آیا با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می شود؟

اگر زن مهریه خود را نداده باشد حتی در صورت ازدواج مجدد می تواند مهریه خود یا اقساط آن را از شوهر دریافت کند. در واقع ازدواج مجدد زن مانع از دریافت مهریه او نمی شود و مرد موظف به پرداخت مهریه تعیین شده برای همسرش است.

در صورتی که زوجین به صورت توافقی از هم جدا شده باشند و زن و مرد پس از طلاق برای دریافت مهریه به توافق رسیده باشند، پرداخت مهریه بعد از طلاق و ازدواج مجدد زن، طبق توافق زوجین انجام می شود. یعنی اگر زوجین توافق کرده باشند که مرد هر ماه یک سکه به زنش بپردازد، پس از پایان عده و ازدواج مجدد زوجه، شوهر نیز مکلف به پرداخت این مهریه به زن سابق است. اگر در حیطه گرگان شکونت دارید برای امور حقوقی خود می توانید از بهترین وکیل گرگان مشاوره بگیرید.

مهریه و شرایط پرداخت آن

در ماده 1082 قانون مدنی آمده است که زن پس از عقد مالک مهر است و می تواند در آن هر نوع تصرفی انجام دهد.

طبق ماده 1080 قانون مدنی، میزان مهر سقف مشخصی ندارد و باید با تراضی طرفین تعیین شود. هم چنین مهریه می تواند به صورت نقدی یا طلا و سکه و اموال منقول و غیرمنقول مانند: مال، زمین، آپارتمان و … باشد.

نحوه پرداخت مهریه بستگی به سند ازدواج دارد که نحوه پرداخت را مشخص می کند.

در هر حال پرداخت مهریه توسط مرد واجب است; حتی اگر زن تمکین نکند باز هم مهریه به او تعلق می گیرد. می توانید همین الان با یک وکیل آنلاین در این مورد چت آنلاین داشته باشید.

مطالبه مهریه قبل از طلاق

زن می تواند مهریه خود را هم در زمان عقد و هم در هنگام طلاق مطالبه کند و طبق قانون مرد مکلف به پرداخت آن است.

در صورت باکره بودن زوجه می تواند تمام مهریه را مطالبه کند ولی فقط در هنگام طلاق در صورت باکره بودن نیمی از مهریه به او تعلق می گیرد.

اگر مهریه عندالمطالبه باشد، هر زمان که زن مهریه خود را مطالبه کند، مرد باید آن را بپردازد، اما اگر در سند نکاح، مهریه عندالمطالبه نباشد، زن باید برای گرفتن کامل مهریه، توانایی مالی شوهرش را به دادگاه ثابت کند. در غیر این صورت دادگاه می تواند با توجه به تمکن مالی مرد مهریه را به صورت اقساطی برای او تعیین کند.

در صورتی که در سند ازدواج ضامن برای مهریه قید شده باشد، در صورت استنکاف مرد از پرداخت مهریه، زوجه می تواند طبق قوانین، مهریه خود را از ضامن مطالبه کند.

با توجه به موارد ذکر شده تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن مشخص می شود و در پاسخ به این سوال یا سوالاتی از این دست آیا زنی که مهریه می گیرد می تواند ازدواج کند؟

باید گفت بله و مشکلی برای دریافت مهریه سابق خود نخواهد داشت.

تعیین تکالیف پرداخت در هنگام طلاق

طبق ماده 29 قانون حمایت خانواده تکلیف مهریه، نفقه زوجه و … باید در رای دادگاه تعیین شود.

در صورتی که در سند طلاق تصریح شده باشد که مرد باید مهریه را بپردازد و او ملزم به پرداخت مهریه خواهد بود و ازدواج مجدد زن به هیچ وجه حق او را نسبت به مهریه ای که از شوهر سابق خود مطالبه کرده باطل نمی کند.

زن می تواند اقساط مهریه را از شوهر قبلی خود دریافت کند حتی در صورت ازدواج مجدد و زندگی با شوهر دوم خود و ازدواج مجدد زن حق دریافت مهریه خود را از بین نمی برد.

مثلاً می توانید تصور کنید که طلاق توافقی صورت گرفته و بر اساس آن زن و شوهر توافق کرده اند که قسمتی از مهریه داده شود و مبلغ دیگری نیز به صورت اقساط ماهانه از زوج به زوجه پرداخت شود.

بعد از ثبت طلاق و سپری شدن ایام عقد، زوجه مجدداً ازدواج می کند و این ازدواج به هیچ وجه مانعی برای دریافت مهریه ایجاد نمی کند و زن می تواند مهریه خود را دریافت کند.

زیرا مهریه دینی است که طبق ماده 1082 قانون مدنی به محض وقوع عقد بر عهده مرد خواهد بود و زن از زمان عقد می تواند مهر خود را مطالبه کند.

ضمناً ذکر این نکته می تواند مفید باشد که فرقی نمی کند مهریه از چه نوع باشد، زن می تواند علی رغم او مهریه خود را از شوهر سابق دریافت کند.

مهریه بیش از 110 سکه چگونه قابل مطالبه است؟

حالا تصور اشتباه برخی از قانون جدید مهریه که پرداخت آن تا 110 سکه است. این سوال در تمام جلسات وکالت تلفنی مطرح می شود.

در این جا لازم به ذکر است که طبق قانون تمام مهریه بدون توجه به مبلغ باید پرداخت شود و فقط در صورتی که بیش از 110 سکه باشد ضمانت اجرا وجود ندارد و فرد به زندان نمی رود اما در در هر صورت مرد باید مهریه را کامل بپردازد. زن باید پرداخت کند.

در ماده 22 قانون جدید مهریه آمده است که اگر مردی تمکن مالی داشته باشد و از پرداخت مهریه تا 110 سکه بهار آزادی امتناع کند، امکان حبس برای او وجود دارد.

در مبالغ بیش از 110 سکه ضمانت اجرای کیفری وجود ندارد و زن می تواند با اثبات تمکن مالی مرد حق خود را مطالبه کند.

منبع: وکیل از ما

دکمه بازگشت به بالا