوان عضوی در انواع گروه‌های شناخته می‌شود.

دتلف نویمان نویرود، پدر فیزیوتراپی ژیمناستیک نوزادان

دکمه بازگشت به بالا