Mobile Speed Score ، قابلیت جدید گوگل ادز
Mobile Speed Scoreگوگل ادز به تازگی قابلیت جدیدی به پلت فرم خود اضافه کرده است که از طریق آن می توان کیفیت هر صفحه فرود بر اساس سرعت آن در گوشی های هوشمند را مشاهده و بررسی کرد. برای مشاهده و بررسی این قابلیت که Mobile Speed Score نام دارد به تب Landing Pages مراجعه کنید. در واقع الگوریتم Mobile Speed Score توسط گوگل ادز برای محاسبه امتیاز هر صفحه بر اساس سرعت در نسخه موبایل سایت به روز رسانی شده است. این به روز رسانی به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد که سرعت در نسخه موبایل سایت را برای بیشتر صفحات خود مشاهده کنند.
همچنین این تغییر می تواند به این معنی باشد که هنگام فعال سازی تبلیغ برای صفحات فرود تازه منتشر شده، امتیازات سریعتر اعلام می شود. گوگل مشخص نکرده است که هم اکنون چه تعداد متن تبلیغ و کلیک برای اعلام mobile speed score مورد نیاز است. Mobile speed score در یک مقیاس 10 امتیازی ارزیابی می شود، به طوری که امتیاز یک سرعت بسیار پایین و امتیاز 10 سرعت بسیار بالا را نشان می دهد.
عواملی که در محاسبه mobile speed score وارد می شود شامل: سرعت خود صفحات و نرخ تبدیل (conversion) بالقوه می باشد. گوگل ادز این قابلیت را در ژوئیه 2018 معرفی کرد. این اولین تغییر عمده در نحوه محاسبه امتیاز از زمان راه اندازی گوگل ادز است.
سایر ابزارهای ارائه شده توسط گوگل برای ارزیابی mobile page speed عبارتند از: Speed Scorecard که سرعت در نسخه موبایل را در با دیگر رقبا مقایسه می کند و Impact Calculator که میزان درآمد احتمالی (از طریق تبلیغ در گوگل) که به علت داشتن نمره و سرعت پایین در نسخه موبایل از دست خواهد رفت را تخمین می زند.
برای خرید رپورتاژ کلیک کنید.
به روزرسانی موبایل فرست چه زمانی اتفاق میافتد؟
به گفته پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو، در مارس ۲۰۲۰، گوگل اعلام کرد که به طور رسمی تمام سایتهای موجود در وب را به موبایل فرست ایندکس منتقل میکند. تاریخ اتمام این فرایند که قبلا پیشبینی شده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی تغییر پیدا کرد. اما آخرین پیشبینی برای مارس ۲۰۲۱ بود و به نظر میرسد گوگل به خط پایان نزدیک شده است.
این الگوریتم به صورت خود به خود روی همه سایتها اعمال میشود و نیاز به هیچ اقدامی ندارد، اما مراحلی وجود دارد که میتوانید (و باید) انجام دهید تا مطمئن شوید وبسایت شما برای این الگوریتم بهینه شده است. قبل از پرداختن به این مراحل، بیایید کمی عمیقتر به الگوریتم موبایل فرست ایندکس و جزئیات آن بپردازیم.
mobile-first index به این معنی است که در آینده، گوگل عمدتا از نسخه موبایلی محتوای سایت شما برای ایندکس و رتبهبندی آن استفاده میکند. گوگل در داکیومنتهای خود درباره این آپدیت میگوید:
«از لحاظ تاریخی، این شاخص در ابتدا از نسخه دسکتاپ محتوای صفحه، هنگام ارزیابی مرتبط بودن یک صفحه با پرسش کاربر استفاده میکرد. از آنجایی که اکثر کاربران در حال حاضر با دستگاههای تلفن همراه به جستجوی گوگل دسترسی دارند، رباتهای گوگل در ابتدا صفحات را از روی تلفنهای هوشمند کرال کرده و ایندکس میکنند.»
از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۱۹ بود که وبسایتهای جدید به طور پیش فرض بر اساس موبایل ایندکس شدند. وبسایتهایی که قبل از آن تاریخ ایجاد شده بودند، هنگامی که سایتهای آنها به طور رسمی تغییر حالت میدادند، از طریق متوجه این تغییر میشدند. سپس در مارس ۲۰۲۰، گوگل اعلام کرد که قصد دارد در سپتامبر، همه وبسایتها را رسما به موبایل فرست ایندکس منتقل کند.
این موضوع تا زمان همهگیری ویروس کرونا ادامه داشت و به دلیل این بیماری، زمان آن تا مارس ۲۰۲۱ عقب افتاد. با این وجود، گوگل پیش از این به طور خودکار ۷۰ درصد از وبسایتها را به الگوریتم موبایل فرست ایندکس منتقل کرده بود.
خبر خوب این است که دیگر نگران ایندکس یا عدم ایندکس شدن سایت خود از طریق تلفن همراه نیستیم. حالا تقریبا همه سایتها از این الگوریتم پیروی میکنند. حالا بیایید کمی در مورد گامهایی که میتوانید برای اطمینان از بهینهسازی سایتتان برای این الگوریتم انجام دهید، صحبت کنیم.
چگونه وبسایت خود را برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه کنیم؟
گوگل توصیه میکند برای اینکه مطمئن شوید وبسایت شما برای این الگوریتم بهینهسازی شده است، نیاز به رعایت کردن و انجام چند اقدام مختلف دارید. در اینجا برخی از مهمترین آنها را با هم مرور میکنیم. برای درک بهتر روند کار این الگوریتم پیشنهاد میکنیم ویدئوی زیر را ببینید، مارتین اسپلیت این الگوریتم را به خوبی شرح داده است:
مطمئن شوید که ربات گوگل میتواند به محتوای شما دسترسی داشته باشد و آن را ارائه دهد
برای این مرحله، باید از چند نکته مطمئن شوید:
- اینکه از متا تگهای یکسانی برای کرال شدن هر دو نسخه سایت شما استفاده میشود. این تنظیم به صورت پیشفرض در اکثر وبسایتها قرار دارد، مگر اینکه شما یا توسعهدهنده سایت، آن را عمدا به گونه دیگری پیکربندی کرده باشید. پس لازم نیست برای این موضوع خودتان را نگران کنید.
- اینکه گوگل میتواند هرگونه محتوایی که بارگذاری کندی دارد را مشاهده کند.
- اینکه شما آدرسهای خاصی را با دستور disallow مسدود نمیکنید.
مطمئن شوید که محتوای شما در دسکتاپ و تلفن همراه یکسان است
سایت شما وقتی در تلفن همراه نمایش داده میشود، باید دارای محتوای مشابه آن روی دسکتاپ باشد. گوگل در اینجا هشدار میدهد که اگر عمدا محتوای کمتری روی صفحه موبایل نسبت به صفحه دسکتاپ دارید، باید پیشبینی کنید که هنگام ایندکس شدن آن صفحه، ترافیک خود را از دست میدهید. یک نکته خاص که گوگل به آن اشاره میکند، این است که مطمئن شود هدرهای سایت شما در نسخه موبایلی با نمونه دسکتاپی آن مطابقت دارد.
دادههای ساختار یافته (Schema Markups) خود را بررسی کنید
اگر دادههای ساختار یافتهای در سایت خود دارید، مطمئن شوید که در هر دو نسخه (موبایلی و دسکتاپی) سایت شما وجود دارند. بررسی کنید و مطمئن شوید که از URLهای صحیح در دادههای ساختار یافته استفاده میکنید. اگر از دیتا هایلایتر استفاده میکنید، آن را در نسخه موبایلی سایتتان هم نمایش دهید.
توصیههای اضافی گوگل را دنبال کنید
در اینجا نکتههای بیشتر و کاملتری که گوگل برای بهینهسازی موبایل فرست ایندکس توصیه میکند، ذکر شده است:
- متادیتاهای یکسانی را در هر دو نسخه سایت خود قرار دهید.
- هنگام نمایش تبلیغات در دستگاههای تلفن همراه، استاندارد بهینه تبلیغات برای موبایل را رعایت کنید.
- اطمینان حاصل کنید که تصاویر موجود در نسخه موبایلی سایت شما بهترین شیوههای ایمیج سئو را دنبال میکنند.
- اطمینان حاصل کنید که ویدیوهای موجود در نسخه موبایلی سایت شما بهترین شیوههای ویدیویی را دنبال میکنند .
- اگر سایت شما دارای نشانیهای اینترنتی یا همان URLهای جداگانه برای نسخههای دسکتاپ و موبایلی یک صفحه است، مطمئن شوید که آن صفحات را در Search Console تایید کردهاید و همچنین بررسی کنید که آنها چند تکه نشدهاند.
خطاهای موبایلی را بررسی کنید
رباتهای گوگل از شما انتظار ندارند در یک نگاه متوجه شوید چند مورد از عواملی که در بالا ذکر کردیم را برای آنها بهینه کردهاید. آنها انتظار دارند که شما مرتبا Search Console را برای خطاهای تلفن همراه بررسی کنید و در صورت بروز خطا، برای برطرف کردن آنها از مسیرهای درست تلاش کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید سایت خود را در Search Console ثبت کرده و یک نقشه سایت یا ایجاد کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، میتوانید از گزارشهای Coverage و Mobile Usability برای تعیین خطاهایی که ممکن است بر عملکرد نسخه موبایلی سایتتان تاثیر بگذارد، استفاده کنید.
همچنین میتوانید برای استخدام یک متخصص سئو اقدام کنید تا کارهای فنی سئوی سایت خود را انجام دهید. انجام این کار میتواند به شما در رسیدگی به سایر کمبودهایی که ممکن است رشد سایت شما را متوقف کنند، کمک کند: مواردی مانند ، تگهای متا، دادههای ساختار یافته از دست رفته، تصاویر خیلی بزرگ، مسائل مربوط به کیفیت صفحه و موارد دیگر.
تصاویر و فیلمهای خود را بررسی کنید
حتما تصاویر و فیلمها را در نسخه موبایلی سایتتان بررسی کنید تا مطمئن شوید بهترین شیوه را برای نمایش آنها انتخاب کردهاید. به شما توصیه میکنیم حتما بررسیهای زیر را انجام دهید:
از تصاویر بسیار کوچک یا با وضوح پایین در نسخه تلفن همراه استفاده نکنید. ممکن است تصاویر کوچک یا کم کیفیت برای قرار گرفتن در Google Images انتخاب نشوند، یا برای ایندکس شدن مناسب نباشند.
- از ویژگیهای Alt برای تصاویر استفاده کنید
به خاطر داشته باشید که استفاده از ویژگیهای alt با وجود اهمیت نه چندان زیادشان، ممکن است بر نحوه نمایش تصاویر شما در Google Images تاثیر منفی بگذارند.
اطمینان حاصل کنید که فیلمها و تصاویر را در مکانی مناسب برای یافتن نسخه موبایل صفحات خود قرار دادهاید. ویدئوها یا تصاویری که به خوبی قرار نگرفتهاند، میتوانند روی تجربه کاربرانی که از دستگاههای تلفن همراه استفاده میکنند تاثیر بگذارد و این امکان را ایجاد میکند که گوگل این موارد را بهطور واضح در جستجو نشان ندهد
تحلیل و بررسی الگوریتم موبایل فرندلی گوگل
در تاریخ 21 آوریل 2015، گوگل نسخه به روزرسانی تلفن همراه خود را منتشر کرد، برای این نسخه نام های – mobilepocalyse، mopocalypse، mobocalypse و پیشنهاد شد که در نهایت بری شوارتز نام “Mobilegeddon” را برای این نسخه برگزید. گوگل در اطلاعیه ای در وب گاه مرکزی خود اعلام کرد که :
” ها از این پس باید به گونه ای باشد که هنگامی که کاربران موبایل وارد سایت ها می شوند شاهد خروجی استاندارد و قابل قبولی باشند”
در ادامه گوگل لیستی از موارد قابل توجه در الگوریتم موبایل فرندلی را ارائه داده است که در این مقاله با هم به بررسی آنها می پردازیم.
- در الگوریتم موبایل فرندلی وب سایت هایی که طراحی آنها ریسپانسیو است در رتبه بندی جدید جایگاه بالاتری کسب می کنند.
- الگوریتم موبایل فرندلی نتایج جستجو را در تمام زبان های جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
- الگوریتم موبایل فرندلی حالت خاکستری ندارد. یا وب سایت شما برای موبایل ریسپانسیو است یا خیر.
- تاثیر الگوریتم موبایل فرندلی روی صفحات ریسپانسیو وب سایت هاست. یعنی ممکن است تمام صفحات وب سایت شما ریسپانسیو نباشد، گوگل جایگاه همان صفحات ریسپانسیو وب سایت شما را ارتقا می بخشد.
اما در ابتدا گفتیم نام الگوریتم جدید “Mobilegeddon” است. پس چرا دائم از نام موبایل فرندلی برای تحلیل الگوریتم جدید استفاده می کنیم؟
موتور جستجوی گوگل به سایت هایی که از تکنولوژی ریسپانسیو استفاده کرده باشند و به درستی با موبایل قابل مشاهده باشند،(کاربرنیازی به زوم یا اسکرول کردن نداشته باشد) لقب موبایل فرندلی می دهد. به همین جهت نام این الگوریتم نیز در میان وب مستر ها به موبایل فرندلی شهرت یافته است.
راه کار های جلب رضایت الگوریتم موبایل فرندلی گوگل چیست؟
گوگل به موازات اینکه الگوریتم جدید را ارائه می دهد، ابزار هایی را نیز در اختیار وب مستر ها قرار می دهد تا بتوانند وب سایت های خود را متناسب با الگوریتم جدید بهینه کنند. در همین راستا بعد از ارائه الگوریتم موبایل فرندلی، گوگل ابزاری به نام page speed insights را منتشر کرده است که علاوه بر بررسی سرعت و بهینه بودن صفحات به وبمستر ها کمک میکند تا سایتی هماهنگ با استاندارد های mobile friendly داشته باشند.
در حقیقت این ابزار تعیینکننده عملکرد و تطبیق سایت های هماهنگ با استاندارد های mobile friendly است. اما چه کنیم تا وب سایت ما مطابق استاندارد های mobile friendly گوگل باشد؟ گوگل از این به روز رسانی به عنوان یک مکانیسم تحویل برای ابتکار بسیار بزرگتر استفاده کرده بود تا مقدار زیادی از سایتها را تغییر دهد و آنها را در طول مدت کوتاهی از وب در نظر بگیرند.
منبع: blog.hubspot.com