صافکاری بدون رنگ خودرو (PDR) چیست؟
صافکاری بدون رنگ PDR مقرون به صرفهترین و سریعترین روش صافکاری خودرو است که با محیط زیست نیز سازگار است. این نوع صافکاری میتواند با حداقل میزان آسیب به خودرو منطقه فرورفته را به حالت اولیه برگرداند. اگر ساکن تهران هستید صافکاری در تهران بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند. با استارلوکس همراه باشید. در واقع PDR یک گزینه عالی برای ترمیم آسیبهای جزئی به خودرو است که شامل مراحل زیر میباشد:
- تجزیه، تحلیل و دسترسی به منطقه آسیب دیده
- برداشتن ناحیه آسیب دیده برای دسترسی به پشت فرورفتگی
- فشار مداوم به دو طرف ناحیه آسیب دیده
هرگونه آسیب و یا خسارت به ماشین میتواند باعث کاهش ارزش خودرو شود، از طرفی هرگونه آسیب به بدنه خارجی خودرو باعث زنگ زدگی و تغییرات شیمیایی برگشت ناپذیر وسیله نقلیه خواهند شد. این نوع آسیبها میتوانند به مرور زمان، ایمنی خودروی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر وسیله نقلیه شما به هر دلیلی هنگام خروج از پارکینگ یا تصادف دچار آسیب یا تورفتگی شده است، میتوانید از طریق صافکاری PDR فرورفتگیهای ایجاد شده را تعمیر کنید، بدون آنکه رنگ ماشین آسیب ببیند. البته این اقدام باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود. صافکاری و تعمیر ماشین به این روش چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تو رفتگیهای ماشین را از بین میبرد، بدون آنکه به رنگ ماشین آسیب بزند.
صافکاری به روش PDR بهترین راه برای بیرون آوردن فرورفتگیهای ماشین است.
اگر بتوان به ناحیه پشت فرورفتگیها دسترسی پیدا کرد، بهتر میتوان ناحیه آسیب دیده را بدون رنگ ترمیم نمود. در کل فرایند ترمیم به روش PDR با پر کردن فرورفتگیها، خودروی شما را از رنگ آمیزی مجدد بینیاز میکند و همچنین رنگ فابریکی و اصلی خودرو نیاز به ترمیم نخواهد داشت. البته میزان موفقیت این روش به تجربه متخصص، محل ضربه، اندازه فرورفتگی، میزان کشش فلز و انعطاف پذیری رنگ بستگی دارد.
در این روش نسبت به صافکاریهای معمولی زمان کمتری نیاز است، زیرا بدنه خودرو سنباده زده نمیشود و نیازی به تعمیر و رنگ آمیزی مجدد نیست. اگر میخواهید با کمترین هزینه و در زمان کمتر، خودروی خود را بدون نیاز به رنگ تعمير کنید، صافکاری PDR راهی عالی برای بازگرداندن شکل اولیه بدنه خودرو با صرفه جویی حداقل 60 درصدی در هزینههاست.
اکثر صافکاریها معتقدند این روش را میتوان با هزینه بسیار کمتر از رنگ آمیزی و تعمیرات سنتی انجام داد و در کمتر از یک روز ماشین را تحویل داد. به طور حتم شما سوالات زیادی در مورد این نوع صافکاری خواهید داشت. این مقاله با هدف پاسخگویی و رفع ابهامات در مورد این روش صافکاری نوین نگارش شده است. با خواندن ادامه مقاله میتوانید به راهنمای جامعی در این زمینه دسترسی پیدا کنید.
تاریخچه صافکاری PDR
تاریخچه صافکاری PDR به 1700 سال پیش باز میگردد، زمانی که مصریان باستان توانستند ظروف طلا، نقره و مسی خود را بازسازی کنند. پس از اختراع خودرو و به مرور با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این تکنیک نیز در جهت تعمیر و ترمیم خودروهای آسیب دیده رایج شد. فردی به نام اسکار فلایگ که در بخش مراقبت از رنگ شرکت مرسدس بنز فعالیت داشت، برای اولین بار ایده تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ را مطرح نمود. او توانست آسیبدیدگیهای جزئی را از طریق یک چکش چوبی بدون از بین بردن رنگ خودرو تعمیر نماید. استقبال از این ایده باعث شد تا صافکاریPDR از کشور آلمان آغاز شود و در صنعت خودروسازی آمریکا نیز به محبوبیت برسد. پس از آن استفاده از این روش در سراسر جهان رایج شد. این مقاله راهنمای جامعی درباره صافکاری PDR در اختیار شما قرار میدهد.
انجام PDR چقدر دشوار است؟
هر فرورفتگی به نوعی منحصر به فرد است. در واقع خودروها معمولا دچار ضربه یا آسیب یکسانی نخواهند شد، زیرا نوع ضربه و شکل وسیلهای که باعث ایجاد آسیب به آنها میشود، متفاوت است. به همین دلیل، انواع مختلفی از فرورفتگیها در اشکال و اندازههای متفاوت وجود دارند که هر کدام به نوع خاصی از تعمیر نیاز دارند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه شکل و اندازه فرورفتگیها میتوانند در نتیجه نهایی تاثیر بگذارند؟ برای پاسخ به این سوال باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود تا بتوان با قطعیت گفت که صافکاری PDR برای ماشین شما تا چه حد دشوار و یا تاثیر گذار است. برای برآورد میزان فرورفتگی باید شناسایی میزان آسیب و تخصص نیروی کار را در نظر گرفت. در واقع در ابتدا باید خود فرورفتگیها را مورد بررسی قرار داد تا وسایل و زمان مورد نیاز مشخص شود. یک تکنسین خبره موارد زیر را در نظر خواهد گرفت:
پیچیدگی فرورفتگی
بخش مهمی از تعمیر فرورفتگی بدون رنگ، به ارزیابی پیچیدگی خود ضربه و میزان فرورفتگی آن بستگی دارد. فرورفتگی پیچیدهتر به این معنی است که تعمیر و صافکاری خودرو دشوارتر است.
عمق فرورفتگی در صافکاری PDR
نکته مهم دیگر، عمق فرورفتگی خودرو است. به طور حتم ترمیم فرورفتگی سطحی بسیار راحتتر از فرورفتگیهای عمیق است. با توجه به اینکه در این شرایط قسمت بیشتری از بدنه خودرو تحت تأثیر قرار میگیرد، میتواند تعمیر پذیری و یکپارچگی سطح بدنه خودرو را نیز سختتر کند. هرچه فرورفتگی عمیقتر باشد، احتمال بازگشت بدنه خودرو به شکل اولیه کمتر است.
کیفیت و میزان کشسانی رنگ
محدودیت کشسانی رنگ وسیله نقلیه نیز یک عامل تعیین کننده دیگر خواهد بود. رنگ خودرو فقط قبل از شروع به ترک خوردگی میتواند منعطف باشد. خاصیت کشسانی رنگ مورد استفاده در کارخانههای تولید خودرو متفاوت است. برخی از وسایل نقلیه دارای ضخامت و مواد افزودنی متفاوتی هستند که به انعطاف پذیری رنگ کمک میکنند، در حالی که برخی دیگر از رنگهای شکنندهتر استفاده میکنند.
یک وسیله نقلیه با رنگ انعطافپذیرتر میتواند بدون ترک خوردگی، فرورفتگی عمیقتر و پیچیدتری را تحمل کند، در حالیکه وسیله نقلیه با رنگ شکننده و پوشش شفافتر در صورت آسیب زودتر ترک خواهد خورد. تکنسینهای PDR آموزش دیدهاند تا قبل از تعمیر وسیله نقلیه به دنبال ترکهای تنشزا و علائم دیگری باشند تا بررسی کنند آیا آسیب از حد الاستیک رنگ فراتر رفته است یا خیر؟
اگر در محل آسیب، نشانههایی از ترک خوردگی رنگ وجود داشته باشد، باید بدنه خودرو دوباره رنگ آمیزی شود. در این صورت به فرایند سنتی صافکاری و ترمیم فرورفتگی نیاز است.
ابزار صافکاری PDR
تکنسینهای PDR برای تکمیل موفقیتآمیز کار خود به ابزار صافکاری PDR به طور وسیعی نیاز دارند. کیتهای مخصوص این کار شامل میلههای مختلف در شکل و طول متفاوت، ابزارهای سیمی، قلابها، ابزارهای شیشه، میلههای صاف، اهرمی، چرخشی، دم ماهی، دستههای دایرهای یا قلابی و مومهای کشنده است.
علاوه بر این، معمولاً مشاهده میشود که تکنسینها از لکهگیرهای نواری برای تشخیص دقیق فرورفتگی، لامپهای LED و کیتهای کشنده چسب استفاده میکنند. هر شغلی به ابزارهای متعددی نیاز دارد و برای هر مورد جداگانه به ابزار خاصی نیاز است. با این حال، رایجترین ابزار برای این کار، میلههای pdr هستند، این میلههای فلزی بلند برای کشاندن فلز به جای خود استفاده میشوند و عمدتاً گران قیمت هستند.
مراحل انجام صافکاری PDR
در ادامه با 5 گام این روش صافکاری آشنا خواهید شد.
مرحله 1: تجزیه و تحلیل فرورفتگی
قبل از هر چیز، فرورفتگیها باید شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. تکنسین PDR علاوه بر بررسی فرورفتگی، چگونگی دسترسی به پشت این فرو رفتگیها را نیز ارزيابی میکند. هنگامی که او از نحوه انجام تعمیرات مطلع شد، منطقهای را برای شروع انتخاب مینماید و از LED مجهز به مکش برای مشاهده پیچیدگیهای فرورفتگی (حتی در روز) استفاده میکند. بهمنظور مشاهده بهتر فرورفتگی، تکنسینها ترجیح میدهند در منطقهای کار کنند که دور از نور مستقیم خورشید باشد.
مرحله 2: برگردادن بدنه به حالت اولیه
برای شروع کار در قسمت زیرین ورق فلزی، تکنسین از میلههای فلزی بلند به نام میلههای PDR استفاده میکند. از این ابزارها برای رسیدن به شکافهای کوچک بین پانلها، بخشها و سوراخهای دیگر بدنه استفاده میشود. برای فرورفتگی در مکانهای دشوار ممکن است هنوز نیاز به جداسازی قطعات باشد. تعمیر کار با استفاده از ابزار صافکاری PDR به آرامی فرورفتگی را به سمت بالا فشار میدهد و فلز را به حالت اولیه باز میگرداند. بسته به شدت و محل فرورفتگی، ممکن است برای صاف شدن فرورفتگی نیاز به تکرار بیشتر این عمل باشد.
مرحله 3: پخش یکنواخت سطح
در نتیجه تشکیل فرورفتگی و فرآیند صافکاری PDR ، ضخامت فلز در منطقه کار یکسان نیست. با فشار دادن فرورفتگی، فلز اطراف منطقه آسیب دیده را به سرعت صاف میکنند و حلقهای کم رنگ ایجاد مینمایند. برای این منظور تکنسین از یک ابزار و یک چکش پلاستیکی برای ضربه زدن به حلقه استفاده میکند تا سطح آسیب دیده با بقیه بدن هم تراز شود.
مرحله 4: پرداخت محل تعمیر
ممکن است فرورفتگی ترمیم شده دارای ناهمواری باشد. به منظور بازگرداندن رنگ به حالت اولیه، تکنسین از سنباده مرطوب و صیقل دهنده با سرعت بالا استفاده خواهد کرد. استفاده از این تکنیک تا زمانی که سطح بدنه کاملا شفاف و صاف شود، ادامه خواهد داشت.
مرحله 5: تکرار در صورت لزوم
فرآیند صافکاری PDR مستلزم صبر، حوصله و تجربه بالا برای مشاهده تغییرات کوچک ایجاد شده در هر بار استفاده از ابزار است. در طول فرآیند ترمیم، اغلب لازم است که هر یک از مراحل قبلی طی شود تا زمانی که فرورفتگی به طور کامل برداشته و اصلاح شود.