پروژه‌ای که با دخالت امریکا استحاله شد/جلوگیری از هدر رفت۲۳۰۰میلیاردی بیت‌المال با ماهواره

طبق آمار ، 34 مورد از 43 خطر طبیعی در کشور رخ می دهد ، ایران در رتبه 11 جهان در معرض خطر بلایای طبیعی و زمین لرزه قرار دارد و 11 ، طبق گفته محققان ، آسیا و اقیانوس ها همیشه در معرض خطر سیل و زمین لرزه هستند ، و فضا این فناوری در پیش بینی خطر و هشدارهای به موقع و با دقت بالا کاربردهای بسیاری دارد و یکی از اصلی ترین ابزارها برای کنترل خطر است.

پروژه‌ای که با دخالت امریکا استحاله شد/جلوگیری از هدر رفت۲۳۰۰میلیاردی بیت‌المال با ماهواره

به گزارش پرتال پارسی بهمن ، طوفان ، رعد و برق ، زمین لرزه ، قحطی ، سیل ، طوفان ، تگرگ ، امواج داغ ، طوفان ، آتشفشان ، رانش گل و لای ، بهمن ، طوفان شن ، گردباد ، سونامی ، خشکسالی ، آتش سوزی جنگل برای ما نامه های آشنایی است. به گفته دکتر علیرضا شهیدی ، رئیس گروه اکتشافات زمین شناسی و اکتشافات معدنی ، این کشور در یک منطقه تهدید جهانی قرار دارد ، بنابراین 34 مورد از 43 تهدید جهانی در ایران است و این تهدیدات کل کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود 83 میلیون نفر در کشور در معرض خطر هستند و 705 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور صرف شرایط خطرناک می شود.

مطالعات بین المللی نشان می دهد که بلایای طبیعی مانند سیل ، طوفان و آتش سوزی میلیون ها انسان را در سراسر جهان آواره کرده و بیش از 20 میلیون نفر در سال را آواره کرده است که معادل هر دو است.

دکتر مرتضی براری ، رئیس آژانس فضایی ایران می گوید ایران از نظر بلایای طبیعی و تهدیدات در رتبه یازدهم جهان و از نظر خشکسالی در رتبه 22 قرار دارد اما از نظر زلزله بالاترین رتبه را دارد. این یک جدول جهانی است

علاوه بر این ، 23 استان کشور علاوه بر نفوذ در مراکز داخلی گرد و غبار ، درگیر پدیده گرد و غبار هستند که یک منشا منطقه ای است. مراکز گرد و غبار استانهای کشور بر اساس اطلس گرد و غبار ملی و استانی سال 2016:

به موازات نام استان
1 آذربایجان شرقی
۲ آذربایجان غربی
3 اصفهان
4 البرز
5 ایلام
6 بوشهر
7 تهران
8 خراسان جنوبی
9 خراسان رضوی
10 خراسان شمالی
۱۱ هوزستان
۱۲ سمنان
13 سیستان و بلوچستان
14 فارسی
15 قزوین
16 شن
۱۷ کرمان
18 مرکزی
19 هرمزگان
20 نوشتن

منبع گرد و غبار منطقه ای در نقشه زیر نشان داده شده است:

گرد و غبار جهانی:

امروزه بسیاری از کشورهای جهان از فناوری های پیشرفته برای رصد و هشدار درباره خطرات طبیعی از جمله فناوری فضایی استفاده می کنند. در این منطقه ، سدها از طریق تصاویر ماهواره ای ، آتش سوزی جنگل ها و مراتع ، سیل ، رانش زمین ، آلودگی هوا ، دمای آب زمین و دریا ، رطوبت خاک ، خشکسالی ، آفات کشاورزی ، توسعه سد و تحقیقات تخلیه می شوند. سازمان فضایی امکان کنترل برخی از این تهدیدها را از طریق استفاده از فناوری فضایی در کشور فراهم کرد ، بنابراین در سال 1998 ، حدود 20 گزارش از خطرات طبیعی مبتنی بر فناوری فضایی تهیه و به سازمانهای مربوطه مانند مدیریت بحران ارسال شد. سازمان: سازمان های زیست محیطی ، فرمانداران و فرمانداران اعزام شدند که با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای سیل آوریل 1998 شناسایی و از ضرر 2300 میلیارد تومانی خزانه جلوگیری کردند.

در همان زمان ، دکتر یازر ابراهیمیان ، رئیس کارگروه ژئوماتیک ستاد حمل و نقل پیشرفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، گفت که همان مقدار از فناوری فضایی در کشور برای مدیریت بحران استفاده نمی شود و همچنان ادامه دارد. نمی دانستم که فناوری وجود دارد ، علاوه بر این ، قانون مدیریت بحران ، که سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ، در مورد توسعه فضا ، موقعیت مکانی و فناوری های زمین شناسی در زمینه مدیریت بحران حکمی ندارد.

توسعه فناوری فضایی در شرایط خطرناک

در گفت وگو با پرتال پارسی ، دکتر نعمت حسنی ، استادیار گروه ساخت و ساز و زلزله و رئیس دانشکده آب و محیط زیست پردیس مهندسی شهید عباسپور ، دانشگاه شهید بهشتی وی در پاسخ به این سال که کدام بلایای طبیعی و فجایع بیشترین آسیب را به کشور وارد کرده است ، گفت: “آمارها نشان می دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان بلایای طبیعی و بیشترین خسارات را دارد ، بنابراین 90٪ از 80 فاجعه رخ می دهد. وی گفت: 80-90 درصد از بلایای طبیعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ می دهد ، زیرا جمعیت زیادی در این مناطق وجود دارد.

وی با بیان اینکه “ایران نیز در این محدوده است” ، گفت: به طور کلی آسیا و اقیانوسیه بیشتر تحت تأثیر دو تهدید سیل و زلزله قرار دارند ، اما ایران بیشتر از سیل ناشی از بارندگی کم تحت تأثیر زمین لرزه است. «

حسنی با بیان اینکه میانگین بارندگی سالانه در این کشور از 200 تا 220 میلی متر است ، اظهار داشت: سیل تهدید اصلی برای کشورهایی مانند ژاپن ، چین و هند است و سومین مورد برای کشورهایی مانند ژاپن ، فیلیپین و بنگلادش سومین خطرناکترین است. گفت در محل است. “با این حال ، در ایران فقط مناطق سیستان و بلوچستان ، خلیج فارس و سواحل دریای عمان تحت تأثیر طوفان قرار می گیرند.

وی در زمینه زلزله و سازه ها متخصص است زلزله تهدید اصلی برای کشور است ، وی خاطرنشان کرد: مهمترین ضعف کشور در مدیریت بحران و بلایای طبیعی “فرهنگ عمومی” است. به طور کلی ، توسعه کشورها ارتباط تنگاتنگی با دو دسته “فرهنگ” و “مدیریت” دارد و در مقوله مدیریت بلایا در کشور ، با فرهنگ ضعیف ایمنی و اخلاق حرفه ای روبرو هستیم.

وی افزود: ما به عنوان یک اصل فرهنگی نتوانسته ایم فرهنگ ایمنی در نوزادان را نهادینه کنیم و ضعف فرهنگ ایمنی به سطح بالایی رسیده است. عدم آگاهی از فرهنگ امنیتی در اداره کشور دریچه ای را باز کرده است که یکی از نقاط ضعف در مدیریت ضد بحران کشور است.

شهید بهشتی ، دانشیار دانشگاه ، “مدیریت عادی” را یکی از نقاط ضعف کشور در مدیریت ضد بحران عنوان کرد و توضیح داد: مدیریت بحران در شرایط عادی یک کشور مرفه نباید متعارف یا تدریجی باشد. در عوض ، مدیریت باید مبتنی بر مدیریت ریسک و اصول و مبانی ریسک باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف مدیریت بحران فقدان “مدیریت ریسک و ریسک” است که امکان پیش بینی حوادث مختلف در زمینه حوادث طبیعی را فراهم می کند.

این محقق فناوری فضایی را به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای مدیریت توسعه در جهان معرفی و یادآوری کرد: این فناوری تأثیر بسزایی در مدیریت بحران و اضطراری دارد اما می توان از این فناوری قبل ، حین و بعد از حوادث طبیعی استفاده کرد.

وی گفت: با توجه به اهمیت فناوری فضایی ، سازمان ملل استفاده از ICST یا فناوری اطلاعات و ارتباطات فضایی را در برنامه های خود قرار داده است.

پروژه ای که دستخوش تغییراتی شده است

حسنی با اشاره به استفاده از فناوری فضایی در مدیریت خطرات طبیعی گفت: ایران در سال 1998 طرحی را به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (SCOP) ارائه داد. تأسیس یک مرکز منطقه ای برای مدیریت حوادث در آسیا و اقیانوسیه ما پیشنهاد کردیم که توسط کمیسیون پذیرفته شود ، اما با تغییراتی که ایالات متحده و حامیان آن ایجاد کردند ، این پروژه از طریق دفتر تهران ، کنفرانس و آموزش اپیدمی به مرکزی برای ایجاد ظرفیت تبدیل شده است.

رئیس دانشکده آب و محیط زیست پردیس مهندسی شهید عباسپور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: “طرح جامع این پیشنهاد که در آن زمان پیشنهاد کردیم ، شامل یک مرکز مدیریت حوادث شبکه 24 ساعته اطلاعات و ارتباطات بود. بلایای طبیعی در آنجا 365 روز در سال مشاهده می شد.

حسنی گفت: فناوری های فضایی و ماهواره اساس کنترل خطرات طبیعی در مرکز هستند و این مرکز باید با پردازش ، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، هشدارهای لازم را به کشورها می داد ، اما متأسفانه اقدامات انجام شده در اینجا. امروز ، مرکز تحت نظارت سازمان ملل در تهران فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فناوری فضایی نقش مهمی در مدیریت بلایای طبیعی در جهان دارد ، گفت: کارکرد اصلی این فناوری استفاده از ماهواره هایی است که مطابق با رسالت خود اطلاعات لازم را برای نظارت بر بلایای طبیعی از طریق ایستگاه های فضایی دریافت می کنند. . «

یک محقق در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تصویربرداری از دیگر کاربردهای این فناوری در مدیریت مخاطرات طبیعی است ، خاطرنشان کرد: این فناوری به کشورها این امکان را می دهد که وقوع موقعیت های خطرناک را پیش بینی کرده و با دقت بالا هشدارهای لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا