کمپرسور پیستونی (رفت و برگشتی) چیست؟
کمپرسور پیستونی است که در گذشته فقط در ساخت یخچال ها و تهویه های هوا مورد استفاده قرار می گرفته است. اما، هم اکنون د صنعت جایگاه مهمی دارد و کاربردهای آن بسیار زیاد شده است. این محصول، همانند تلمبه باد دوچرخه عمل کرده و دارای اجزای بسیاری می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که کمپرسور پیستونی، نام دیگر کمپرسور پیستونی است که اغلب افراد آن را با این نام می شناسند. این محصول، توسط موتورهای الکتریکی یا موتورهای سوخت گازی، حرکت می کند. این محصول، با حبس کردن گازهای ورودی، حجم آن را کاسته و باعث می شوند تا فشار گاز افزایش یابد. این کار، در سه مرحله اصلی انجام می شود که عبارتند از:
مرحله مکش: در این مرحله، با باز شدن سوپاپ حرکت پیستون، گاز آرام آرام وارد سیلندر می شود.
مرحله تراکم: در مرحله دوم یعنی مرحله تراکم، سوپاپ مکش کاملا بسته می شود و پیستون به سمت بالا حرکت کرده و گاز حبس شده را فشرده می کند.
مرحله تخلیه: در این مرحله، همان گونه که از نامش مشخص است، سوپاپ تخلیه شده و گاز با فشار بسیار زیادی به سمت بالا حرکت می کند. پس از تخلیه کامل، این چرخه مجدد تکرار می شود.
انواع کمپرسور پیستونی کدامند؟
به دلیل افزایش کاربرد میکاس کمپرسور، انواع مختلفی از آن طراحی شده و به تولید رسیده است. در واقع، هر صنعتی می تواند طبق نیاز خود نوع مورد نظر را تهیه کند. برخی از مهم ترین انواع این کمپرسورها، شامل موارد زیر می باشند:
· کمپرسور پیستونی تنه ای
کمپرسور تنه ای، یکی از انواع کمپرسورها است که قسمت زیری پیستون آن به کارتل متصل می باشد. این محصول، برای کمپرسورهای بدون روغن، ساخته نشده اند و اصلا مفید و مناسب نمی باشند. این کمپرسور به طور مستقیم به میل لنگ وصل شده است و رینگ های موجود در آن، کمی از نیروی حاصل از منتقل شدن شاتون به پیستون را از بین می برد.
· کمپرسور پیستونی شافت هادی
در این محصول برخلاف کمپرسور تنه ای و FINI، میل لنگ به طور مستقیم به شاتون وصل نیست و برای منتقل کردن قدرت از قطعه ای به نام شافت هادی کمک می گیرد. در واقع، این شافت هادی، قطعه ای است که تمامی نیروهای افقی که از حرکت شاتون به وجود آمده اند را از بین می برد. لازم به ذکر است تا بدانید که حالت متصل شدن شافت به پیستون ثابت می باشد و همین امر سبب می شود تا به روغن کاری نیازی نداشته باشد.
· کمپرسور پیستونی یک طرفه
همان طور که از نام این پیدا است، این محصول در هنگام متراکم کردن گازها، فقط از یک طرف برای انجام عملیات تراکم، استفاده می کند. این کمپرسور را می توان به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده قرار داد.
· کمپرسور پیستونی دو طرفه
نوع دیگر کمپرسورهای پیستونی، کمپرسور پیستونی دو طرفه است که بر خلاف نوع یک طرفه آن، در هنگام متراکم کردن گازها از هر دو طرف استفاده می کند. لازم به ذکر است تا بدانید که در این نوع، حجم گاز در پیستون به شدت افزایش پیدا می کند و همین امر سبب استفاده از شافت هادی می گردد. سوپاپ های این نوع هم در قسمت بالایی هم در قسمت پایینی قرار دارند تا گاز بتواند هم از قسمت بالا و هم از قسمت پایین، از کمپرسور خارج شود.
مزیت ها و معایب کمپرسورهای پیستونی
هم اکنون که به طور کامل با انواع کمپرسورهای پیستونی آشنا شدید، بهتر است که با مزایا و معایب این محصول نیز به طور کامل آشنا شوید. برخی از مهم ترین مزایا و معایب استفاده از این محصول، شامل موارد زیر می باشند:
مزایای استفاده از این کمپرسورها
- این محصول کاربردهای فروانی در صنایع متعدد دارد.
- کمپرسورها از نظر ظرفیت، دارای تنوع هستند که شامل: کمپرسورهای ریز، کوچک، متوسط و بزرگ می باشند.
معایب استفاده از این کمپرسورها
- این محصول به دلیل نشتی سیلندر و پیستون، بازدهی پایینی دارد.
- این محصول به دلیل منقطع بودن اغلب قطعات دستگاه، سر و صدای بسیاری زیادی دارد.
- کمپرسورهای پیستونی، به دلیل پیچیدگی های بسیار، هزینه نگهداری بالایی دارند.
- این محصول فضای زیادی را اشغال کرده و وزن زیادی دارد.
- اگر مقدار کمی آب و یا هر مایع دیگری بتواند وارد محفظه های سیلندر این محصول شود، پیستون ها و بدنه سیلندر، دچار آسیب جدی خواهند شد. بنابراین، می توان گفت که یکی از بزرگ ترین عیب های آن، حساسیت بسیار بالای آن رد برابر آب و یا مایعات است.
مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت کمپرسور پیستونی چیست؟
کیفیت کمپرسور باد تحت تاثیر این موارد میباشد :
۱- واحد هواساز کمپرسور ( بلوک سیلندر)
۲- دینام یا الکتروموتور
۳- مخزن ذخیره هوا
۴- اصول مونتاژ کمپرسور
۵- خدمات پس از فروش و گارانتی
۶- شرکت تولید کننده کمپرسور
در ادامه هر یک از موارد فوق را برای شما شرح می دهیم.
۱– واحد هواساز کمپرسورپیستونی
s قلب یک کمپرسور واحد هواساز ( بلوک سیلندر) می باشد. وظیفه این قسمت فشرده سازی هوا درون مخزن کمپرسور می باشد.
هواساز کمپرسور
طول عمر کمپرسور، کارکرد خوب ، صدا و لرزش کمپرسور همگی به واحد هواساز کمپرسور وابسته است.
در خصوص هواساز کمپرسور پیستونی دو انتخاب وجود دارد، هواساز ایتالیایی و هواساز چینی
طول عمر هواساز های ایتالیایی به صورت قابل توجه و محسوسی با هواساز های چینی متفاوت است.
بِرَند های اروپایی یا برند هایی که تحت لیسانس و با تکنولوژی این شرکت های ساخته می شوند بالاترین کیفیت را دارا هستند و در نقطه مقابل کمپرسور های چینی پایین ترین کیفیت را در این بین دارند. مشکل اصلی کمپرسور های چینی روغن ریزی زیاد است
کمپرسور های چینی معمولا با برند و مارک مشخص و خاصی وارد نمی شوند ولی معمولا تحت این عناوین در بازار ایران شناخته می شوند : طرح ایتالیا !! ، تاپیتال ، 20-65، ۲۰-۷۰، ۳۰-۶۵، ۳۰-۷۰، ۳۰-۸۰، ۳۰-۹۰ ، ۳۰-۹۵
۲- الکتروموتور کمپرسور پیستونی
جدول زیر نشان دهنده الکتروموتور بکار رفته برای کمپرسور در ظرفیت های مختلف است.
نکته مهم در خصوص الکتروموتور ها میزان مس بکار رفته در سیم پیچی الکتروموتور می باشد.در الکتروموتور های بی کیفیت میزان مس، کمتر از حد استاندارد است . از این رو مقاومت در سیم پیچی ها بیشتر شده در نتیجه مصرف برق افزایش می یابد.
۳- مخزن کمپرسور
ضخامت صحیح ورق مخزن کمپرسور باد به این صورت است :
مخزن 250 لیتری : 3 میلیمتر | مخزن 350 لیتری : 4 میلیمتر | مخزن 500 لیتری : 4 میلیمتر | مخزن 1000 لیتر : 6 میلیمتر
۴- رعایت دقت و نکات ایمنی در مونتاژ کمپرسور
نکات به ظاهر ساده ای باید در مونتاژ کمپرسور رعایت شود که متاسفانه شاهد آن هستیم که رعایت نکردن همین نکات ساده باعث بروز مشکل برای خریداران می شود.
اولین نکته این است که الکتروموتور یا هواساز باید به واسته ریل روی شاسی مخزن نصب شوند. در صورتی که این قطعات بدون قرار گرفتن روی ریل، مستقیما به شاسی پیچ شوند، امکان شل یا سفت کردن تسمه وجود نخواهد داشت. و خریدار در زمانی تعویض تسمه با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
هم راستا بودن بودن فولی الکتروموتور و فولی هواساز ، در صورتی که این مساله بخوبی رعایت نشود ، تسمه کمپرسور به سرعت پاره می شود.
نصب شیر تخلیه آب در زیر مخزن کمپرسور : کمپرسور حتما باید دارای شیر تخلیه آب باشد. از آنجایی که به صورت طبیعی درون مخزن کمپرسور آب جمع می شود. حتما باید یک شیر تخیله در زیر مخزن نصب شود تا کاربر بتواند روزانه آن را باز کرده و آب درون مخزن را تخلیه کند.
متاسفانه برخی، برای صرفه جویی در هزینه ها ، به جای نصب شیر تخلیه، از یک درپوش یا کورکن استفاده می کنند که برای باز کردن آن حتما باید از آچار استفاده کرد. این امر سبب شده است در بسیاری از مواقع هنگام باز کردن درپوش حادثه رخ دهد. زیرا هنگامی که پیچ به آخرین دنده رسیده ناگهان با فشار باد به بیرون پرتاب شده و به صورت اپراتور برخورد کرده است.
۵- قطعات یدکی استاندارد – گارانتی
لازمه ارائه خدمات پس از فروش برای هر دستگاهی این است که آن ماشین یا دستگاه دارای قطعات یدکی استاندارد باشد.
برای حصول اطمینان از این موضوع ، در زمان خرید از فروشنده بخواهید از هر کدام از قطعات یدکی هواساز کمپرسور چندین عدد را به شما نشان دهد. در صورتی که از هر قطعه تعداد قابل توجهی موجود بود، شما می توانید از صحت گارانتی و خدمات پس از فروش اطمینان داشته باشید. و در صورت سر باز زدن یا طفره رفتن فروشنده از این کار، احتمال عدم پاسخگویی در زمان وقوع خرابی یا سرویس دستگاه وجود دارد
قطعات مصرفی و قطعاتی که درصد بروز خرابی در آنها بیشتر است به شرح زیر می باشد:
شاتون، میل لنگ ، رینگ، پیستون، صفحه سوپاپ، واشر های صفحه سوپاپ، فیلتر هوا
فطعات یدکی و مصرفی کمپرسور
در مورد اهمیت گارانتی و خدمات پس از فروش کمپرسور، توجه به این نکته حایز اهمیت است که از کار افتادن کمپرسور به منزله متوقف شدن خط تولید و متوقف شدن ماشین آلات می باشد. به ازا هر روز دیر کرد در سرویس یا ارائه قطعات یدکی، یک روز خط تولید متوقف خواهد بود.
۶- خصوصیات اخلاقی و سازمانی شرکت فروشنده دستگاه
یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، ارزیابی شرکت فروشنده است. کندوکاو در این خصوص که آیا این شرکت در صورت بروز خرابی توان تحمل هزینه های گارانتی و خدمات را دارد. آیا این شرکت از پرسنل کافی برای ارائه خدمات برخوردار است.آیا پرسنل و مدیران شرکت افرادی هستند که در فکر ایجاد یک برند شناخته شده و خلق یک تصویر ذهنی مثبت در دید مشتریان باشند.
آموزش راه اندازی کمپرسور باد پیستونی
کمپرسور پیستونی را در یک محیط تمیز و سطح تزار قرار دهید. دقت کنید محلی که کمپرسور را نصب می کنید به گونه ای باشد که بازدید روزانه و سرویس آن به راختی انجام پذیر باشد. همچنین آن را در محلی نصب کنید که در صورتی که در آینده نیاز شد برای تعمیر یا سرویس های اساسی از آن محل خارج شود به راحتی میسر باشد.
بهتر است کمپرسور به محل مصرف هوای فشرده نزدیک باشد هر چقدر فاصله کمپرسور تا محل مصرف بیشتر باشد میزان افت فشار در سیستم لوله کشی بیشتر می شود.
حتما جهت به جهت چرخش فلکه کمپرسور دقت کنید ، جهت باید به سمتی باشد که باد فلکه به سیلندر بخورد تا آن را خنک کند.
کمپرسورهای پیستونی به ویژه در ظرفیت های بزرگتر از ۳۵۰ لیتر دارای الکتروموتور سه فاز هستند. الکتروموتور های سه فاز در مقابل نوسانات ولتاژ برق آسیب پذیر هستند. از این رو بهتر است برای کمپرسور پیستونی سه فاز یک تابلو برق مجهز به کنترل فاز نصب گردد.
روش صحیح اتصال کمپرسور پیستونی سه فاز به تابلو برق
ابتدا به وسیله با یک کابل برق دو رشته اتصال بین کلید اتوماتیک ( کلید تنظیم فشار کمپرسور ) و ترمینال فرمان تابلو برق را بر قرار می کنیم
سپس با یک کابل برق سه رشته الکتروموتور کمپرسور را به کنتاکتور تابلو برق متصل می کنیم
در این روش از اتصال نباید رشتی سیمی از الکتروموتور به کلید اتوماتیک کمپرسور متصل باشد
در انتهای یک کابل برق چهار رشته از تابلو تقسیم کارخانه وارد تابلو برق کرده سه رشته فاز را به کلید منیاتوری تابلو برق متصل کنید و یک رشته سیم نول را به ترمینال آبی زیر کلید مینیاتور متصل کنید.
اشتباه در راه اندازی کمپرسور پیستونی سه فاز
یک اشتباه رایج در راه اندازی کمپرسور پیستونی با الکتروموتور سه فاز این است که برق سه رشته ورودی، مستقیما به کلید اتوماتیک کمپرسور وصل شود در این حالت حتی اگر تابلو برق اصلی کارخانه مجهز به کنترل فاز باشد ، درصورت ایجاد اتصالی در پلاتین های کلید اتوماتیک برق به صورت دو فاز وارد الکتروموتور می شود و باعث سوختن موتور می گردد و عملا تابلو برق هیچ کاربردی نخواهد داشت.