پرتال پارسی/ خراسان رضوی نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه پشتیبانی تدارکات زعفران اظهار داشت: چرا باید گنج را بسوزانیم و ثروت ملی کشور را به باد دهیم؟ اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم، محصولی بی کیفیت می خریم. هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران کروسین با شاخص 230 یا 240 نیست که به دلیل باقی ماندن زعفران در انبارهای سازمان تعاون مشکل ایجاد می کند.
آبان ماه امسال خرید ساپورت زعفران در کشور و خراسان رضوی آغاز شد که بر این اساس قیمت خرید حمایتی هر کیلوگرم زعفران ناگین 41 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت نیم زعفران بود. – زعفران گرانبها 33 میلیون تومان بود.
در جدول اولیه مشخصات فنی حمایتی زعفران، شاخص کروسین زعفران باید 230 باشد اما اخیرا بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی طی بخشنامه ای شرایط خرید حمایت جدید اعلام شد. به مدیرکل سازمان تعاون روستایی؛ این نامه می گوید که شاخص کروسین به 290 خواهد رسید.
این تغییرات باعث نارضایتی بسیاری از دهقانان و ارسال نامه ای به نماینده مردم تربت حیدریه شد. در همین راستا محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و جهاد زاوه در نامه ای به دکتر ساداتی نژاد وزیر کشاورزی خواستار لغو بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران شدند.
در بخشی از این نامه آمده است که این تصمیم خلاف موازین شرعی، نظم تجارت و قوانین تجارت بوده و با تضییع حقوق مکتسبه کشاورز موجب ضرر و زیان کشاورزان خواهد شد و لذا امکان وقوع آن وجود ندارد. تسریع در تبدیل مقررات به قانون ضروری است، تاکید شد جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد.
در همین راستا علی حسینی، عضو هیئت مدیره شورای ملی زعفران وی در گفت وگو با پرتال پارسی، درباره بخشنامه جدید تهیه زعفران از سوی وزیر جهاد کشاورزی و تاثیر این موضوع بر بازار زعفران، گفت: در بخشنامه اولیه خرید زعفران، شاخص کروسین 230 و رطوبت 10 برای زعفران تعیین شده است. حرفه ای به نظر نمی رسد ما حتی نمی دانیم چه کسانی این موارد را به سازمان تعاون روستایی اعلام کرده اند. شاخص کروسین زعفران 230 به این معنی است که زعفران دو ساله است و رطوبت 10 برای زعفران به معنای 2 درصد آب است.
وی افزود: میزان رطوبت زعفران سرگل باید 8 باشد و نمی تواند بیشتر از 8 باشد و در این زمینه اعتراض کرده ایم. از کجای دنیا زعفران با کروسین 230 میخرید؟ ما برای مشتریان داخلی و خارجی زعفران تولید می کنیم. کشاورزان و خریداران می دانند که زعفران با کروسین بالا خریداران دارد.
یکی از اعضای شورای ملی زعفران در خصوص اینکه چرا زعفران کهنه با کروسین 230 باید به انبار دولتی فروخته شود، گفت: اگر زعفران با شاخص کروسین 230 به دولت فروخته شود، چه کسی در دنیا این زعفران را میخرد؟ کشاورز تولید کننده زعفران با شاخص کروسین 290 باید زعفران خود را با بالاترین قیمت خریداری کند و کشاورز تولید کننده زعفران با کروسین پایین نیز باید زعفران خود را با قیمت کمتر خریداری کند. خرید زعفران با کروسین 230 منصفانه نیست.
وی اظهار نظر کرد: چرا باید گنج را بسوزانیم و ثروت ملی کشور را هدر دهیم؟ اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم، محصولی بی کیفیت می خریم. هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران کروسین با شاخص 230 یا 240 نیست که به دلیل باقی ماندن زعفران در انبارهای سازمان تعاون مشکل ایجاد می کند.
حسینی با اشاره به قیمت خرید دولتی 41 میلیون و 350 هزار تومان برای هر کیلوگرم زعفران، گفت: این قیمت برای زعفران با بیشترین شاخص کروسین است. این زعفران از بازار 30-31 میلیون خریداری می شود. همچنین زعفران با شاخص کروسین 250 یا 260 در بازار 28 میلیون خریداری می شود اما دولت آن را 36 تا 37 میلیون می خرد. دولت کیفیت زعفران را به عنوان معیار خرید آزمایشگاهی تعیین کرده است. اگر زعفران مرغوب باشد مشتری دارد و اگر بی کیفیت باشد مشتری ندارد.
وی اذعان داشت: اکنون کشاورزان محصول خود را فروخته اند و دلالانی که در انبارهای خود زعفران دارند، نگران زعفران قدیمی خود هستند. چرا 10 میلیون زعفران باید 40 میلیون فروخته شود؟ دلیلی ندارد زعفران 10 میلیونی را 40 میلیون بفروشیم.
نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه حمایت از تدارکات زعفران اظهار داشت: از زمان آغاز طرح حمایت از خرید زعفران، 87 درصد زعفران تحویلی به انبارها دارای شاخص کروسین بیش از 230 بوده که از محل تدارکات زعفران تهیه شده است. بالاترین قیمت و این موضوع ناعادلانه است و حقی محقق نشده است. . طبق بخشنامه کشاورزی سابق که بهترین زعفران را با شاخص کروسین 290 تولید می کرد، باید محصول خود را به قیمت 41 میلیون و 350 هزار تومان به فروش می رساند و مرد زعفران کهنه نیز زعفران را به قیمت بالاتری می فروخت. . اگر ما به بخشنامه اصلی اعتراض نمی کردیم، تدارکات با همان مشخصات پیش می رفت. در جدول مشخصات بخشنامه اول منبع علمی و کارشناسی وجود نداشت.
حسینی با اشاره به ویژگی های زعفران که برای مشتری مهم است، تصریح کرد: میزان کروسین، پیکروکروسین و سافرانال برای مصرف کننده مهم است. این شرایط در زعفران در کشور ما بالاتر از استاندارد جهانی است. بنابراین باید از کیفیت و سابقه تولید زعفران کشورمان پاسداری کنیم.
وی با اشاره به اینکه این تغییر بر افزایش صادرات زعفران تاثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: بر خرید کارآفرینانی که قصد خرید زعفران از بورس را دارند، تاثیر می گذارد.
نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه حمایت از خرید زعفران اظهار داشت: تعاونی روستا چند سالی است که زعفران را به صورت پشتیبان خریداری می کند و شورای ملی زعفران هیچ نقشی در این زمینه ندارد. امسال اولین سالی است که شورا در این کارگروه حضور دارد و با وجود تخلفات فراوانی که باید به آن رسیدگی شود، بسیاری از مردم از این موضوع ناراحت هستند. ما نتیجه گیری نمی کنیم، از نظر کارشناسی خودمان استفاده می کنیم و بر اساس کارهای کارشناسی فنی و علمی عمل می کنیم.
حسینی ادامه داد: بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران از 14 آذرماه امسال منتشر و اجرایی شده است. نظر کارشناسی ما 25 روز پیش ارائه شد و پس از مشاهدات فراوان این بخشنامه صادر شد. این بخشنامه جدید با دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.
یکی از اعضای شورای ملی زعفران به کاهش صادرات زعفران در سال جاری اشاره کرد و گفت: این امر دلایل زیادی دارد. بخشی از کاهش صادرات زعفران کشور به دلیل قوانین و مقررات خلق الساعی است که صادرکنندگان را مقید می کند. موضوع دیگر بازگشت ارز حاصل از صادرات است. امروز فردی که زعفران صادر می کند سرمایه خود را به خطر می اندازد. این موضوع مسائل بسیاری را برای صادرکننده به همراه دارد. اگر این مسائل حل نشود، صدارت نمی پرد.
حسینی ادامه داد: برخی تصور می کنند ایران تنها تولیدکننده زعفران در جهان است اما اینطور نیست. اگرچه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است، اما تنها تولیدکننده زعفران نیست. هند، یونان، مراکش، افغانستان، ایتالیا، آمریکا، استرالیا، چین و غیره. کشورها تولیدکنندگانی هستند که تولید آنها بر بازار مصرف تأثیر می گذارد.
انتهای پیام/