عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با آنا مطرح کرد؛
یک استاد دانشگاه گفت: آموزش مبتنی بر حافظه یا طوطی وار یکی از ضعفهای وزارت آموزش و پرورش است که داوطلب را از جذب رشته ریاضی ناامید میکند.
خسرو تاجبخش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تغییر سرفصل دروس ریاضی اظهار کرد: تدوین کتابهای درسی ریاضی با محتوا و شیوه درست و نیز به روز و تدریس درست درسهای ریاضی در دبستان و دبیرستان عامل مهمی در جذب دانش آموختگان به ریاضی و گرایش آنها برای گزینش به عنوان رشته تحصیلی است.
وی افزود: تحقق موضوع فوق بستگی بسیار زیادی به میزان سواد و توانایی آموزشی آموزگاران و دبیران (ریاضی) و وضع معشیت و رضایتمندی آنان دارد؛ بنابراین هم باید به معشیت آنان به درستی رسیدگی کرد، هم در استخدام آنان (آموزگاران و دبیران ریاضی) چنان رفتارکرد که تنها شایستگان این شغل پذیرفته شوند، نه اینکه همه دانش آموختگان باید حتما در آموزش و پرورش شغل آموزشی داشته باشد و حتماً به صورت پیوسته برای آنها کلاسهای باز آموزی گذاشت. بهره بردن از تجربه کشورهای موفق دراین زمینه (از جمله کشور ویتنام) میتواند کمک کننده باشد.
خطرناک بودن جمله «آموزش و پرورش تولید کننده نیست» برای کشور
تاجبخش تصریح کرد: اصولا باید نگاه مسئولان به آموزش (پیش دانشگاهی) و وزارتخانه مسئول این باشد که سرمایه گذاری آموزش با بازده میانمدت یا بلند مدت است، اکنون آموزش مانند آب، هوا و خوراک از نیازهای اولیه بشر است و بدون آن زندگی فردی و جمعی تقریبا نا ممکن است؛ بنابراین هم چنان که فرد خانواده و … مسئول تهیه آب، هوا و خوراک سالم برای خود و جامعه هستند مسئول آموزش درست هم هستند، اگر جز این رخ دهد زیانهای مادی و معنوی اش صدها برابر هزینههای آموزش درست است، این نگاه که وزارت آموزش و پرورش تولید کننده نیست، ولی وزارت نفت (برای نمونه) تولید کننده است، صدرصد غلط و برای کشور خطرناک است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: با توجه به جایگاه بسیار مفید آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئولان این دو وزارتخانه نیز باید مناسب این جایگاه باشند و فرهنگسازی درست توسط خانواده و البته رسانهها درباره ریاضی از دیگر عاملهای موثر مثبت است.
تاجبخش گفت: برای جلوگیری از فعالیتهای نادرست موسسههای آموزشی خصوصی و تبلیغهای گمراه کننده آنها گامی موثر لازم است که در حال حاضرمتاسفانه به صورت رسمی تبلیغ میشوند.
وی بیان کرد: دقت در صدور مجوز راهاندازی رشته ریاضی در دانشگاههای خصوصی و حتی دولتی و بازنگری درباره سندهای صادر شده و نیز تعیین ظرفیت و پذیرش دانشجویان برای رشته ریاضی متناسب با بازار کار و همچنین ایجاد و تنظیم بازار کار مناسب برای آنان، مهم و دارای تاثیر مثبت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: اصولاً وضع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درست همه شهروندان و بخشهای جامعه را به سوی آرامش و گزینشهای درست میبرد و عکس آن نیز همه بخشهای جامعه را به سوی نادرستی میکشاند.
تاجبخش بیان کرد: مسئله آموزش به طور کلی رشته ریاضی به طور خاص نیز از وضعیت کشور متاثر است؛ بنابراین اقدام بنیادی فراهم ساختن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درست برای جامعه است.
وی افزود: مشکلی که در آموزش و پرورش ایران دیده میشود این است که آموزش تا اندازه زیادی متکی بر حافظه و از بر کردن (طوطی وار) مطالب شده است، بدون کمترین درک از معنی آنچه که به حافظه سپرده میشود؛ چرا که در ریاضی این کار نسبت به رشتههای دیگر کمتر شدنی (یا نشدنی) است و در نتیجه فراری بودن از درسهای ریاضی برای دانشجویان دیگر رشتهها را در پی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به دلیل حاکمیت غالب کمی گرایی در ارزیابی فعالیتهای پژوهشی، طبیعتاً پژوهشگران ریاضی نیز درگیر این موضوع شد ه اند و کارهای خوب ریاضی بیشتر بنابر شخصیت ریاضی دان و کمتر بنا بر نظام حاکم بر پژوهش در ایران انجام میشود، ولی با این همه میانگین کمیت و کیفیت فعالیتهای پژوهشی ریاضی ایران پذیرفتنی و قابل دفاع است.
تاجبخش ادامه داد: در نظام حاکم بر فعالیتهای دانشگاهی ایران، آموزش به شدت تحت الشعاع پژوهش است. بازنگری (به موقع) نشدن محتوای درسهای ریاضی دانشگاهی یکی از نمودهای تحت الشعاع بودن آموزش نسبت به پژوهش است. چاره کار نیز به جای تدوین آئین نامههای غالباً کمی، بهره مندی از تجربه دانشگاههای خوب دنیا در تدوین اجرا و نظارت بر برنامههای آموزشی و پژوهشی و فعالیتهای منطبق بر آنهاست.