حباب یا جو روانی؟ – پرتال پارسی

بیش از ۱۳هزار سکه طلا به فروش رسید

صاحب نظران بر این باور هستند که پیش بینی این بازار و احتمال کاهشی شدن قیمت سکه در ارتباط تنگاتنگی با شدت تحولات منطقه ای نوسانات نرخ ارز و سیاست های داخلی و خارجی است چنانچه تنش ها در منطقه و بی ثباتی های اقتصادی بیشتر شود افزایش قیمت ممکن است ماندگار باشد در غیر این صورت با مدیریت مطلوب نهادها و سازمان های مالی کشور احتمال کاهش و تثبیت قیمت ها وجود خواهد داشت.

به گزارش پرتال پارسی آرمان ملی نوشت: بازارهای مالی ایران طی روزهای اخیر شاهد افزایش شدید قیمت طلا به ویژه سکه بوده است. صاحب نظران معتقدند بخشی از این افزایش قیمت تحت تاثیر رشد قیمت جهانی طلا و قسمت عمده آن به دلیل تشدید تنش های منطقه بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی و به طور کلی رخدادهای نظامی امنیتی و احتمال افزایش سطح تنش ها در منطقه و نگرانی های سیاسی و ژئوپلیتیکی و… است.

صاحب نظران بر این باور هستند که پیش بینی این بازار و احتمال کاهشی شدن قیمت سکه در ارتباط تنگاتنگی با شدت تحولات منطقه ای نوسانات نرخ ارز و سیاست های داخلی و خارجی است چنانچه تنش ها در منطقه و بی ثباتی های اقتصادی بیشتر شود افزایش قیمت ممکن است ماندگار باشد در غیر این صورت با مدیریت مطلوب نهادها و سازمان های مالی کشور احتمال کاهش و تثبیت قیمت ها وجود خواهد داشت.

دلایل افزایش قیمت بی سابقه سکه

به گزارش «آرمان ملی» افزایش بی سابقه قیمت سکه در ایران نتیجه مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی است که به گفته کارشناسان هم ناشی از تشدید تنش های سیاسی و نظامی در منطقه بوده و هم به مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ربط دارد. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا قیمت سکه به سطح بی سابقه برسد. در روزهای اخیر قیمت سکه تمام بهار آزادی امامی به 55 میلیون تومان سکه نیم بهار آزادی به ۲۹ میلیون تومان و سکه ربع بهار آزادی به ۱۸ میلیون تومان رسید. این افزایش قیمت نه تنها ناشی از رشد قیمت جهانی طلا بوده بلکه از نوسانات شدید در نرخ ارز و وضعیت داخلی اقتصاد نیز متاثر شده است. بر اساس تحلیل های مالی حباب سکه در بازار کنونی ایران حدود ۱۲ میلیون تومان برآورد شده است این یعنی قیمت واقعی بر اساس ارزش طلای آن بسیار کمتر از قیمت فعلی است که نشان دهنده تاثیر عوامل روانی و انتظارات منفی نسبت به آینده اقتصاد نیز دارد.

آسیب پذیری بازارهای مالی

بر اساس این گزارش؛ تاثیرپذیری بازارهای مالی ایران از رخدادهای مختلف امنیتی نظامی مالی و… در منطقه و در مواردی حتی در دیگر کشورهای جهان محدود به دوره کنونی نیست. در عین حالی که شایعات و تحرک دلالان در تشدید تلاطم بازار بسیار موثر هستند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اعلام اینکه افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل و همچنین تنش های سیاسی – اقتصادی منجر به افزایش قابل توجه قیمت سکه و طلا شده است گفت: التهاب قیمتی در بازار شکل گرفت اما خوشبختانه این التهاب قیمت منجر به التهاب تقاضایی و افزایش هیجانات کاذب بازار نشد. نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار اظهار کرد: در این هفته در بازارهای جهانی رکوردشکنی بهای جهانی طلا را شاهد بودیم؛ به گونه ای که ٢٧٠٠ دلار را هم رد کرد. رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر اظهار کرد: بخش زیادی از قیمت سکه ناشی از حباب آن است که اکنون به ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است. در حال حاضر با توجه به حباب قیمتی ایجاد شده در بازار سکه حراج سکه توسط بانک مرکزی در این شرایط می تواند به کاهش حباب کمک کند. زارع با اشاره به جنبه های روانی نوسانات قیمتی در بازار طلا و ارز افزود: حباب های قیمتی در بازار طلا و ارز بیشتر جنبه روانی دارند تا اقتصادی و ناشی از اتفاقات متعدد سیاسی- امنیتی منطقه هستند. وی خاطرنشان کرد: البته این تغییر قیمت ها قابل مقایسه با تلاطم های سال های گذشته نیست و امروز میزان تغییرات قیمت در بازار ارز به حداقل رسیده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: از طرفی افزایش ریسک های بین المللی و سیاست های کاهش نرخ بهره آمریکا باعث شده تا نرخ اونس جهانی در ماه های اخیر روند افزایشی قابل توجهی طی کند که بیش ترین اثرگذاری را بر قیمت طلا و سکه در داخل داشته است. وی در ادامه توضیح داد: در سال های گذشته بازار ارز ما به کوچک ترین اظهارنظرها واکنش نشان می داد و دچار تلاطم می شد اما امروز با وجود بزرگ ترین اتفاقات امنیتی دهه های اخیر در منطقه که ماه های گذشته شاهدش بودیم تغییرات قیمتی بسیار کمتر شده و افزایش های ناچیز پس از چند روز فروکش می کنند و بازار آرامش خود را بازمی یابد. زارع با ابراز امیدواری نسبت به آینده بازار ارز کشور اظهار داشت: ثبات در بازار ارز نقش کلیدی در رونق حوزه تولید و سایر بازارهای کشور دارد. امیدواریم پس از تخلیه هیجانات ثبات به بازار ارز برگردد و تأثیرات مثبتی در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

حباب قیمتی و انتظارات روانی

بر اساس این گزارش؛ کارشناسان همچنین بر این اعتقاد هستند؛ سیاست های اقتصادی و پولی دولت و بانک مرکزی به ویژه در زمینه کنترل نقدینگی و تورم می تواند بر روی قیمت سکه تأثیر بگذارد. اگر دولت نتواند مشکلات اقتصادی داخلی را کنترل کند و با تورم بالا مقابله کند تقاضای کاذب برای سکه و طلا به عنوان ابزار حفظ ارزش بیشتر خواهد شد و قیمت سکه افزایش می یابد اما در صورت اجرای اصلاحات اقتصادی و توانایی تورم بازار طلا و سکه ممکن است آرام تر شود. همچنین وجود حباب ۱۲ میلیون تومانی در قیمت سکه حاکی از این است که بخشی از افزایش قیمت ناشی از عوامل روانی و انتظارات منفی مردم نسبت به آینده اقتصادی است. اگر انتظارات تغییر کند و مردم احساس امنیت کنند احتمال حباب و کاهش قیمت ها وجود دارد اما اگر این انتظارات منفی تشدید شود قیمت ها ممکن است همچنان بالا باقی بماند. غلامرضا شریعتی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات اخیر بازار طلا و سکه گفت: با توجه به اتفاقات امنیتی اخیر و افزایش قیمت طلا و سکه که بر اثر جو روانی ایجاد شده بود حراج سکه توسط بانک مرکزی می تواند به آرامش بازار طلا و سکه کمک کرده و حباب قیمتی ایجاد شده را از بین ببرد. شریعتی افزود: تجربه یکی دو سال گذشته نشان داده که بازار طلا و ارز کشور ما در برابر اتفاقات امنیتی بزرگ که در این مدت در منطقه رخ داده است توانایی ایستادگی و مقاومت داشته است. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: دلیل اصلی رکوردزنی قیمت طلا و سکه افزایش حدود ۴۰ درصدی اونس جهانی طلا در یکسال اخیر است. این در حالی است که قیمت اونس در چهار سال قبل تر در مجموع حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. وی افزود: این افزایش قیمت اونس هم به دلیل افزایش ریسک های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین درگیری های اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین تضعیف پیوسته دلار به دلیل کاهش پیاپی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و اروپاست. شریعتی همچنین با اشاره به عملکرد بانک مرکزی اظهارکرد: با مدیریت خوب بانک مرکزی بر بازار ارز امروز شاهد ثبات نسبی بهتری در بازار ارز هستیم و دیگر خبری از تلاطم های شدید گذشته در بازار نیست. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در ادامه گفت: بازار ارز ما در سال های گذشته وضعیت متزلزلی را تجربه می کرد و با یک اظهارنظر یا حادثه سیاسی دچار تلاطم می شد اما در یکی دو سال گذشته با وجود اتفاقات امنیتی بزرگ منطقه ای این نوسانات به حداقل رسیده است.

پیش بینی بازار در آینده نزدیک

در نهایت به گفته تحلیلگران مالی؛ اگر تنش های نظامی در منطقه ادامه و گسترش پیدا کند بازارها همچنان با عدم اطمینان و ناامنی روبه رو خواهند بود. در چنین شرایطی تمایل مردم به دارایی های مانند طلا بیشتر می شود و در نتیجه قیمت ها بالا می ماند. با این حال اگر از طریق دیپلماسی یا توافق های منطقه ای تنش ها کنترل شود احتمال کاهش نوسانات و بازگشت نسبی قیمت نیز وجود دارد. به گفته کارشناسان؛ در مجموع یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه در ایران نوسانات نرخ ارز است. هرچه ریال تضعیف شود و دلار آمریکا گران تر شود قیمت سکه و طلا نیز افزایش می یابد. اگر بانک مرکزی نرخ ارز را تثبیت کند یا از کاهش شدید ارزش پول ملی جلوگیری کند احتمال کاهش قیمت سکه نیز بیشتر می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا