کوشکی: وزیر امور خارجه دولت سیزدهم به فکر پالایش دستگاه سیاست خارجی باشد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین پرتال پارسی ، روز جمعه 19 ژوئن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور مردم از سراسر کشور و همچنین در 133 کشور خارجی برگزار شد. آیت الله سید ابراهیم رئیسی با 18 میلیون و 21 هزار و 945 رأی هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شده و قصد دارد دولت سیزدهم را اداره کند.

کوشکی: وزیر امور خارجه دولت سیزدهم به فکر پالایش دستگاه سیاست خارجی باشد

رئیس جمهور تازه انتخاب شده در تاریخ 20 ژوئن در یک کنفرانس خبری درباره سیاست خارجی دولت خود گفت: “جهان باید بداند که سیاست خارجی دولت ما با برجام آغاز نمی شود و فقط به برزم محدود نمی شود.” انشا Godالله ما عمدتاً در سیاست خارجی با کل جهان و با همه کشورهای جهان تعامل گسترده و متعادلی خواهیم داشت و اگر مذاکراتی انجام شود که منافع ملی در آن تضمین شود ، ناگزیر از این مذاکرات حمایت می شود. (اینجا بخوانید)

در این رابطه «محمدصادق کوشکی» ما یک استاد دانشگاه و یک کارشناس سیاسی در مورد وزیر امور خارجه و رئیس ستاد دولت سیزدهم صحبت کردیم.

* وزیر امور خارجه انقلابی شوید / سیاست خارجی را به یک سیاست خارجی اولویت دار هدایت کنید

کوشکی در گفتگو با فارس نیوز گفت: “اولین ویژگی وزیر خارجه طبق دولت آینده این است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب انقلابی است.” یعنی ، جهت ها و روش ها انقلابی خواهند بود. وی گفت: “من دیپلمات نیستم ، من انقلابی هستم.” زیرا ما هشت سال تجربه دیپلماتیک داریم و سیاست خارجی متوقف شده است.

به گفته وی انقلابی بودن از دیپلمات بودن مهمتر است.

هیئت علمی دانشگاه تهران در تشریح ویژگی دوم گفت: ویژگی دوم این است که وزیر امور خارجه درک درستی از توانمندی های کشور دارد و ابعاد مختلف قدرت جمهوری اسلامی را تشخیص می دهد و سوم این که سیاست خارجی را هدایت می کند به سیاست خارجی موثر

وی توضیح داد که “سیاست خارجی ممتاز مبتنی بر توانایی ها و قدرت داخلی در جهان است.” طی هشت سال گذشته ، ما یک سیاست خارجی نیاز گرا داشته ایم که در آن وزارت امور خارجه بر نیازهای کشور تمرکز کرده و به قدرت های غربی رسیده است و در دولت جدید ، سیاست خارجی باید “اولویت محور باشد” “

به گفته كوشكی ، این سه ركن می تواند تغییر اساسی در سیاست خارجی ایجاد كند و جنبه ما را در صحنه جهانی تغییر دهد.

امور خارجه |دولت سیزدهم

وی توضیح داد: این بدان معناست که ما به جای اولویت های خود در سیاست خارجی ایالات متحده و اروپای غربی ، از ایجاد روابط با کشورهایی که مزایا و معایب خاص خود را دارند بهره خواهیم برد و این امکان پذیر خواهد بود. بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کنید. وی افزود: زیرا وقتی دنیا را با اولویت های خود پیوند دهیم ، این امر منجر به رشد اقتصاد داخلی ، نیروی کار و سرمایه ، رشد صادرات و اشتغال و رشد درآمد ملی خواهد شد.

* وزیر امور خارجه بعدی دولت خود را موظف به انتقال و اشاعه اندیشه های انقلاب اسلامی در صحنه جهانی می داند.

کوشکی گفت: “در همان زمان ، وزیر امور خارجه دولت بعدی باید خود را موظف به انتشار و اشاعه ایده های انقلاب اسلامی در صحنه جهانی بداند ، زیرا قانون اساسی چنین وظیفه ای را به دولت و دستگاه های سیاست خارجی تحمیل می کند.” گفت «

وی گفت: “با توجه به اصول فوق ، دستگاه سیاست خارجی باید به ستون محكم صادرات تبدیل شود و از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی در صحنه جهانی حمایت کند.” به عبارت دیگر ، وزیر امور خارجه یکی از مأموریت های اصلی خود را افزایش صادرات از جمله صادرات کالا و همچنین خدمات فنی و مهندسی و تسهیل تجارت بین الملل با تعادل مثبت برای ایران می داند.

وی با بیان اینکه باید تدریجاً در دستگاه سیاست خارجی اصلاح شود ، توضیح داد: برخی از نیروها و مدیران در دستگاه سیاست خارجی نمی توانند مدیران خوبی باشند زیرا در قرن نوزدهم به روشی “نیاز محور” فکر می کنند. در سیاست خارجی “اولویت محور” باشید.

وی گفت: سیاست خارجی اولویت محور جهان را چند قطبی می داند و ایران در آستانه تبدیل شدن به قطب برتر غرب آسیا است. در نظر بگیرید که کشورهای جهان سوم در بهترین حالت می توانند موازی عربستان سعودی یا مالزی باشند.

* وزیر امور خارجه باید به فکر بهبود دستگاه سیاست خارجی باشد

وی گفت: “بنابراین ، چنین نیروها و مدیرانی در وزارت امور خارجه نه تنها با مدیر سیاست خارجی حرکت می کنند ، بلکه مانع او می شوند.” بنابراین وزیر امور خارجه باید به فکر بهبود دستگاه سیاست خارجی این نیروها باشد که رهبر معظم انقلاب آنها را دیپلمات می نامند.

فکر می کنید این استاد دانشگاه تهران باید از یک ارگان وزارت امور خارجه یا سایر دستگاه ها وزیر امور خارجه باشد؟ وی افزود: در وزارت امور خارجه گروه های انقلابی وجود دارند که متناسب با این مسیر هستند و اولویت با نیروهای انقلابی وزارت امور خارجه است زیرا آنها وزارتخانه ای هستند که با جو آشنا هستند. “اما ، اگر کسی بخواهد از خارج به دستگاه متصل شود ، کار نمی کند.

* وزیر امور خارجه چند زبانه است

کوشکی همچنین به احتمال وزیر شدن گفت: وزیر خارجه باید چند زبانه باشد.

وی با بیان اینکه جهان پیرامون ما توسط کشورهای عرب زبان احاطه شده است ، گفت: ما در 22 کشور عرب زبان احاطه شده ایم و همه کشورهای منطقه ما به جز ترکیه عرب زبان هستند و وزیر امور خارجه دارند. درک نکردن زبان عربی شغلی است که ارزش آن را دارد. “هیچ روابط خارجی با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

کوشکی همچنین انگلیسی را به عنوان ابزاری برای کار در وزارت امور خارجه متذکر شد: “البته این یک پدیده طبیعی است و دانش وزیر امور خارجه باید در زمینه کار ، به ویژه در علوم اجتماعی و علوم انسانی باشد. “

کارشناس مسائل سیاسی ، پزشکی و مهندسی و … انتصاب فردی با تخصص به عنوان وزیر امور خارجه درک مفاهیم اساسی در زمینه سیاست خارجی را دشوار می کند و البته اولویت اول دانشجویان موفق در علوم اجتماعی و انسانی است.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا