وقتی درباره کلمه کلیدی فکر میکنیم، بی اختیار به فکر کلمات مهم، پرجستجو و پررقابت در سئو میافتیم. حالا چطور در این کلمات به جایگاه اول برسیم؟ چند مقاله مینویسیم و آن کلمه کلیدی را چند بار در متن تکرار میکنیم. به این ترتیب گوگل میفهمد که ما محتوای خوبی برای این کلمه داریم و در این عبارت جایگاه ما را بهبود میدهد. استراتژی خوب و کارآمدی به نظر میرسد فقط یک مشکل دارد و آن اینکه این روش دیگر منسوخ شده!
تعجب نکنید؛ احتمالا در سایتها و مقالات قدیمی که هدف آنها بوده با تکنیکهایی مثل تکرار و چگالی کلمه کلیدی آشنا شدید، شاید نتوان گفت که همه آنها اشتباه هستند، مشکل این است که قدیمی شدند و دیگر کاربردی ندارند. موضوعاتی مثل چگالی تنها زمانی کاربرد داشت که گوگل هنوز مثل امروز هوشمند نشده بود. موتور جستجوی گوگل حالا به درک بالایی از زبان رسیده و میتواند بدون تکرار کلمات بفهمد مقاله شما در چه مورد است. ولی حالا که گوگل اینقدر به زبان انسان نزدیک شده، شما هم باید مثل یک آدم با او حرف بزنید!
مقاله پیشنهادی: عوامل موثر بر قیمت سئو
کلمات کلیدی LSI، برگ برنده پادشاهی در دنیای کلیدواژههای سئو
فرض کنید اخیراً از یک جشن تولد برگشتید و دوست شما درباره این تولد از شما سوال میپرسد و شما هم جزئیات این جشن را به او توضیح میدهید. اگر بخواهیم از تمام حرفهای شما یک سری کلمات کلیدی دربیاریم به عبارات زیر میرسیم:
- کیک تولد
- مهمانان جشن تولد
- تزئین و دکوراسیون خانه برای تولد
- کادوهای تولد
- آهنگ مخصوص جشن تولد
- و …
این کلمات در واقع همان کلمات LSI برای عبارتی مثل «جشن تولد» هستند.
حال اگر این مثال را وارد دنیای سئو کنیم چطور؟ در اینجا فرض ما این است که شما میخواهید یک مقاله برای سریال شهرزاد بنویسید. در این صورت کلمات کلیدی LSI شامل چه مواردی خواهد بود؟
آیا LSI، همان کلمات مترادف است؟
خیلیها کلمات کلیدی LSI را با کلمات مترادف یکی میدانند. اما واقعیت این است که LSI چیزی فراتر از مترادف است. هر کلمهای که شما به عنوان یک کلمه کلیدی در نظر میگیرید، در واقع بخش کوچیکی از یک دایره بزرگ از کلمات کلیدی مرتبط است. زمانی از LSI استفاده کردید که وارد این دایره شوید و کلمات مرتبط دیگر این دایره هم در متن وارد کنید.
در صفحه آکادمی سئو روز نمونههای بیشتری از این نوع باورهای نادرست وجود دارد. پیشنهاد میکنیم بعد از خواندن این مقاله، حتماً این صفحه را نگاه کنید.
پیدا کردن کلمات کلیدی LSI با مثال تصویری
تصور کنید میخواهیم یک مقاله با کلمه کلیدی هدف «تحقیق کلمات کلیدی» بنویسیم. برای اینکه اولین کاری که میکنیم است است که تحقیق کلمه کلیدی را در گوگل سرچ میکنیم:
میبینیم که در بخش پیشنهادات، گوگل عبارتهای دیگری به ما نشان میدهد که میتواند به عنوان مکمل به تقویت صفحه ما کمک کند.
میتوانید یک قدم هم جلوتر بروید و این عبارت را به شکل دیگر سرچ کنید تا پیشنهادات هم برای شما تغییر کند. مثلاً به جای اینکه «تحقیق کلمات کلیدی» را سرچ کنید، از عبارتهای دیگری مثل «پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو، ابزار تحقیق کلمات کلیدی، یا …» استفاده کنید؛ با تغییر عبارت سرچ شده، پیشنهادهای گوگل هم عوض میشود و به این ترتیب هیچ وقت در پیدا کردن کلمات مرتبط دچار سردرگمی نمیشوید.
چرا باید به جای کلمات کلیدی، به LSI اهمیت بیشتری بدهیم؟
2 دلیل قانع کننده وجود دارد که باعث نمیشود توجه ما به این کلمات بیشتر از قبل شود:
- وقتی کلمات کلیدی را در متن خود تکرار کنید، محتوای شما شکل مصنوعی به خود میگیرد و از نظر کاربر کیفیت خوبی ندارد. ولی اگر از عبارات مرتبط و مترادف استفاده کنید، متن شما از نظر ادبیات پربارتر است و کاربر حس بهتری در مورد آن پیدا میکند.
- کلمات LSI باعث میشود تا متن شما از نظر سئو هم غنیتر باشد. یعنی اگر کلمات و عبارات مرتبط را در متن خود به کار ببرید، شانس شما برای کسب جایگاه در آن کلمات هم بهتر است. مثلاً اگر در کنار کلمه کلیدی اصلی «سئو محتوا» از کلمات LSI آن مثل « یا محتوای سئو شده» استفاده کنید، شانس شما در کسب جایگاه در عبارت LSI هم بیشتر میشود.
بررسی 1 نمونه موردی که از LSI به خوبی استفاده کرده اند!
در این جا میخواهیم یک نمونه واقعی از کاربرد اصولی و درست کلمات کلیدی LSI به شما نشان دهیم تا هیچ سوالی ذهن شما را درگیر نکند.
وقتی عبارت «الگوریتم رنک برین» را سرچ میکنیم در رتبههای اول سایتهای سئو روز و آکادمی سئو روز حضور دارند. اجازه دهید به عنوانهای این مقاله یک نگاهی بیاندازیم:
همانطور که میبینید در این صفحه در مورد مفاهیمی مثل CTR، DWELL TIME و گوگل دنس صحبت شده که در نگاه اول ارتباط دقیقی با رنک برین ندارند. ولی اگر بخواهیم مقاله خود را از هر نظر پربار کنیم، نیاز داریم تا درباره مسائلی که به رنک برین ربط دارد هم صحبت کنیم.
این یعنی ما به جای رضایت کاربر، موتورهای جستجو را در الویت بالاتری قرار دادیم. این امر باعث میشود شانس رتبههای برتر صفحه اول برای این مقاله زیاد شود. (این مقاله در زمان نگارش این مقاله در جایگاه سوم ایستاده.
نحوه ی یافتن کلمات کلیدی LSI
تولید محتوا بدون توجه به کلمات کلیدی LSI اصطلاحاً یک محتوای بی جان تلقی می شود. به همین دلیل قبل از آنکه بخواهید یک محتوای کاربردی که مورد استفاده ی کاربر و از همه مهمتر مورد تأیید هوش مصنوعی موتورهای جستجوی گوگل باشد بهتر است لیست کاملی از کلمات کلیدی LSI را متناسب و مرتبط با موضوع اصلی پیدا کنید و روند نگارش خود را بر مبنای آن ها انجام دهید. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می توانیم این کلمات را پیدا کنیم. در ذیل به صورت فهرست وار چند روش را عنوان می کنیم و در ادامه به تفصیل در مورد هر یک توضیحات مفصلی را ارائه خواهیم داد.
- به دنبال مترادف ها نباشید
- به قسمت google related search توجه کنید
- از ابزار google Keyword planner استفاده کنید
- استفاده از ابزار LSI Graph
- بهره گیری از ابزارهای مرتبط با Alexa
۱- عدم توجه به مترادف ها در یافتن کلمات کلیدی LSI
ممکن است این ذهنیت را داشته باشید که کلمات کلیدی LSI روی مترادف ها تمرکز دارد. اما به هیچ عنوان اینگونه نیست. برای ربات های گوگل به هیچ عنوان قابل قبول نیست که بخواهید تنها به مترادف ها اکتفا کنید و از مطالب عمقی که ارتباط پنهانی با موضوع اصلی مقاله دارند صرف نظر کنید. به عنوان مثال در کلمه کلیدی طراحی سایت شما می توانید از مترادف هایی همچون ساخت وب سایت نیز استفاده کنید. اما بهتر است در این زمینه پا را فراتر نهیم و در مورد پشتیبانی، اصول فنی و تکنیکال، تکنیکهای های مرتبط با دیزاین، سئو نیز صحبت کنیم.
همان طور که مشاهده می کنید میان کلمه ی سئو سایت و طراحی سایت یک رابطه ی پنهانی و غیر آشکار وجود دارد. یعنی بعد از طراحی حتما لازم است که به سئو نیز توجه کنید تا منجر به پایداری صفحه ی وب شوید. این کار یک تکنیک کاملاً هوشمند در یافتن کلمات کلیدی LSI هست. اگر در روند تولید محتوای خود می توانید روابط عمقی میان کلمات پیدا کنید قطعا سیستم گوگل از این رفتار شما استقبال می کند. رسیدن به این امر مهم ارتباط تنگاتنگی با هوش و استعداد شما در نوشتن محتوا دارد اینکه قدرت بسط موضوع را در جوانب مختلف داشته باشید.
۲- کلمات کلیدی LSI در قسمت google related search
هر کلمه ای که شما در سرچ بار گوگل جستجو می کنید، در قسمت پایین صفحه چندین ردیف از کلمات مرتبط معنایی از طرف گوگل برای شما لیست می شود که می توانید از آن ها استفاده کنید. معیار گوگل معرفی کلمات مرتبط پر سرچ است و ترجیح می دهد ابتدا آن ها را تحت عنوان کلمات کلیدی LSI به شما معرفی کند.
با کلیک بر روی هر کدام از کلمات معرفی شده، یک فهرست دیگر برای شما لیست می شود که هر کدام مرتبط با موضوعی خاص هستند. با ورود به هر یک مجددا یک لیست دیگر نمایش داده می شود که می توانید به عنوان کلمات کلیدی LSI از آن ها استفاده کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که ما باید معیار خود را بر اساس کلمات ارائه شده در google related search قرار دهیم. قطعاً اینگونه نیست.
۳- اطلاع از کلمات کلیدی LSI با ابزار google Keyword planner
یکی از ابزارهای هوشمند و فوقالعاده کاربردی جهت اطلاع از کلمات کلیدی LSI، ابزار Keyword planner است که داده های افزودن تری را نسبت به هر ترکیب واژه به شما می دهد. میزان سرچ ماهیانه به صورت میانگین و سطح رقابتی کلمات درواقع همان اطلاعات اضافه و بسیار عالی می باشد که با استفاده از این ابزار به آن دست پیدا خواهید کرد. درواقع در همان ابتدا هدف ما پیدا کردن تعداد کلمات کلیدی LSI بود اما اینکه بدانیم کدام یک دارای رقابت سخت تر و سنگین تری است می تواند از جهاتی روند تولید محتوا و استراتژی ما را تغییر دهد.
در قسمت competition این ابزار میزان رقابت کلمه با معیارهای low، mediumو top سنجیده می شود که به ترتیب به معنای رقابت متوسط، پایین و بالا است. قسمت avg. Monthly search نیز یک محدوده جستجو را ذکر می کند. این ابزار بنا به نتایج تجربی اطلاعات دقیقی را در ارتباط با کلمات کلیدی LSI در لحظه ذکر می کند که می تواند برای تولیدکنندگان محتوا و به دنبال آن سئوکاران مفید باشد.
۴- ابزار LSI Graph
این ابزار درواقع به صورت متمرکز کار می کند. یعنی تنها فهرستی پر بار و طولانی از کلمات کلیدی LSI به شما ارائه می دهد که می توانید از آن ها استفاده کنید. نکته ی فوق العاده مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که فهرست ارائه شده در این ابزار بدان معنا نیست که شما اگر از کلیه ی کلمات ارائه شده استفاده کنید نتیجه ی بهتری می گیرید.
به طور مثال فرض کنید در این ابزار به ازای یک عبارت، حدود ۱۰۰ کلمه کلیدی LSI معرفی شد. شما نباید از تمام ۱۰۰ مورد استفاده کنید. بلکه با یک استراتژی هوشمندانه می توانید از نیمی از آن ها استفاده کرده و از مابقی آن ایده سازی کنید. سعی نکنید محتوای خود را با حجمی وسیعی از کلمات LSI پر کنید. ایده پردازی و مانور استراتژیک روی کلمات می تواند محتوای شما را برای ربات های گوگل غیر تکراری و تازه جلوه دهد.
۵- ابزار معروف Alexa در یافتن کلمات کلیدی LSI
یکی از پرکاربردترین ابزارهای موجود در زمینه ی کسب اطلاعات مرتبط با رتبه و جایگاه وب سایت در حال حاظر Alexa می باشند که به صورت لفظی در میان سئوکاران با عنوان رتبه ی الکسا وب سایت یاد می شود. علاوه بر این، ابزار الکسا می تواند اطلاعات دقیقی در مورد تعداد کلمات کلیدی LSI به ما ارائه دهد. از طرفی معیارهایی از قبیل relevance score یا امتیاز ارتباط نیز مطرح است که نشان می دهد کلمات مورد نظر تا چه حد دارای ارتباط معنایی هستند.
هر چقدر این امتیاز پایین تر باشد نشان می دهد که کلمه کلیدی LSI مورد نظر در سطح پایین تری از ارتباط معنایی و مفهومی با کلمه ی کلیدی اصلی است. مضاف بر این شما می توانید به میزان popularity یا محبوبیت کلمه و همچنین میزان رقابت آن نیز پی ببرید. این اطلاعات باعث می شود تا جهت دهی درستی در انتخاب کلمات کلیدی LSI داشته باشید.
سخن آخر: کلمات کلیدی LSI جای کلمات کلیدی اصلی را نمیگیرند!
این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که LSI هیچگاه نمیتواند جایگزین کیووردهای اصلی و هدف را بگیرند. چرا؟ برای اینکه LSI تنها میتواند به عنوان مکمل تاثیر کلیدواژههای هدف را بیشتر کنند و نه اینکه به جای آنها بیاید.