فرهنگ و هنرکسب و کار ویژه

فیلم جنگ جهانی سوم محسن تنابنده

«جنگ جهانی سوم» اکرانی فوری، انتخاب درست!

مهدی سجاده‌چی، باور دارد که انتخاب «جنگ جهانی سوم برای نمایش در اسکار کاملا درست بود و بخاطر شرایطی که این رویداد فرهنگی تعیین کرده، قرار است این فیلم فورا اکران شود.

مهسا بهادری: پس از مدت‌ها کشمکش بالاخره فیلم سینمایی«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی هومن سیدی در ۲۸ شهریور، به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد و در نهایت در جلسه شورای صنفی نمایش که امروز(یکشنبه ۱۰ مهر) برگزار شد، اعلام کردند که قرار است فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» برای کسب شرایط حضور در اسکار با پخش شایسته فیلم از پنجشنبه ۱۴ مهر تا چهارشنبه ۲۰ مهر در پردیس مگامال به‌صورت ویژه اکران شود. داستان فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم  و دانلود سریال خارجی را می توانید در سایت هت فیلم مشاهده کنید.

قوانین کلی اسکار برای انتخاب فیلم

حالا نگاهی بیندازیم به قوانین کلی اسکار، تعداد نامزدهای شاخه بهترین فیلم در روزهای آغاز برپایی جوایز اسکار هر سال تغییر می‌کرد اما از سال ۱۹۴۴ استانداردی برای این موضوع تعریف کردند قرار شد، تنها پنج فیلم نامزد دریافت مهم‌ترین شاخه جوایز اسکار شوند. این روند تا سال ۲۰۰۸ و همزمان با انتقاد به نامزد نشدن فیلم‌های مورد توجه منتقدان چون «شوالیه تاریکی» و انیمیشن علمی-تخیلی «وال-ئی» در سال ۲۰۰۸، آکادمی برای جذب مخاطب ییشتر و جذاب کردن این رویداد تصمیم به افزایش تعداد نامزدها به ۱۰ فیلم گرفت و این کار را از سال ۲۰۰۹ اعمال کرد.

این اقدام باعث شد در نتیجه فیلم‌هایی چون «آواتار»، «منطقه ۹»، انیمیشن «UP» و آثار سرگرم‌کننده‌ و تماشاگرپسندی چون «حرام‌زاده‌های لعنتی» به جمع نامزدهای شاخه بهترین فیلم راه یابند. البته بخش زیادی از مسئولان در آکادمی نسبت به این تغییر ناخشنود بودند و اعتقاد داشتند افزایش تعداد نامزدهای بهترین فیلم به ۱۰ فیلم، ارزش نامزدی در این شاخه را کاسته و در نتیجه در فرمولی جدید اعلام کردند بین ۵ تا ۱۰ فیلم در هر دوره می‌توانند نامزد این شاخه باشند و با غیرقابل پیش‌بینی کردن تعداد نامزدها خواستند به جذابیت این شاخه کمک کنند.

آکادمی بار دیگر در جولای ۲۰۲۰ اعلام کرد از دوره ۲۰۲۱ در مجموع ۱۰ فیلم به صورت قطعی نامزد شاخه بهترین فیلم می‌شوند.

قواعدی که تغییر کرد

در دوران شیوع ویروس کرونا بر دنیا، وضعیت سینماها و نمایش فیلم‌ها در تمام دنیال دچار مشکلی جدی شد و آکادمی اسکار برای اینکه به این وضعیت کمکی کند. مطابق این قانون جدید، هر فیلم که می‌خواهد در اسکار شرکت کند، باید به مدت شش روز یا در سینماهای عادی یا در سینماهای Drive-In اکران شده باشد.

البته با این تفاوت که فیلم‌ها برای شرکت در اسکار با اکران در سینماهای عادی، موظف به داشتن سه سانس اکران روزانه به مدت دو هفته در تعدادی از سینماهای آمریکا هستند. ولی اگر یک فیلم به مدت دو هفته، روزانه یک سانس اکران در سینماهای Drive-In داشته باشد نیز می‌تواند در رقابت اسکار ۲۰۲۱ (نود و سومین دوره‌ی اسکار) شرکت کند.

همچنین فیلم‌هایی که به‌جای اکران سینمایی سراغ اکران خانگی بروند، ۶۰ روز پس از شروع پخش فرصت دارند که فیلم را در سینماهای مختلف برای تمامی اعضای آکادمی نمایش بدهند. آکادمی این‌گونه و با آسان‌تر کردن قوانین مرتبط با شرکت داده شدن یا نشدن در مراسم اسکار، تعداد فیلم‌های دارای شانس رقابت را افزایش دهد. زیرا آنقدر فیلم‌های زیادی از سال ۲۰۲۰ میلادی تا سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی اکرانشان به تعویق افتاده که اسکار با این کار تصمیم گرفت این مشکل را برطرف سازد.

مراسم اسکار ۲۰۲۱ در ۲۵ آوریل، یعنی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار می‌شود و برخلاف همه‌ اسکارهای قبلی که فقط فیلم‌های اکران‌شده تا پایان سال میلادی گذشته را به حساب می‌آوردند، تصمیم گرفتند همه‌ فیلم‌های اکران‌شده تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) توانایی شرکت در مراسم جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما را دارند.

اقدام دو هفته‌ای برای اکران «جنگ جهانی سوم»

مهدی سجاده‌چی، یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم برای اسکار درباره اقدام سریع شورای صنفی نمایش برای اکران فیلم «جنگ جهانی سوم» می‌گوید: «این اقدام سریع، اتفاق خوبی است و تا جایی که می‌دانم اسکار یک محدوده زمانی مشخصی را برای اکران فیلم‌ها تعیین می‌کند، مثلا هرکسی هرزمانی که می‌خواهد نمی‌تواند فیلم را اکران کند. زمان دقیق را نمی‌دانم اما می‌دانم که ما فرضا اگر دوست داشتیم آذر این فیلم را اکران کنیم نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.»

او درباره انتخاب این فیلم هم گفت: «درباره انتخاب این فیلم هم باید یک نکته‌ای را اضافه کنم. شاید اسکار را به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین رویدادهای سینمایی در نظر گرفت، از لحاظ اینکه سینما برای آن‌ها اهمیت داشته باشد، اما در نهایت سیاست‌هایی هم مدنظرشان بوده است. در سال‌های گذشته دیدیم فیلم‌های که به اقلیت می‌پردازند، یا توجهی ویژه به خانم‌ها دارند، بخت بیشتری برای برد اسکار دارند.همه ما با انتخاب این فیلم می‌گوییم که در مقایسه با دیگر رقبا و فیلم‌ها، برد اسکار حق این فیلم سینمایی است.»

این هنرمند ادامه داد: « این فیلم با اختلاف از دیگر فیلم‌هایی که برای ما ارسال شد، بهتر بود و جدای از بحث سینمایی آن باید بگویم که پخش کننده خوبی هم داشت، چون مهم‌ترین کار پس از ساخت فیلم مسئله پخش است که پخش‌کننده‌ها باید فیلم را بگیرند و در جشنواره‌های معتبری شرکت دهند، چون مسئله دیده شدن فیلم بسیار نکته مهمی است. ما در سال‌های گذشته نیز فیلم‌های خوبی هم داشتیم و اما هیچ تلاشی برای پخش فیلم نکردند.

داستان یک جنگ و موفقیت سازنده آن

شکیب یک کارگر روزمزد میانسالِ بی‌خانمان است که همسر و پسرش را سال‌های پیش در یک زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او در طی چند سال گذشته، با یک زن ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کرده‌است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند، معلوم می‌شود که صحنهٔ فیلمی دربارهٔ جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است. هنگامی که بازیگر نقش هیتلر به‌طور ناگهانی در طول فیلم‌برداری می‌میرد، با وجود تمام مشکلات، شکیب به دلیل شباهت عجیبش به هیتلر به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب می‌شود و خانه بزرگی به او داده می‌شود و…

این داستان فیلمی به کارگردانی هومن سیدی است که محسن تنابنده، مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی، مرتضی خانجانی و حاتم مشمولی در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در جشنواره ونیز، جایزه بهترین فیلم «افق» برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده را به خود اختصاص داده است.

هومن سیدی علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی این فیلم را هم برعهده داشت، هنرمندی که شش فیلم سینمایی به نام‌های «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «خشم و هیاهو»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و در نهایت «جنگ جهانی سوم» و یک سریال شبکه نمایش خانگی به نام «قورباغه» ساخته است.

دانلود سریال جنگ جهانی سوم با لینک مستقیم

چه خبر از اکران محدود «جنگ جهانی سوم»؟

پخش‌کننده فیلم «جنگ جهانی سوم» خبر داد که پس از رفع مشکلات فنی، اکران محدود این فیلم ادامه دارد.

محمد شایسته – مدیرعامل شرکت پخش شایسته فیلم – در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: با توجه به اینکه فیلم «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده، باید یک هفته در ایران اکران شود و قرار بر این شد که در یکی از سالن‌های پردیس سینمایی مگامال به نمایش درآید. برنامه‌ریزی ابتدایی برای اکران محدود «جنگ جهانی سوم» از روز پنج‌شنبه هفته گذشته بود اما مشکلاتی در دی‌سی‌پی فیلم وجود داشت که ادامه نمایش را با مشکل مواجه کرد.

وی یادآور شد: برای تماشای فیلم «جنگ جهانی سوم» ظرفیت بسیار محدودی داریم و به همین دلیل امکان بلیت فروشی اینترنتی نیست. در حال حاضر هم با توجه به رفع نقص فنی، اکران فیلم در پردیس سینمایی مگامال ادامه دارد و مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به گیشه این سینما برای تهیه بلیت اقدام کنند. البته برنامه‌ریزی‌ها برای اکران گسترده فیلم در سینماهای کشور در آینده انجام خواهد شد.

 فیلم «جنگ جهانی سوم»، ششمین فیلم بلند هومن سیدی پس از «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهت خطرناک من»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» است که حدود یک ماه قبل نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افق‌های هفتاد ونهمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و توانست دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) را در بخش افق‌های ونیز کسب کند.

در خلاصه داستان منتشر شده از این فیلم آمده است: «شکیب یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال‌ها پیش کنار بیاید. در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام لادن رابطه برقرار کرده است.

محل ساخت و سازی که او امروز در آن کار می کند به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شود و در کمال تعجب به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می شود تا برای خود کسی باشد. وقتی لادن از این موضوع مطلع می شود، به محل کارش می آید و درخواست کمک می کند. نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی اشتباه از کار در می‌آید و موقعیت جدید و فرصت بی‌تکرار پیش آمده برای او را، با تهدید رو به رو می‌کند.»

در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش بین‌المللی این فیلم بر عهده محمد اطبایی کمپانی مستقل‌های ایرانی است.

فرصت طلایی «ونیز» برای «جنگ جهانی سوم»

حسینی ادامه داد: آثاری که در این جشنواره حضور داشتند، این فرصت را پیدا کردند تا یک سری از افراد حرفه‌ای به تماشای آن‌ها بنشینند. در میان این افراد حرفه‌ای، پخش‌کننده‌های درجه یک بین‌المللی هم حضور داشتند و به این واسطه حضور فیلم‌ها در این دوره از جشنواره، فرصت ویژه‌ای را برای آثار به‌وجود می‌آورد که می‌توان آن را محصول تلاش تهیه‌کننده دانست.

این منتقد سینما همچنین تأکید کرد: هر پنج فیلمی که به فهرست نهایی نامزدهای ما راه پیدا کردند، وجه مشترک دیگری هم داشتند و آن اینکه همه آن‌ها خوانشی ایرانی از موضوعاتی که به آن پرداخته بودند، ارائه می‌کردند. ایرانی بودن این خوانش، برای ما بسیار حائز اهمیت بود. به قول شهید آوینی «مردم جهان فورد را می‌ستایند، به این دلیل که به‌شدت آمریکایی است و کوروساوا را به این دلیل می‌ستایند که به‌شدت ژاپنی است.»

باور بنده این است که کارگردانی مانند دیوید لین هم به این دلیل ستایش می‌شود که به‌شدت انگلیسی است. ممکن است امثال ما با سیاست‌های پلید انگلیس زاویه داشته باشیم اما برای فیلمسازی که برای کشور خودش احترام قائل است، احترام قائلیم و فیلم‌های او را هم با ذوق و شوق تماشا می‌کنیم. این نوع نگاه باعث می‌شود همه کشورهایی که نماینده‌ای را به آکادمی معرفی می‌کنند، انتخاب‌های‌شان انتخاب‌هایی ارگانیک و برآمده از خوانش و فرهنگ بومی‌شان باشد.

وی افزود: ممکن است سوژه‌ای که در یک اثر طرح می‌کنند، امری عمومی باشد اما برای ما مهم بود که خوانش فیلم، خوانشی ایرانی باشد. هر پنج اثر انتخاب شده در فهرست نهایی گزینه‌ها، این ویژگی را داشتند و از پنجره فرهنگ ما به موضوعات مختلف پرداخته بودند. برخی موضوعاتی بین‌المللی‌تر داشتند و برخی سوژه‌هایی انسانی. از این منظر آنچه در این شرایط باعث برتری «جنگ جهانی سوم» نسبت به دیگر آثار شد، بیشتر مرتبط با مسائل خارج از قاب سینما بود و مسائل مرتبط با پخش بین‌المللی بسیار در این انتخاب تأثیرگذار بود.

این منتقد سینما تأکید کرد: تولیدکنندگان فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس باید این مسئله را مدنظر داشته باشند که یک فیلم با اکران عمومی در سینماها، به پایان نمی‌رسد، بلکه درست از همین مرحله است که کار اصلی تهیه‌کننده آغاز می‌شود تا بتواند برای فیلم پخش بین‌المللی مناسبی را فراهم کند. در سینمای دفاع مقدس این مسئله به‌طور ویژه‌تری واجب و لازم است چراکه هزینه تولید در این سینما گران‌تر است و باید برای عرضه بین‌المللی آثار تلاش بیشتری داشته باشند. چرخه اکران داخلی معمولاً کفاف بازگشت سرمایه فیلم‌های دفاع‌مقدس را نمی‌دهد.

«جنگ جهانی سوم» نماینده ایرانی که حرفی با مقیاس جهانی دارد

زبان و شکل جالب هنری فیلم «جنگ جهانی سوم» نشان می‌دهد که این فیلم می‌تواند در بعد بین‌المللی حرف‌‌های مهمی را با هنری تازه بیان کند و زیبایی‌شناسی خاصی را نشان دهد که مصون از هیجانات سیاسی و اجتماعی رایج در سینمای ایران است. حضور در محافل جهانی سینما و هنر، فرصتی است برای بیان هنرمندانه دیدگاه فیلمساز؛ البته در مقیاسی بزرگ و جهانی که طبیعی است برای رسیدن به این هدف باید زبان بین‌المللی و پیام جهانی داشت.

ایران نیز مانند دیگر کشورهای دنیا سالانه در جشنواره‌ها، جشن‌ها و رویدادهای گوناگون سینمایی حضور دارد و تا به‌حال دستآوردهای مختلفی داشته است. اگرچه باید اثر هنری خود ملاک بررسی و طراز هنری باشد نه جشنواره‌ها اما در هر حال جوایز گوناگون باعث شده است که ایران یکی از کشورهای معتبر در این محافل باشد. این اعتبار فرصتی است که در آن باید هنرمندان ایرانی، والاترین و در عین حال همه‌گیرترین مضامین و مفاهیم را بیان کنند.

دام نشان دادن مشکلات و مسائل ایران برای جهانیان با زبان هنری در محافل جهانی، برای هیچ میهن‌پرست و وطن‌دوستی با هر سلیقه‌ای پسندیده نیست؛ هرچند که این روند به شیوه‌ای ثابت در سینمای ایران تبدیل شده و باعث شده تا زبان هنر محدود و کم‌مایه شود، اما کم‌کم این باور در میان فیلمسازان و سینماگران ایجاد شده که این شیوه کار، دیگر حتی برای جشنواره‌ها نیز پسندیده و جذاب نیست و حتی برخی فیلم‌ها یا در جشنواره‌ها جایزه‌های تشریفاتی و حاشیه‌ای می‌گیرند یا آنکه از از حضور در رویداد محروم می‌شوند.

به تعبیر دیگر هرچقدر نمایش و نشان دادن وضعیت اجتماعی ایران برای مردم دنیا مانند تنگنایی است که هنر را کوچک می‌کند، زبان، سبک و شکل جهانی می‌تواند دنیای سینمایی ما را توسعه دهد و بزرگ جلوه کند.

بنابراین سینمای ایران امروز به‌نظر می‌رسد که به این نتیجه رسیده که زبان و شکل کار را برای بیشتر و بهتر دیده شدن، کمی تغییر بدهد و راه و شکلی که برای نیل به این مقصود انتخاب کرده، زبان و شکل بین‌المللی است. زبانی که زبان جان و فطرت همه بشریت است و همه آن را با وجود تفاوت در نژاد، گویش، رنگ، اقلیم، دین و فرهنگ می‌فهمند.

نکته دیگر آنکه هرچقدر سینمای ما در تلاش است تا رویکرد اخلاقی، فطری، انسانی و معنویت‌گرا را به عنوان عناصر رایج در سبک خود حفظ کند، شاهد است که سینمای دنیا کماکان عناصر دور از اخلاق را درون خود نگه می‌دارد و حتی ترویج می‌دهد. از این بدتر رویکردهای خصمانه برخی فیلمسازان نسبت به کشور و میهن ما است. امسال فیلم موهنی که به اذعان تماشاگرانش اثری ضعیف و سطحی است نماینده کشور دانمارک است که در توهین به ادیان سابقه دارد.

اما در این بین نماینده ما فیلمی است که اولاً آنچه که در بند اول بیان شد را هنرمندانه به‌کار بسته است؛ زبان بین‌المللی در عرصه هنر سینما و زیبایی‌شناسی که می‌تواند این رویکرد را با زبان نماد و نشانه ترسیم کند. حرف فیلم نقد استبداد و اثرات منفی ضدانسانی و اخلاقی آن در جهان است که با زبان استعاری بیان شده است.

دوم آنکه هرچقدر فیلم دانمارکی در سطحی نازل، شعاری و ضددین است، جنگ جهانی سوم فیلمی است که با زیبایی‌شناسی جذاب و ساختاری قابل قبول، حرفی برای دنیای امروز دارد که در آن کارگر و طبقه فرودست در وضعیتی نابسامان و رنجور قرار دارد. طبیعی است که فیلم برای سیاست در ایران نیز قابل توجه و مهم باید باشد. نکته مهم آنکه هرچقدر فیلم دانمارکی علیه دین و تفکر دینی است، نماینده ایرانی اسکار، در زیباترین و دلنشین‌ترین سکانس فیلم که آرامش و عشق حاکم است، صدای اذان را پخش می‌کند.

اینگونه تفاوت هنر انتقادی سینمای ایرانی با صنعت دشنام و توهین یک فیلم ایرانی دیگر به‌خوبی روشن می‌شود.

نحوه و زمان دانلود سریال ایرانی جنگ جهانی سوم را به‌خاطر اکران محدودش تا زمان اکران عمومی‌، مورد واکاوی و نقد قرار نمی‌دهیم . اگرچه به فیلم از نظر مضمون و روایت می‌توان نقد وارد کرد اما در کل این فیلم یکی از آثار خوش‌ساخت و جالب سینمای ایران است که می‌تواند در میان نمایندگان اسکاری دنیا یک سر و گردن بالا باشد.

دکمه بازگشت به بالا